Nieuwe liftverbinding tussen Zwitserland en Italië

Roel op 28 februari 2019· 7 reacties

De nieuwe lift tussen Klein Matterhorn en Testa Grigia (bron: matterhornparadise.ch
De nieuwe lift tussen Klein Matterhorn en Testa Grigia (bron: matterhornparadise.ch

Er komt een nieuwe grote verbindingslift aan. Een grensoverschrijdende nog wel die vanuit het Zwitserse Zermatt naar het Italiaanse Breuil-Cervinia loopt. Een verbinding is er natuurlijk al maar met de nieuwe 3S-gondel kunnen ook niet-skiërs de oversteek maken. Vanaf 2021 kan iedereen ‘met droge voeten’ van Zermatt naar Breuil-Cervinia reizen en omgekeerd.

Alpine Crossing

De lift maakt deel uit van het project “Alpine Crossing”. Een grensoverschrijdend megaproject boven op de Zwitsers-Italiaanse alpenhoofdkam waarmee mensen binnen een uur van Zermatt naar Breuil-Cervinia kunnen of omgekeerd. De Matterhorn Glacier Ride, de hoogste 3S-gondel ter wereld, die in 2018 is gebouwd vormde de eerste fase van dat project. Henri schreef in dit artikel al over deze verbindingslift tussen Trockener Steg en de Klein Matterhorn.

De nieuwe lift betreft de aansluitende verbinding vanaf de Klein Matterhorn (3821m) naar Testa Grigia (3458m). Dit wordt een bijna identieke 3S-gondel die beter tegen harde windvlagen bestand is dan een gewone gondelbaan. Wel zo handig op deze hoogte. De lift komt boven op de alpenhoofdkam te staan maar bevindt zich volledig op Zwitsers grondgebied. Testa Grigia ligt echter tegen de Italiaanse grens zodat je meteen de volgende gondel naar beneden kunt nemen richting Breuil-Cervinia.

Klein Matterhorn beter ontsloten

Met de nieuwe lift kun je vanuit Italië voortaan ook snel naar de Klein Matterhorn, die ook onder niet-skiërs een populaire trekpleister is. Het is namelijk het hoogste bergstation van Europa. Op dit moment kun je er vanuit Cervinia alleen per ski of snowboard komen, bijvoorbeeld door vanuit Testa Grigia omlaag te skiën/boarden naar Trockener Steg en daar de Matterhorn Glacier Ride te nemen naar de Klein Matterhorn (pijl). Vanaf 2021 kan dat direct met één extra lift (de stippellijn).

null

Lift als vervoermiddel

De bedenkers van de Alpine Crossing hebben zelfs in gedachten dat mensen de nieuwe lift als vervoermiddel gaan gebruiken om vanuit Italië in Zermatt te kunnen verblijven. Met de lift hoef je dan geen saaie tunnel of bergpas meer te nemen als je deze vervangt door een liftoversteek op bijna 4000 meter hoogte, zo is te lezen in de visie van de Zermatt Bergbahnen AG. Vervoer van bagage wordt volledig verzorgd. Of het werkelijk die functie gaat vervullen is natuurlijk afwachten, er zal ongetwijfeld een flink prijskaartje aan dit tripje hangen.

Geïntegreerd bergstation

De bergstations van de beide 3S-gondels zullen in het gesteente van de Klein Matterhorn aan elkaar worden gekoppeld. De gondels werken onafhankelijk van elkaar maar er komt een verbinding tussen beide bergstations in de berg. Mocht er dus een technisch mankement zijn aan een van de kabines, dan kan deze dwars door de berg naar de Trockener Steg worden vervoerd en daar gerepareerd worden.

Het gedeelde bergstation van de Kleinmatterhorn © Zermatt Bergbahnen
Het gedeelde bergstation van de Kleinmatterhorn © Zermatt Bergbahnen

Bezwaren van tafel

Er is trouwens wel wat discussie vooraf gegaan aan de nieuwe verbinding. De "Stiftung Landschaftsschutz Schweiz vreesde voor een “Disneylandification” van de berg als de nieuwe lift er zou komen en had grote bezwaren tegen het project. Inmiddels is er overeenstemming bereikt met de Zermatt Bergbahnen AG over compenserende maatregelen. Zo zal Zermatt de bestaande materiaallift tussen Cime Bianche Lagi (I) en de Klein Matterhorn afbreken net als de Grenzlift die deel uitmaakt van het zomerskigebied. Verder zal Zermatt zich meer inzetten voor kwalitatief toerisme, berg- en natuurbeleving en een respectvolle omgang met de natuur. Ook zijn er afspraken gemaakt over de verlichting van het bergstation en kleurkeuze van het dalstation.

Prestige of niet?

De achterliggende gedachte van de Alpine Crossing zou zelfs zijn om Zermatt en Breuil-Cervinia / Valtournenche te verbinden met het skigebied Monte Rosa. Dat is echter nog ver weg en misschien echt een prestigeproject, zoals je je kunt afvragen of de Matterhorn Glacier Ride en deze nieuwe lift dat misschien niet ook al zijn met hun kristallen gondels. De kosten van de lift bedragen ca. 30 miljoen Zwitserse Franken.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Allemaal wat overdreven vind ik. Maar dat heb je met alle prestigeprojecten natuurlijk.
Maar wel knappe staaltjes bouwkunde en zo.

Bla, bla, bla.

Hij stond al in het jaarverslag van de Zermatt Bergbahnen, dus een verrassing is het niet. Er was ook al een flink bedrag aan uitgegeven. Persoonlijk had ik liever een 3S van Trockener Steg naar Testa Grigia, ter vervanging van de lange sleepliften. De piste vanaf Klein Matterhorn is nogal vaak dicht vanwege de wind. De gondels gaan dan wel naar de top, maar de afdaling is dan dus dicht. Nu zul je dan waarschijnlijk wel aansluitend met de 3S naar Testa Grigia kunnen, maar dat is natuurlijk wel een omweg. En ik weet niet hor windgevoelig die verbinding zal zijn. Ook al is het een 3S.

Het uitzicht vanaf Gornergrat blijft toch het mooiste, en de pistes rond Klein Matterhorn oervervelend vlak…

Ligt het nu aan mij, want ik kijk toch liever naar een natuurlijke bergtop in plaats van naar zo’n enorm “ruimtestation” uit beton.

Glide on!

Voor wintersporters voegt deze lift niet veel toe. Je gaat daar niet naar boven voor de leuke uitdagende pistes.
Ze kunnen beter investeren in een lift van Trockener Steg naar de Theodul. Je kan daar wel van Italië naar Zwitserland, maar niet terug. En zoals DrPhil al gezegd heeft, een lift van Trockener Steg naar Testa Grigia in plaats van die sleepliften, zou ook prettig zijn. Maar ja, daar hebben de Chinese en Japanse toeristen niets aan.

Annoying skiers since 2003

Jammer dat er weer gesneden wordt in het almaar kleiner wordende zomerski liftenbestand terwijl skiërs er niets aan hebben.

Ik snap de kritische geluiden, maar ben het er niet helemaal mee eens. In de zomer is deze lift wel degelijk een toevoeging aan het zomerskigebied. Daarnaast worden de 3S juist gebouwd om beter windbestendig te zijn. Ik vraag me af of het qua windgevoeligheid een oplossing is om een lift naar Testa Grigia te bouwen vanaf Trockener Steg. Met heftige wind zal ook die eerder sluiten dan sleepliften lijkt me.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie