Möslbahn brengt fusie tussen skigebieden in Zillertal dichterbij

Henri op 23 oktober 2018· 13 reacties

Het bergstation van de nieuwe Möslbahn (mayrhofner-bergbahnen.com)
Het bergstation van de nieuwe Möslbahn (mayrhofner-bergbahnen.com)

In het Oostenrijkse Zillertal wordt al jaren gesproken over een gondel vanuit Hochschwendberg, een verstrooid dorpje op de helling boven Hippach - Schwendau. In totaal bestaat het dorp uit een handjevol hotels en wat appartementen met in totaal ongeveer 600 bedden die vrij ver van het skigebied af liggen. Voor een goede verbinding met het skigebied Zillertal 3000 is er deze zomer gewerkt aan de Möslbahn. De verwachte opening van deze nieuwe lift en bijbehorende piste is 15 december aanstaande, en misschien vormt dit de aanzet tot meer.

Het project

Een nieuwe 10-persoons gondel met middelstation en een capaciteit van 2000 personen per uur moet voor een goede verbinding met het skigebied zorgen. De gondel van de nieuwste ‘D-Line’ generatie van liftfabrikant Doppelmayr start in Mösl, een gehucht dat onderdeel is van Hochschwendberg. Het dalstation van de gondel ligt direct naast de hotels van Mösl, aan de ‘verkeerde’ kant van het dal. Een ligging dieper in het dal bij de Sidanbach was niet te realiseren, omdat de hellingen daarvoor aan beide kanten te steil zijn.

Helemaal rechts op de pistenkaart staan de nieuwe gondel en de nieuwe piste ingetekend
Helemaal rechts op de pistenkaart staan de nieuwe gondel en de nieuwe piste ingetekend

Het dalstation van de nieuwe Möslbahn (mayrhofner-bergbahnen.com)
Het dalstation van de nieuwe Möslbahn (mayrhofner-bergbahnen.com)

De onderste sectie van de nieuwe gondel overbrugt nauwelijks hoogtemeters, omdat het een verbinding van de ene naar de andere kant van het dal vormt. Hier wordt de Sidanbach over een lengte van ongeveer 400 meter overbrugd zonder liftpalen. Pas vanaf de tweede sectie gaat de gondel steil omhoog en overbrugt hij bijna 500 hoogtemeters tot een hoogte van 1934 meter. Het bergstation ligt in het Horberg deelgebied van Zillertal 3000, dicht bij de 6-persoons Gerent stoeltjeslift. Bij het bergstation is ook een nieuw pisterestaurant gepland.

Het bovenste gedeelte van de nieuwe piste nr. 16 (mayrhofner-bergbahnen.com)
Het bovenste gedeelte van de nieuwe piste nr. 16 (mayrhofner-bergbahnen.com)

Flinke ingrepen

De bijbehorende piste is door flinke ingrepen in het landschap geschikt gemaakt voor de massa’s vanuit Mayrhofen en is als een rode piste gemarkeerd. Door het eerdergenoemde probleem van de steile hellingen en het onoverbrugbare riviertje verloopt de piste tot het middelstation en moet je vanaf hier de lift terug naar Mösl nemen als je hier 's ochtends bent opgestapt. De twee kilometer lange piste wordt onderdeel van de ‘Skimovie Strecke’. Je kunt jezelf op deze piste laten filmen, waarna je thuis de video kunt downloaden met behulp van je skipasnummer.

Flinke ingrepen in het landschap waren nodig voor de aanleg van de piste (mayrhofner-bergbahnen.com)
Flinke ingrepen in het landschap waren nodig voor de aanleg van de piste (mayrhofner-bergbahnen.com)

Het onderste gedeelte van de nieuwe skipiste (mayrhofner-bergbahnen.com)
Het onderste gedeelte van de nieuwe skipiste (mayrhofner-bergbahnen.com)

Stap dichter bij verbinding met Hochzillertal?

Met de komst van de nieuwe Möslbahn is men een stap dichter bij een eventuele verbinding met Hochzillertal. Hemelsbreed liggen de twee skigebieden nog maar vijf kilometer van elkaar vandaan. In theorie is het mogelijk om de twee skigebieden te verbinden met nog slechts 3 skiliften. Op de eerste sectie van de Möslbahn na is het mogelijk om bij elke lift die bij deze potentiële verbinding hoort een piste aan te leggen. Hierdoor zou een aaneengesloten skigebied ontstaan met maar liefst ongeveer 230 kilometer aan piste.

Er zijn slechts drie liften nodig om Hochzillertal met Zillertal 3000 te verbinden (oranje lijnen), in groen staat de nieuwe Möslbahn ingetekend
Er zijn slechts drie liften nodig om Hochzillertal met Zillertal 3000 te verbinden (oranje lijnen), in groen staat de nieuwe Möslbahn ingetekend

Dit zijn nog geruchten en ziet het er niet naar uit dat deze verbinding er daadwerkelijk snel gaat komen. Toch groeien de twee skigebieden met de komst van de Möslbahn en de in 2015 gebouwde Hirschbichllift (Hochzillertal) steeds dichter naar elkaar toe. Het is wachten op officiële berichtgeving van de twee skigebieden of de verbinding er ook echt komt. Tot die tijd is het vooral leuk om er over te speculeren.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Jammer van de ingrepen in het landschap. Voegt deze baan an sich wat toe vanuit het gehucht het skigebied in?

Mr. Slow

Net als Quick vraag ik mij af of deze baan inderdaad wat toe voegt. Hoogstens voor de toekomst met de integratie van Hochzillertal in gedachten lijkt mij dit een belangrijke stap. Of willen ze meer toeristen in het gebied kunnen ontvangen, omdat er bijvoorbeeld plannen zijn om meer appartementenbouw in Mösl / Hochschwendberg toe staan?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Een lift met capaciteit om 2000 man de uur te vervoeren in een dorp met 600 bedden. En 1 piste. Dan zal deze lift zelfs in piektijden waarschijnlijk niet vol benut worden.
Kans is dus groot op een redelijk stille piste in wording. Klinkt als een goed idee, meer van dit graag.
Wel beetje jammer van de natuur.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

De skibus wordt zo wel vervangen en hoeft nu niet meer in het skigebied te komen. Ook reden er regelmatig een aantal auto`s naar deze plek. Dat is nu verleden tijd. Qua capaciteit lijkt me het idd een stap richting Hochzillertal te zijn. Langs de andere kant is het steeds erg druk in Mayrhofen en deze extra piste is zeker geen luxe probleem, maar een echte noodzaak voor een betere spreiding.

Natuurlijk is dit een verdere stap richting Hochzillertal. Het zal misschien nog wel 10 jaar duren; maar die verbinding komt er wel.
Ook is iedere kilometer piste extra in Mayrhofen erg welkom; Het is een vrij druk skigebied.
Ook hochfugen/kaltenbach is overvol; dus extra liften en pistes zijn meer dan welkom.
Qua ingrepen in de natuur vind ik het wel meevallen en in het Zillertal kun je toch niet meer van rustige en ongerepte natuur spreken.
Kom maar op met die verbinding.

Klinkt als een goed idee, meer van dit graag.
Wel beetje jammer van de natuur.

Birdheart op 23 okt 2018 08:37

tsja, wel bijzonder dit dan.

Goed stuk weer Henri!
Het Zillertal me nooit getrokken, voornamelijk door de massiliteit…maar het is goed dat de mensenmassa’s daar naar toe blijven gaan. ;-)

Hoi Henri,

Zou u ook z’n artikel over allen vernieuwingen in Paradiski willen schrijven.
(of het op een rijtje kunnen zetten voor mij)

alvast hartelijk dank.
groet,
Josse12

Hoi Henri,

Zou u ook z’n artikel over allen vernieuwingen in Paradiski willen schrijven.
(of het op een rijtje kunnen zetten voor mij)

alvast hartelijk dank.
groet,
Josse12

Josse12 op 25 okt 2018 19:26

Ik zal even kijken wat mogelijk is @Josse12. Paradiski komt in ieder geval nog terug bij mijn overzicht van alle nieuwe liften in Frankrijk dit jaar.

Ook is iedere kilometer piste extra in Mayrhofen erg welkom; Het is een vrij druk skigebied.

Daffie op 23 okt 2018 12:53

Maar zou deze piste daar dan aan bijdragen, of alleen meer contraproductief werken? Op korte termijn is er inderdaad een extra piste, dus meer ruimte voor de aanwezige wintersporters. Op lange termijn word het dorpje Mösl ineens interessant voor wintersporters en investeerders, helemaal als het het centrum van het samengevoegde Hochzillertal 3000 XXL wordt. Dat kan resulteren in meer hotels/appartementen, dus een grotere beddencapaciteit in dit gebied, dus wellicht meer drukte. En dan is die ene extra piste leuk, maar weegt het niet op tegen de extra drukte.

https://www.tt.com/politik/landespolitik/16405969/zusammensc…

De geruchtenmolen is weer op volle gang. De liften tussen Kaltenbach en Mayrhofen zouden al gepland zijn. Volgens iemand op Alpinforum, zou er al onderhandeld worden over de kosten.
Gepland zou zijn vanaf de Moslbahn, een gondel richting Rauhenkopf met daarboven een restaurant. Vervolgens zou vanaf de Wedelhutte een stoeltjeslift gepland zijn richting Mayrhofen. Van die laatste is het naar mijn idee de vraag of dit klopt en Wedelhutte niet de Kristallhutte zou moeten zijn, maar vanuit de Hirschbichlalm zouden prima een lift richting Wedelhutte en Kristallhutte kunnen lopen. Zo wordt Hochfugen ook goed bereikbaar vanuit Mayrhofen.

Vervolgens blijft over een lift vanuit de Hirschbichalm richting Rauenkopf. Die noemt het TT-artikel niet.

De verbinding Spieljoch - Hochzillertal wordt in het artikel ook aangehaald: “Laut Schultz sei die Vorprüfung nach dem Tiroler Seilbahn- und Skigebietsprogramm abgeschlossen. Im Frühjahr 2020 folge die Einreichung fürs naturschutzrechtliche Verfahren für die 3S-Bahn.”
Naar eigen inschatting begint de bouw dan op z’n vroegst in zomer 2021 en zou vanaf winter 2021/22 de verbinding gerealiseerd zijn. Echter, moeten er dan wel meerdere liften gebouwd worden. De vraag is wanneer en in welke volgorde ze worden gebouwd. Dat bepaalt tenslotte wanneer de verbinding daadwerkelijk gerealiseerd is.

@Henri Was dit weekend nog in Mayrhofen wellicht heeft ie nog iets meegekregen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

In Maart 2019 heb ik de Mösl afdaling meerdere keren gedaan en ik vond het een leuke toevoeging op het skigebied een redelijk pittige rode piste

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie