Goed bereikbare skigebieden met het openbaar vervoer

Rick op 10 december 2018· 75 reacties

Foto: skipustertal.com
Foto: skipustertal.com

In mijn vorige blog belichtte ik een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je met het openbaar vervoer (OV) op wintersport gaat. Eén van die zaken is de keuze voor het skigebied aangezien de bereikbaarheid per skigebied nogal verschilt. Er is steeds meer aandacht voor een goede aansluiting van de liften op de rest van het openbaar vervoer, maar niet ieder skigebied kan dit even gemakkelijk realiseren. Het is daarom goed om al bij de keuze van je skigebied te kijken naar de bereikbaarheid.

De reis naar de Alpen

Voor de reis naar de Alpen toe is het, zoals eigenlijk altijd als je met het OV reist, zaak om zo weinig mogelijk te hoeven overstappen. Gelukkig zijn daar de Sneeuw-Thalys, Krokus Express, Ski-Trein en Alpen Express ideaal voor, die kwamen de vorige keer al aan de orde, maar ook met het reguliere openbaar vervoer zijn er mogelijkheden. Denk aan een hogesnelheidstrein (ICE of Thalys/TGV) of een nachttrein naar Zuid-Duitsland of Noord-Zwitserland (momenteel helaas alleen vanuit Düsseldorf, er zijn echter plannen om de nachttrein terug te brengen naar Nederland). Ook busbedrijven als FlixBus of Eurolines kunnen gerekend worden tot openbaar vervoer en kunnen je vanuit Nederland zonder overstappen naar de Alpen brengen. En daarnaast zijn er natuurlijk rechtstreekse verbindingen met het vliegtuig.

De ICE vertrekt onder andere vanuit Utrecht
De ICE vertrekt onder andere vanuit Utrecht

Focus op het laatste deel

Wanneer je in de buurt van de Alpen bent gearriveerd (meestal in een grote stad), moet je nog het laatste stuk naar je bestemming af zien te leggen. Zonder veel lopen en overstappen naar de Alpen reizen is namelijk één ding, maar in de bergen snel in het juiste dorp en bij de juiste skilift komen is een ander verhaal. Omdat er met de juiste keuzes veel te winnen is, ligt de focus wederom op het voorkomen van extra overstappen op je eindbestemming. Sommige skigebieden zijn door de ligging van bus- en treinstations vlakbij de liften bij uitstek geschikt om met het OV te bereizen, waardoor overstappen niet meer nodig is. Bij een meerdaags verblijf is het vinden van accommodatie vlakbij een trein-, bus- en liftstation ook aan te raden.

In het Italiaanse Pustertal zijn twee skigebieden als het ware stations
In het Italiaanse Pustertal zijn twee skigebieden als het ware stations

Goed bereikbare skigebieden

Per land hebben we een aantal goed met het openbaar vervoer bereikbare skigebieden op een rijtje gezet. Sommigen zijn per trein goed bereikbaar, in andere gevallen worden (lange afstands)bussen ingezet. Het gaat er daarbij om dat de lift vlakbij het trein- of busstation ligt, zodat je na aankomst direct de berg op kunt. Daardoor is dit overzicht niet alleen bruikbaar voor mensen die meerdere dagen in hetzelfde gebied verblijven, maar ook als je een dagje wilt gaan skiën met het OV.

Duitsland:

Garmisch-Partenkirchen in de Beierse Alpen is uitstekend met het OV bereikbaar. Niet alleen heeft het dorp een station met directe treinen en bussen vanuit München, ditzelfde station is tevens het beginpunt van de Bayerische Zugspitzbahn: een tandradbaan die je, met tussenstops in het skigebied Garmisch Classic, helemaal naar de Zugspitzplatt op 2.588 meter hoogte brengt. Vanaf hier kun je direct op de ski’s stappen.

De tandradbaan van Garmisch-Partenkirchen naar de Zugspitze
De tandradbaan van Garmisch-Partenkirchen naar de Zugspitze

Oostenrijk:

Oostenrijk heeft meer dorpen en skigebieden met een treinstation, waarbij er een aantal uitspringen:

  • In Bad Gastein heeft men vanaf het station via een brug een directe verbinding met de Stubnerkoglbahn gerealiseerd, waardoor het skigebied Stubnerkogl-Angertal-Schlossalm zeer goed bereikbaar is.
  • In de Zugspitz Arena ligt het station van Bichlbach direct naast de Almkopfbahn.
  • Het treinstation van Sankt Anton am Arlberg ligt het treinstation op minder dan 300 en 500 meter van respectievelijk de Rendlbahn en de Galzigbahn, waardoor Ski Arlberg ook een prima optie is.
  • In Zell am See ligt het treinstation vlak naast de skilift (Ebenbergbahn) waardoor je eenvoudig in het gebied van Schmitten - Zell am See komt.
  • De Hahnenkamm gondel in Kitzbühel ligt direct tegenover het station Kitzbühel Hahnenkamm.

Ook de skigebieden Hochzillertal - Hochfügen (vanaf station Kaltenbach-Stumm), de Wildkogel Arena (vanaf station Bramberg) en Sankt Johann in Tirol zijn goed te bereizen.

Zwitserland:

Zwitserland staat bekend om de kwaliteit van het openbaar vervoer. Het land beschikt over het uitgebreid trein- en busnetwerk wat meestal stipt op tijd rijdt. Hierdoor zijn meerdere skigebieden met het OV zeer goed bereikbaar. Onder andere:

Frankrijk:

Aangezien de meeste Franse skigebieden hoog in de bergen liggen, zijn er weinig direct per trein bereikbaar. Uitzonderingen hierop zijn Les Arcs (kabeltreintje vanaf station Bourg Saint Maurice naar Arc 1600) en Chamonix (Les Houches: tandradbaan vanaf Saint-Gervais-les Bains; Domaine de Balme: gondel Vallorcine direct naast station Vallorcine). Ook is Briançon met zijn eigen treinstation in Serre Chevalier goed te bereiken met de nachttrein vanuit Parijs. Voor veel andere skistations zet men lange afstandsbussen in vanaf een aantal grote steden die meestal vertrekken vanaf het vliegveld (zie voor meer informatie de websites van de vliegvelden en let op bedrijven als Altibus, Ouibus of Alpybus).

Val Thorens
Val Thorens

Italië:

De belangrijkste ontwikkelingen in Italië richten zich op de bereikbaarheid van skigebieden per trein: het Val Pusteria/Pustertal in Italië heeft zelfs een speciale skitrein in het leven geroepen met minimale loopafstanden. Kronplatz (via het gecombineerde station/liftgebouw bij het dorpje Percha (Perca) en Drei Zinnen Dolomiten (vanaf station Vierschach (Versciaco)) zijn daardoor uitstekend te bereiken met de trein. Daarnaast zijn er in die regio plannen om het skigebied Gitschberg Jochtal direct via de trein te ontsluiten zoals eerder al te lezen was. Ook is Bardonecchia dankzij een eigen TGV station vanuit Parijs goed te bereiken.

Lees ook:

Rick
Heeft een passie voor alles wat met bergen, sneeuw, skiliften en wintersport in het algemeen te maken heeft en deelt hierover graag zijn kennis.

Plaats een reactie

Leuk die stations direct naast de lift, maar ik breng meestal eerst mijn koffer naar het hotel voordat ik in de lift stap… Dus een bus naar het hotel heeft dan mijn voorkeur.

Belangrijkste voor OV is eigenlijk een goede verbinding en bereikbaarheid vanaf een station. Dan komen er al veel meer gebieden bij qua bereikbaarheid. Bijvoorbeeld het Zillertal, Sölden of Kleinwalsertal

De Jungfraubahn vertrekt niet uit Grindelwald, dat is de Wengernalpbahn.

Mr. Slow

En die treinlijn in Italië is leuk, maar hoe kom ik een beetje chic in Lienz of in Mühlbach om in te stappen in die trein? München of Innsbruck Hbf daar kom je nog wel. Maar hoe dan verder? Natuurlijk, met 5 meer overstappen kom je vast een heel eind. Maar overstappen betekent sjouwen met bagage, maar ook aansluitingen die te missen zijn, speling en dus wachttijd die je in moet bouwen etc.
Gaan we daar in deel 3 wat over horen?

Volgens mij zijn Sauze d’Oulx (Via Lattea) en Aosta (Pila) ook goed bereikbaar overigens.

Mr. Slow

De skigebieden rond Modane zijn ook zeer goed bereikbaar met de trein. Erg weinig overstappen en een kort busritje (15-30min) brengen je snel in de skigebieden daar.

Born to Ride

Het skigebied Montafon is ook prima per trein te bereiken: de trein rijdt tot in hartje Schruns, vanwaar je ook nog voldoende bussen naar de omliggende dorpen en skigebieden hebt.

Volgens mij zijn Sauze d’Oulx (Via Lattea) en Aosta (Pila) ook goed bereikbaar overigens.

Quick op 10 dec 2018 08:57

Yep en vanuit Oulx stap je in de bus en die zet je vaak bijna voor de deur af. Ook kom je via Oulx heel makkelijk in Serre Chevalier…

Precies wat @Hessel zegt, vaak heb je heel veel aan een station ietsjes verder van het gebied maar daarna met een goede bus of shuttle service…

Click. Click. Peace

Mooi lijstje, toch aardig wat gebieden die nog op mijn bezoeklijst staan. Wellicht het overwegen waard voor een van de komende jaren om met de trein te gaan…

Klein vraagje nog:
Zijn de gebieden in het Zillertal niet ook allemaal goed bereikbaar per trein? De zillertal bahn stopt zowel in Zell als in Mayrhofen (eindpunt). Niet direct naast de lift, maar zeker op loopafstand.

Zillertal zou ik inderdaad ook toevoegen en in Zwitserland nog Champery met een treinstation dat stopt bij het dalstation van de gondel.

Het skigebied van Venet direct boven Landeck, wat ook een treinstation heeft.

Born to Ride

Zell am see, Sankt Johann in pongau (Wagrain), Dienten (station in lend) en nog meer skigebieden daar zijn allemaal prima bereikbaar vanaf Salzburg station.

en in Zwitserland nog Champery met een treinstation dat stopt bij het dalstation van de gondel.

Tiny-M op 10 dec 2018 09:43

Precies, overstappen in Aigle als je vanaf Geneve komt. Het station en het dalstation zijn dezelfde plek. Je hoeft niet eens de straat over te steken of iets.

Heb ooit m’n wintersport verlengd met de trein. Was met m’n middelbare school skiën in Leukerbad en m’n ouders waren in Pettneu (met de caravan). Toen m’n school weer naar huis ging. Ben ik samen met een andere jongen de bus ingestapt richting Leuk. Daar de trein gepakt om via Brig naar Zürich en toen de trein naar Sankt Anton gepakt. Niet de meest logische route, maar was prima te doen. Alleen overstappen met destijds vier stuks bagage (skizak, schoenen, reistas en rugzak) was wat kut. Nu reis ik meestal met rugzak, wheeled skibag en reistas en dan is het prima.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

In Italie is het skigebied van Val di Sole ook uitstekend per trein bereikbaar. Vanaf Trento vertrekt een trein de het dal in. Ik meen dat station Dimaro een directe aansluiting heeft op de gondel naar boven.

Het overstappen blijft natuurlijk ruk, maar als je dan toch een paar keer wilt overstappen is Zillertal inderdaad een goede bestemming. Vanaf het vliegveld Innsbruck met de trein naar Jenbach en daar overstappen op het treintje wat het Zillertal in rijdt. Als je dan voor bijvoorbeeld Mayrhofen als bestemming kiest zou ik gelijk ook Alpendomizil Neuhaus of het Hotel Neue Post bijvoorbeeld, die zitten aan de overkant van de straat vanaf het station, ideaal voor de OV-toeristen lijkt mij.

Bij Zweisimmen (Gstaad, Zwitserland) ligt het treinstation ook naast het dalstation van de skilift.

Paul

Laax en Engelberg zijn in Zwitserland ook heel goed met de trein te bereiken weet ik uit ervaring. En eigenlijk alle gebieden in de rhone vallei wel, via de lijn Geneve-Visp/Brig.

Leuk die stations direct naast de lift, maar ik breng meestal eerst mijn koffer naar het hotel voordat ik in de lift stap… Dus een bus naar het hotel heeft dan mijn voorkeur.

Belangrijkste voor OV is eigenlijk een goede verbinding en bereikbaarheid vanaf een station. Dan komen er al veel meer gebieden bij qua bereikbaarheid. Bijvoorbeeld het Zillertal, Sölden of Kleinwalsertal

Hessel op 10 dec 2018 07:38

In Engelberg stap je midden in het dorp uit, alle hotels op <1km lopen en natuurlijk zoek je een hotelletje zonder parkeerplaats in het centrum!

In Bettmeralp is het zowiezo autovrij. Dus daar wordt iedereen bovenaan opgewacht door de snowscooter wat een ontzettend leuk begin (en eind) van je vakantie is!

"Yep en vanuit Oulx stap je in de bus en die zet je vaak bijna voor de deur af. Ook kom je via Oulx heel makkelijk in Serre Chevalier… "
@Rogier Ik ben al weken bezig transfer regelen tussen Milaan Malpensa naar Serre Chevalier
vooral laatste stukje vind ik heel moeilijk Weet jij de beste oplossing voor dit probleem

*bericht bewerkt door jurrevespeek op 10 dec 2018 14:55

Oke, met de trein naar de wintersport de afgelopen jaren al meerdere malen gedaan. Vooral als we met z’n tweeën gingen. Liever dan met de auto. Ski-trolley met grote sporttas mee (die om de nek kan). Redelijk slim boeken via de DB en je bent voor een klein prijsje in Oostenrijk, daar nog even een taxi aangehouden om ons naar het pension te brengen.

We reisden voornamelijk overdag, 's nachts ook wel eens gedaan maar dan alleen de terugweg. Rond de klok van half 7 's morgens op de trein en dan ben je met het avondeten in je pension. Ideaal.

Omdat we aan de Duitse grens wonen, stappen we op in Bad Bentheim, ideaal en een stuk goedkoper dan te starten vanuit Nederland.

Een aantal bestemmingen die prima met de trein te doen zijn en we al gehad hebben zijn:

  • St. Anton am Arlberg
  • Zell am See / Kaprun
  • Brixen im Thale
  • Westendorf
  • Bad Hofgastein

De meeste reizen zijn ongeveer 9 a 10 uur totaal. Het kan sneller maar je betaald dan wel meer. Hooguit 3x overstappen, in Hannover, München en Wörgl (als je richting Zell, Westendorf of Brixen gaat). Is ook niet erg, even stukje lopen, frisse neus halen en lekker een broodje met koffie scoren.

Vaak hebben ze ook nog acties om 1e klasse te reizen, dus in de ICE gratis koffie, een snack en een flesje water erbij. Zitplaats erbij reserveren geeft geen stress op drukke trajecten, kun je de mensen wegsturen :P

@jurrevespeek er gaat dus een bus tussen Oulx en Serre Chevalier (http://www.montgenevre.com/en/hiver/ideal-en-famille/infos-u…)

"Yep en vanuit Oulx stap je in de bus en die zet je vaak bijna voor de deur af. Ook kom je via Oulx heel makkelijk in Serre Chevalier… "
@Rogier Ik ben al weken bezig transfer regelen tussen Milaan Malpensa naar Serre Chevalier
vooral laatste stukje vind ik heel moeilijk Weet jij de beste oplossing voor dit probleem

jurrevespeek op 10 dec 2018 14:55

Je kunt dan de trein pakken naar Oulx, en in Oulx pak je deze bus: https://www.autocars-resalp.com/lignes-regulieres/bus/moneti… deze heeft alleen aansluiting op de TGV vanuit Parijs dus misschien moet je even wachten :-)

Click. Click. Peace

Conclusie is altijd hetzelfde. OV is duurder, langzamer en omslachtiger dan met de auto.

Goed bereikbaar met de trein en een superieur familie ski gebied, geen auto’s en de hoofdweg door dorp is soort piste, dorp met mooie houten huizen: Bettmeralp.
Ook Hopfgarten stopt de trein in dorp bij de gondel, voldoen accommodaties. Wengen heel erg goed met de trein bereikbaar en Zermatt (en het goedkopere Tasch)
Gemaakt voor de trein. Laax is met de bus bereikbaar, trein stopt in Chur. Gewoon en dagtrein nemen, te boeken via NS internationaal.

Vanaf station Worgl (overdag of snachts met de Nightjet) met de bus naar Auffach (Skijuwel) vind ik ook prima te doen

Uitrusten doe je maar in de lift.

Dank @Rick, wat een lekker topic dit. In Scuol-Tarasp (Zwitserland) rol je ook zo trein uit en gondel in. Nachttrein, overstappen in Munchen (even ontbijtje scoren) en uur of 10 's ochtends sta je op de skis. Denk dat je beneden of boven vast wel even ergens wat spullen mag neerzetten als je het aardig vraagt. Verder is Wengen (Jungfrau) te bereiken vanuit station Lauterbrunnen en dacht ik dat je ook naar Murren kunt met het treintje.

Ik was niet op de hoogte van het nieuws dat er misschien weer nachttreinen naar Nederland zouden komen. Heb het altijd uitstekende verbindingen gevonden: Lekker tijdsefficient en stressvrij.

Zelfs Winterberg en Willingen zijn in de winter prima per trein bereikbaar met een directe treinverbinding vanaf Dortmund. Willingen vaak met extra overstap, afhankelijk hoe de trein vanaf Bestwig doorrijdt. Winterberg is vanaf Dortmund altijd rechtstreeks.

Helaas is het geen sneltrein, dus je bent wel een poosje onderweg, maar vaak beter dan met de bus. Zeker als het tijdens de weekenden en vakantieperiodes op de weg toch al vast staat. In dat geval kom je er met de trein betrekkelijk snel.

Ben 2 jaar geleden met OV naar Zermatt gegaan. Eerst vlucht naar Genève, daarna trein naar Visp en ten slotte de trein naar Zermatt. Vooral die laatste treinrit heeft echt geweldige uitzichten. In Zwitserland is openbaar vervoer in vgl. met België jammer genoeg erg duur maar daar krijg je een veel betere stiptheid voor terug. Een ander nadeel was de bagage maar al bij al was dit goed te doen.

Conclusie is altijd hetzelfde. OV is duurder, langzamer en omslachtiger dan met de auto.

RRski op 10 dec 2018 19:04

“Altijd” geldt alleen voor hen die zich zelf structureel rijk rekenen en voor wie elk alternatief anders dan de auto op voorhand onbespreekbaar is.

Rob
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie