Nieuwe liften in Oostenrijk (2018-2019)

Henri op 12 november 2018· 20 reacties

Bouwwerkzaamheden aan de Sonnenbahn in het skigebied van Hochkönig (FB Hochkönig)
Bouwwerkzaamheden aan de Sonnenbahn in het skigebied van Hochkönig (FB Hochkönig)

Ook dit jaar zijn er weer enorm veel nieuwe en moderne skiliften gebouwd in de Alpen. Zoals jullie misschien inmiddels al gewend zijn, heb ik dit jaar weer een overzicht gemaakt van alle nieuwe liften in de vier meest bezochte Alpenlanden. Vandaag bespreek ik de vernieuwingen in Oostenrijk.

Renovatie van deelgebied Kitzbüheler Horn

In de afgelopen zomer is er in Kitzbühel gewerkt aan twee nieuwe liften. In het deelgebied Kitzbüheler Horn vervangt een 10-persoons gondel de 50 jaar oude Raintal stoeltjeslift. Daarnaast krijgt de Brunellenfeld stoeltjeslift een upgrade naar een moderne 6-persoons stoeltjeslift.

De Kitzbüheler Horn met links de Brunelle stoeltjeslift en rechts de Raintal gondel
De Kitzbüheler Horn met links de Brunelle stoeltjeslift en rechts de Raintal gondel

null

De nieuwe “Brunelle” stoeltjeslift wordt iets naar links verplaatst, met het nieuwe bergstation tussen het bergstation van de pendelbaan en het Horngipfelhaus. Hierdoor wordt er meer plaats gecreëerd voor het bergstation van de Raintal gondel dat hoger ligt dan zijn voorganger. Het dalstation van de Raintal gondel is verhoogd van 1280 meter naar een hoogte van ongeveer 1450 meter, omdat het vanwege de veranderde klimatologische omstandigheden niet meer rendabel is om pistes en liften op zuidhellingen onder de 1450 meter te handhaven, aldus het skigebied.

Het dalstation van de nieuwe Raintal gondel (kitzski.at)
Het dalstation van de nieuwe Raintal gondel (kitzski.at)

Het skigebied heeft ervoor gekozen om de nieuwe liften met een vrij lage capaciteit te laten draaien, zodat het idee van Kitzbüheler Horn als familieskigebied kan worden behouden. De Brunelle stoeltjeslift en de Raintal gondel krijgen een capaciteit van respectievelijk 1800 en 1600 personen per uur.

Twee nieuwe liften voor de skiregio Lungau

Voor aankomende winter zijn er ook twee nieuwe skiliften gebouwd in de skiregio Lungau: een 8-persoons gondel in Sankt Margarethen im Lungau in het skigebied Katschberg en een combibaan met 8-persoons stoeltjes en 10-persoons gondels in Obertauern. Die laatste vervangt de Plattenkar stoeltjeslift.

De nieuwe Silverjet I was al in oktober klaar en werd gebruikt bij een reddingsoefening (FB PistenTeam Aineck-Katschberg)
De nieuwe Silverjet I was al in oktober klaar en werd gebruikt bij een reddingsoefening (FB PistenTeam Aineck-Katschberg)

De nieuwe Silverjet I gondel in Sankt Margarethen im Lungau was hard nodig. Hij vervangt een oude tweezitter die erg traag was en een veel te lage capaciteit had in de vakantieperiodes. De nieuwe capaciteit van 2600 personen per uur zorgt ervoor dat de lange wachtrijen verleden tijd zijn. Met de komst van de nieuwe gondel wordt de lifttijd gehalveerd tot slechts 5 minuten.

Het bergstation van de Gampenbahn (ischgl.at)
Het bergstation van de Gampenbahn (ischgl.at)

Wederom een nieuwe stoeltjeslift voor Ischgl

Het begint bijna normaal te worden dat Ischgl elke zomer een nieuwe lift bouwt. Vorig jaar is de Palinkopf stoeltjeslift vervangen en het jaar daarvoor was het de nieuwe Flimjochbahn. Dit jaar was de 4-persoons stoeltjeslift Gampen aan de beurt die inmiddels is afgebroken en vervangen is door een moderne 6-persoons stoeltjeslift.

De oude Gampen stoeltjeslift heeft meerdere records verbroken. De lift uit het jaar 1988 was destijds de langste stoeltjeslift van heel Oostenrijk en overbrugde voor een stoeltjeslift een record aantal hoogtemeters van maar liefst 924 meter. Met de komst van de nieuwe Gampenbahn blijft dit record nog steeds staan. In minder dan 8 minuten sta je op de top van de Palinkopf.

Het dalstation van de Gampenbahn (ischgl.at)
Het dalstation van de Gampenbahn (ischgl.at)

Verbeterde verbinding tussen Wagrain en Alpendorf

De nieuwe Sonntagskogelbahn 2 zorgt in de Salzburger Sportwelt vanaf aankomende winter voor een snellere verbinding tussen Wagrain en Alpendorf. De nieuwe koppelbare 8-persoons stoeltjeslift vervangt de laatste niet-koppelbare stoeltjeslift van de verbinding. De 4-persoons stoeltjeslift met een leeftijd van slechts 16 jaar kon de mensenmassa’s tijdens de piektijden in het hoogseizoen niet meer aan. Met een nieuwe capaciteit van maar liefst 3200 personen per uur zullen deze problemen voortaan niet meer voorkomen.

Om de pistes bij de Sonntagskogelbahn 2 attractiever te maken, is ervoor gekozen om de nieuwe lift te verlengen tot naast het bergstation van de Sonntagskogelbahn 3. De nieuwe lift maakt hierdoor 71 hoogtemeters meer dan zijn voorganger en is 245 meter langer.

Het bergstation van de nieuwe Sonntagskogelbahn 2 (snow-space.com)
Het bergstation van de nieuwe Sonntagskogelbahn 2 (snow-space.com)

Maria Alm direct verbonden met Hochkönig

Er werd al langer gediscussieerd over een mogelijke verbinding van het deelgebied Natrun bij Maria Alm met de rest van het skigebied van Hochkönig, maar deze winter is ie er eindelijk. Wintersporters in Maria Alm hebben voortaan een directe verbinding met het dalstation van de Aberg gondel. Hiermee hebben wintersporters die in Maria Alm verblijven geen auto of skibus meer nodig.

De verbinding wordt gemaakt met de Sonnbergbahn. Deze 10-persoons gondel loopt van het dalstation van de Abergbahn tot de top van het Natrun deelgebied. De ‘Dorfj@t’ combibaan wordt omgebouwd tot een 10-persoons gondel en wordt bovendien verlengd tot naast het bergstation van de Sonnbergbahn, zodat de verbinding optimaal is. De ‘Dorfj@t’ gondel krijgt ook een andere naam en heet voortaan de ‘Natrunbahn’.

De Sonnenbahn en de Natrunbahn zorgen voor een directe verbinding met de rest van het Hochkönig skigebied (hochkönig.at)
De Sonnenbahn en de Natrunbahn zorgen voor een directe verbinding met de rest van het Hochkönig skigebied (hochkönig.at)

De nieuwe piste onder de Sonnbergbahn is een zuidwesthelling tussen grofweg 800 en 1150 meter hoogte, waardoor deze vanzelfsprekend flink is uitgerust met sneeuwkanonnen om te garanderen dat deze verbindingspiste ook in het voor- en naseizoen geopend zal zijn. De zogenaamde ‘Königstour’ die wintersporters door het hele skigebied leidt, wordt door de verbinding ook uitgebreid tot aan Maria Alm. De skitour strekt zich nu uit over 6 bergtoppen en omvat maar liefst 35 kilometer aan piste en 7500 hoogtemeters.

De nieuwe Sonnbergpiste (FB Hochkönig)
De nieuwe Sonnbergpiste (FB Hochkönig)

Meer luxe in Hochzillertal

De oplettende wintersporter die vorige winter in Hochzillertal heeft geskied is het misschien al opgevallen dat er midden in het gebied liftpalen klaar stonden voor een nieuwe lift. Komend winterseizoen beschikt het skigebied over de gloednieuwe 10-persoons gondel Wimbachexpress. Men heeft de bouw van de nieuwe Wimbachexpress uitgespreid over twee zomers. De gondel vervangt de 4-persoons Krössbichlbahn, die de afgelopen jaren al vaak stil stond.

null

De nieuwe Wimbachexpress met het nieuwe panoramarestaurant 'Albergo' (FB Hochzillertal)
De nieuwe Wimbachexpress met het nieuwe panoramarestaurant 'Albergo' (FB Hochzillertal)

Het bergstation van de Wimbachexpress ligt ongeveer 185 meters hoger dan het oude bergstation van de Krössbichlbahn, waardoor er een nieuwe piste wordt gecreëerd. Een luxe Italiaans panoramarestaurant zit in het 2340 meter hoge bergstation verwerkt.

Overige nieuwe liften

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Dank weer voor het overzicht, @Henri!
Gelukkig staan er ook niet alleen maar gondels in het lijstje. Ik weet dat die dingen soms handiger zijn, maar volgens mij denken sommige gebieden/fabrikanten ook dat mensen ze echt comfortabel vinden. Voor mij geldt dat eerlijk gezegd niet… Althans, niet als ik eenmaal in het skigebied ben - dan gaat er wat mij betreft niets boven een goede, snelle stoeltjeslift waarvoor je dus niet eerst je skies hoeft uit te doen.

eens… idem met snowboard

Tja als je 7-8 kinderen bij je hebt waarvan de meeste niet oud genoeg zijn om alleen op een stoeltjeslift te gaan ben je ik als skimonitor dolgelukkig met die gondel. Je kan ze met complete vreemden meegeven maar daar durft het wel eens fout lopen als die het bv. Niet zo nauw nemen met het sluiten of openen van de beugel

Dat kaartje van het Hochzillertal….zo’n spaghetti kan toch beter.

Dank voor het overzicht. Leuk ook om te zien dat de nieuwe gondel in het skigebied van de Rosshuette, Seefeld genoemd wordt. Die was ook hard aan vervangen toe. Voor zo’n elite dorp kon zo’n gondel uit de jaren 70 echt niet meer. Ik mis in het overzicht de nieuwe gondel vanuit Garmisch Partenkirchen naar de Zugspitze.

*bericht bewerkt door pacorob op 12 nov 2018 14:01

@pacorob Je bent ervan op de hoogte dat GaPa in Duitsland ligt?

Mr. Slow

Tja als je 7-8 kinderen bij je hebt waarvan de meeste niet oud genoeg zijn om alleen op een stoeltjeslift te gaan ben je ik als skimonitor dolgelukkig met die gondel. Je kan ze met complete vreemden meegeven maar daar durft het wel eens fout lopen als die het bv. Niet zo nauw nemen met het sluiten of openen van de beugel

Tjorven op 12 nov 2018 11:32

Ook helemaal met jou eens!!

@pacorob Je bent ervan op de hoogte dat GaPa in Duitsland ligt?

Quick op 12 nov 2018 15:17

Oops heel slecht van mij. Ik kom al jaren in die regio en beschouw het praktisch Oostenrijk, maar inderdaad technisch gezien staat de lift in Duitsland vanuit Garmisch. Ik had even over “Oostenrijk” geen gelezen. Ik dacht dat voor de gehele Alpen was, maar dan was de lijst flink wat langer geweest ;)

In Dienten schieten ze ook al op met de voorbereidingen voor de nieuwe gondelbahn, open in 2019/2020.

null

Dienten Die Alte schule

Tja als je 7-8 kinderen bij je hebt waarvan de meeste niet oud genoeg zijn om alleen op een stoeltjeslift te gaan ben je ik als skimonitor dolgelukkig met die gondel. Je kan ze met complete vreemden meegeven maar daar durft het wel eens fout lopen als die het bv. Niet zo nauw nemen met het sluiten of openen van de beugel

Tjorven op 12 nov 2018 11:32

Daarvoor hebben sommige skigebieden nu tele-mixte voor. 6 keer 6-persoonsstoeltjes, gevolgd door 2 keer 8-persoonsgondels. Kan de voordelen van beide combineren!

Had dezelfde bedenking dat er erg veel gondels lijken bij te komen, terwijl ik het aan/uitdoen van ski/snowboard toch niet echt een pluspunt vindt. Voordeel is wel dat er in de rij van een gondel niemand over je ski’s of board heen kan schuiven 😄

Maar serieus, kan dit met een mogelijk lagere windgevoeligheid van gondels te maken hebben tov stoeltjes? Of puur te maken met de marketing/sales van de fabrikanten?

#wakeupwhereyouwant

@Dieter21 Een overweging kan ook zijn dat gondels makkelijker zijn voor zomergebruik, bijvoorbeeld om honden of mountainbikes te vervoeren.

Mr. Slow

Heeft ook met de hoogte tot de grond te maken. Is al eerder een uitgebreide discussie over geweest.
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/353145/welke-facto…
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/360035/nieuwe-lift…

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 nov 2018 21:05

Wat ik een opmerkelijk statement vind is dat er onder de 1450 dus eigenlijk niet meer rendabel een lift/piste systeem aan de zuidzijde in stand gehouden kan worden met de huidige klimatologische omstandigheden.

Gaan we dit vaker zien of is dat eigenlijk al jaren aan de gang?

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Wat ik een opmerkelijk statement vind is dat er onder de 1450 dus eigenlijk niet meer rendabel een lift/piste systeem aan de zuidzijde in stand gehouden kan worden met de huidige klimatologische omstandigheden.

Gaan we dit vaker zien of is dat eigenlijk al jaren aan de gang?

MountainHugger op 12 nov 2018 21:43

Inderdaad een opmerkelijke (publieke) constatering van Kitzbühel. Eerst was het gerucht dat het aan een grondeigenaar lag die niet wilde meewerken, maar dat hebben de Bergbahnen ontkracht. Volgens mij is om dezelfde reden ook geen dalafdaling gemaakt naar Inneralpbach bij de verbinding van het Alpbachtal met Wildschönau (Skijuwel).

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel klopt over Ski Juwel, zie ook mijn review:
Vanwege de zuidligging van de helling ligt er maar eens de 10 jaar voldoende sneeuw om het hele stuk te kunnen skiën en kan met daar zelfs met sneeuwkanonnen geen fatsoenlijk sneeuwdek worden gemaakt. Althans volgens de locals die ik gesproken heb.

Ik denk ook dat het ligt aan het feit dat de kitzbuheler horn een rustig skigebied is en het dus niet of minder rendabel is. In het hoofdskigebied zal dit heus wel anders liggen. In bijvoorbeeld Saalbach/Viehoven gaan de zuidhellingen wel vol in de sneeuwkanonnen om de pistes zo snel mogelijk en zo lang mogelijk open te houden.

Ik denk ook dat het ligt aan het feit dat de kitzbuheler horn een rustig skigebied is en het dus niet of minder rendabel is. In het hoofdskigebied zal dit heus wel anders liggen. In bijvoorbeeld Saalbach/Viehoven gaan de zuidhellingen wel vol in de sneeuwkanonnen om de pistes zo snel mogelijk en zo lang mogelijk open te houden.

Daffie op 13 nov 2018 13:03

Dat lijkt me ook, zo heel veel bezoekers skien er daar ook niet aan die kant van Kitzbuhel. Waarom geld investeren als je er zelf niet beter van wordt.

@henri ik las iets op alpinforum over een verbinding tussen Wagrain en Grossarl… Weet je daar iets van?

De verbinding tussen Ischgl en Kappl is voorlopig volgens mij van de baan:

https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=32…

M.i. een goede ontwikkeling.

Mr. Slow

Prima! Alleen logische, realistische verbindingen moeten toegestaan worden zodat skigebieden op een natuurlijke wijze met elkaar samensmelten. Geen geforceerde en kunstmatige verbindingsliften meer. Het wordt ook weer tijd voor de natuur.

*bericht bewerkt door Frank66 op 30 nov 2018 20:08

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie