BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Nieuwe liften in Frankrijk (2018-2019)

Nieuwe liften in Frankrijk (2018-2019)

Henri op 19 november 2018 · 11 reacties

Sector Valaisan in La Rosière (Domaine Skiable de la Rosière)
Sector Valaisan in La Rosière (Domaine Skiable de la Rosière)
Ook Frankrijk heeft dit jaar veel nieuwe en moderne skiliften gebouwd. In de serie "Nieuwe liften" heb ik vandaag een overzicht gemaakt van alle nieuwe liften in de Franse Alpen. Onder andere de grote skigebieden hebben de afgelopen zomer flink geïnvesteerd!

Drie vernieuwingen in Les 3 Vallées

Zoals we van het grootste skigebied ter wereld gewend zijn heeft Les 3 Vallées afgelopen zomer ook niet stilgezeten. In Courchevel is een 10-persoons gondel gebouwd die de verbinding tussen Courchevel-Village en Courchevel 1850 vormt. De nieuwe ‘Grangettes’ lift vervangt de oude vanwege de te lage capaciteit.

Eén dal verderop in Méribel (zie filmpje) is de huidige Plan de l’Homme stoeltjeslift gedemonteerd en weer opgebouwd op de plaats van de in deze zomer afgebroken Cherferie sleeplift. De nieuwe ‘Legends’ stoeltjeslift vervangt de Plan de l’Homme én Roc de Fer stoeltjesliften en krijgt een capaciteit van maar liefst 3600 personen per uur. Daarnaast beschikt deze stoeltjeslift over stoelverwarming en een kap.

Eerste Doppelmayr D-Line lift van Frankrijk in Les Orres

Een primeur voor Les Orres dit jaar. In het skigebied, gelegen in de Zuid-Franse Alpen, is de eerste Doppelmayr D-Line stoeltjeslift van Frankrijk gebouwd. De nieuwe Pic Vert stoeltjeslift vervangt maar liefst drie liften: de sleeplift Pic Vert en de stoeltjeslift Bois Long en Grand Clos. Met een snelheid van 6 meter per seconde legt de stoeltjeslift 1432 meter af in slechts 4 minuten en overbrugt daarbij 581 hoogtemeters.

Het dalstation van de nieuwe stoeltjeslift Pic Vert in Les Orres (FB Les Orres)
Het dalstation van de nieuwe stoeltjeslift Pic Vert in Les Orres (FB Les Orres)

Het ophangen van de kabel in Puy Saint Vincent
Het ophangen van de kabel in Puy Saint Vincent

Twee nieuwe liften voor de Ecrins regio

Rogier liet ons eind oktober al meegenieten van zijn prachtige video, zie hieronder, en zijn prachtige foto's over hoe de bouw van de Crête stoeltjeslift in Pelvoux in zijn werk ging, maar ook in zijn thuisgebied Puy Saint Vincent is een nieuwe stoeltjeslift gebouwd. Deze moderne 6-persoons koppelbare Doppelmayr stoeltjeslift Crête des Bans vervangt de oude stoeltjeslift van Montaz Mautino. Deze 33 jaar oude lift was een beetje het probleemkindje van het gebied. De technische dienst noemde deze lift ‘la peste’, dat zegt genoeg. De lift was door de jaren heen te onbetrouwbaar geworden, de motor had vaak problemen. Ook was de uitstap te sportief voor hedendaagse normen. Dit is allemaal verleden tijd met de komst van de nieuwe stoeltjeslift. Door de vernieuwing van de Crête des Bans zal de Bergerie stoeltjeslift in de toekomst beter worden ontlast.

Beide deelgebieden van Paradiski gemoderniseerd

Les Arcs heeft de voormalige Portette stoeltjeslift uit Val Thorens overgekocht voor hergebruik. Deze 4-persoons stoeltjeslift heet voortaan ‘Comborcière’ en is de vervanger van de oude en trage 3-persoons stoeltjeslift die de verbinding tussen Arc 2000 en Arc 1600 sterk verbetert. Door de verwachte drukte met de komst van Club Med in Arc 1600 is deze vernieuwing van de Comborcière essentieel.

Aan de andere kant van het grote Paradiski is in La Plagne een gloednieuwe 6-persoons stoeltjeslift gebouwd. De Inversens stoeltjeslift wordt op precies dezelfde locatie vervangen door een modernere versie. De bijna twee kilometer lange stoeltjeslift was enorm traag. Een liftritje met de vastgeklemde stoeltjeslift duurde bijna een kwartier. Met de vervanging van de Crozats stoeltjeslift van vorig jaar was de logische vervolgstap om deze Inversens stoeltjeslift te vervangen. De nieuwe lift is koppelbaar waardoor de lifttijd nu slechts 6 minuten bedraagt. Net zoals de eerdergenoemde Legends stoeltjeslift in Méribel krijgt deze lift een monstercapaciteit van 3600 personen per uur, wat de capaciteit meer dan verdubbelt ten opzichte van zijn voorganger.

Het lifttracé van de nieuwe Inversens stoeltjeslift (SAP La Plagne)
Het lifttracé van de nieuwe Inversens stoeltjeslift (SAP La Plagne)

Nieuwe dorpslift voor Alpe d’Huez

De nieuwe Alpe Express midden in het dorp van Alpe d’Huez vervangt de twee stoeltjesliften Bergers en Eclose, die verschillende delen van het dorp met het skigebied verbonden. Deze moderne 10-persoons gondel met een capaciteit van 2400 personen per uur zorgt ervoor dat deze verbinding voortaan sneller verloopt. Volgende zomer wordt er verder gebouwd aan de lift. Het plan is om de gondel te verlengen naar het lagergelegen dorp Huez.

Twee nieuwe gondels in Tignes – Val d’Isère

In La Daille, het dorpje net voor Val d'Isère is de afgelopen zomer gewerkt aan een nieuwe 10-persoons gondel. Deze gondel vervangt drie liften: de oude Daille gondel, de Étroits stoeltjeslift en de Sémanmille sleeplift. De Daille gondel was maar liefst 52 jaar oud maar had in 1994 nog wel een renovatiebeurt gekregen. Met de nieuwe gondel wordt de lifttijd gehalveerd!

Het Pininfarina design van de nieuwe Daille gondel (valdisere.com)
Het Pininfarina design van de nieuwe Daille gondel (valdisere.com)

Iets verderop in Les Brévières, met zijn 1550 meter hoogte het laagstgelegen dorpje van het immense skigebied, wordt een oude gondel én stoeltjeslift vervangen door een moderne gondel. De gondel wordt gekoppeld aan de in 2010 gebouwde gondel Boisses. Met een capaciteit van 2400 personen per uur zorgt de gondel ervoor dat wintersporters snel in het hoofdgebied komen. Om de hogere capaciteit van de nieuwe lift te kunnen verwerken, wordt de capaciteit van de Boisses gondel verhoogd naar 3000 personen per uur.

Het bergstation van de nieuwe Brevières gondel (FB Tignes)
Het bergstation van de nieuwe Brevières gondel (FB Tignes)

Overige nieuwe liften

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Hulst 19 november 2018 · 07:47
    Ik heb begrepen dat er in Trois Vallees ook in Val Thorens en Les Menuires vernieuwingen zijn, die ik in de lijst niet aantref.
  • VDG_1979 19 november 2018 · 10:10
    Bedankt Henri. Hieronder meer info over de TC Vieux Moulin in Val Cenis :





  • RoteHersentote 19 november 2018 · 11:46
    Wow, dat Meribel filmpje laat toch zien wat een ski-industrie het allemaal is geworden in de grote Franse gebieden.
  • GiGi 19 november 2018 · 11:48
    Wow, dat Meribel filmpje laat toch zien wat een ski-industrie het allemaal is geworden in de grote Franse gebieden.
    RoteHersentote op 19 nov 2018 11:46
    En in andere (Alpen)landen niet? Ik denk dat deze ontwikkeling echt niet alleen voor Frankrijk geldt.
    Testing, testing.
  • Hulst 20 november 2018 · 09:09
    Zie ook Trois Vallees vandaag winter(2018/19).
  • KartorNL 20 november 2018 · 09:15
    Kan iemand uitleggen wat er bijzonder is aan een "D-line" gondel?
  • Henri admin 21 november 2018 · 15:01
    Ik heb begrepen dat er in Trois Vallees ook in Val Thorens en Les Menuires vernieuwingen zijn, die ik in de lijst niet aantref.Hulst op 19 nov 2018 07:47
    Er zijn inderdaad ook vernieuwingen in Val Thorens en Les Menuires, maar geen nieuwe liften voor het aankomende winterseizoen. In Val Thorens/Orelle is men begonnen met de voorbereidingen van de nieuwe gondel vanuit Plan Bouchet naar de Cime de Caron. In Les Menuires heeft men de cabines van de Bruyères gondel vervangen en de capaciteit van twee stoeltjesliften verhoogd.

    Kan iemand uitleggen wat er bijzonder is aan een "D-line" gondel? KartorNL op 20 nov 2018 09:15
    Veel info over D-line kun je hier vinden: https://www.doppelmayr.com/en/products/new-d-line/
    Kort samengevat: onderhoud aan D-line liften is makkelijker, geluids- en vibratiereductie tijdens de liftrit en een verbeterd comfort.
    *bericht bewerkt door Henri op 21 nov 2018 15:02
  • marijkestok 25 november 2018 · 16:51
    Ik heb wel gelezen dat er in val thorens een nieuwe piste is gekomen.
  • Onnem 25 november 2018 · 17:47
    Wat is dat groene spul dat ze onder de Inversens lift gegooid hebben om de grond te egaliseren?
    The older I get, the better I was
  • Onnem 30 november 2018 · 21:27
    La Rosiere.
    Promotie video vanuit de drone, voor de nieuwe lift naar de top van de Mont Valaisan.

    https://www.facebook.com/larosiere1850/videos/249746349050954/

    The older I get, the better I was
  • Kasper 30 november 2018 · 21:46
    Frankrijk is precies inhaalbeweging aan het maken

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.