De drie grootste skigebied-relletjes

Henri op 06 januari 2019· 13 reacties

null

Waar wordt samengewerkt, botst het wel eens. In de skiwereld is dit niet anders, maar de consequenties hiervan zijn voor ons vaak goed merkbaar. Het komt regelmatig voor dat onenigheden tussen skigebieden ontaarden in een stop van het skipasverbond, waardoor voor ieder (deel)gebied plots een aparte skipas nodig is. Dit terwijl je vakantie reeds geboekt is. Hoe komt het zo ver?

Ruzie met gevolgen

‘Konkurrenz belebt das Geschäft’: concurrentie stimuleert de handel – of toch niet? Terwijl men elders steeds meer probeert samen te werken en skipasverbonden creëert, werden er in de afgelopen jaren in meerdere skigebieden hevige ruzies uitgevochten. Dat de ruzies in sommige skigebieden zo groot zijn dat er wordt besloten om niet langer samen te werken is niet alleen vervelend voor beide liftondernemingen, maar ook voor de wintersporters en het hele toerisme in de regio. We bespreken drie gevallen uit het recente verleden die echt op de spits zijn gedreven, met een merkbaar nadelig resultaat.

Onenigheid op de grens van Italië en Oostenrijk

In 2016 leidden onderhandelingsproblemen tot een samenwerkingsstop tussen de gebieden rondom de Reschenpass op de grens van Oostenrijk en Italië. Niet alleen de verdeling van de skipasinkomsten was volgens het Oostenrijkse Nauders oneerlijk; ook de 10 miljoen euro die in de loop van de tijd vanuit Oostenrijk naar Italië was gestroomd, zorgde ervoor dat de samenwerking op deze manier niet langer kon worden voortgezet. Nauders wilde de verdeling van de skipasinkomsten aanpassen en veranderen naar een vorm van prestatiegebonden inkomstenverdeling. Daarbovenop eisten ze nog een extra bonus omdat hun gebied groter was dan de gebieden aan Italiaanse kant, Schöneben en Haider Alm. Tot die tijd droeg Nauders namelijk het grootste deel van de kosten, maar kregen ze evenveel geld als de kleine partnergebieden.

Enkele jaren geleden was de landsgrens op de Reschenpass echt een scheiding tussen Nauders aan de ene kant en Schöneben/Haider Alm aan de andere kant
Enkele jaren geleden was de landsgrens op de Reschenpass echt een scheiding tussen Nauders aan de ene kant en Schöneben/Haider Alm aan de andere kant

Het Italiaanse Schöneben aan de Zuid-Tiroolse kant ging hier uiteindelijk niet mee akkoord, maar wilde Nauders wel tegemoetkomen met een verhoging van het inkomstenpercentage uit de skipasverkoop (van 26 naar 38 procent). Nauders nam geen genoegen met dit tegenbod en eiste nog steeds de eerdergenoemde gebiedsbonus omdat het gebied groter is dan het skigebied van Schöneben. “Wie meer liften en pistes heeft, moet ook meer uitgeven aan onderhoud”, redeneerden ze. Een aangeboden alternatief van Schöneben om per liftrit af te rekenen, werd ook niet geaccepteerd door Nauders aangezien dit te sterk in het voordeel van het onderhoudsarme Schöneben zou zijn.
In het voorjaar van 2017 was het, na één winter los van elkaar functioneren, toch gelukt om een overeenkomst te sluiten. Nadat Schöneben andere naburige skigebieden in Zuid-Tirol had overgehaald een lucratieve eenheid te vormen, kon Nauders zich hier uiteindelijk ook bij aansluiten, waardoor er een nieuw skipasverbond ontstond van Nauders tot aan de Ortlerregio.

Eindeloze ruzie in Toggenburg

Ook de twee eigenaren van het skigebied Toggenburg in Zwitserland zitten al jaren in een conflict. Al in 2015 zag het er naar uit dat de beide skigebieden Chäserrugg (met eigenaar Toggenburg Bergbahnen AG) en Gamserrugg (met eigenaar Wildhaus AG) na 35 jaar samenwerking uit elkaar zouden gaan. Aanleiding hiervoor was dat in mei de Toggenburg Bergbahnen plotseling aankondigde geen gemeenschappelijke zomerliftticket met Wildhaus te willen aanbieden, aangezien dit na onderzoek commercieel gezien geen perspectief bood. Beide skigebieden werkten met een verdelingssysteem waarbij al het geld op één hoop terechtkwam en vervolgens werd verdeeld aan de hand van slechts twee criteria. Ten eerste de frequentie, dus hoe vaak en hoeveel gasten een lift uit het gebied gebruiken. Ten tweede de zogenaamde T-waarde. Dit getal is een combinatie van het type lift, het hoogteverschil dat hij maakt en hoe modern de lift is. De totale waarde van de liften aan de kant van Toggenburg was bijna dubbel zo hoog als aan de Wildhauskant. De liftfrequentie aan de Wildhauskant was daarentegen hoger, waardoor Wildhaus AG nog steeds 48 procent van de skipasinkomsten kreeg.

Het skigebied van Wildhaus AG links en Toggenburg AG rechts
Het skigebied van Wildhaus AG links en Toggenburg AG rechts

Het grootste punt van kritiek aan de kant van Toggenburg AG was dat bij de berekening geen rekening werd gehouden met de toegevoegde waarde van de lift aan het gebied. Zij zagen het liefst dat de verdeling werd vervangen door een systeem waarbij alleen relevante liften met een toegevoegde waarde voor het gebied meetelden in de inkomstenverdeling. Vooral aangezien ze net een nieuw bergrestaurant en een gloednieuwe gondel in het Chäserrugg deelgebied hadden gebouwd. Met het meenemen van deze toegevoegde waarde in de berekening zou Toggenburg AG een paar honderdduizend extra Zwitserse frank opstrijken. Wildhaus AG wilde hier niet aan meewerken, omdat hun buurman met de komst van de nieuwe gondel sowieso al meer geld zou binnenkrijgen uit de combiskipas. Pas in oktober van dat jaar kwam men tot een overeenkomst en was het samenwerkingsverband voor het winterseizoen van 15/16 veiliggesteld. Er was besloten om een gezamenlijke dagpas aan te bieden. Voor veel hoteliers kwam dit te laat en boekingen bleven in dit winterseizoen achter. Een jaar later waren er wederom vele onderhandelingen nodig die uiteindelijk tot een driejarige samenwerkingsovereenkomst hebben geleid.

In de zomer van 2017 steeg de ruzie echter naar een nieuw hoogtepunt toen bleek dat Toggenburg AG meerdere aandeelhouders van Wildhaus AG achter de rug van het bedrijf om een overnamebod had gedaan. Toggenburg AG wilde minstens 51 procent van de aandelen kopen om het skipasverbond naar eigen zeggen te redden. Wildhaus AG liet in een verklaring weten deze vijandige overname als arrogant en onacceptabel te beschouwen en riep de aandeelhouders op om niet op het aanbod in te gaan. De kantonraad van Sankt Gallen liet daarop weten geen subsidie meer te geven voor een geplande nieuwe stoeltjeslift in Wildhaus zolang de ruzie voortduurde en er problemen waren met het tariefverbond.

null

Er volgde een periode van touwtrekken, wat resulteerde in een voorstel om vanaf het winterseizoen 19/20 naast een gecombineerde skipas voor de hele regio ook skipassen aan te bieden voor de losse deelgebieden, omdat bleek dat slechts een vierde van de gasten de gehele skipasregio daadwerkelijk gebruikt.
Afgelopen september kwam echter een nieuwe kink in de kabel toen Toggenburg besloot om vanaf het winterseizoen 19/20 ook uit het overkoepelende skipasverbond Meilenweiss – goed voor 48 skigebieden – te stappen. Wildhaus AG betreurt deze beslissing, maar hoopt nog steeds op een samenwerking tussen de twee skigebieden in de toekomst. Logisch, want de kantonraad blijft bij zijn standpunt: geen samenwerking = geen subsidie voor een nieuwe lift in Wildhaus.

Voortijdige sluiting in Crans-Montana

Het meest recente conflict speelt zich af in het skigebied van het Zwitserse Crans-Montana, dat na een ruzie met de gemeenteraad begin april van dit jaar besloot om al haar pistes voortijdig te sluiten. Het skigebied en de gemeente Crans-Montana konden het namelijk niet eens worden over een jaarlijkse vergoeding. Het skigebied zag zich als de zogenaamde locomotief van de lokale economie en vroeg daarom om een jaarlijkse vergoeding om een deel van de kosten te kunnen dekken. Deze jaarlijkse vergoeding was vastgesteld op 800 duizend Zwitserse frank. De gemeente betaalde dit bedrag echter niet omdat het voorstel pas eind februari werd ontvangen, de afspraken nog niet definitief waren en er nog werd onderhandeld. Het skigebied meende dat het bedrag al een harde afspraak was en zag dan ook geen andere optie dan de liften twee weken eerder dan gepland te sluiten, wat natuurlijk geen verstandige zet is midden in de Paasvakantie. Twee dagen later besloot het skigebied om alle liften en pistes toch weer te openen. Het kanton had inmiddels ook al een waarschuwing uitgegeven om de vergunning van het skigebied af te nemen, maar trok dat vervolgens terug.

Crans-Montana
Crans-Montana

Dit voorval kwam niet uit de lucht vallen. De Tsjechische miljardair en eigenaar van het skigebied Crans-Montana, Radovan Vitek, bleek in november 2017 ook al een fikse vergoeding te hebben geëist en had toen ook gedreigd met het sluiten van de liften. Om problemen te voorkomen betaalde de gemeente direct. In april duurde dit volgens Vitek blijkbaar te lang, met alle gevolgen van dien. De miljardair stapte in 2014 in de onderneming, toen Crans-Montana er veel slechter aan toe was dan nu. Hij werd dan ook gezien als de redder in nood voor het dorp. Vitek bleef aandelen kopen en beschikt inmiddels over maar liefst 90 procent van de aandelen. Het is natuurlijk de vraag of het zo verstandig is om één persoon zoveel macht te geven. Tot nu toe lijkt dit een eenmalig incident. De zaak is inmiddels afgesloten en het lijkt erop dat de de gemoederen zijn bedaard.

Gemene deler

We zien dat ruzies in skigebieden in de hele Alpen voorkomen met één hoofdreden: geld. In veel gevallen gaat het over de verdeling van de skipasinkomsten in een skigebiedsverbond. Omdat de inkomstenverdeling op verschillende manieren geregeld kan worden (prestatiegebonden, grootte van het skigebied, per liftrit, frequentie, toegevoegde waarde, enzovoort), komt het regelmatig voor dat een of meerdere partijen ontevreden is/zijn. Soms volgen er dan acties om de onderhandelingspositie te verbeteren. Deze strategie zet de situatie op scherp en zorgt vaak voor extra spanning. Bij het uiteenvallen van een skipasverbond zorgt de media-aandacht er gelukkig vaak voor dat skigebieden versneld in actie komen om hun imago hoog te houden, waardoor het in veel gevallen toch snel goed komt.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Als dit de 3 grootste relletjes zijn, valt het allemaal eigenlijk wel mee dus.

Interessant die achtergrond info! Leuk om dit soort artikelen te lezen. Dank voor jouw topic @Henri

Ik had verwacht dat de geregelde ruzies tussen Verbier en Nendaz met stip op 1 zouden staan.
Maar het eigenlijk allemaal vergelijkbaar en komt op het zelfde neer.

leuk om te lezen

Leuk en interessant artikel @henri

uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers.

Het blog over Sudelfeld van Roel vorig jaar was ook wel een mooie soap!

Mr. Slow

Leuk artikel 👍

Blijft er nog wel een belangrijke vraag open, welk mannetje wint nu de boks wedstrijd?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Henri: denk dat veranderende omstandigheden (lift of bergrestaurant bijgebouwd) bijdragen aan het ontevreden zijn over de bestaande afspraken en daaruit voortvloeiend de inkomsten.
Geld is m.i. nooit een hoofdreden tot onenigheid. Geld is het smeermiddel waarin we een hele hoop zaken tot uitdrukking brengen. Loon is een vorm van waardering voor inzet en tijd bijv. Meestal gaan mensen niet weg bij een werkgever omdat het loon simpelweg te laag is.

De onrust in het Zwitserse Toggenburg houdt aan. De situatie is in de afgelopen maanden niet verbeterd. Wildhaus heeft nu bekend gemaakt dat het een samenwerking aangaat met Grüsch-Danusa. Vanaf volgende winter is de seizoenskaart van Wildhaus ook geldig in het 45 minuten verderop gelegen skigebied van Grüsch-Danusa.

https://www.tagblatt.ch/ostschweiz/wildhauser-kombiticket-ei…
https://www.tagblatt.ch/ostschweiz/wintersport-die-wildhause…

Is er momenteel nog een gecombineerde skipas voor Toggenburg?

Mr. Slow

@Quick het aankomende seizoen is er geen gecombineerde skipas voor Toggenburg. De verbindingspistes zullen niet openen.

Bron: Basler Zeitung (http://www.bazonline.ch)

Iemand enig idee hoe dit verder gaat het n Toggenburg Is het blijvend dat de verbindingspistes dicht zijn, dus volgend seizoen weer?

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie