BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Passo dello Stelvio in kaart gebracht

Passo dello Stelvio in kaart gebracht

Henri op 14 februari 2019 · 20 reacties

Tot 1968 reden er rupsbandtaxi’s tussen Hotel Livrio en het topstation van de Korblift om de gasten omhoog te brengen
Tot 1968 reden er rupsbandtaxi’s tussen Hotel Livrio en het topstation van de Korblift om de gasten omhoog te brengen
Het Italiaanse Passo dello Stelvio (Stilfser Joch) is een uniek skigebied in de Alpen. Niet alleen vanwege het prachtige uitzicht op onder andere het Ortlermassief, de Bernina Gruppe en een groot deel van de alpenhoofdkam. Maar vooral omdat het ‘t enige skigebied in de Alpen is dat 's winters niet geopend is. Het gaat pas in de lente open. De vraag is echter hoe lang dit nog duurt?

Starten vanaf een bergpas

's Zomers open en ’s winters dicht? Dit komt doordat het Italiaanse gletsjerskigebied pas vanaf het hoogste punt op de Stelvio bergpas start; een punt dat in de winter onbereikbaar is door de sneeuw. Het dalstation van de huidige pendelbaan ligt op ongeveer 2.750 meter hoogte en de skiliften reiken tot een hoogte van ongeveer 3.360 meter. Het ski- en snowboardseizoen loopt hier meestal vanaf eind mei tot begin november. Met name in de maanden mei en juni, wanneer de pistes tot de bergpas nog open zijn, beschikt het gebied over behoorlijk wat afdaalmogelijkheden. Maar voor het eerst in de geschiedenis moest het skigebied in de zomer van 2017 sluiten vanwege de extreem hoge temperaturen en een gletsjer zonder sneeuw. Is het binnenkort afgelopen met het zomerskiën op de Stelvio?

Ferdinandshöhe

Voor het begin van de Stelviopas moeten we teruggaan naar het jaar 1822, toen deze regio nog onderdeel was van de Oostenrijks-Hongaarse monarchie. Om Milaan beter te verbinden met de rest van Oostenrijk werd er in dat jaar gestart met de bouw van een bergpas. Omdat er haast bij was heeft de aanleg slechts drie jaar geduurd. In deze tijd werd de pas nog de Ferdinandshöhe genoemd en liep de gletsjer bijna tot aan de pas.

Ansichtkaart uit 1911
Ansichtkaart uit 1911

Bijna honderd jaar lang was het een belangrijke handelsroute die zowel 's zomers als 's winters werd opengehouden. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was het een strategisch punt waar flink om werd gevochten. Het was in deze periode het hoogste strijdtoneel ter wereld. Door de grote hoogte stierven er veel soldaten aan natuurlijke factoren als de ijzige kou en verwoestende lawines.

Na de Eerste Wereldoorlog werden beide flanken van de bergpas Italiaans grondgebied, waardoor de voornaamste reden van de wegverbinding wegviel. De Stelviopas was niet langer een strategische verbinding tussen Milaan en Oostenrijk en werd hierdoor niet meer het hele jaar door open gehouden. De start van het wintersporttoerisme kwam pas na de Tweede Wereldoorlog, toen Giuseppe Pirovano een skischool en een hotel opende. Sindsdien was het mogelijk om in de zomermaanden – als de sneeuw op de bergpas was gesmolten – op de gletsjer te skiën. In de jaren '50 en '60 werden steeds meer skiliften geopend die de gletsjer ontsloten.

Hoogtijdagen van het zomerskiën

Al snel bleek het zomerskiën een groot succes. In de jaren daarna kwamen niet alleen skiclubs uit Italië ’s zomers naar de Stelviopas om te trainen, maar ook clubs en toeristen uit omringende landen door het grote liftaanbod, de goede skischool en de uitstekende condities. Steeds meer jonge skiërs, waaronder skikampioen Gustavo Thöni, waren elke zomer op de gletsjer te vinden. Eind jaren '70 en begin jaren '80 bereikte de populariteit van het zomerskiën en daarmee ook van de Stelvio zijn hoogtepunt. Maar liefst vijf grote hotels bij het middelstation Trincerone waren door de jaren heen speciaal voor het zomerskiën gebouwd. Om de gasten na het skiën te vermaken waren de hotels uitgerust met alle mogelijke luxe, zoals discotheken en sauna's.

Het exacte aantal is onduidelijk, maar toentertijd waren er ongeveer drie keer zoveel skiliften als dat er nu nog zijn overgebleven. Destijds bestond er een heel deelskigebied op de steile flanken van de Nagler, een 3.259 meter hoge berg vlakbij het middelstation Trincerone. Het skigebied werd gerund door twee eigenaren: Sifas AG Stilfserjoch en Pirovano. Laatstgenoemde bouwde tijdens de hoogtijdagen zelfs parallelle skiliften voor de gasten van zijn hotels, waardoor er een wirwar aan skiliften ontstond. Aangezien de toeristen en skiteams genoeg geld in het laatje brachten, waren de kosten van deze inefficiëntie van het liftennetwerk geen probleem voor de twee liftuitbaters.

Pistekaart uit 1983
Pistekaart uit 1983

Van financieel gezond naar faillissement

Sifas AG besloot om de liften van Pirovano over te nemen en daarnaast veel sleepliften te vervangen door capaciteitskrachtigere parallelle sleepliften. Precies in deze periode verloor het zomerskiën aan populariteit. Binnen enkele jaren verdween de sterke positie van het skigebied en kreeg het gebied financiële problemen. In 1985 waren de problemen zelfs zo groot dat de liftuitbater het faillissement moest aanvragen. Onder nieuwe leiding werd er een doorstart gemaakt, maar werd het liftaanbod sterk gereduceerd. Voor toeristen werd het aanbod steeds minder interessant en alleen de trainingsgroepen bleven over.

Pistekaart uit 2005
Pistekaart uit 2005

Ook aan het begin van de 21ste eeuw werden steeds meer sleepliften verwijderd, mede door de hogere temperaturen in de zomer en het versnelde terugtrekken van de gletsjer. De meest recente sleeplift die werd verwijderd was de laatst overgebleven Nagler-sleeplift. In 2008 werd deze weggehaald door het terugtrekken van de gletsjer. Hiermee waren alle sleepliften rondom het middelstation Trincerone afgebroken. Door deze ontwikkelingen zijn er nog maar vier sleepliften over: de parallelle Geister-sleepliften en daarnaast nog de Payer- en de Cristallo-sleepliften. Het verval is tegenwoordig duidelijk zichtbaar. Door het hoge percentage leegstand en het slechte onderhoud zien de gebouwen er niet allemaal meer uitnodigend uit. Slechts twee van de vijf hotels bij het middelstation Trincerone zijn nog open, maar ook deze hebben hun beste tijd gehad.

Pistekaart 2019
Pistekaart 2019

Vroegtijdige sluiting

In augustus 2017 werd besloten om het skigebied tijdelijk te sluiten vanwege het extreme smeltproces tijdens de kokende zomermaanden. De temperatuur lag voor een te lange periode te hoog waardoor al de oude wintersneeuw was gesmolten en de gletsjer blootlag. Om veiligheidsredenen was het niet langer mogelijk om de Geister-sleepliften te gebruiken. Het gebied bleef maar liefst drie weken dicht door sneeuwtekort: een flinke klap voor de liftuitbater.

Het zomerskigebied leeg en verlaten (webcambeeld 17 augustus 2017)
Het zomerskigebied leeg en verlaten (webcambeeld 17 augustus 2017)

Steeds meer problemen

Met de oplopende temperatuur en het verdere terugtrekken van de gletsjer lijkt het erop dat het zomerskiën in Stelvio zijn langste tijd gehad heeft. De gletsjer smelt rap en op steeds meer plekken wordt het kritisch. Zo steekt het bergstation van de pendelbaan bij Livrio steeds meer boven de gletsjer uit. Ook de verbinding naar de sleepliften worden steeds slechter begaanbaar door het sneeuwtekort. Matten en loopbanden vangen dit nu op maar zijn slechts lapmiddelen. Sinds een aantal jaar zorgt een Snowmaker bij Livrio voor extra sneeuw om deze helling van extra sneeuw voorzien.

Een tweede locatie die door de jaren heen steeds meer problemen oplevert, is de uitstap van de steile Payer-lift. De uitstap van de verbindingslift tussen Cristallo en Geister ligt inmiddels tientallen meters onder de uitstap van begin deze eeuw. Er moeten dus veel aanpassingen worden gedaan aan de liften en tracés om het zomerskiën in stand te houden.

Kwaliteit van skiën achteruit

Wie dus nog eens wil zomerskiën op de Stelviopas zal niet te lang meer moeten wachten. De gletsjer is vergeleken met Oostenrijkse gletsjerskigebieden gelukkig relatief groot en heeft dus nog wel wat jaren te gaan, maar de kwaliteit van het skiën tijdens de hoogzomer zal afnemen. Door hogere temperaturen zal de gletsjer vaker bloot komen te liggen, wat zal resulteren in meer vroegtijdige sluitingen. Dit sluit gelukkig niet uit dat er nog prima geskied kan worden in het late voorjaar en het begin van de zomer.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Sebastiaan 14-02-19 08:14
    Sebastiaan 14 februari 2019 · 08:14
    Es war einmal...
    The mountains are calling and I must go ~ John Muir
  • bartvwg 14-02-19 08:24
    bartvwg 14 februari 2019 · 08:24
    Fijn artikel @Henri!

    Afgelopen zomer in augustus heb ik er een half dagje geskiet. zie: https://www.wintersport.be/forum/topic/420714 😃

    De boel is onderkomen en vreselijk verouderd. En het is geen klein beetje dat de gletsjer zich heeft teruggetrokken. Reken er maar op dat dit proces nog wel even zal doorgaan.

    Mijns inziens moeten ze dringend investeren in infrastructuur en vraag is dan of het (financieel) de moeite gaat zijn om slechts geopend te blijven van - pakweg - mei tot half juli? Voor trainingsteams zijn er in die periode een pak meer en betere plaatsen.

    Op de 3 fotootjes hieronder hier zie je hoe ver het vertrekpunt van de (versleten) sleepliften aan Livrio is opgeschoven. Ook het uitstappunt is verschoven naar een lager gelegen stuk.


    Ik denk/vrees dat het binnen dit en enkele jaren afgelopen is met skiën op de Stelvio tenzij - en daar is al een tijd sprake van - er skilift/pistes verbinding(en) komen met Trafoi. Praktisch gezien goed mogelijk maar het is en blijft een beschermd nationaal park...
    The White Zone is for loading and unloading only. If you got to load or unload go to the White Zone.
  • Dinictus 14-02-19 10:03
    Dinictus 14 februari 2019 · 10:03
    En weer zo'n geweldig artikel! Een genot om te lezen.
    Over mijn ski's mogen ze lullen zolang ze maar niet over mijn lul skien.
  • Roel admin 14-02-19 10:24
    Roel admin 14 februari 2019 · 10:24
    @bartvwg Ai die laatste foto doet pijn aan de ogen.... 😞
    Weerman, skiër, Limburger
  • paolie 14-02-19 10:25
    paolie 14 februari 2019 · 10:25
    Ik zou zeggen: geef dit soort gebieden terug aan de natuur, want hier valt geen eer meer aan te behalen. Wat een bende trouwens, op die foto's. Ik kan me niet voorstellen dat je hier nu echt voor je plezier gaat skiën.
  • Ralphm08 14-02-19 10:38
    Ralphm08 14 februari 2019 · 10:38
    Heb op de stelvio leren skiën van mijn 7 t/m 13e elke zomer 3 weken kamperen op camping in Mustair in Zwitserland waarvan altijd een weekje skiën ‘s morgens vroeg naar boven rijden dagje skiën tot een uur of 13.00 en daarna beneden op camping genieten van het zonnetje.

    Was een super tijd de week eindigde altijd met een slalomwedstrijd met een aantal bronzen plakken en een zilveren voor mij.

    De laatste jaren hadden we een Nissan Patrol terreinwagen met 4W en konden we de 1e drukke gondel overslaan door off-road naar boven te rijden.

    Jammer dat de laatste tijd het verval goed te zien is en het skiën steeds minder wordt. Maar gelukkig is het ook zonder skiën een mooie omgeving. Kom er nog regelmatig. Was in ieder geval een mooie tijd en bijzonder om hier te hebben leren skiën
  • CJAHulskamp 14-02-19 10:48
    CJAHulskamp 14 februari 2019 · 10:48
    Ik zou zeggen: geef dit soort gebieden terug aan de natuur, want hier valt geen eer meer aan te behalen. Wat een bende trouwens, op die foto's. Ik kan me niet voorstellen dat je hier nu echt voor je plezier gaat skiën.paolie op 14 feb 2019 10:25
    Helemaal mee eens.
    May the ski force be with you !!
  • Quick 14-02-19 10:50
    Quick 14 februari 2019 · 10:50
    Ik zou zeggen: geef dit soort gebieden terug aan de natuur, want hier valt geen eer meer aan te behalen. Wat een bende trouwens, op die foto's. Ik kan me niet voorstellen dat je hier nu echt voor je plezier gaat skiën.paolie op 14 feb 2019 10:25

    Helaas betekent 'teruggeven' aan de natuur in Italië niet netjes de gebouwen en dergelijke weer afbreken, maar alles gewoon lekker in het landschap laten staan...
    Mr. Slow
  • SkiBeppie 14-02-19 15:20
    SkiBeppie 14 februari 2019 · 15:20
    En ook al zou je de boel netjes afbreken het 'Circus Stelvio' blijft toch wel bestaan: in de zomer is het een doel voor talloze wielrenners, autoclubs en een onafzienbare stroom motorrijders: iedereen heeft het blijkbaar op de bucketlist staan en het is er superdruk. Die skipistes zijn gewoon niet meer nodig. Mooi verhaal met (helaas) ontluisterende foto's...
  • Frank66 14-02-19 16:55
    Frank66 14 februari 2019 · 16:55
    Ik zou zeggen: geef dit soort gebieden terug aan de natuur, want hier valt geen eer meer aan te behalen. Wat een bende trouwens, op die foto's. Ik kan me niet voorstellen dat je hier nu echt voor je plezier gaat skiën.paolie op 14 feb 2019 10:25

    Bijzondere opmerking. De natuur aan de natuur teruggeven nadat deze eerst is opgebruikt door de mens.
  • bartvwg 14-02-19 16:58
    bartvwg 14 februari 2019 · 16:58
    [mention="135233"]@bartvwg[/mention] Ai die laatste foto doet pijn aan de ogen.... 😞Roel op 14 feb 2019 10:24
    Er deed daar meer pijn aan de ogen.
    Moet wel zeggen dat ik er net op het slechtste (warmste en minste sneeuw) moment was.
    The White Zone is for loading and unloading only. If you got to load or unload go to the White Zone.
  • dan58 14-02-19 18:09
    dan58 14 februari 2019 · 18:09
    @bartvwg

    dat was toen je skies zoveel grip hadden hé?😝
    Born to run. B.S.
  • bartvwg 14-02-19 18:14
    bartvwg 14 februari 2019 · 18:14
    [mention="135233"]@bartvwg[/mention]
    dat was toen je skies zoveel grip hadden hé?😝dan58 op 14 feb 2019 18:09

    Nee, nee daar ben ik niet op mijn gezicht gegaan. 😎
    The White Zone is for loading and unloading only. If you got to load or unload go to the White Zone.
  • ruudsan 14-02-19 18:44
    ruudsan 14 februari 2019 · 18:44
    Mooi artikel maar helaas dat het verval zo zichtbaar is. Dan maar zomers van genieten met motor of fiets.


  • Sebastiaan 14-02-19 19:27
    Sebastiaan 14 februari 2019 · 19:27
    Ik zou zeggen: geef dit soort gebieden terug aan de natuur, want hier valt geen eer meer aan te behalen. Wat een bende trouwens, op die foto's. Ik kan me niet voorstellen dat je hier nu echt voor je plezier gaat skiën.paolie op 14 feb 2019 10:25

    Bijzondere opmerking. De natuur aan de natuur teruggeven nadat deze eerst is opgebruikt door de mens. Frank66 op 14 feb 2019 16:55


    De natuur is erg veerkrachtig. Er is hier niets opgebruikt.
    The mountains are calling and I must go ~ John Muir
  • Frank66 14-02-19 20:15
    Frank66 14 februari 2019 · 20:15
    Een flexibel geweten heeft zijn voordelen!
  • robertvanderdeijl 14-02-19 20:21
    robertvanderdeijl 14 februari 2019 · 20:21


    5 september 2017, ook super op de fiets!
  • Ferdinand 14-02-19 21:33
    Ferdinand 14 februari 2019 · 21:33
    Mooie naam, Ferdinandshöhe
    fijne site hè, dat wintersport.nl?
  • Carla46 15-02-19 11:56
    Carla46 15 februari 2019 · 11:56
    Misschien zou het in het algemeen beter zijn dat ze het echte zomerskiën overal afschaffen en de natuur/gletsjers een beetje met rust laten misschien...Want de gletsjers worden elke dag kapot geskied en moeten ook weer opnieuw geprepareerd worden dag in, dag uit....Zo slijt er elke dag weer steeds meer af in de toplaag wat niet goed is voor de gletsjers natuurlijk. De gletsjers dienen ook als een soort airconditioning van de bergen he...
    Meestal is de sneeuwkwaliteit toch niet al te best in de zomer. Behalve 1 uurtje in de ochtend bv.. Is het dat waard eigenlijk??

    Maar misschien zijn er natuurlijk veel gebieden die afhankelijk zijn van die zomerinkomsten vanwege dat er geskied kan worden, incl. de skiteams....Maar die komen zelfs hier bij ons trainen vanwege de sneeuwkwaliteit.

    Maar dan zijn er natuurlijk andere leuke voorjaars/zomeractiviteiten in de bergen. Laat het skiën maar gewoon in het seizoen vallen waarvoor het gewoon bestemd is.
  • havana 16-02-19 08:50
    havana 16 februari 2019 · 08:50
    Mooi artikel, dat pijnlijk duidelijk maakt dat dit gebied beter de deuren kan sluiten.

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.