Allianties in de Alpen: zinvolle samenwerking of marketingtools?

Rick op 06 februari 2019· 5 reacties

null

Skigebieden werken steeds meer samen. Waar eerst ieder dorp over zijn eigen liften en pistes beschikte, werd in de loop der tijd steeds meer toenadering gezocht tot anderen. Eerst met naburige dorpen in hetzelfde dal, maar vervolgens ook tussen verschillende dalen en zelfs binnen hele regio’s. Deze samenwerkingen richtten zich in eerste instantie op de liftpassen, door een pas te introduceren die in meerdere skigebieden geldig was. Later werden skigebieden ook per lift verbonden en de volgende stap was de samenwerking van meerdere grote skigebieden tot skigebiedsallianties. Voorbeelden daarvan zijn onder andere Ski amadé en Dolomiti Superski.

Samenwerking los van pisteaanbod

Sommige skigebieden werken echter ook nog op een ander vlak samen, dat niet gericht is op het uitbreiden van het pisteaanbod. Zo vormen twaalf skigebieden een organisatie die zich Best of the Alps noemt en hebben 23 bestemmingen zich verenigd onder de noemer Alpine Pearls. Wat zijn dit precies voor samenwerkingsverbanden en waarom sluiten skigebieden zich hierbij aan? Zijn de samenwerkingen met nabijgelegen skigebieden niet al ingewikkeld genoeg, getuige de vele ruzies en relletjes (zie bijvoorbeeld dit blog)?

Best of the Alps

De “Best of the Alps”-alliantie is een samenwerking tussen twaalf bestemmingen verspreid over de Alpen. Deze dorpen noemen zich “The classic mountain resorts” en vinden zichzelf “the most remarkable destinations of the Alps”. Wanneer je ook de naam van het samenwerkingsverband hierin betrekt is duidelijk dat het hen aan zelfvertrouwen niet ontbreekt. Nou hebben we het hier ook niet over de minste bestemmingen. Een aantal van de resorts heeft namelijk aan de wieg gestaan van de ontwikkeling van de wintersport in Alpen. Plaatsen als Chamonix, Sankt Moritz, Davos en Sankt Anton am Arlberg hebben een belangrijke rol gespeeld en beschikken over een rijke historie. Ook in de andere aangesloten bestemmingen, zoals Megève, Crans-Montana, Grindelwald, Lech en Zürs, Garmisch-Partenkirchen, Seefeld, Cortina d’Ampezzo en Kitzbühel wordt al sinds jaar en dag wintersport beoefend.

null

null

Dit samenwerkingsverband richt zich niet alleen op wintersport, ook in de zomer zijn het bekende en geliefde vakantieoorden. Het doel van de samenwerking is naar eigen zeggen: het stimuleren en in stand houden van de unieke cultuur en natuur van het Alpengebied, om deze door te kunnen geven aan volgende generaties. Op zich natuurlijk iets waar niemand iets op tegen kan hebben, maar tegelijkertijd ook zo breed dat zo ongeveer alles eronder geschaard kan worden. De evenementen die worden georganiseerd zijn juist erg exclusief: een door sponsor Audi georganiseerde roadtrip langs de verschillende bestemmingen, een golftoernooi en verschillende diners in de bergen klaargemaakt door lokale (sterren)koks. Niet echt alledaagse zaken.

Wanneer je de leden van deze alliantie bekijkt, zijn het zonder uitzondering plaatsen en skigebieden met historie, allure en grandeur. Het zijn ook gebieden waar je als wintersporter niets tekort komt, zeker niet als je over een goed gevulde portemonnee beschikt. Maar of deze gebieden zoals men beweert, ook anno 2019 nog behoren tot het beste wat de Alpen te bieden hebben, kun je je afvragen. Al was het maar omdat dat helemaal afhangt van waar je naar kijkt en wat je belangrijk vindt. Qua (lift)infrastructuur, bereikbaarheid en après-ski zijn er bijvoorbeeld genoeg skigebieden te bedenken die minimaal even goed of zelfs als beter te kwalificeren zijn. Ook op andere terreinen zijn er bestemmingen die deze klassieke Alpenresorts zijn voorbijgestreefd. De gebieden in de Alpine Pearls-alliantie bijvoorbeeld, die zich op een steeds belangrijker wordend thema richt: duurzaamheid.

Alpine Pearls

De 21 bestemmingen die zich “Alpine Pearls” noemen zijn op heel veel vlakken totaal niet te vergelijken met de Best of the Alps-resorts. Dat doet men echter ook niet, aangezien het niet gaat om allround de “beste” te zijn, maar uit te blinken op één specifiek vlak. Deze gebieden proberen hun ecologische voetafdruk zoveel mogelijk te beperken en zo verantwoord mogelijk met wintersport om te gaan. Het zijn gebieden waar alles in het teken staat van duurzaam wintersporten. Dit doen zij voornamelijk door zich te focussen op schone mobiliteit. Want hoewel ook wel wordt gesproken over een focus op de duurzaamheid van de hotels en de activiteiten die je er kunt ondernemen, ligt de nadruk vooral op het bevorderen van duurzaam vervoer. Dat is zowel een autoloze reis naar de bestemmingen toe, als een ecologisch verantwoorde manier van transport op locatie. Voorbeelden hiervan zijn het bevorderen van vervoer per bus en trein, en het in de autovrije centra inzetten van elektrische voertuigen, paarden of fietsen voor het transport.

null

Alpine Pearls: Arosa, Bad Reichenhall, Berchtesgaden, Bled, Bohinj, Ceresole Reale, Chamois - La Magdeleine, Cogne, Disentis, Forni di Sopra, Hinterstoder, Interlaken, Les Diablerets, Limone Piemonte, Mallnitz, Mals (Malles), Moena, Moos im Passeier, Neukirchen, Ratschings (Racines), Villnöss, Weissensee, Werfenweng

Het Alpine Pearls-samenwerkingsverband is in 2006 voortgekomen uit de Alps Mobility-programma’s van de EU en startte met 17 bestemmingen. Anno 2019 bestaat de samenwerking uit 23 bestemmingen uit vijf landen. Het bijzondere is dat dit lang niet alleen winter- of bergsportbestemmingen zijn. Ook steden als Interlaken in Zwitserland of Bad Reichenhall in Duitsland zijn lid van de Alpine Pearls. Het zijn daarnaast niet allemaal bestemmingen met een skigebied, zoals de Best of the Alps-leden dat wel zijn. Het Sloveense Bled (bekend van het gelijknamige meer) is bijvoorbeeld ook lid, terwijl het nu niet direct bekend staat als wintersportbestemming. Er zijn natuurlijk ook genoeg alpiene parels die wél over een skigebied beschikken, zoals Arosa, Neukirchen am Grossvenediger en Werfenweng (zie kader voor de totale lijst). Al deze gebieden proberen ecologisch verantwoord wintersporten en duurzaam toerisme actief te bevorderen.

Alle Alpine Pearls
Alle Alpine Pearls

Commercie of niet?

Best of the Alps en Alpine Pearls zijn samenwerkingsverbanden die niet te vergelijken zijn. Waar de eerstgenoemde bestaat uit ‘gearriveerde’ bestemmingen met allure en grandeur, bestaan de Alpine Pearls ook uit kleine (boeren)dorpen waar weinig toeristen ooit van gehoord hebben. Alpine Pearls kent daarnaast, als opvolger van een EU-programma voor verantwoorde mobiliteit, een maatschappelijk doel. Want ondanks dat lid zijn van Alpine Pearls natuurlijk commerciële voordelen biedt, straalt dit samenwerkingsverband vooral uit dat men zo duurzaam en verantwoord mogelijk toerisme wil bedrijven. Best of the Alps lijkt door de sponsoring door automerk Audi, de niet bepaald bescheiden naamgeving en de ronkende claims, toch vooral een commercieel doel te dienen. Kijken jullie ook naar dit soort allianties om te zien of een wintersportplaats bij je past?

Rick
Heeft een passie voor alles wat met bergen, sneeuw, skiliften en wintersport in het algemeen te maken heeft en deelt hierover graag zijn kennis.

De vraag is of dit nut heeft. Vanuit mijzelf (n=1) redenerend: het heeft geen enkel nut. Best of the alps, pearls, diamonds, whatever. Het is mij nooit opgevallen en nu ik het weet doet het me weinig. Die ecologische plaatsen bijvoorbeeld. Daar zie ik bijvoorbeeld veel autovrije wintersportplaatsen niet bij staan. Dat feit schoffelt voor mij de hele geloofwaardigheid van dit keurmerk onderuit. Los daarvan en nog belangrijker: ik kies hier mijn bestemmingen niet op uit…

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Zegt me allemaal helemaal 0. Interessant wordt het pas als er skipas verbonden komen. Momenteel heb je natuurlijk van grote regio’s een pas, maar dan zit je aan de regio gebonden. Zou het best interessant vinden met een skipas verbond een seizoenpas te kopen en de ene keer in Oostenrijk, de andere keer in Frankrijk en dan weer in Italië te gaan zitten.

We waren deze zomer in Werfenweng, en daar proberen ze inderdaad alles eco te laten zijn. Mooi dorpje. Je kunt met de toeristenpas daar dus gewoon allerlei electrische voertuigjes gebruiken. Van een electrische step tot iets van een Zoe.

“Best of the Alps” is in eerste instantie gericht op de Amerikaanse markt. Amerikanen houden vaak van ‘old world’ atmosphere. Gaat niet zozeer om objectief de beste.
Dolomiti Superski is nou niet bepaald iets recents…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 06 feb 2019 15:46

“ecologisch verantwoord wintersporten”, die is leuk! Voordat ik mijn eerste meter geskied heb, heb ik met mijn stinkauto 1000km afgelegd. Tijdens het skiën is het rustig en draaien alle liften de hele dag op volle toeren met maar weinig mensen erin. In het appartement kon de kachel niet uit en hebben we de hele week de temperatuur geregeld met de buitendeur. Gelukkig had ik een korte broek en Hawaï shirt bij me :)

Het enige ecologisch verantwoorde wat ik gezien heb waren de sneeuwkanonnen, die hoefden niet te draaien want er was net vier meter sneeuw gevallen.

Na afloop nog even met het autootje 126kg CO2 de lucht inblazen en we zijn weer thuis!

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie