Op wintersport met het openbaar vervoer

Rick op 29 november 2018· 60 reacties

Het station in Percha, Kronplatz (I)
Het station in Percha, Kronplatz (I)

Een reis dwars door de Alpen met zo ongeveer alle soorten vervoersmiddelen die er te bedenken zijn. Dat is de korte samenvatting van mijn wintersportreis van afgelopen maart. Een vlucht met transfer, vervolgens een reis langs verschillende skigebieden met de bus, trein en auto, en tot slot een autorit terug naar Nederland. Deze toch wel bizarre reis maakte dat ik mij realiseerde dat je met andere zaken rekening moet houden als je met het openbaar vervoer (OV) op wintersport gaat. Je gooit immers niet meer alles “gewoon” achterin de auto, en je rijdt niet meer “even” ergens naartoe. Op vakantie gaan met het OV vergt voorbereiding, geduld, keuzes en doorzettingsvermogen. Het kan echter wel! In dit blog belicht ik een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

De auto is de standaard

Voor verreweg de meeste mensen is de auto dé manier om op wintersport te gaan. Dat is ook wel logisch, aangezien je met een auto het meest flexibel bent en kunt gaan en staan waar je wilt. Daarnaast is het wanneer je met meerdere mensen in één auto reist ook nog eens goedkoop, omdat je de kosten kunt delen. Andere vervoersmiddelen, zoals de trein, de bus en het vliegtuig (eigenlijk ook een vorm van openbaar vervoer) zijn echter in opkomst, mede door het fenomeen short-ski. Voor de paar dagen die zo’n short-ski duurt, is twee dagen (of nachten) in de auto zitten vaak niet echt de moeite waard, waardoor al gauw voor snellere en/of minder vermoeiende manieren van reizen wordt gekozen. Dat heeft als keerzijde dat de flexibiliteit die je met een auto had, als sneeuw voor de zon verdwijnt en je anders moet gaan denken.

De flexibiliteit van de auto ben je kwijt
De flexibiliteit van de auto ben je kwijt

Belangrijke zaken om op te letten

Dat anders denken begint al met het plannen van je reis: met het OV gaan houdt niet op bij het intypen van de bestemming in je navigatiesysteem. Je zult van tevoren moeten uitzoeken met welke bussen, treinen en/of vliegtuigen je van waar naar waar wilt reizen, op welke tijden ze vertrekken en soms is het noodzakelijk vooraf een ticket te boeken en een plek te reserveren. Met andere woorden, het is zaak om vooraf tot in detail je route uit te stippelen.

Waar je ook van tevoren al over moet nadenken, is wat je meeneemt. Anders dan bij de auto sjouw je namelijk letterlijk alles overal mee naartoe. Niet alleen in de verschillende vervoersmiddelen, maar ook als je een kaartje moet kopen, iets wilt eten of drinken of naar het toilet moet. Dat geldt zeker als je in je eentje reist, je wilt je bagage immers niet onbeheerd achterlaten.

Het meenemen van eigen materiaal wordt ineens ook een serieuze opgave, waardoor materiaal huren een stuk interessanter wordt. Vanwege het gesjouw met bagage is het raadzaam een accommodatie in de buurt van een trein- of busstation te zoeken. Aan het eind van je reis is iedere meter sjouwen is er immers één teveel. Dat geldt overigens niet alleen op je bestemming, maar ook op de reis er naartoe. Vanwege die bagage is het handig dat je zo weinig mogelijk hoeft over te stappen. Overstappen betekent namelijk niet alleen uit- en weer instappen, vaak moet je ook naar een ander perron of zelfs een ander station. Hoewel het meestal niet ver is, voelt het met bagage soms als een enorme afstand.

null

Betere aansluitingen

Gelukkig hoeft dit, als je een beetje handig kiest, steeds minder. Er zijn speciale skitreinen gekomen, zoals de Sneeuw-Thalys (voorheen Ski-Thalys), Krokus Express, Ski-Trein of de Alpen Express, die je zonder overstap in één ruk naar de Alpen brengen. Ook het aantal busreizen (bijvoorbeeld door de komst van Flixbus) en vluchten naar de Alpen is de laatste jaren flink gestegen. Daarnaast houden ook skigebieden zelf steeds meer rekening met het aansluiten van de bergbanen op de rest van het openbaar vervoer in het dal. Een lift kun je immers ook als een vorm van openbaar vervoer zien, alleen dan een berg op. Men laat steeds vaker buslijnen stoppen bij dalstations en er worden voor een directe toegang tot de liften verbindingspaden en -bruggen aangelegd.

Ook het spoor speelt een steeds belangrijkere rol. Hoewel bergen en spoorlijnen van oudsher niet echt goed samengaan (door de dure oplossingen die nodig zijn, zoals tunnels, bruggen, tandradsystemen etc.), krijgt de directe spoor-liftverbinding steeds meer aandacht. In een aantal gevallen is er zelfs sprake van een directe overstap in één gebouw, waardoor je vanuit de trein direct de gondel instapt. Het geeft aan dat men ook in de bergen het belang inziet van goede verbindingen tussen verschillende soorten openbaar vervoer.

Vanuit de piste meteen de trein in bij Drei Zinnen Dolomiten (I)
Vanuit de piste meteen de trein in bij Drei Zinnen Dolomiten (I)

Het ene dal is beter bereikbaar dan het andere

Deze grotere aandacht voor de aansluiting van skiliften op het OV-netwerk maakt ook dat er verschillen ontstaan in de bereikbaarheid van skigebieden met het OV. Het ene gebied besteedt hier meer en sneller aandacht aan dan het andere, door andere prioriteiten of door de moeite die het kost (ook financieel). Zo is aansluiting op het openbaar vervoer gemakkelijker te realiseren in bergdalen die van oudsher al gebruikt werden als transportroute, dan in skistations hoog in een doodlopend dal. In deel 2 geef ik een overzicht van goed met het OV bereikbare skigebieden. Wat vinden jullie van de combinatie openbaar vervoer - wintersport? Zouden jullie het zelf doen?

Lees ook:

Rick
Heeft een passie voor alles wat met bergen, sneeuw, skiliften en wintersport in het algemeen te maken heeft en deelt hierover graag zijn kennis.

Plaats een reactie

Liefst met de auto, omdat we erg veel spullen bij ons hebben. Anderzijds, als ik zie hoe bijvoorbeeld Les Arts per trein bereikbaar is, perfect gewoon.

Edwin van Riel

Voordeel van de trein is dat je nog eens plekken ziet die je niet ziet vanuit de auto.
Maar dat is niet voldoende om de auto te laten staan. Flexibiliteit gemak en geen gezeur met groepsreizen inruilen voor een hoop ongemakken. Klinkt als een slechte deal.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Vanuit huis met de bus naar het station. Dan met de trein naar amsterdam of utrecht om over te stappen op de volgende trein richting de wintersport. Als je pech hebt midden in de nacht een overstap op de laatste trein. En dan nog een transfer met taxi of bus richting je favoriete skidorp en als het tegen zit de laatste 500m lopen naar je accomodatie. En dat dan met kinderen die niet alles zelf kunnen dragen en al je materiaal. Net zoals met het openbaar vervoer in het dagelijkse leven…Niet te doen!!! De auto is en blijft voor alles gewoon de aller beste optie. Thuis alles 1x in de auto en op bestemming voor de deur parkeren en alles er weer uit. En dat voor €150 brandstof voor 4 personen retour. Reken voor een retourtje openbaar vervoer met 4 personen maar het 4 voudige. En als je dan je eigen materiaal thuis laat komt er nog eens €400 aan huur bij voor 4 personen, als het niet meer is…Dan is de keuze snel gemaakt lijkt mij. :)

*bericht bewerkt door Bertje op 29 nov 2018 08:27

Voor mij is de auto toch een stuk makkelijker.
Ik loop soms met krukken, tijdens de wintersport altijd.
Dan kun je je bagage zo moeilijk meenemen met het openbaar vervoer
Vandaar toch liever met de auto

Na het lezen van de eerste paar zinnen, had ik gehoopt dat je je eigen ervaringen met betrekking tot reizen met OV zou delen in dit blog. In plaats daarvan bevat dit blog mijns inziens slechts saaie, algemene informatie die iedereen met gezond verstand min of meer wel weet. Een gemiste kans wat mij betreft.

Mr. Slow

Wij zijn jarenlang met de trein op wintersport gegaan. Naar Oostenrijk met de Alpen Express. Zowel vanaf Nederland als vanaf Dusseldorf in Duitsland.

Voordelen: geen file, 's avonds vertrek en de volgende morgen aankomen, het relaxed reizen, kinderen vonden het heerlijk (liever in de trein dan urenlang op de achterbank vastzitten), je komt uitgerust aan, trein slaapt redelijk comfortabel, treinreis is onderdeel van de vakantie

Nadelen: Je komt vroeg aan op je bestemming dat lijkt een voordeel maar je kan je spullen nergens laten (onze accommodatie deed moeilijk). Je hebt geen auto om je spullen in te laten zodat je alvast kan gaan skiën. Op de dag van vertrek al vroeg accommodatie uit om vervolgens pas tegen de avond te vertrekken. Je kan best skiën maar je zit opnieuw met al je spullen en die dag duurt lang. Zeker toen op een van onze vertrekdagen de liften ermee stopten omdat het weer te slecht werd. Het gebrek aan flexibiliteit was voor ons een reden om nu toch maar weer met de auto te gaan. Ook vonden wij het niet heel fijn dat toen wij een keer teruggingen er nauwelijk nog iets te koop was in de restauratiewagen omdat er op de heenweg zoveel gefeest en opgemaakt was dat bijna alles al op was.

Na een aantal keer op wintersport te zijn geweest met zowel de auto als het openbaar vervoer moet ik zeggen dat het openbaar vervoer helemaal nog niet zo gek kan zijn op sommige locaties. Ik neem dan wel eerst het vliegtuig aangezien de hoofdreden voor het kiezen voor openbaar vervoer vaak de reistijd is. Werfenweng is een goed voorbeeld van een (klein) skigebied waar het het een hele goede optie is om met het openbaar vervoer te gaan. 1,5 uur vliegen op Salzburg, ruim een uur in de trein en een (gratis!) taxirit van 15 minuten verzorgd door de lokale VVV en je bent er. In Werfenweng zelf is het mogelijk een pas aan te schaffen voor 10 euro die korting geeft op veel activiteiten en bijvoorbeeld skihuur. Met deze kaart kan men ook gratis een (volledig elektrische) auto huren bij de lokale vvv, die zonder kosten gebuikt kan worden. Alleen een dag van tevoren reserveren is nodig. Skigebieden in de buurt een dag bezoeken valt dus ook onder de opties. Flexibiliteit genoeg :)

7 winters met het OV naar Andorra geweest, dus eerst met de bus/taxi naar het station, dan met de trein naar A’dam of Eindhoven, vervolgens wachten om te kunnen boarden voor de vlucht naar Barcelona. Bij aankomst op Barcelona naar de bus voor de reis naar Andorra lopen en hopen dat je die nog haalt, niet op Kerstavond aankomen, want dan rijden er geen bussen naar Andorra (tenminste, dat was in 2001 zo), bij aankomst in de hoofdstad moest ik de eerste jaren een taxi regelen om naar de plaats van bestemming te kunnen gaan. Tegenwoordig rijdt de bus uit Barcelona door. Al met al meer dan 15 uur onderweg. Met de auto net zo lang, minder wachttijd behalve de file op de rondweg bij Parijs. Gezien de hoeveelheid aan materiaal wat ik mee wil nemen geniet de auto echt de voorkeur. Zeker tegenwoordig met kleine kinderen erbij. Kan mij voorstellen dat de trein of bus wel zo relaxed kan zijn, maar om dan bij elke overstap met al die bagage te gaan slepen zie ik niet zitten ;)

Ik probeer al jaren een short-ski naar Val Thorens te regelen voor een weekend (vrijdagmiddag-zondagavond), maar het is niet te doen, tenzij je met de auto rijdt. Ik ben dan de enige chauffeur, dus dat is wat extreem.

De verschillende vliegvelden in Frankrijk (ik reken Geneve daar voor het gemak even bij) hebben of geen vluchten of geen aansluitend openbaar vervoer in de goede richting. En met huurauto’s wordt het al snel helemaal te duur.

Ik wacht met smart op de zelfrijdende auto waar je normaal in kan slapen. Dan is in één klap dit hele verhaal verleden tijd. In het ergste geval moet je nog een keer helpen bij het opladen/tanken om daarna weer door te slapen. Hooguit nog 10 jaar, schat ik, maar dat voelt als heeeeeel erg lang :)

Ik ga al van dat ik als kind zijn met wintersport ga ( 2 jaar ) met de bus of trein . Een paar keer met auto geweest met iemand meegereden , maar dat is op 1 hand te tellen . En nu reizen we ook met onze 2 kids ( 7 en 4 jaar ) met ov ( zomer en winter ) .
Ik vind bus of trein echt een voordeel . We hoeven niet zelf te rijden en geen geklooi met sneeuwketting .

Met de bus/ trein stap je in , Soms nog een overstap . En dan volgende ochtend op bestemming . En dat sleep met spullen wen je ook aan.

Ja bagage dat leer in de loop der jaren lichtgewicht reizen . En dat kan ook met 2 kinderen . We nemen zelfs voor 4 personen materiaal mee. Vorig jaar hadden we nog de wandelwagen mee om ook als bagage kar te fungeren . En komende reis nemen we de bolderkar mee . Is afgelopen zomer goed bevallen, maar dan met kampeerspullen. En voor in de bus gaat er wel nog 1 autostoel mee voor de jongste . Waar de ene buschauffeur echt superblij mee is . En dan andere weer minder . Tot dat je zegt dat je hem verantwoordelijk stelt dat als mijn kind tijdens een noodstop moet maken , door de bus heen vliegt . Dan vinden ze het al snel goed .
Maar over algemeen zijn ze kind kindvriendelijk . Afgelopen jaar hadden we zelfs dat hij pas ging rijden op moment dat de jongste ging rijden en dat er alleen maar kinderfilms gedraaid mochten worden .

*bericht bewerkt door miepmiep op 29 nov 2018 10:17

De verschillende vliegvelden in Frankrijk (ik reken Geneve daar voor het gemak even bij) hebben of geen vluchten of geen aansluitend openbaar vervoer in de goede richting.

Vreemd … er zijn meedere vluchten naar Geneve per dag en ik vanaf de luchthaven vond ik diverse transfer opties richting de grote skigebieden in F.
En naar de Zwitserse kant van PdS is het helemaal geen probleem.

Dus ik ben benieuwd, op basis waarvan jij dit (in mijn ogen onjuiste) beeld hebt.

Rob

De verschillende vliegvelden in Frankrijk (ik reken Geneve daar voor het gemak even bij) hebben of geen vluchten of geen aansluitend openbaar vervoer in de goede richting.

Vreemd … er zijn meedere vluchten naar Geneve per dag en ik vanaf de luchthaven vond ik diverse transfer opties richting de grote skigebieden in F.
En naar de Zwitserse kant van PdS is

Dus ik ben benieuwd, op basis waarvan jij dit (in mijn ogen onjuiste) beeld hebt.

RCGrootveld op 29 nov 2018 11:20

Er gaan bussen en taxi’s naar de verschillende gebieden . Alleen is het soms nog wel een eindje rijden . Altibus gaat ook vanaf vliegvelden . Weet niet of elk ski gebied is. http://altibus.com/alpskibus-rp193_en.aspx

*bericht bewerkt door miepmiep op 29 nov 2018 11:35

Altibus is wel duur, vind ik: Retour St. Martin de Belleville kost € 152.

@miepmiep “Ja bagage dat leer in de loop der jaren lichtgewicht reizen .” Dat gaat toch niet helemaal op. Als ik hier in huis kijk hebben we toch per persoon minimaal 2 paar ski’s en schoenen in gebruik op een vakantie. Dan nog wat gekkigheid als lawine-airbags, scheppen en sondes. Neem van mij aan, dat alleen al alle essentiële spullen niet meer onder “travelling light” samen te pakken zijn. Huren vind voor wat betreft safety artikelen niet de prettigste keuze, dus het gaat echt gewoon eigen vervoer blijven.

Edwin van Riel

@miepmiep “Ja bagage dat leer in de loop der jaren lichtgewicht reizen .” Dat gaat toch niet helemaal op. Als ik hier in huis kijk hebben we toch per persoon minimaal 2 paar ski’s en schoenen in gebruik op een vakantie. Dan nog wat gekkigheid als lawine-airbags, scheppen en sondes. Neem van mij aan, dat alleen al alle essentiële spullen niet meer onder “travelling light” samen te pakken zijn. Huren vind voor wat betreft safety artikelen niet de prettigste keuze, dus het gaat echt gewoon eigen vervoer blijven.

evr66 op 29 nov 2018 12:22

Dat krijgje niet eens de bus in 😀😀. 2 paar skies pp .

Dat krijgje niet eens de bus in 😀😀. 2 paar skies pp .

miepmiep op 29 nov 2018 12:27

Lukt prima in stads en streekbussen. Niet in bijv. flixbus. Touroperators lukt vaak wel omdat niet alle reizigers ski’s meenemen.

Ik reis regelmatig met de trein, ook dan lukt twee skisets goed.
Met het vliegtuig is minder handig, je betaalt per set.

Ik moet zeggen dat ik de trein wel lekker vind om te reizen als ik alleen ga of net iets langer als de groep waarmee ik ga, maar het hangt natuurlijk wel sterk van de bestemming af. Overstappen valt mee als je je aansluitingen wat ruimer kiest (scheelt stress).

@miepmiep “Ja bagage dat leer in de loop der jaren lichtgewicht reizen .” Dat gaat toch niet helemaal op. Als ik hier in huis kijk hebben we toch per persoon minimaal 2 paar ski’s en schoenen in gebruik op een vakantie. Dan nog wat gekkigheid als lawine-airbags, scheppen en sondes. Neem van mij aan, dat alleen al alle essentiële spullen niet meer onder “travelling light” samen te pakken zijn. Huren vind voor wat betreft safety artikelen niet de prettigste keuze, dus het gaat echt gewoon eigen vervoer blijven.

evr66 op 29 nov 2018 12:22

Naja twee skisets is per definitie niet ‘travelling light’ :P
Logisch dat het dan niet lukt. Licht reizen betekent echt alleen het broodnodige. Meerdere ski’s is dan in feite gewoon luxe. Dan past het ov ook minder, dat snap ik. Maar neemt niet weg dat je ook écht licht kan reizen… Met 1 setje ski’s en een weekendtas bijvoorbeeld.

[quote]

Dat krijgje niet eens de bus in 😀😀. 2 paar skies pp .

miepmiep op 29 nov 2018 12:27

Lukt prima in stads en streekbussen. Niet in bijv. flixbus. Touroperators lukt vaak wel omdat niet alle reizigers ski

Bij touroperators is echt afhankelijk wie en wat hoor . Sommige zijn niet moeilijk . Maar ze mogen weigeren . Of je moet van te voren hebben gemeld en dat zwart op wit hebben .

Met 1 setje ski’s en een weekendtas bijvoorbeeld.

een week weg met een weekendtas… tja je moet het maar kunnen. En dan je skischoenen, helm, bril nog. Neem aan dat je niet met je warme snowboots in de trein gaat zitten dus die ook nog. Vriendin wil nog wat makeup mee en vergeet niet je drogisterij, want niets zo vervelend als hoofdpijn hebben en geen paracetamol. Of je hebt pleisters nodig, reflex spray voor als iemand spierpijn heeft.

Ik ken genoeg mensen die bijna niks mee hebben, en dan zo blij zijn als jij overal aan gedacht hebt :)

*bericht bewerkt door Bertje op 29 nov 2018 12:59

Ik ben nu vier keer met mijn twee kinderen <12 jaar met de trein naar de alpen geweest. Dat is heel goedkoop want in Duitsland betaal je voor de kids alleen een paar euro reserveringskosten en in NL 2,50 voor een railrunner en ook in CH/AT betaal je bijna niks voor ze. En als co-ouder vind ik in mijn eentje het ook ver rijden. Een retourtje dagtrein kost iets van 200 euro voor zijn drie-en daar kan je eigenlijk niet voor rijden. In Engelberg stap je midden in het skidorp uit. In Bettmeralp stap je in Betten dorf uit, pakt de lift op trap naar de verdieping hoger waar de bergbaan naar Bettmeralp vertrekt.

Maar de allerbeste reden om het te doen is door de Alpen treinen. Met name de Glacier Express (St Moritz via Chur en Andermatt naar Zermatt) is een aanrader al vond ik ook het stukje Luzern-Stans-Engerlberg bepaald een aanrader!

Dit jaar (weer) met de slaaptrein, nu naar Bolzano, vandaar een flink stuk met bus of taxi naar Pozza di Fasso. Slaaptrein is nog veel en veel leuker en comfortabeler maar ben ik voor een retourtje met twee kids 800 euro kwijt dat is wel inclusief twee overnachtingen en we reizen vrijdagnacht heen en zaterdagnacht terug dat is vrijwel een hele dag extra skiën en we komen zaterdag relatief vroeg aan en hoeven de zaterdag daarop pas om 18:00 oid te vertrekken dat geeft mij rust.

Het leukste in de slaaptrein is natuurlijk de buffetwagon. Hopelijk hebben ze dit keer een tap die meer dan 1 biertje per minuut aankan al was dat vorig jaar ook best gezellig met zijn allen in de rij om een warm biertje en er was (meegebrachte) drank genoeg :-) Heerlijk terwijl de kids na een avond vol spelletjes en treinvermaak op 1 oor in hun couchette zitten zo door Duitsland treinend tot in de kleine uurtjes met je medewintersportjes je vakantieplannen uitwisselen, leuker wordt het toch niet?

Dank voor het mogen bijdragen aan deze leuke discussie,

Thijs

Met 1 setje ski’s en een weekendtas bijvoorbeeld.

een week weg met een weekendtas… tja je moet het maar kunnen. En dan je skischoenen, helm, bril nog. Neem aan dat je niet met je warme snowboots in de trein gaat zitten dus die ook nog. Vriendin wil nog wat makeup mee en vergeet niet je drogisterij, want niets zo vervelend als hoofdpijn hebben en geen paracetamol. Of je hebt pleisters nodig, reflex spray voor als iemand spierpijn heeft.

Ik ken genoeg mensen die bijna niks mee hebben, en dan zo blij zijn als jij overal aan gedacht hebt :)

Bertje op 29 nov 2018 12:57

Haha ja hier gaan kids met skipak in de bus en snowboots . Pak en of jas/ broek gaan uit en boots Of de skijas bij de Skies . Wij hebben 2 rugzakken , 2 skischoenentassen en 4 paar skies . Alles is bij elkaar 2, want skies van de kids kunnen nog bij die van ons . En schoenen van hun gaan ook nog bii ons erin . En nog rugzakje en ook medicijnen mee als nood . .

*bericht bewerkt door miepmiep op 29 nov 2018 13:11

Als je twee paar ski’s per persoon en lawine materiaal mee wil nemen dan ben je misschien niet zo geschikt om met het openbaar vervoer te reizen. Maar wij reizen met 4 kinderen en het lukt ons prima. Ik vind het meenemen van al die helmen het lastigste. Wat nemen die dingen een ruimte in zeg. Voor 3 kinderen huren wij ski’s en skischoenen en de rest nemen wij mee.

Niet teveel kleding mee. De kinderen doen hun snowboots al aan voordat wij vertrekken. Scheelt weer ruimte en gewone schoenen trekken ze toch niet aan.

Wij zorgen er wel voor dat wij een bestemming hebben die voor een redelijk bedrag met een taxi te bereiken is. Taxi regelen wij ook van te voren al zodat er een taxibusje staat als wij aankomen. Zo zijn wij met de trein naar Bludenz gegaan en vanaf bludenz met de taxi naar burserberg. En vanaf Saalfelden met de taxi naar Maria Alm.

“Ik ken genoeg mensen die bijna niks mee hebben, en dan zo blij zijn als jij overal aan gedacht hebt 😃”

Zeker ook waar. Onlangs extra pieper, airbag en bril mee. Allemaal door andere deelnemers aan de trip gebruikt, hadden anders moeten gaan huren/kopen :)

Edwin van Riel

Overstappen valt mee als je je aansluitingen wat ruimer kiest (scheelt stress).

Hessel op 29 nov 2018 12:37

Die ervaring heb ik ook, zeker de CNL wil nog wel eens uitlopen.
Als je dan de standaard overstap in Worgl neemt en je hebt uitloop, zit je 2 uur op Worgl vast.
Dan is even lekker zitten met verse koffie bij Bakker Lutz op Innsbruck Hbf een betere optie.
Daarom altijd even goed kijken hoe de dienstregeling in elkaar zit en niet domweg de bovenste optie kiezen.

Rob

Met name de Glacier Express (St Moritz via Chur en Andermatt naar Zermatt) is een aanrader

Daar noem je ook wat … zo ongeveer Nr. 1 in de Treinreizen Top 10 (Europa)
Die rit is, zeker in de winter bij mooi weer, al bijna een vakantie op zich zelf …

Rob

@miepmiep “Ja bagage dat leer in de loop der jaren lichtgewicht reizen .” Dat gaat toch niet helemaal op. Als ik hier in huis kijk hebben we toch per persoon minimaal 2 paar ski’s en schoenen in gebruik op een vakantie. Dan nog wat gekkigheid als lawine-airbags, scheppen en sondes. Neem van mij aan, dat alleen al alle essentiële spullen niet meer onder “travelling light” samen te pakken zijn. Huren vind voor wat betreft safety artikelen niet de prettigste keuze, dus het gaat echt gewoon eigen vervoer blijven.

evr66 op 29 nov 2018 12:22

Uitzonderingen zullen er altijd blijven, en in jouw geval heb je inderdaad een paar goede argumenten, maar voor hoeveel wintersporters geldt dat?

Lawiniepiepers, scheppen, 2 paar ski’s etc. zal misschien voor jou “essentieel” zijn, ik denk dat dat hooguit voor 1% van de wintersportgangers geldt.

Ik ken diverse reisgenoten die met 1 koffer en een skischoenentas invliegen en echt niet de hele week dezelfde kleren dragen …

Rob

Met 1 setje ski’s en een weekendtas bijvoorbeeld.

een week weg met een weekendtas… tja je moet het maar kunnen. En dan je skischoenen, helm, bril nog. Neem aan dat je niet met je warme snowboots in de trein gaat zitten dus die ook nog. Vriendin wil nog wat makeup mee en vergeet niet je drogisterij, want niets zo vervelend als hoofdpijn hebben en geen paracetamol. Of je hebt pleisters nodig, reflex spray voor als iemand spierpijn heeft.

Ik ken genoeg mensen die bijna niks mee hebben, en dan zo blij zijn als jij overal aan gedacht hebt :)

Bertje op 29 nov 2018 12:57

Ja daarom! Maar dan is het ook geen travelling light meer ;) Dat is ook een keuze, maar snap dan prima dat openbaar vervoer niet past. Zelf gaan wij ook meestal met de auto/busje op wintersport, dan gaat er ook van alles mee.

In een andere situatie: ik mag graag hiken en dan gaat alles op de rug. Weliswaar geen ski’s mee, maar dan zit alles van tent, slaapzak, kleding en eten op je rug. Dan ga je vanzelf ‘light’ pakken, het broodnodige… die zelfde filosofie kan je prima op skiën toepassen. Als je aldaar kan wassen, waarom zou je meer meenemen dan 1 base layer, 2 boxers en 2 paar sokken bijvoorbeeld? Als je de hoeveelheid kleding en randzaken beperkt en je krijgt je helm/skischoenen mee… dan moet het lukken ;) Het is dan wel een keuze, zeker. Maar het zou wel kunnen denk ik! :D

Maar met meerdere mensen is de trein niet persé goedkoper. En sneller. En fijner

De verschillende vliegvelden in Frankrijk (ik reken Geneve daar voor het gemak even bij) hebben of geen vluchten of geen aansluitend openbaar vervoer in de goede richting.

Vreemd … er zijn meedere vluchten naar Geneve per dag en ik vanaf de luchthaven vond ik diverse transfer opties richting de grote skigebieden in F.
En naar de Zwitserse kant van PdS is het helemaal geen probleem.

Dus ik ben benieuwd, op basis waarvan jij dit (in mijn ogen onjuiste) beeld hebt.

RCGrootveld op 29 nov 2018 11:20

Hangt van de dagen af & uren af. We gingen enkele jaren terug naar grand massif, gevlogen op Geneve. Bustransfers/treinen waren er wel, maar gericht op de standaard zaterdag-zaterdag wintersporters, wij deden een shortski en kwamen dacht ik donderdag-maandag oid. Geen bus of trein te bespeuren, dus toch met huurauto het stukje naar Samoens moeten rijden. Materiaal ter plekke gehuurd trouwens, en zelfs enkel met handbagage gevlogen.

Frequentie speelt dus ook een rol, een paar uur wachten zou ik nog niet meteen dramatisch vinden, maar helemaal geen ov die dag is wel wat anders natuurlijk.

Nu in Zermatt en je bent verplicht het laatste stuk met de trein te doen (of taxi) dus doe het al een tijdje.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie