Op pad met een slimme skibril

Rick op 25 februari 2019· 28 reacties

De Smart Ski Goggle kun je aansluiten op de smartphone
De Smart Ski Goggle kun je aansluiten op de smartphone

Navigeren door een skigebied kan soms best een uitdaging zijn. Met bergen, liften en pistes die allemaal op elkaar lijken, pistekaartjes die niet altijd even duidelijk zijn en skigebieden die alsmaar groter worden. Als het dan ook nog eens slecht weer is, ben je alle gevoel voor richting kwijt. Ski amadé heeft hier sinds enkele jaren een oplossing voor gevonden: de Smart Ski Goggle. Een slimme skibril die is uitgerust met weer-, lift- en piste-informatie, een interactief pistekaartje en een navigatiefunctie. Is dit de toekomst? Tijdens een tweedaags bezoekje hebben we dat geprobeerd uit te vinden.

Als een multifocale bril

We hebben de Smart Ski Goggle aan een test onderworpen door hem twee dagen te testen in Schladming - Dachstein en Hochkönig. De test startte in het skigebied Schladming - Dachstein, op de Reiteralm (1860 m) om precies te zijn. Deze meest westelijk gelegen berg van de ‘4-Berge-Skischaukel’ is een bekende locatie voor wedstrijdskiërs door de optimale hellingshoek en schaduwligging van één van de zwarte pistes.

Na wat opstartproblemen met de goggle door gebrek aan een handleiding, werd duidelijk dat het systeem werkt met een klein schermpje waar de gegevens op weergegeven worden. De informatie wordt dus niet voor je ogen geprojecteerd, je moet echt naar het ingebouwde schermpje rechts onderin het skibrilframe kijken om iets te kunnen zien. Het is een beetje te vergelijken met het kijken door het leesgedeelte van een multifocale bril. De bediening gaat via een soort horloge wat je om je pols draagt. Op het schermpje kan de data-skibril actuele gegevens over je afdaling tonen, zoals snelheid en afgelegde afstand, maar ook de hoogte waarop je je bevindt en de hoogtemeters die je hebt gemaakt.

Je kijkt in het ingebouwde schermpje rechts onderin
Je kijkt in het ingebouwde schermpje rechts onderin

Wifi-afhankelijk skiën

Tijdens de eerste afdalingen blijkt dat goed te werken: de goggle geeft je inderdaad real-time informatie over je afdaling. Helaas kun je eigenlijk alleen op wat vlakkere stukken waar het niet druk is ook daadwerkelijk op het schermpje kijken, omdat je anders niet meer ziet wat er om je heen op de piste gebeurt. Net zoals bij navigatiesystemen in de auto ligt afleiding op de loer, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Via de Hochwurzen (1850 m), de tweede berg van het skigebied, glijden we tussen de bomen richting Schladming en haar huisberg, de Planai (1894 m). Tijdens de lunch hebben we de andere functies van de data-skibril eens nader bekeken. Door de bril te verbinden met het gratis Ski amadé-wifi-netwerk en de Ski amadé-app te downloaden, kunnen ook alle functies van de app gebruikt worden op de goggle. Zaken als weersinformatie, lift- en pistestatus, pistekaartjes, het lokaliseren van je vrienden en navigeren door het skigebied. Ook kun je hem via bluetooth koppelen aan je smartphone, waardoor je alle data direct kunt delen. De wifi-verbinding is nog wel een aandachtspuntje, aangezien de skibril alleen verbinding maakt als je bij de dal- en bergstations van liften bent en de verbinding dan niet altijd even stabiel is. Desondanks bracht het apparaat ons zonder problemen terug naar de plaats waar we die ochtend gestart waren.

De bediening van de goggle gaat via een soort horloge
De bediening van de goggle gaat via een soort horloge

Op dag twee zijn we de Smart Ski Goggle gaan testen in een ander skigebied binnen Ski amadé: Hochkönig. Dit middelgrote familiegebied ligt bij de dorpjes Mühlbach am Hochkönig, Maria Alm en Dienten aan de voet van de Hochkönig (2941 m). Met de data-skibril lieten we ons van Mühlbach naar Maria Alm leiden en weer terug via de zogenaamde Königstour. Die staat goed aangegeven dus dat maakte het een ideale test van de navigatiefunctie, omdat we direct konden zien of we de goede kant op werden gestuurd. Over de vele pistes tussen de bomen doorkruisten we zonder noemenswaardige problemen het gebied. Na een lunch in de zon in Maria Alm bracht de skibril ons uiteindelijk zonder fouten weer veilig terug bij de auto.

null

null

De balans

Ondanks wat opstartproblemen door het gebrek aan een goede handleiding, heeft de goggle een positieve indruk achtergelaten. Het is even wennen, maar dan functioneren zowel de trackingfunctie als de lift- en pisteninfo en de navigatiefunctie van deze skibril goed, hoewel de verbinding met het gratis wifi-netwerk nog niet altijd optimaal tot stand kwam. Helaas blijft de goggle voorlopig waarschijnlijk niet meer dan een leuke gadget die je een dagje uitprobeert. De kosten zullen voor meeste wintersporters niet opwegen tegen de voordelen, zeker niet als de bewegwijzering in een skigebied al goed geregeld is. Wanneer de prijs echter gaat zakken, is een high-tech skibril als deze een leuke toevoeging aan je wintersportuitrusting.

Te koop / te huur

De Smart Ski Goggle van Ski amadé is ontwikkeld in samenwerking met Smith, Recon en Evolaris. De goggle, model Smith IO Recon, heeft een batterijduur van 6 uur en is verkrijgbaar met een goed- en een slecht weer lens. Het apparaat heeft een adviesprijs van € 699,95, maar kan ook gehuurd worden bij alle Intersport winkels in Ski amadé voor 19 euro per dag. Op die manier kun je hem eens testen om te zien of het wat is. Hieronder het introductiefilmpje dat Ski amadé zelf maakte over dit product.

Rick
Heeft een passie voor alles wat met bergen, sneeuw, skiliften en wintersport in het algemeen te maken heeft en deelt hierover graag zijn kennis.

Plaats een reactie

Wat gebeurt er als je tijdens de navigatie besluit om een piste nog eens te doen of wat af te wijken van je route? Ook steeds 'probeer om te keren'?

Werkt hij tot nu toe alleen in ski amadé, of ook andere gebieden. En is het Wi-Fi probleem niet gewoon op te lossen door je telefoon als hotspot te gebruiken?

Zijn er echt mensen die zoiets serieus mee willen nemen op de pistes? Even in de lift je pistekaart bekijken is toch al meer dan voldoende?

Born to Ride

Zijn er echt mensen die zoiets serieus mee willen nemen op de pistes? Even in de lift je pistekaart bekijken is toch al meer dan voldoende?

Matthias123 op 25 feb 2019 07:51

30jr geleden dachten we ook dat het Shell 100.000 stratenboek meer dan voldoende was om door nederland te navigeren.
;)

Zijn er echt mensen die zoiets serieus mee willen nemen op de pistes? Even in de lift je pistekaart bekijken is toch al meer dan voldoende?

Matthias123 op 25 feb 2019 07:51

30jr geleden dachten we ook dat het Shell 100.000 stratenboek meer dan voldoende was om door nederland te navigeren.
;)

sneeuwzeker op 25 feb 2019 08:03

Ik mag hopen dat je navigeren door een heel land niet serieus wilt vergelijken met een skigebied met in het uiterste geval misschien 100 pistes.

Born to Ride

30jr geleden dachten we ook dat het Shell 100.000 stratenboek meer dan voldoende was om door nederland te navigeren.

Zo denk ik er nog steeds over . . . .
Al die navigatiesystemen zijn zeker handig en ik maak er ook gebruik van) maar met een papieren kaart kom ik er ook.
Maar als ik kijk naar de parate geografische kennis van de jongere generatie, kan ik me voorstellen dat die daar meer moeite mee hebben.

Rob

Even in de lift je pistekaart bekijken is toch al meer dan voldoende?

Een veel leuker . . . . . hoort er bij

Rob

30jr geleden dachten we ook dat het Shell 100.000 stratenboek meer dan voldoende was om door nederland te navigeren.

Zo denk ik er nog steeds over . . . .
Al die navigatiesystemen zijn zeker handig en ik maak er ook gebruik van) maar met een papieren kaart kom ik er ook.
Maar als ik kijk naar de parate geografische kennis van de jongere generatie, kan ik me voorstellen dat die daar meer moeite mee hebben.

RCGrootveld op 25 feb 2019 09:15

Haha, het over één kam scheren is weer begonnen na je ontbijtje? Volgens mij hebben ook veel ouderen die kennis niet, maar los daarvan lijkt mij deze ontwikkeling er eentje in de caregorie 'gemak dient de mens'.

OT: niet echt behoefte aan een dergelijke gadget in een wintersportgebied. Laat mij maar lekker in de lift op een pistekaart uitvogelen waar we naartoe gaan.

Mr. Slow

Kun je dat schermpje ook lezen als je een leesbril nodig hebt?

Vooralsnog sta ik alleen welke zo'n ontwikkeling wel zie zitten.
Ja ik houd ook van natuurlijk en 'kneuterigheid' en voor mij hoeft alle technische ontwikkeling ook niet. Maar als je die ontwikkeling tegen wil gaan, moet je (gechargeerd) ook maar weer op houten ski's gaan skiën.

Ik zie hierin zeker een toegevoegde waarde vwb dagtochten e.d. Ook op het einde van de dag zo snel mogelijk ergens (terug) komen is mbv zo'n navigatiesysteem erg gemakkelijk. Ook actuele info over wachttijden bij liften vind ik een plus. (heb vorig jaar zo nu en dan de Yuge app gebruikt in La Plagne en recentelijk nog zo'n app in de Efteling) Als je alle tijd hebt, je pistes meerdere malen doet enz dan gebruik je die feature niet. Maar ik kan me echt wel redenen bedenken om het wel te kunnen gebruiken… Is het me (nu) €700,- waard. Nee. maar voor een normale prijs + €50/€100,- zou ik het wel overwegen.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik ken mensen met slecht richtingsgevoel waarvoor dit zeker handig is :)
Maar de prijs vind ik het niet waard.

Maar die papieren kaartje? Dat kan toch echt niet meer, je bekijkt dit toch gewoon via de app op je telefoon?

ff verzamelen bij het piste-bord als je de lift uit stapt… fotootje, alles checken, headcam aan, ff lachen, overleg momentje welke kant we op gaan… het komt regelmatig voor dat we niet allemaal in dezelfde stoel/gondel naar boven zijn gekomen dus wachten moet sowieso…

Maar die papieren kaartje? Dat kan toch echt niet meer, je bekijkt dit toch gewoon via de app op je telefoon?

Tiny-M op 25 feb 2019 11:42

Vindt eigenlijk papieren kaarten handiger dan een telefoon.
Papieren kaart is met handschoenen aan zo te pakken en uit te vouwen. Meteen overzicht over hele gebied.
Telefoon zit ergens in m'n rugtas of jas. Handschoenen uit , unlocken, app openen, wachten op inladen, dan map openen, scrollen voor overzicht, telefoon weer wegstoppen, handschoenen aan…
Maar goed, ben niet zo'n fervent telefoongebruiker, zeker niet bij wintersport… Tracker aan en in de rugtas… Eind v/d dag zie ik 'm wel weer :)

Voor boarding passes vindt het nu juist wel weer handig en snap ik niet dat mensen die dingen nog uitprinten…

*bericht bewerkt door JeroenS op 25 feb 2019 13:49

Wat gebeurt er als je tijdens de navigatie besluit om een piste nog eens te doen of wat af te wijken van je route? Ook steeds 'probeer om te keren'?

Userd op 25 feb 2019 07:34

Haha, dat hebben we niet getest, maar ik vermoed dat het inderdaad wel zo werkt ja… ;-)

Is het al winter???

Werkt hij tot nu toe alleen in ski amadé, of ook andere gebieden. En is het Wi-Fi probleem niet gewoon op te lossen door je telefoon als hotspot te gebruiken?

Tiny-M op 25 feb 2019 07:40

De weer-, lift- en piste-informatie en de navigatiefunctie werkt op dit moment alleen in Ski Amadé, omdat dat gaat via de Ski Amadé-app. De "standaard" functies (zoals actuele snelheid, afgelegde afstand, hoogtemeters etc.) werken denk ik ook wel in andere gebieden, maar dit hebben we niet getest.

Is het al winter???

@Rick : benieuwd of meer gebieden gaan volgen

Kun je dat schermpje ook lezen als je een leesbril nodig hebt?

DrPhil op 25 feb 2019 11:10

Ik ben bang van niet nee, tenzij je al een bril (of lenzen) met leesgedeelte op (in) hebt…

Is het al winter???

Leuk apparaat waar ik al wel eens eerder naar heb gekeken, maar het is toch nog wel de prijs die me tegenhoud. Het voegt naar mijn idee te weinig toe om er zo'n hoog bedrag voor neer te tellen, zeker aangezien je er nog wel de nodige kinderziektes in zullen zitten. Geef het nog een paar jaar en het zal ongetwijfeld gemeen goed gaan worden.

Kun je dat schermpje ook lezen als je een leesbril nodig hebt?

DrPhil op 25 feb 2019 11:10

Ik ben bang van niet nee, tenzij je al een bril (of lenzen) met leesgedeelte op (in) hebt…

Rick op 25 feb 2019 14:44

Dan maar wachten op de versie met de Belgische juffrouw.

Ik zal er nu niet direct warm van worden maar binnen dit en pakweg 5 jaar zal je er denk ik niet meer naast kunnen kijken. Goedkopere technologie, betere wifi, 5g (voor zover dat lukt in de bergen)…
Ik kijk 's avonds wel eens voor het slapen gaan waar en hoe snel ik overal geweest ben.

Ik zal er nu niet direct warm van worden maar binnen dit en pakweg 5 jaar zal je er denk ik niet meer naast kunnen kijken. Goedkopere technologie, betere wifi, 5g (voor zover dat lukt in de bergen)…
Ik kijk 's avonds wel eens voor het slapen gaan waar en hoe snel ik overal geweest ben.

VSteven op 25 feb 2019 18:19

Je weet dat je voor 5g iedere 20 meter een zendmastje nodig hebt. Lijkt me totaal onrealistisch in de bergen. Het platteland gaat al lastig zat worden.

Born to Ride

Een slimme koptelefoon/oortjes lijkt me handiger. In mijn enthousiasme wil ik nog wel eens een afslag missen.

Ik zeg augmented reality.
Over een paar jaar moet dit toch makkelijk in een skibril te verwerken zijn???

https://youtu.be/ujlRxJD_gCE

Ik zeg augmented reality.
Over een paar jaar moet dit toch makkelijk in een skibril te verwerken zijn???

dubbleD op 25 feb 2019 22:12

Een paar jaar geleden heb ik een versimpelde versie hiervan gemaakt (prototype) en het grootste probleem is dat je door een lcd-scherm kijkt. Dus als het systeem uitvalt is je beeld weg. Er zijn ook voordelen; in de schemering zie je alles nog prima! Maar ongeschikt voor op de piste of in het verkeer vanwege de veiligheid. Je moet dus iets hebben dat het beeld op of in je bril projecteert. In het filmpje zie je ook dat de kijkhoek erg klein is. Dat is op de piste natuurlijk ook funest. Met je ogen is je kijkhoek bijna 180 graden (niet scherp, maar je ziet wel beweging).

*bericht bewerkt door Martin7182 op 25 feb 2019 22:42

Wat gebeurt er als je tijdens de navigatie besluit om een piste nog eens te doen of wat af te wijken van je route? Ook steeds 'probeer om te keren'?

Userd op 25 feb 2019 07:34

Als je met de auto op een éénrichtingsweg rijdt, zal de navigatie je niet laten omkeren. Een piste en skilift is ook éénrichtingsverkeer, dus daar zal dat hetzelfde zijn.

Annoying skiers since 2003

…en over 10 jaar vragen we ons af hoe 'vroeger' überhaupt iemand ooit zonder volledig te verdwalen beneden gekomen is.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik zeg augmented reality.

Over een paar jaar moet dit toch makkelijk in een skibril te verwerken zijn???

dubbleD op 25 feb 2019 22:12

Een paar jaar geleden heb ik een versimpelde versie hiervan gemaakt (prototype) en het grootste probleem is dat je door een lcd-scherm kijkt. Dus als het systeem uitvalt is je beeld weg. Er zijn ook voordelen; in de schemering zie je alles nog prima! Maar ongeschikt voor op de piste of in het verkeer vanwege de veiligheid. Je moet dus iets hebben dat het beeld op of in je bril projecteert. In het filmpje zie je ook dat de kijkhoek erg klein is. Dat is op de piste natuurlijk ook funest. Met je ogen is je kijkhoek bijna 180 graden (niet scherp, maar je ziet wel beweging).

Martin7182 op 25 feb 2019 22:41

Het probleem dat je benoemd met betrekking tot “systeemuitval dus beeld weg” is bij brillen die geen “echte” AR toepassen, maar een camera gebruiken om de echte wereld te combineren met de virtuele wereld. Dat gaat zeker voor dit soort toepassingen natuurlijk volledig mis. Microsoft’s HoloLens had dat probleem al niet meer, en met de net geintroduceerde HoloLens 2 is ook nog eens de kijkhoek enorm veel groter geworden (2x zo groot als voorheen) waardoor je dus echte AR implementatie bereikt. Meer informatie over de HoloLens 2 kan je onder meer terug lezen op https://tweakers.net/nieuws/149564/microsoft-hololens-2-werk…

Technisch gezien is het probleem met name nog dat de boel nog niet echt compact is. Een HoloLens heeft nogal wat rekenkracht nodig waardoor het niet meer in "alleen" een bril gaat zitten maar je dus ook bijvoorbeeld een rugzak hebt waar alle electronica in wordt geplaatst. Ook qua energievoorziening zijn er nog wat hobbels te nemen aangezien de boel nog wel een aardig slokje lust. Softwarematig zal er dan natuurlijk ook wel het nodige nog versleuteld moeten worden, maar niets wat onmogelijk is in die hoek.

Vanuit commercieel oogpunt is het ook (nog) niet haalbaar. De HoloLens 2 is met een richtprijs van rond de $3500,- nu niet direct als een koopje te bestempelen. Ook dat zal wel gaan dalen de komende tijd, maar voor alsnog is het eigenlijk alleen weg gelegd voor onder meer defensie, politie en grote bedrijven.

Combineer je bovenstaande technologie met bijvoorbeeld het Carv systeem, maar ook weer met andere sensoren (zoals hartslag, temperatuur, neerslag etc etc) dan kan je het zo gek niet bedenken of het is wel mogelijk ermee.

Oftewel, het zit er allemaal wel aan te komen, maar geef het nog een jaar of 10 om goed doorontwikkeld te worden en meerdere aanbieders in die markt te laten groeien.

…en over 10 jaar vragen we ons af hoe 'vroeger' überhaupt iemand ooit zonder volledig te verdwalen beneden gekomen is.

Sneeuwbaard op 26 feb 2019 00:55

Toevallig dat we dit jaar een vergelijkbaar gesprek hadden toen een van ons met de banaan naar beneden werd gebracht… De mobiele telefoon was echt een enorme uitkomst op dat moment. 15 / 20 jaar geleden was dat allemaal een stuk lastiger

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie