BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Kleine skigebieden: verbinden of ten onder?

Kleine skigebieden: verbinden of ten onder?

Roel op 7 februari 2019 · 75 reacties

Het dorp See met de Medrigjoch-gondel uit 1990 (© TVB Paznaun - Ischgl)
Het dorp See met de Medrigjoch-gondel uit 1990 (© TVB Paznaun - Ischgl)
Tijdens mijn bezoek aan het Paznauntal afgelopen december bezocht ik naast Ischgl en Kappl (zie blog) ook kort het skigebied van See. Een gebiedje dat met ruim 40 kilometer aan pistes net als Kappl en Galtür niet uitblinkt in grootte. Er bestaan echter plannen om het skigebied met Serfaus te verbinden, zoals Kappl dat wilde verbinden met Sankt Anton. Meer welvaart lonkt dus voor See, of moeten we zeggen dat het daarmee van de ondergang wordt gered?

Minder bezoekers

Het laatste decennium zien we steeds meer skigebieden en dorpen aan elkaar geknoopt worden met liften en pistes. Ook in Kappl is er jarenlang gesproken over een verbinding met Sankt Anton am Arlberg, maar door milieubezwaren - de verbinding zou door het onberoerde Malfontal lopen - werden de plannen van tafel geveegd. Hoewel ik tijdens mijn bezoek aan Kappl verrast was door de uitdaging van dit relatief kleine skigebied, loopt het dorp tegen een fenomeen aan waar meer kleine skigebieden mee te maken hebben. Namelijk een stagnatie of zelfs daling van het aantal bezoekers in de winter. In de vakanties zitten de meeste gebieden aardig vol, maar daarbuiten loopt de animo voor kleinere skigebieden terug. Men zoekt daarom de samenwerking met andere skigebieden en soms leidt dat tot een verbinding waarmee het skigebied groter en aantrekkelijker wordt. Ook See wil dat graag en wel met het grote Serfaus - Fiss - Ladis dat letterlijk een dal verderop ligt.

De pistes van See liggen hemelsbreed 2,5 km van Serfaus - Fiss - Ladis

Zeggen en doen

Ik sprak in december met Hannes Parth, bestuurder van de Silvretta Seilbahn AG in Ischgl en vertegenwoordiger van de "Fachverband der Seilbahnen Österreichs", over nut en noodzaak van het verbinden van skigebieden. Hij begon met een opvallende uitspraak: "Heel veel mensen zéggen wel dat kleine skigebieden leuk en charmant zijn en dat men niet zo’n groot gebied nodig heeft, maar zeggen en doen is wat anders. De cijfers zijn duidelijk: wintersporters kiezen steeds vaker voor grotere skigebieden." Meerdere onderzoeken wijzen dat uit, zegt Parth. Ook families met kleine kinderen die het totale pisteaanbod nooit zullen gebruiken, gaan aantoonbaar vaker naar een groter skigebied dan vroeger. De angst om toch uitgekeken te raken op die 40 kilometer aan piste lijkt bij wintersportende families toch te spelen waardoor een ander boekingsgedrag is ontstaan. Men wil én een kindvriendelijk aanbod én genoeg variatie voor zichzelf.

Verbinden

Het gevolg is dat kleine en middelgrote skigebieden het steeds moeilijker krijgen. Parth: "Vroeger kon je een klein skigebied exploiteren met een aantal goedkope sleepliften maar tegenwoordig verlangen mensen meer. Dus als er een nieuwe lift moet komen ontstaan er problemen. Een nieuwe gondel kost tegenwoordig bijna het dubbele van de jaaromzet van een middelgroot skigebied en dat kan men niet meer financieren". Het gevolg is dat de kwaliteit achteruit gaat en nog meer gasten wegblijven. De gebieden komen in een negatieve spiraal waar ze moeilijk uitkomen.

Volgens Parth bestaan er een paar uitzonderingen op deze trend. De kleine skigebieden bij Innsbruck als de Patscherkofel en Axamer Lizum profiteren van een dichtbevolkt achterland met veel dagjesmensen (en financiële steun uit de stad) waardoor ze makkelijker overleven. Ook skigebieden die zich binnen een bepaald segment sterk onderscheiden kunnen zich redden en het helpt als een skigebied een specifiek zomeraanbod heeft. Skigebieden in de buurt van megagebieden als Ischgl hebben het echter heel moeilijk.

Om te overleven wordt er dus vaak een verbinding gezocht met een naastgelegen skigebied. Dat is wat See op dit moment doet. Het flirt openlijk met Serfaus en je kunt ze moeilijk ongelijk geven. Je hoeft maar één kam over en je kunt naar Serfaus skiën. Dat het belang voor See veel groter is dan voor Serfaus staat buiten kijf. Het levert Serfaus - Fiss - Ladis weinig extra's op behalve dat het ruim 40 pistekilometer aan het pisteaanbod kan toevoegen. Voor See is het volgens Parth echter misschien wel een laatste redmiddel om te kunnen overleven.

Vanaf het bergstation van de Versingbahn in See hoef je maar de berg over richting Serfaus
Vanaf het bergstation van de Versingbahn in See hoef je maar de berg over richting Serfaus

Nieuw beleid

Of het zover komt is niet duidelijk. In Tirol moet het beleid over het verbinden van skigebieden eigenlijk grondig geactualiseerd worden. In september schreef ik over het nieuwe coalitieprogramma in Tirol dat meer ruimte zou bieden voor nieuwe skigebiedsverbindingen. Daar is zoveel onrust over ontstaan dat begin december is besloten tot een compromis om het oude beleid voort te zetten. Volgens dat beleid moeten een verbinding tussen twee skigebieden voldoen aan strenge criteria, zie het afgeketste project Sankt Anton - Kappl, maar de branche zit niet helemaal op slot. Nieuw is de mogelijkheid om vanuit het dal een lift zonder dalafdaling te bouwen als dat tot een verkeersafname in het dal leidt.

Alpenverenigingen, milieugroeperingen aan de ene kant en skigebieden en ondernemers aan de andere kant buitelen intussen over elkaar heen. De skigebieden willen de grenzen verder oprekken, terwijl de milieugroeperingen de deur het liefst op slot gooien. Dat de zwart-groene regeringscoalitie in Tirol beide partijen vertegenwoordigt maakt het niet makkelijker.

Wordt See met Serfaus verbonden?

Voor See speelt er daarnaast nog wat anders. Hoewel de verbinding met Serfaus technisch vrij eenvoudig te maken is ligt er een onverwachte kaper op de kust. Ik sprak in december met een medewerker van de skischool in See die een bijeenkomst had bijgewoond over de verbindingsplannen. Daar deed de woordvoerder van Serfaus een opvallende uitspraak, namelijk dat een verbinding met Ischgl ook nog als optie voorligt. Bijzonder verrassend want om die twee te verbinden is heel wat meer nodig. Hieronder zie je een kaartje met de twee skigebieden. Van de Grubelekopf in Samnaun naar de Masner in Serfaus is het hemelsbreed 6,5 kilometer en je moet meerdere bergkammen over. Mocht dat ooit werkelijkheid worden dan zou er een megagebied van misschien wel 500 kilometer aan piste ontstaan.

Links Ischgl, rechts Serfaus

Die optie zou vanuit Serfauser zijde de voorkeur hebben al heb ik daarover navraag gedaan en geen documenten gekregen die dit bewijzen. Het kan ook een strategische uitspraak zijn geweest richting See om een betere onderhandelingspositie in te nemen. Hoe dan ook, de toekomst van kleine skigebieden is een spannende. Niet alleen in Tirol trouwens.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Powermage 7-02-19 08:10
    Powermage 7 februari 2019 · 08:10
    Nu ben ik zelf altijd "in de grotere" gebieden geweest.
    Heb nu voor de 2e keer overwogen een klein gebied te pakken (oke, we waren laat), maar waarom zou ik het doen?
    Prijstechnisch is de skipas altijd rond de 260 euro op t moment of je nu 40 of 400km aan piste hebt (geef of neem eurotje of 5).
    Tot en met met 5 jaar zijn kinderen overal in Oostenrijk gratis (zoon 5, dochter bijna 3), en de accommodaties zijn net zo duur als dat ze in een groot gebied liggen.

    Als ik dan de keuze heb tussen 2 prijstechnisch praktisch gelijke skivakanties en de een heeft minder dan 40km en de andere meer dan 100 is voor mij de keuze vrij snel gemaakt natuurlijk.
  • bartvwg 7-02-19 08:11
    bartvwg 7 februari 2019 · 08:11
    Vreselijke evolutie. 😞
    The White Zone is for loading and unloading only. If you got to load or unload go to the White Zone.
  • Skiwi 7-02-19 08:40
    Skiwi 7 februari 2019 · 08:40
    Dat onlogische en/of gekunstelde verbindingen worden tegenhouden kan ik snappen (Er zou sprake zijn van een verbinding Mayrhofen - Kaltenbach, waar gaat dat in godsnaam over?), maar dat de groene werkelijk ALLES willen tegenhouden is toch tenenkrullend.
    See - Serfaus, Fügen - Hochfügen en ook Sölden - Pitztal zijn verbindingen waar er volgens mij toch weinig discussie kan over zijn: met een 2-tal liften en een paar pistes over bergkammen die nu toch al niet echt in de diepe natuur liggen kan je die gebieden enorm opwaarderen.
    *bericht bewerkt door Skiwi op 7 feb 2019 08:41
  • Skiwi 7-02-19 08:43
    Skiwi 7 februari 2019 · 08:43
    De Flexenbahn die St. Anton met Zürs verbindt vind ik trouwens ook een ramp: je zit meer in liften dan dat je aan het skiën bent of je staat aan te schuiven omdat de capaciteit ontoereikend is.
  • royvhees 7-02-19 08:57
    royvhees 7 februari 2019 · 08:57
    De taxidiensten zullen vast en zeker ook hun steentje bijdragen aan deze verbindingslobby...
    Ondanks vele jaren ervaring in grote skigebieden vergiste ik mijzelf twee weken geleden ook nog bijna vergist toen ik vanuit Fieberbrunn terug naar Hinterglemm wilde. Gelukkig was het liftpersoneel van de TirolS nog bereid om de lift voor onze familie om 16:10 nog even opnieuw op te starten 😃

    *bericht bewerkt door royvhees op 7 feb 2019 09:20 (1% bewerkt)
  • paolie 7-02-19 09:35
    paolie 7 februari 2019 · 09:35
    De Flexenbahn die St. Anton met Zürs verbindt vind ik trouwens ook een ramp: je zit meer in liften dan dat je aan het skiën bent of je staat aan te schuiven omdat de capaciteit ontoereikend is.Skiwi op 7 feb 2019 08:43
    Er staat natuurlijk nergens dat je er gebruik van MOET maken. Je kunt ook lekker op de Rendl gaan skiën.
    Ik snap daarom de weerstand tegen dit soort verbindingsprojecten ook niet zo goed. Niemand verplicht je er gebruik van te maken. Bijkomend voordeel is dat het grote publiek zich wat beter verdeeld over de skigebieden en rustige hoeken zijn in ieder groot gebied nog steeds te vinden gelukkig.
  • Userd 7-02-19 09:40
    Userd 7 februari 2019 · 09:40
    Ik kan prima leven met kleine gebiedjes, zeker als er een paar in dezelfde pas zitten. Heeft zelfs mijn voorkeur tov 1 groot gebied. Probleem is vooral, denk ik, dat je ze moet zien te vinden en moet weten waarom je daar naar toe zou gaan, anders krijg je precies de reacties als de eerste post hierboven. De grote gebieden krijgen echter alle aandacht, de kleine(-re) nauwelijks. Ik snap overigens best dat sommige gebiedjes beter af zijn met een verbinding (met elkaar) maar er worden tegenwoordig verbindingen in elkaar geknutseld die er vooral lijken te zijn omdat het kan maar niets toevoegen aan het geheel, zeker niet in de vorm van extra pistes.
  • k_vdm88 7-02-19 09:41
    k_vdm88 7 februari 2019 · 09:41
    Jammer dat de kleine gebieden meer en meer aan het verdwijnen zijn.

    Maar het is zoals @Powermage zegt, waarom zouden mensen naar kleine gebieden gaan als ze evenveel moeten betalen voor een skipas als een groot gebied.

    Als dit nu een groot prijsverschil zou zijn, zouden er wel veel gaan voor een kleine gebied denk ik..
  • paolie 7-02-19 09:44
    paolie 7 februari 2019 · 09:44
    Ik kan prima leven met kleine gebiedjes, zeker als er een paar in dezelfde pas zitten. Heeft zelfs mijn voorkeur tov 1 groot gebied. Probleem is vooral, denk ik, dat je ze moet zien te vinden en moet weten waarom je daar naar toe zou gaan, anders krijg je precies de reacties als de eerste post hierboven. De grote gebieden krijgen echter alle aandacht, de kleine(-re) nauwelijks. Ik snap overigens best dat sommige gebiedjes beter af zijn met een verbinding (met elkaar) maar er worden tegenwoordig verbindingen in elkaar geknutseld die er vooral lijken te zijn omdat het kan maar niets toevoegen aan het geheel, zeker niet in de vorm van extra pistes.Userd op 7 feb 2019 09:40

    Maar als een geknutselde verbinding zonder extra pistes geen voordeel zou hebben, dan zie ik ook niet in welk nadeel er dan zou zijn.
    Daarnaast lijkt mij een verbinding per lift altijd te prefereren boven een bus- of autoverbinding, vanuit duurzaamheidsoogpunt.
    *bericht bewerkt door paolie op 7 feb 2019 09:45 (58% bewerkt)
  • Yippee 7-02-19 10:12
    Yippee 7 februari 2019 · 10:12


    ...
    Daarnaast lijkt mij een verbinding per lift altijd te prefereren boven een bus- of autoverbinding, vanuit duurzaamheidsoogpunt.paolie op 7 feb 2019 09:44


    Die stelling vind ik nogal twijfelachtig. Je kunt heel lang heel wat bussen laten rijden met de hoeveelheid energie, en daarmee samenhangende uitstoot, die nodig is om een grote lift te bouwen.
  • Shane 7-02-19 10:17
    Shane 7 februari 2019 · 10:17
    Wanneer je de vaak aanvullende kwaliteiten van een klein gebied wil reduceren tot een prijsvoordeel, dan ben je inderdaad geen persoon voor een klein gebied. Want ja, de skipas is vrijwel net zo duur en daar krijg je minder kilometers voor... maar je krijgt er ook zo veel voor terug.
    I can stick uphill ice, on my saucer...
  • Roy83 7-02-19 10:34
    Roy83 7 februari 2019 · 10:34
    Ik heb niets tegen kleinere gebieden, in tegendeel, maar ik vind het dan wel prettig om in een vakantie een aantal gebiedjes te combineren. Maar als een gebied iets van 30 km piste heeft, dan kan ik me daar prima een dag (ook wel 2) vermaken. Vaak is het er veel rustiger, is het allemaal net iets persoonlijker en als de gebieden onderling nog flink verschillen, dan kan daar geen groot gebied tegen op.

    Maar ik snap het van de gebieden wel. Ook op deze site vind je mensen die liever niet gaan skien dan dat ze een stukje met de skibus moeten, die skipasprijzen omrekenen naar prijs per kilometer en sowieso ben ik altijd verbaasd over hoe weinig skigebieden de meeste wintersportende Nederlanders kennen.
    #helmetsarecool
  • Kristof admin 7-02-19 10:43
    Kristof admin 7 februari 2019 · 10:43
    Net wat jij zegt Shane. De meerwaarde van een klein gebiedje is veel meer dan enkel het prijsverschil. Rustiger op de pistes, vaak ongerepte natuur, weg van de massa, authenticiteit, enz... Wij hadden net hetzelfde gevoel enkele weken geleden toen we Kronplatz voorbijreden (toch altijd wel wat drukker) en kozen voor het rustige Ahnntal. Daarna Sexten voor een dag, en dan Flachau. Wat was dat laatste gebied plots een enorm contrast met de eerste skidagen. Maar uiteraard wel gezellig, en zo heeft ieder gebied wel zijn eigen troeven. Laten we hopen dat de kleintjes niet uitsterven door te grote verbindingen en prijsdruk.
    Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!
  • paolie 7-02-19 12:47
    paolie 7 februari 2019 · 12:47


    ...
    Daarnaast lijkt mij een verbinding per lift altijd te prefereren boven een bus- of autoverbinding, vanuit duurzaamheidsoogpunt.paolie op 7 feb 2019 09:44


    Die stelling vind ik nogal twijfelachtig. Je kunt heel lang heel wat bussen laten rijden met de hoeveelheid energie, en daarmee samenhangende uitstoot, die nodig is om een grote lift te bouwen.Yippee op 7 feb 2019 10:12

    In het geval van elektrische bussen heb je inderdaad een punt. Maar een dorp als Wagrain is bijvoorbeeld sinds een paar jaar wel verlost van een stroom aan doorgaande dieselbussen dwars door het dorp om beide zijden van het skigebied met elkaar te verbinden.

    Maar goed, ook ik ben fan van de sfeer die te vinden is in kleine gebieden, maar ik ben van mening dat dat niet per definitie een alleenrecht is van kleine gebieden. Ik ken namelijk kleine gebieden die vele malen massaler en drukker aanvoelen dan sommige (hele) grote gebieden. Vergelijk maar eens een plaats als Lermoos (niet verbonden, 30km piste) met St. Colomban des Villards (wel verbonden, 300km piste)
  • SkiBeppie 7-02-19 12:50
    SkiBeppie 7 februari 2019 · 12:50
    tja, de kleine gebiedjes met de 'achteraf'-pistes waar je zeker buiten het seizoen vaak alleen skiet en de hele piste voor jezelf hebt, de kleine hutjes waar je na twee bezoeken al als stamgast begroet wordt, de intimiteit van het dorp, het is inderdaad meer dan alleen maar pistekilometers tellen. In massa-gebieden ben je ook....een deel van de massa. Soms is dat niet erg (je wil tenslotte wel een keer de Sella Ronde skiën bijvoorbeeld) maar mijn leukste, meest relaxte momenten had ik toch in de kleine gebieden. Ik zou graag zien dat er nog iets te kiezen bleef.
  • ML-015 7-02-19 12:57
    ML-015 7 februari 2019 · 12:57
    Ik ben niet zo'n kilomtervreter, maar ik moet zeggen dat een gebied als Sybelles of Sölden mij veel minder sfeervol overkomen dan het gebied waar ik nu graag heen ga. Namelijk Schlick 2000.

    Voordeel is dan weer wel dat je als het even een dagje hebt gezien weer naar de Gletscher kan (totaal sfeerloos, wel mooi uitzicht) , ik heb persoonlijk meer met "vallei-skipassen" zoals de stubaiersuperski pas, met kleinere gebieden dan een groot verbonden mega-gebied. Al dan niet via gekunstelde verbindingen.
  • BBijlsma 7-02-19 15:30
    BBijlsma 7 februari 2019 · 15:30
    Een paar maanden geleden zei ik het al ; sefaus-ischgl, en dan see er ook nog bij, vervolgens kappl met st anton en dat er ook nog bij verbinden, en dan heb je een nieuw grootste skigebied ter wereld
    vaak bun ie te bang
  • peterpos 7-02-19 16:18
    peterpos 7 februari 2019 · 16:18
    Volgens mij heeft het geen enkele meerwaarde om Ischl en Serfaus met elkaar te verbinden. Denk dat het juist veel problemen oplevert voor mensen die te laat nog terug willen of op een andere manier vast komen te zitten. Beide gebieden zijn al enorm groot.
    Kappl bij Serfaus trekken is wat anders. Dat is denk ik een prima aanvulling. Zeker als het maar om één extra liftverbinding gaat.
    Peter Pos
  • derjean 7-02-19 17:53
    derjean 7 februari 2019 · 17:53
    Welkom in Disneyland... Nee bedankt!
  • Des 7-02-19 18:44
    Des 7 februari 2019 · 18:44
    Ik geniet wel van die skigebieden die de afgelopen jaren verbonden zijn; mellau-damüls bijv. Net even leuker de hele dag andere pistes te skien dan elke keer dezelfde.

    Zou mooi zijn als ze rond Garmisch (Zugspitze, Ehrwald etc) wat meer zouden verbinden.
  • Sebastiaan 7-02-19 18:46
    Sebastiaan 7 februari 2019 · 18:46
    Angst creëren is altijd een goede tactiek om mensen over de streep te krijgen. Doemscenario's als 'anders overleven we niet' werken uitstekend. Ik weet niet of het verhaal van Parth wel of niet klopt, maar in zijn rol heeft hij een belang. De doelstelling kan zijn om de winst te vergroten, maar dat klinkt niet sympathiek. Een heel dorp van de ondergang redden klinkt al veel beter.

    Wellicht dat ik atypisch ben, maar zodra See wordt verbonden met Serfaus, en dus ook een aangepaste skipasprijs krijgt, valt het gebied van mijn lijstje af.
    The mountains are calling and I must go ~ John Muir
  • ruudsan 7-02-19 18:58
    ruudsan 7 februari 2019 · 18:58
    Dat onlogische en/of gekunstelde verbindingen worden tegenhouden kan ik snappen (Er zou sprake zijn van een verbinding Mayrhofen - Kaltenbach, waar gaat dat in godsnaam over?), maar dat de groene werkelijk ALLES willen tegenhouden is toch tenenkrullend.
    See - Serfaus, Fügen - Hochfügen en ook Sölden - Pitztal zijn verbindingen waar er volgens mij toch weinig discussie kan over zijn: met een 2-tal liften en een paar pistes over bergkammen die nu toch al niet echt in de diepe natuur liggen kan je die gebieden enorm opwaarderen.Skiwi op 7 feb 2019 08:40


    Heb ik vorige week ook gehoord Mayrhofen en Kaltenbach verbinding De nieuwe Moslbahn in Mayrhofen is er schijnbaar al een onderdeel van Want een 10 persoons gondel is behoorlijk overdreven daar.Vanuit Swendau komt bijna niemand
  • MiyukiJan 7-02-19 19:55
    MiyukiJan 7 februari 2019 · 19:55
    @Sebastiaan als ik op jouw persoonlijke lijstje van wintersport.nl kijk dan staat See er helemaal niet tussen? Maar wel: allemaal megagebieden! Kortom: we herinneren ons allemaal een idyllisch en superrustig dagje wintersport in een klein gebied. Maar uiteindelijk zijn we toch meestal in een groot / mega gebied te vinden (uitzonderingen zijn er natuurlijk)
  • clubbrugge 7-02-19 19:57
    clubbrugge 7 februari 2019 · 19:57
    Ik zit momenteel in het Paznauntal en kan je verhaal enigszins plaatsen. Al moet ik wel zeggen dat die kleine gebieden zalig zijn nu het zo rustig is, in See, Kappl en Galtur kan je rustig carven over de pistes wat in Ischgl toch veel moeilijker is doordat het te druk is op de piste. Alhoewel Ischgl zeker ook top is met alles er rond zoals de apres-ski en de sfeer in het dorp. Toch vind ik hoe de situatie nu is perfect, je kan 3 dagen in Ischgl skien en 3 dagen in de rustige gebiedjes van See, Kappl en Galtur. Zo heb je van alles wat en kan je ook eens echt tot rust komen, wat in Ischgl zelf toch heel wat moeilijker is. Maar natuurlijk gaan de meeste vanuit Ischgl nooit naar de kleine gebiedjes in de buurt, wat zeer jammer is. Ik zou heel graag eens in Ischgl skien met een gelijkaardige "drukte" als in Kappl, maar dit is jammer genoeg een utopie.
    No sweat no glory
  • Yippee 7-02-19 20:26
    Yippee 7 februari 2019 · 20:26
    Ik vraag me af:
    Stel dat een gebied zich zou onderscheiden door voornamelijk sleepliften te hebben. En zo een heel goedkope skipas kan aanbieden. Zou je daarnaartoe gaan?
  • BBijlsma 7-02-19 21:47
    BBijlsma 7 februari 2019 · 21:47
    Ik vraag me af:
    Stel dat een gebied zich zou onderscheiden door voornamelijk sleepliften te hebben. En zo een heel goedkope skipas kan aanbieden. Zou je daarnaartoe gaan? Yippee op 7 feb 2019 20:26

    Altastenberg, verkies ik in het weekend boven winterberg, en misschien ook wel doordeweeks
    vaak bun ie te bang
  • BBijlsma 7-02-19 21:50
    BBijlsma 7 februari 2019 · 21:50
    Ik zit momenteel in het Paznauntal en kan je verhaal enigszins plaatsen. Al moet ik wel zeggen dat die kleine gebieden zalig zijn nu het zo rustig is, in See, Kappl en Galtur kan je rustig carven over de pistes wat in Ischgl toch veel moeilijker is doordat het te druk is op de piste. Alhoewel Ischgl zeker ook top is met alles er rond zoals de apres-ski en de sfeer in het dorp. Toch vind ik hoe de situatie nu is perfect, je kan 3 dagen in Ischgl skien en 3 dagen in de rustige gebiedjes van See, Kappl en Galtur. Zo heb je van alles wat en kan je ook eens echt tot rust komen, wat in Ischgl zelf toch heel wat moeilijker is. Maar natuurlijk gaan de meeste vanuit Ischgl nooit naar de kleine gebiedjes in de buurt, wat zeer jammer is. Ik zou heel graag eens in Ischgl skien met een gelijkaardige "drukte" als in Kappl, maar dit is jammer genoeg een utopie. clubbrugge op 7 feb 2019 19:57
    Ik ga binnenkort naar ischgl, maar ik heb plannen om ook n dag in see te gaan skien, omdat ik dr 10 jaar geleden voor t laatst was, en omdat vrienden daar zitten. Met de drukte vind ik het in ischgl overigens reuze meevallen, ja soms sta je een paar minuten te wachten, maar de liften zijn er zo snel. Afgelopen jaar in sfl heb ik langer moeten wachten.
    vaak bun ie te bang
  • Userd 7-02-19 21:51
    Userd 7 februari 2019 · 21:51
    Ik vraag me af:
    Stel dat een gebied zich zou onderscheiden door voornamelijk sleepliften te hebben. En zo een heel goedkope skipas kan aanbieden. Zou je daarnaartoe gaan? Yippee op 7 feb 2019 20:26


    Misschien, hangt geheel van wat dat gebied te bieden heeft en vrijwel niet van de prijs van de pas. Doe mij maar omgevingen als Ahrntal, Vinschau, 3 täler, Val Cenis' eskimo, daar wil ik er meer van leren kennen. De megagebieden interesseren me niet zo, een Dolomiti Superski is overkill, Zillertal kan net maar behandel ik ook als aparte gebieden, stukje met de auto is geen enkel probleem.
  • Powermage 7-02-19 22:38
    Powermage 7 februari 2019 · 22:38
    Ik schreef t al eerder, als de kosten gelijk zijn, dan zit ik liever in een groot gebied.
    Maar wat ik nu nog extra besef: Iedereen die paar keer per week in de auto stapt om een ander gebiedje verderop te doen.
    Heel leuk, maar met kids op skiles verlies ik liever geen tijd aan "effe" in de auto.
    *bericht bewerkt door Powermage op 7 feb 2019 22:52 (36% bewerkt)

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.