Stappenplan: met het vliegtuig naar de sneeuw

Roel op 30 oktober 2018· 120 reacties

null

Veel mensen zullen vast weleens gedacht hebben aan het vliegtuig als ze ergens in Duitsland stil stonden in de file. Je bespaart jezelf een vermoeiende autoreis, je bent snel op de plaats van bestemming en met wat geluk sleep je er zelfs een extra skidag uit. Maar hoe plan je het beste zo’n vliegreis naar de Alpen en waar moet je als wintersporter op letten?

Welke luchthaven voor jou het handigst is, kun je nakijken op https://www.wintersport.nl/vliegvelden. Per luchthaven zie je de transfertijd naar de dichtstbijzijnde skigebieden.

Stap 1: Waarop vliegen?

Voor de Alpen zijn er meerdere steden waarop je kunt vliegen. De afstand en de kosten - ook voor de transfer naar het skigebied - bepalen welke het aantrekkelijkst is. Een skivakantie in Frankrijk wil bijvoorbeeld niet per se zeggen dat je op een Franse luchthaven moet vliegen. Een skigebied als Portes du Soleil is sneller vanuit Genève te bereiken dan vanuit Chambéry, de dichtstbijzijnde Franse luchthaven. En in het Italiaanse Val Gardena ben je sneller vanuit Innsbruck dan vanuit Verona. Dit geldt voor meer wintersportbestemmingen. Als je weet naar welk skigebied je gaat kun je dus zelf bepalen welke luchthaven het handigst is. Andersom geredeneerd geldt hetzelfde, je kunt je skigebied ook laten afhangen van de nabijheid van een bepaalde luchthaven.

Luchthaven Innsbruck
Luchthaven Innsbruck

Stap 2: Waar vandaan vertrekken?

Weet je waar je naartoe vliegt, dan zijn er ook meerdere luchthavens waar vandaan je kunt vertrekken. De luchthaven van vertrek bepaalt het reisgemak en de tijdwinst die je behaalt. Vanaf Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven vlieg je rechtstreeks naar de Alpen, maar je kunt ook uitwijken naar Antwerpen, Brussel, Charleroi, Münster, Düsseldorf of zelfs Keulen. Kies je voor gemak, dan zoek je de dichtstbijzijnde luchthaven. Kijk je vooral naar kosten – een vliegreis met meerdere personen is bijna altijd duurder dan de auto – dan kan een verder weg gelegen luchthaven juist aantrekkelijker zijn. Hou ook rekening met eventuele parkeerkosten en de bereikbaarheid per openbaar vervoer.

Stap 3: Pakketreis of zelf tickets boeken?

Je kunt ervoor kiezen om de vliegtickets onderdeel te laten zijn van een pakketreis (via een reisorganisatie) of om ze zelf te boeken. Reisorganisaties hebben vaak contracten afgesloten met vliegmaatschappijen waarbij een x-aantal stoelen of zelfs vluchten is afgenomen. Op de website van de reisorganisatie zie je dit terug bij de vervoerswijze. Je kunt zelf kiezen of je de reis met eigen vervoer, per bus of per vliegtuig maakt waarna je alles in één boeking regelt. De transfer tussen de luchthaven en het skigebied is daarbij inbegrepen, dus je hebt nergens omkijken naar.

Boek je het vliegticket zelf dan heb je andere voordelen, je bent namelijk maximaal flexibel. Bij een reisorganisatie kan het zo zijn dat een gunstig gelegen luchthaven er niet bij staat. Met de vliegmaatschappij die hierop vliegt heeft de reisorganisatie in dat geval geen contract afgesloten. Als je alles zelf regelt ontstaan vooral door luchthavens net over de grens extra mogelijkheden. Een ander voordeel is dat je de vluchttijden en dus ook de duur van je verblijf helemaal zelf kunt bepalen. Zo kun je eenvoudig een short-ski plannen en de goedkoopste vluchten uitzoeken, bijvoorbeeld via Google Flights.

Proef op de som

We namen de proef op de som door op 27 september 2018 via de website van Sunweb een pakketreis voor twee personen te zoeken, een mét en een zonder het vliegtuig inbegrepen. De bestemming is Hotel Interstar Saalbach van 5 t/m 12 januari 2019 op basis van halfpension.

Pakketreis verblijf, 6-daagse skipas, vlucht en transfer (all-in):
| Eindhoven - Salzburg |
| -------- | -------- | -------- |
| Heenreis: | 5 januari, 19.05 uur |
| Terugreis: | 12 januari, 21.15 uur |
| TOTAAL: | € 2.535,50 (incl. 15 kilo ruimbagage) |

Pakketreis verblijf en 6-daagse skipas (zelf vlucht + transfer boeken):
| Eindhoven - Salzburg |
| -------- | -------- | -------- |
| Verblijf: | € 2.195,50 |
| Vlucht: | € 220,00 (incl. 15 kilo ruimbagage) |
| Transfer: | €168,00 (via Holiday-shuttle) |
| TOTAAL: | €2.583,50

Door de vlucht los te boeken zijn we dus duurder uit dan wanneer we de vlucht meeboeken met de pakketreis. De transfer tussen de luchthaven en het skigebied gooit namelijk roet in het eten. Hiervoor hebben we meerdere opties bekeken maar een goedkoop heen- en weerritje bleek nog niet zo eenvoudig. Via Holiday-shuttle betaal je 168 euro (retour) waarbij je vastzit aan een dienstregeling van om de tweeënhalf uur. Voor een shuttle zonder dienstregeling van AustriaTransfers zijn de kosten voor een retourtje maar liefst 252 euro.

null

Puzzelen niet per se beter

Gekeken naar dit voorbeeld loont het dus niet altijd de moeite om zelf te puzzelen met vluchten. Uiteindelijk waren we met het los boeken van de vlucht en transfer 48 euro duurder uit dan wanneer alles via de reisorganisatie zou lopen. Wil je na de landing direct een shuttlebusje dan betaal je zelfs 132 euro extra.

Tenzij je net over de grens een hele goedkope vlucht vindt (die niet door een reisorganisatie wordt aangeboden), is het dus niet altijd goedkoper of handiger vluchten zelf te regelen. Ook flexibiliteit blijkt geen echt argument meer. In het online boekingsproces van de reisorganisatie konden we tegen bijna dezelfde meerprijs andere vliegvelden en vluchten uitkiezen. Ook via een reisorganisaties kun je die extra skidag er dus soms uitslepen. Over flexibel gesproken, we konden het niet laten om tóch ook te berekenen wat de reis naar Saalbach zou kosten met eigen vervoer. Wat blijkt? De auto is zo’n 200 euro voordeliger dan de pakketreis inclusief vlucht, en daarmee nog altijd de goedkoopste optie.

Dit artikel schreef ik voor Wintersport Magazine #38. Op verzoek nu voor het weblog geactualiseerd.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Ik zou wel eens zo’n vergelijking willen zien qua tijd (van deur tot deur) en moeite (hoeveelheid overstappen, zeulen met spullen) tussen de verschillende vervoersopties. 4 stellen vertrekken op verschillende manieren (auto, busreis, trein en OV, vliegtuig en transfer) naar hetzelfde hotel om op dezelfde data te skiën. Wie doet er het langst en kprts over en wie betaalt wat? En is de tijdswinst dan zo groot? En tegen welke prijs?

Auto of trein naar Schiphol of Eindhoven : beide 1 uur (in mijn geval).
Extra tijd voor parkeren, of taxirit naar het station: half uur
Inchecken en wachten op de luchthaven: 2 uur
Vliegtijd: 1,5 uur
Uitstappen, wachten op bagage: half uur
Transfertijd: 1 uur (kan korter of langer uiteraard).

Op papier is het van deur tot deur dus 6,5 uur. Kan misschien iets vlotter als je krap plant en alles zit mee, maar veel korter wordt het niet.
Met de auto is ca 9 uur. Kan ook korter als alles meezit. Zowel met vliegen als met de auto kan je flinke vertragingen oplopen, maar op papier is vliegen dus meestal sneller.

Het is echter ook duurder (bij meer dan 1 persoon) en het belangrijkste verschil: flexibiliteit.
Met de auto maakt het niet uit als je 5 minuten te laat bent. Ook kan je besluiten eerder of juist later weg te gaan. Je draait je eigen muziek en een broodje kost geen €7.
Stoppen om van het uitzicht te genieten? Kan. Uitgebreid lunchen? Kan, aan een echte tafel zelfs.

Vliegen is niet relaxt. Ja, die 1,5u die je werkelijk in het toestel zit, maar alles daarvoor en daarna is stress, geregel, rennen, sjouwen en weer wachten.

Als je alleen reist en je hebt niet de beschikking over eigen vervoer dan is vliegen zeker aantrekkelijk. In weinig andere gevallen zie het voordelen hebben boven rijden.

*bericht bewerkt door Jay op 30 okt 2018 08:01

Ik zou wel eens zo’n vergelijking willen zien qua tijd (van deur tot deur) en moeite (hoeveelheid overstappen, zeulen met spullen) tussen de verschillende vervoersopties. 4 stellen vertrekken op verschillende manieren (auto, busreis, trein en OV, vliegtuig en transfer) naar hetzelfde hotel om op dezelfde data te skiën. Wie doet er het langst en kprts over en wie betaalt wat? En is de tijdswinst dan zo groot? En tegen welke prijs?

GiGi op 30 okt 2018 07:10

Dat ziet er nu eens een interessant voorstel uit! Dat de auto goedkoper zou zijn (tenzij je helemaal alleen reist), had ik wel verwacht. Tenzij je naast de luchthaven woont en het zelfde geld voor de bestemming (skigebied naast luchthaven), zit je altijd met redelijk wat extra kosten (bus of trein van thuis naar luchthaven of parking om je auto achter te laten, zie ik niet in rekening gebracht worden hierboven?).

Dus mijn toevoeging hierbij: vergelijken van verschillende vervoersmodi, top! Maar zonder ook verschillende groepssamenstellingen (alleen, koppel, gezin, vriendengroep, …) te bekijken, is dat nog niet heel veel zeggend. Als je alle zitplaatsen in de auto kan vullen, denk ik dat er niets goedkoper (zelfs niet in de buurt) zal komen van eigen vervoer …

En de trein? Ik kijk elk jaar weer of dat interessant is, maar blijft nog zo duur. Zo jammer! De EU zou daar eens waar subsidie naartoe moeten gooien om mensen uit het vliegtuig en in de trein te krijgen. Ik zou het zo doen. Met hoge snelheid en een kop koffie naar je bestemming zoeven en op het station in het centrum van je dorp van bestemming uit stappen.

Ooit eens gekeken om een vlucht te nemen. Maar om mijn board mee te mogen nemen moest je een speciale optie nemen. Omdat het geen standaard vorm is. Toen ook gekeken naar de prijs en wat bleek deze komt overeen met de huurprijs van een board voor een week. En dat vond ik zo zonde een eigen board hebben en dan zoveel betalen dat het niet eens loont.
Om deze reden en de overige rompslomp het niet gedaan

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik heb even terug gezocht en vorig seizoen heb ik een keer zo’n vergelijking gemaakt (min of meer). Van mijn huis (Hilversum) naar Sölden, met de vluchttijden en -prijzen die toen golden en opportuun waren.

null

Ik woon gelukkig zelf dicht bij Rotterdam waar transavia op vliegt.

Als je incourante dagen (maandagochtend) pakt kan je soms een ticket voor €29,00 kopen. Tel daarbij je skipakket op (€50,00) en je kan vrij goedkoop vliegen. Alle spullen prop je zoveel mogelijk in je snowboardtas, skikleding trek je thuis aan en je hebt dan nog een beetje handbagage.

Ruim een uur later land je in oostenrijk en afhankelijk van de plek waar je naartoe gaat kan je vrij goedkoop (trein) een transfer pakken. Retour Rotterdam - Sankt Anton was volgens mij incl. transfer met trein iets van €280,00.

Los van de prijs wordt vaak gesteld dat vliegen zo veel relaxter zou zijn. Als je al het wachten, gesjouw van bagage, transfers en overstappen, dingen die mis kunnen gaan waardoor je een aansluiting mist etc. meerekent. Weet ik niet wat stressvoller is: een autoreis van 10 uur met misschien wat file of een vlieg- of treinreis met een aantal overstappen.
Als je rekent met de netto vliegtijd is het misschien een stuk sneller naar de Alpen om te vliegen. Maar dan sta je inderdaad nog niet op de piste. En ik woon niet op trolly-afstand van een vliegveld, dus ook in het begin heb je al een transfer.

Ik denk dat ik een treinreis naar mijn skibestemming dan eerder zou doen, mits het grootste deel van de reisuren 's nachts wordt afgelegd en er niet te veel overstappen zijn. Maar dat zijn mijn persoonlijke afwegingen.

Van dat overzichtje (waarvoor dank @GiGi ) sta ik toch even te kijken, dacht niet dat het verschil zo groot zou zijn (in tijdsduur). Voor mezelf toch ook maar eens even de berekening maken.

Bla, bla, bla.

Zelf ben ik de laatse jaren een paar keer met het vliegtuig gegaan, om de simpele reden dat zowel ik als mijn vriend te moe waren om zo’n eind te rijden. Met een bestemming in de Zuid Alpen scheelt het toch echt wel in reistijd (of het scheelt zelfs een overnachting onderweg), inderdaad ALS alles meezit.
Onze laatste keer vliegen was een drama: om 5 uur 's morgens op Schiphol bleek doodleuk dat Al Italia helemaal geen plaatsen voor ons in het vliegtuig had gereserveerd, terwijl er wel betaald was en wij een resereveringsnummer hadden gekregen. Daar sta je dan: je mag gewoon niet mee in het vliegtuig. Terplekke een ticket van KLM gekocht voor de eerst volgende vlucht (gelukkig hadden we genoeg geld op de rekening). De terugweg was minstens net zo stressvol: de eerste bus uit Sauze d’Oulx reed om onduidelijke reden niet (deze moesten we hebben om de trein op tijd te halen en dan op tijd bij het vliegtuig te zijn). Om 6:30 in een Italiaans bergdorp op zondagochtend is er geen taxi te vinden. We zijn dus met volledige bepakking naar beneden gaan lopen in soldatentempo om op tijd bij de trein te zijn. Gelukkig was er halverwege een hele lieve vrouw al vroeg op pad die ons een lift gaf. Uiteindelijk had het vliegtuig 4,5 uur vertraging… Dit jaar zijn we maar weer met de auto gegaan :D.

Een paar tips voor vliegtickets:

  • vlieg op maandag of dinsdag
  • soms ben je goedkoper uit als je heen en terug op andere luchthaven vliegt / met andere maatschappij vliegt (dus 2 enkeltjes kopen)

Nadeel van veel transfer diensten die goedkopere transfers aanbieden is dat ze alleen in het weekend rijden (zoals in Nice-Isola) en dat dan de vliegtickets weer duurder zijn en / of maar 2 keer per dag (en als je vliegtuig dan vertraging heeft mis je je transfer).

Wat ik jammer vind aan de wintersporttreinen (zoals ski-thalys), is dat deze alleen op zaterdag rijden (of vrijdag), qua werk is het voor ons heel onhandig om in het weekend te vertrekken. En die treinen zijn inderdaad stinkend duur (tenzij je in augustus ofzo boekt).

Wat is er bij de autokosten meegerekend? Alleen benzine? en welke auto? Tolvignet/Tolwegen? Aanschaf winterbanden?

Met een aantal mensen is de auto zeker voordeliger. Maar de daadwerkelijke kosten van een auto worden nog wel eens onderschat…

Dat gezegd hebbende: Auto is zeker voordeliger. En je bent het meest flexibel. Maar 1 reisje eruit pikken en enkel daar naar kijken, daar kun je niet echt een goede conclusie uit trekken volgens mij…

Zelf kies ik toch voor de bus of vliegtuig (trein moet ik nog eens proberen). Met het vliegtuig vind ik persoonlijk toch relaxter. Misschien omdat ik ook gewend ben om te vliegen. Maar zoveel stress of gedoe geeft het mij totaal niet. Met de auto kan veel stressvoller zijn met files, sneeuw, gladheid en ongelukken. Vliegen is toch nog altijd de veiligste manier van transport…

Leuk artikel! gisteren toevallig besloten om te gaan vliegen 21 december. Van Düsseldorf (woon 30km daar vandaan) naar Milaan op vrijdag, en dan zaterdag nog een kleine 2 uur met de trein naar Morel/Riederalp in Zwitserland. Mede vanwege de lage ticket prijs en de goede treinverbinding naar Riederalp deze keuze maakt. En een middag en avond in Milaan doorbrengen is natuurlijk een heerlijke start van de vakantie. Dat speelt ook een grote rol in de keuze. Overigens boeken wij dan wel alles los. Vorig jaar al het appartement vast gelegd dus een andere keuze hadden we ook niet meer. De kinderen vinden vliegen en trein ook veel leuker dan de auto, dus ook dat speelt mee. In Riederalp heb je ook geen auto nodig, die parkeer je onderaan de gondel voor een week dus ook dat speelt mee in de keuze

Grootste nadeel is de beperking qua bagage, iets wat je normaal gesproken met de auto niet hebt. Ik ben meerdere malen met het vliegtuig op wintersport geweest, bestemming Pas de la Casa, Andorra. Was op zich prima te doen, met de auto is het al een behoorlijk eind rijden, 14,5uur van deur tot deur. Maar ga het liefst gewoon met de auto, dan kun je gewoon al het materiaal meenemen dat je graag bij je hebt. Ik heb meestal zelf al 2 boards mee en dat is in het vliegtuig niet echt handig.

Die 90 euro voor de auto is brandstof + vignet Oostenrijk.

Ik zou deze vergelijking wel op meerdere bestemmingen en configuraties willen doen, maar dit vergelijk kost je al een middag werk om alle info te verzamelen… Maar: be my guest.

En ik dacht: een ‘gemiddelde’ bestemming als Sölden is niet gek. Voor hele verre bestemmingen als de Pyreneeën of de Zuid-Alpen is de vliegtijd een voordelige factor, voor een bestemming heel ver van een vliegveld is de auto meer in het voordeel. Ik denk wel dat als je vooraf al kiest voor een vervoersoptie, dat dat je keuze in skigebieden beperkt (al dan niet bewust ga je daar toch rekening mee houden). Dus ja: vliegen is leuk, als je voor niet al te veel op donderdagochtend naar Innsbruck kan vliegen, een uur en twee bussen later op de Stubaier Gletscher staat en op zondagmiddag terugvliegt. En probeer datzelfde short-ski tripjhe dan ook maar eens, maar dan met skibestemming Ischgl (of een ander gebied dat veel minder dicht bij de luchthaven ligt). Dan wordt de reis aanzienlijk ingewikkelder, langer en duurder.

Nou @GiGi, ik kan je vertellen dat het volgende mogelijk is :):
Hele dag skien tot laatste liftje, even apres skien, lekker op het gemak hapje eten, spulletjes pakken, kort wandelingetje, richting vliegveld gaan, instappen en 's avonds om kwart over 11 weer je eigen straat inrijden.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wie doet er het langst en kprts over en wie betaalt wat? En is de tijdswinst dan zo groot? En tegen welke prijs?

GiGi op 30 okt 2018 07:10

En tegen welke prijs voor het milieu?

Ik zit graag wat langer in de auto als dat beter voor het milieu is t.o.v. vliegen (en dat is het volgens mij). Trein lijkt mij de winnaar op dat vlak.

Wie doet er het langst en kprts over en wie betaalt wat? En is de tijdswinst dan zo groot? En tegen welke prijs?

GiGi op 30 okt 2018 07:10

En tegen welke prijs voor het milieu?

Ik zit graag wat langer in de auto als dat beter voor het milieu is t.o.v. vliegen (en dat is het volgens mij). Trein lijkt mij de winnaar op dat vlak.

Fritski op 30 okt 2018 09:21

Dat is het wel heel zeker.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nou @GiGi, ik kan je vertellen dat het volgende mogelijk is :):
Hele dag skien tot laatste liftje, even apres skien, lekker op het gemak hapje eten, spulletjes pakken, kort wandelingetje, richting vliegveld gaan, instappen en 's avonds om kwart over 11 weer je eigen straat inrijden.

Shane op 30 okt 2018 09:17

O dat is zeker mogelijk. Als je alles met taxi’s regelt en je eigen auto op het vliegveld hebt staan. Maar het kost wel wat. En dat moet je er voor over hebben. Maar is die prijs ook nog aanvaardbaar als je niet een boven gemiddeld verdienende 30’er/40’er bent die een vrouw en twee kinderen wil meenemen in de schoolvakantie?

Nou @GiGi, ik kan je vertellen dat het volgende mogelijk is :):
Hele dag skien tot laatste liftje, even apres skien, lekker op het gemak hapje eten, spulletjes pakken, kort wandelingetje, richting vliegveld gaan, instappen en 's avonds om kwart over 11 weer je eigen straat inrijden.

Shane op 30 okt 2018 09:17

Vind dat echt hét voordeel! Ik heb het ook een paar keer gedaan met vrienden. Met als reden dat we geen zin hadden om de hele dag in de auto te zitten en vermoeid te raken van het rijden. Moet zeggen: ik vond het ideaal. Maar ik woon dan ook een klein half uurtje vanaf de luchthaven van Eindhoven…

Mijn ervaring is dat het valt en staat met de bagage. Zonder veel bagage levert het voortransport (van huis naar de luchthaven) mij absoluut geen stress op als je met de trein naar bv. Schiphol gaat. Lift omhoog en je staat in de vertrekhal. Na de landing trouwens ook niet als de transfer goed geregeld is. Met een heel gezin zou ik het daarentegen niet zo snel doen, dan zit je ook al gauw met veel meer bagage.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@GiGi nee logisch dat je het niet allemaal uitpluist voor meerdere bestemmingen hoor. Het is inderdaad een hele klus om alles los te boeken zonder iets te vergeten… Het was meer als verduidelijking bedoeld.

Ik heb zelf voor 8 volwassenen + kind nu een wintersport geboekt. Losse vliegtickets + losse transfer + appartement.

  • Vliegticket Amsterdam-Chambery 12 januari-19januari: 96 euro ticket, 62 euro bagage.
  • 8 persoons taxi Chambery -> Saint Francois Longchamps: ~40 euro p.p.
  • 4x een 6-persoons appartement: 253 euro p.p.

Vlucht+taxi kost dus ~200 euro p.p totaal
Met de auto zou dit (uitgaande van 3 auto’s, 4 personen + bagage per auto zie ik niet zitten) 80 euro p.p. kosten (diesel) of 110 p.p. (benzine)

Dat is exclusief tol trouwens… maar dat heb je natuurlijk enkel in Frankrijk.

90 euro voor de auto is enkel heen lijkt mij? of is dat retour? Want bij retour rijd je een zeer zuinige diesel…

Waarom we dan niet met de auto gaan?

  • Een kind van 2 zo lang in de auto zie ik niet zitten. Met het vliegtuig (en dat is die al gewend. Hij slaapt heerlijk) is er veel meer afwisseling en afleiding voor zo’n kleintje. En een vrolijke koter = vrolijke ouders = leuke vakantie
  • Slechte ervaringen met zelf rijden (de hele familie). Heel slechte/gladde omstandigheden gehad (ijsbanen in duitsland) en zeer ernstige ongelukken gezien (brandende vrachtwagen + 4 auto’s in brand). Dus men wilde OF met de bus (ervaren chauffeur) of met het vliegtuig. En het vliegtuig was goedkoper…
  • Relaxed reizen. Het is misschien niet heel veel sneller, maar wel relaxter. Je hoeft niet zelf te rijden, je hebt veel rustmomenten (na de douane, in het vliegtuig etc) en komt daardoor veel uitgeruster aan.

Ik zeg niet dat ik nooit meer met de auto ga. Maar aangezien ik geen winterbanden heb (voor mijn werk niet nodig in NL. die 3 dagen sneeuw in NL blijf ik sowieso thuis, veel te leuk!) zou de investering in winterbanden duurder zijn dan vliegtickets. Los van de reiskosten etc.

*bericht bewerkt door Waah op 30 okt 2018 09:42

Klopt hoor @Roel. Mijn voorbeeld was ook met alleen handbagage (wel eigen skischoenen mee uiteraard), eigen auto op het vliegveld en een vriendelijke hoteleigenaar die voor 25 euro de transfer verzorgt.

Maar nee @GiGi, de prijs is al snel niet meer aanvaardbaar en sinds ik me wat meer om het milieu bekommer vind ik het voor mezelf wat dat betreft eigenlijk ook niet meer aanvaardbaar, alhoewel dat toch moeilijk blijft als het kriebelt voor een korte trip.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zo zie je maar weer …vele mensen …verschillende voorkeuren

Voor ons:

vliegtuig: te omslachtig, vele “over"stappen”, gesleur en vooral milieu impact in vgl met andere mogelijkheden.

auto : handig, alles zelf in handen, kostprijs indien met meerdere… maar files, mogelijks slechte weersomstandigheden

trein : nooit gedaan maar te duur vind ik

Niet besproken hier :

ECHTE slaapbus( bijv. Landscape.be) met Dreamclass (max 35 passagiers)
handig met diverse opstapplaatsen, echte slaapcouchetten, géén omgebouwde zetels.
slapen van +/ 23u tot +/- 7u
ontbijtje ter plaatse in 't hotel en dan de piste op. Laatste skidag tot 16 u, avondhapje in Hotel en wederom slaapbusje!
Al +/- 10 x geprobeerd en voor ons …HEERLIJK

PS om kostprijs auto te berekenen hanteer je best +/- 35 eurocent per km.+ tol.( of je hebt natuurlijk werkgevers bolide) 😉

Born to run. B.S.

@dan58 in Nederland bieden ze dit helaas niet aan… anders was ik zeker met de bus gegaan!
En België is voor ons 3 uur rijden al. Plus hoe doe je het met parkeren van je eigen auto?

Maar het is zeker een idee… De dreamline-ding staat wel op mijn lijst voor een shortski midden december… Ik vind de gewone bus ook niet eens zo’n ramp (want daar heb je ook al extra beenruimte etc)

@dan58 die ‘echte’ slaapbussen mogen in Nederland niet rijden… Iets met verplichte gordels die in de slaapstand niet gebruikt kunnen worden. Ze mogen niet rijden in elk geval (heb ik me laten vertellen).
@Waah die brandstofkosten auto zijn enkele reis (staat er ook bij)

Ik zou wel eens zo’n vergelijking willen zien qua tijd (van deur tot deur) en moeite (hoeveelheid overstappen, zeulen met spullen) tussen de verschillende vervoersopties. 4 stellen vertrekken op verschillende manieren (auto, busreis, trein en OV, vliegtuig en transfer) naar hetzelfde hotel om op dezelfde data te skiën. Wie doet er het langst en kprts over en wie betaalt wat? En is de tijdswinst dan zo groot? En tegen welke prijs?

GiGi op 30 okt 2018 07:10

Maar dan wel goed doen:
Dus alle deelnemers krijgen bloeddruk en hartslag meters opgeplakt :-)

Rob

Die 90 euro voor de auto is brandstof + vignet Oostenrijk.

Alleen brandstof rekenen noem ik jezelf rijk rekenen.

Rob

Als je alleen of met 2 personen in de auto zit, kan je natuurlijk ook overwegen een rit aan te bieden op blablacar om kosten te sparen / milieubewuster / iemand helpen.
Ik heb dit al eens overwogen, maar wij beslissen pas onderweg of we ergens een tussenstop gaan maken om te overnachten, dus dat is dan niet heel handig.

In 10 uur van Hilversum naar Sölden rijden is tegenwoordig wel een optimistisch schema met de bijna permanente drukte en baustellen in Duitsland. Wij vinden het rijden door Duitsland definitief geen optie meer (afgelopen zomer weer 'ns geprobeerd, vreselijk)
Nog afgezien van slecht weer, zeker een scenario dat in deze afweging ook verdisconteerd zou moeten worden.
Moet wel toegeven dat wij onze skispullen achterlaten in ons vaste hotelletje ;-)

KLM op Zürich is tegenwoordig vaak veel goedkoper dan met ‘low cost’ Transavia op Innsbruck. Zürich werkt ook goed voor West-Oostenrijk

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 30 okt 2018 10:20

Nou breekt mijn klomp @Wunderkammer. Jij was toch zo van het milieu ;)?

I can stick uphill ice, on my saucer...
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie