Met de nachttrein naar Oostenrijk

Laura. op 07 februari 2019· 2 reacties

Er zijn tegenwoordig vele manieren om naar een skigebied te reizen. Transavia biedt vluchten aan, je kan de auto nemen, of met een reisorganisatie de bus op. Ik ben al 12 jaar een fervente skiër, maar nog nooit had ik er aan gedacht om een nachttrein te nemen. In tijden van klimaatmarsen, protestacties en een wankel klimaatbeleid besloot ik de trein te nemen en de auto een keertje te laten staan. Hierbij mijn verslag ;-)

Wachten op het perron in Keulen
Wachten op het perron in Keulen

Milieuvriendelijk

ÖBB is Oostenrijks grootste aanbieder van openbaar vervoer en vervoert ongeveer 459 miljoen passagiers per jaar. Ze zetten erg in op milieuvriendelijke oplossingen en hernieuwbare energie. ÖBB Nightjet is een service die passagiers ’s nachts naar verre bestemmingen brengt. Hoewel het hart van de organisatie in Oostenrijk ligt, slagen ze er in passagiers uit vele buurlanden te servicen. Het is mogelijk om vanaf Düsseldorf op de nachttrein naar Oostenrijk te stappen, en laat die Duitse stad nu net niet heel ver van Nederland en België liggen.

Daar is de trein!
Daar is de trein!

Op naar de Alpen

Ik stap op een woensdagavond op de nachttrein van Düsseldorf naar Innsbruck, maar doe dit van Hauptbahnhof Keulen, 2u rijden van mijn woonplaats. Mijn wagen laat ik staan aan het station van Keulen, waar ik 60 euro betaal voor een week parking. Toegegeven, goedkoop is dat niet. Maar de Thalys-trein van Brussel naar Keulen was helaas duurder. Vanuit Düsseldorf is het trouwens ook mogelijk om je wagen mee te nemen op de Nightjet, indien je doorreist naar eindbestemming Innsbruck.

Zo ziet mijn bedje in een gedeelde cabine er uit
Zo ziet mijn bedje in een gedeelde cabine er uit

Vrienden maken op de trein

Een ticketje Keulen-Innsbruck kost me 79,90 euro, als ik kies voor een slaapcompartiment in een gedeelde cabine. Als vrouw kan je kiezen voor een cabine die enkel voorbehouden is voor vrouwen. Bij het opstappen blijk ik geluk te hebben: er zijn geen andere alleen reizende dames dus het compartiment is voor mij alleen. De kostprijs bevat een ontbijt en de conducteur komt me vriendelijk vragen welk drankje ik morgenvroeg bij mijn maaltijd wil. Koffie, thee of warme chocolademelk? Aardig.

In dezelfde wagon slapen een groep Duitse ingenieurs uit Aachen. Ze gaan op bedrijfsuitje naar Ischgl, en mijn damescabine wordt al snel een populaire stopplaats om wintersportinformatie in te winnen. In ruil krijg ik biertjes aangeboden. Na Keulen stopt de trein nog in Bonn, Koblenz, Mainz en Frankfurt. Daarna tikt de klok na middernacht dus besluit ik onder de wol te kruipen.

null

Comfort

Erg groot is het compartiment niet, maar omdat ik alleen ben, geraak ik met gemak mijn spullen kwijt. Bovenaan is er een lange ruimte waar ik mijn snowboard en schoenen kan stockeren. Mijn valies blijft onderaan liggen. Ik verkies boven te slapen omdat ik dan een groter gevoel van ruimte heb. Het compartiment is afsluitbaar van binnen, om diefstal tijdens je slaap te vermijden. Op mijn bedje ligt er een laken, deken en kussen klaar, hoewel ik moet toegeven dat dit niet de lading van een warm donsdeken dekt. Het “bed” is vrij hard, je kan de ondergrond vergelijken met een gewoon zitje in de trein. Het duurt dus even voor ik de slaap kan vatten, maar na een uurtje woelen dommel ik toch in.

Op de sporen in München ligt er al wat sneeuw
Op de sporen in München ligt er al wat sneeuw

De conducteur komt me wakker maken wanneer we in München zijn. Met een ontbijtje erbij rijden we Oostenrijk binnen en zie ik een schitterend winterwonderland voor me opdoemen. Toegegeven, de ÖBB Nightjet baseline “Kom heerlijk uitgerust aan op je bestemming” is niet geheel van toepassing, maar ik heb toch enkele uren kunnen slapen.

Mijn ontbijtje
Mijn ontbijtje

Ik stap af in het station van Wörgl, de tweede halte na de grensovergang. Helaas moet ik daar tot de vaststelling komen dat mijn regionale verbinding Wörgl-Salzburg geen halt zal maken in mijn bestemming Saalfelden door de overvloedige sneeuwval van de voorbije dagen. Ik word verwezen naar een trein richting Hochfilzen, waar ik dien over te stappen in Sankt Johann op een bus naar Saalfelden. Ik kan niet wachten om te skiën want het is ondertussen al 9u30, maar toch zal ik nog even geduld moeten hebben. De rit naar Sankt Johann is echter prachtig. Verse sneeuw, helblauwe lucht en een wonderlijk landschap. Bij elk station pikt het om niet al af te stappen in bijvoorbeeld Brixen im Thale of Kitzbühel.

De regionale trein in Wörgl
De regionale trein in Wörgl

Sporen door een winterwonderland!
Sporen door een winterwonderland!

In Sankt Johann stap ik van de trein, om doorverwezen te worden naar een bus richting Saalfelden. Die doet er even over om te vertrekken, maar uiteindelijk rijdt ie vrij vlot tot Bad Leogang. Na wat opzoekwerk besluit ik daar van de bus te stappen, omdat er lockers zijn waar ik mijn valiesje in kan opbergen. Uiteindelijk ben ik om 11u klaar voor een heerlijke skidag! Zonder de afgeschafte trein zou het wat vlotter zijn verlopen, maar al bij al hou ik een positieve ervaring over aan de nachttrein! Bovendien is het een pak ecologischer dan de wagen of het vliegtuig nemen!

Klaar om te skiën in Leogang!
Klaar om te skiën in Leogang!

Laura.
verkocht aan wintersport. Snowboardster in hart en nieren. Gek op fotograferen en filmen.

leuk, ik ben reeds 2x maal met de AlpenExpress gegaan. 1x alleen naar Sölden vanuit Aachen (eerst met de trein van Gent naar Brussel, dan Brussel - Aachen en daar de AlpenExpress op) en 1x met z’n tweeën naar Fiss vanuit 's Hertogenbosch (met de auto tot daar gereden).

Was wel een stuk duurder, dacht dat toen tickets rond de 260€ pp lagen. De 2de maal wel via vakantieveilingen.nl tickets kunnen scoren voor 69€ voor 2, dus dat was een dikke meevaller.

Vind het zelf echt leuk en ontspannen, zeker omdat er ook een bar is waar al wat wordt gelachen en gedronken, en wanneer je wakker wordt 's ochtends zit je in de bergen. En wanneer je vrijdagavond vertrekt heb je op zaterdag een extra skidag.

Wij zijn vorig jaar naar dusseldorf gereden en daar de auto op de trein gezet. We waren om 9 u in innsbruck en om 11 u in ons hotel in obergurgl. Kostte 350 voor auto en 5 personen. Wel rechtstreeks geboekt bij obb

Deze zomer doen we dusseldorf naar villach. Andere maatschappij en een stuk duurder 750 euro

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie