Real-time pisteregulering: nooit meer in de wachtrij!

Rogier op 24 november 2018· 13 reacties

Real time info over geopende pistes en wachtrijen in La Plagne
Real time info over geopende pistes en wachtrijen in La Plagne

Wie wel eens op pad is geweest met een skileraar zal het vast zijn opgevallen dat je dan een stuk sneller het skigebied doorkruist dan wanneer je zelf onderweg bent. De locals lijken veel slimmer gebruik te maken van de aanwezige infrastructuur waardoor je veel minder in wachtrijen staat. Een wijze les voor skigebieden die er nu gebruik van maken om de dichtslibbende pistes toekomstbestendig te maken.

Als je in het Franse Alpe d’Huez na de lange zwarte Sarennepiste op de platte uitloop komt, passeer je vanzelf de oude Chalvetlift: een niet-loskoppelbare tweezitter (deze wordt binnenkort trouwens vervangen). Zo’n oude, langzame lift lijkt voor velen een goede reden om door te skiën, want de iets lager gelegen Alpaurislift is wel een moderne snelle lift. Door deze keuze werden de rijen bij de Alpauris steeds langer, terwijl de tweezitter bijna leeg zijn rondjes draaide. Alpe d’Huez riep de hulp in van Lumiplan, een bedrijf gespecialiseerd in informatievoorziening in skigebieden en in het reguleren van stromen wintersporters. Lumiplan plaatste een interactief waarschuwingsbord vlak naast de Chalvetlift waarop te zien was hoe lang de rij bij de lagere lift was, waardoor op tijd een keuze kon worden gemaakt. En met succes.

Voordelig kostenplaatje

Dit type verkeersregulering is niet nieuw; op alle grote Nederlandse evenementen wordt al enige jaren gebruik gemaakt van digitale borden die aangeven welke plek je beter kunt of moet vermijden. Bij dit type informatievoorziening draait het vooral om veiligheid. Bij skigebieden draait het voornamelijk om een service, maar dan wel met een heel leuk voordeeltje. Want de wachtrijen worden aanzienlijk korter zonder te hoeven investeren in prijzige, nieuwe liftinstallaties. Dit soort interactieve systemen zijn namelijk relatief goedkoop; het begint rond de 20.000 euro voor enkele borden, en loopt in de enkele tonnen om een groot gebied geheel in kaart te brengen. Dat klinkt veel maar is een fractie van de prijs van één lift.

In één oogopslage te zien waar je 15 minuten moet wachten
In één oogopslage te zien waar je 15 minuten moet wachten

Informatie overload

Drei Zinnen Dolomiten, Les Trois Vallées, La Plagne en Les Arcs maken ondertussen al dankbaar gebruik van het gebruikersvriendelijke systeem; het enige dat het skigebied zelf handmatig moet invoeren zijn de openingstijden van de pistes en liften. Met sensoren, camera’s en een ingewikkeld algoritme berekent het systeem vervolgens hoe druk het is en daarmee worden de wintersporters automatisch ingelicht. Volgens Charlotte Montel, persvoorlichter van Alpe d’Huez, is de uitdaging vooral om wintersporters de getoonde informatie daadwerkelijk te laten lezen. “Veel skigebieden gebruiken de digitale borden ook als inkomstenbron door er reclameberichten op af te spelen. Het blijkt dat een teveel aan informatie op de borden averechts werkt; mensen lezen het niet meer. Daarom kiezen we ervoor om alleen de broodnodige informatie door te geven op de interactieve borden. We zijn momenteel bezig om op de belangrijkste verkeersaders in het gebied informatieborden te plaatsen waarop wintersporters snel de info kunnen zien die voor hen, in het betreffende deel van het gebied, belangrijk is.”

Broekzakdata

In het Franse La Plagne hebben ze naast de interactieve informatieborden sinds drie jaar ook de Yuge-app. Naast veel andere functies (tracking, foto’s, weerbericht) kun je hierop ook de drukte bij liften bijhouden en de verwachte openingstijden van gesloten liften zien. Sommigen herkennen hierin bijvoorbeeld de Efteling-app die hetzelfde bewerkstelligt voor hun attracties. Of de app het gewenste effect heeft, vindt Emmanuelle Hazeaux, productmanager Paradiski, moeilijk te zeggen. “Het is lastig te meten of de totale wachtrijen omlaag zijn gegaan dankzij de app, maar bij tevredenheidsonderzoeken geven wintersporters ons steeds betere scores wat betreft wachttijden", aldus Hazeaux. “We merken wel heel duidelijk dat we sneller meer wintersporters vervoeren met liften die net geopend worden. Veel wintersporters blijken de verwachte opening van pistes en liften op de app in de gaten te houden.”
Dat komt ook overeen met wat verschillende bezoekers van onze website antwoorden nadat ze de vraag op het forum voorgelegd kregen. Gedurende de skidag blijkt de app weinig tot helemaal niet gebruikt te worden, maar 's ochtends wordt de app wel degelijk gebruikt om de verwachte openingstijd van de liften te zien. De reden? Zoals forumgebruiker @Veenhoorn zegt: “Een papieren pisteplan vind ik makkelijker dan een app: bij een mobieltje moet je eerst je handschoenen uit, niet laten vallen in de lift, opletten met vocht, klein beeldscherm, en ga zo maar door.”

Er is voor veel gebieden, en voor ons wintersporters, veel te winnen met goede informatievoorziening over drukte en liftinformatie. Het succes van het doorgeven van deze informatie staat of valt wel met de manier waarop. Een ding is zeker: de komende jaren zullen we op de pistes meer en meer informatieborden gaan vinden die ons helpen de drukke liften te ontlopen. Zo maken we meer meters en kunnen we voortaan met evenveel kennis als de alwetende ‘local’ door het gebied skiën of boarden.

Dit artikel verscheen in aangepaste vorm in Wintersport Magazine #40

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Gewoon het skigebied kennen is al een hele grote stap in de goede richting om je snel te kunnen verplaatsen. Het is gewoon zo dat er heel veel zijn die niet kunnen schakelen om te weten welke piste waarheen gaat en dus bij welke lift je langskomt of uitkomt. De fanatiekelingen hier op het forum zullen daar veel minder last van hebben maar kijk en luister maar eens om je heen op de pistes dan zal je zien dat dit het grootste struikelblok is. Dus er kan wel staan die lift 3 minuten wachttijd en die lift 15 minuten maar dan weten ze nog steeds niet om welke liften het gaat en waar ze uit komen, gevolg is dan dat ze automatisch gaan kiezen voor die van 3 minuten en zodoende ergens terecht komen in het skigebied waar ze nooit hadden willen/moeten/mogen komen…

LA NORMA😍☃️

Helemaal mee eens met @Piefke .
Maar het nadeel dat hij opnoemt kan ook ergens voordelen opleveren, zo hielden wij er een machtig mooi topic van @JerryB aan over die (in dit geval zonder digitale borden) op de verkeerde piste terecht gekomen waren.
En stiekem is het wel leuk om iemand (zolang het goed gaat) te zien klungelen op een veel ste moeilijke piste, waar ze niet hadden moeten wezen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Gebied en kaart een beetje kennen komt idd op de eerste plaats. Anderzijds zijn de digitale borden een goede toevoeging, klanten genoeg die niet vaker hetzelfde gebied (willen) bezoeken. De apps als yuge vind ik weinig toevoegen, gewoon niet handig als je hiervoor een telefoon te voorschijn moet halen. Hoogstens om tijdens koffie/lunch of welke onderbreking dan ook, even een globale indruk te krijgen.

Edwin van Riel

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/415858/waarom-gadg…

nr49 op 24 nov 2018 08:47

Dit 🤣

Tiny-M op 24 nov 2018 08:53

Ook het eerste waar ik aan dacht.🙂😉

Bla, bla, bla.

Wachtrijen ? Die vermijd je toch door buiten de reguliere vakanties te gaan …😜

Geef mij maar het ouderwetse papieren pisteplannetje en mijn eigen boerenwijsheid.

Wanneer er ergens teveel volk staat en er is een andere lift-mogelijkheid dan neem ik die wel en zoek ik boven wel uit hoe ik waar moet komen…maar inderdaad voor een hele hoop mensen ( lees niet kaartgebiedrichting*oriëntatiekenners zal dit wel wat helpen.

Ik sta er iedere keer weer van versteld hoe lang sommige wintersporters moeten zoeken op 'n kaart om te weten waar ze zich bevinden.

Born to run. B.S.

Wie wel eens op pad is geweest met een skileraar zal het vast zijn opgevallen dat je dan een stuk sneller het skigebied doorkruist dan wanneer je zelf onderweg bent.

Dat komt ook wel omdat je met de ESF lekker voorrang krijgt aan de liften 😉.

Ik vermijd gebieden met wachtrijen en voorrangsregeltjes. 🤔

Bla, bla, bla.

Dubbel. 🙄

*bericht bewerkt door bartvwg op 24 nov 2018 11:55

Bla, bla, bla.

Waar in les trois vallees wordt de techniek toegepast? Afgelopen winter heb ik het in Val Thorens niet gezien.

Ik juich dit soort ontwikkelingen alleen maar toe. Als je een gebied goed kent weet je altijd de tijden dat je niet op knelpunten moet willen zijn, maar de ene dag is de drukte daar veel erger dan de andere. Zelfs als je goed bekend bent met je omgeving kan het dus nog steeds een toegevoegde waarde zijn.

Toch ben je ook wel afhankelijk van de opzet van een gebied. Sölden heeft bijvoorbeeld een gigantisch probleem met de doorstroom richting de Gletscher en de Langegg die de Gaislachkogl met de Giggijoch verbindt. Dat kan met deze informatievoorziening denk ik maar voor een klein deel opgelost worden.

Solden is gewoon veel te druk; die zouden eens wat liften en piste-kilometers moeten toevoegen ipv stoeltjesliften weg te halen…

Zelf weet ik altijd goed waar ik zit en zoek automatisch de rustigere (uithoeken) plekken van een gebied op. Ik hou er niet van om in een mierenhoop te skieen en wachten hou ik ook niet van. wachttijd indicaties is voor mijzelf niet zo nodig; maar wellicht voor anderen is het een welkome toevoeging. Zeker als er op centrale punten grotere borden komen met alle wachttijden bij alle belangrijke liften zodat je daar je route op aan kunt passen. In pretparken werkt dat vrij goed; dus waarom in skigebieden niet?

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie