Tolplannen Duitse snelwegen van de baan

Roel op 18 juni 2019· 57 reacties

De rit naar de Alpen wordt niet duurder door extra tol
De rit naar de Alpen wordt niet duurder door extra tol

Lange tijd zag het ernaar uit dat een ritje naar de Alpen vanaf 2020 stukken duurder zou gaan uitvallen. De Duitse regering heeft namelijk aangekondigd om tol in te voeren op de Duitse Autobahn. Vandaag heeft het Europees Hof van Justitie echter besloten dat dit discriminerend is en de invoering niet doorgaat.

Alleen voor buitenlanders

De angel van de maatregel zit hem in het min of meer uitzonderen van de Duitse automobilist. Deze wordt voor de extra belasting gecompenseerd, in tegenstelling tot de buitenlandse automobilist waaronder veel Nederlandse wintersporters. Bijna iedereen die naar Oostenrijk, Zuid-Duitsland of de Dolomieten op vakantie gaat ontkomt namelijk niet aan de Duitse Autobahn. Vandaag heeft het Europese Hof van Justitie echter geoordeeld dat de maatregel niet rechtmatig is en deze, in ieder geval in de huidige vorm, niet mag doorgaan.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Wat voor een onzin is dat nu weer?
Als transit-land (wat we in België nog meer zijn dan Duitsland) kan je dus niet de slijtkosten van de wegen doorrekenen aan de buitenlanders zonder je eigen mensen ook extra te belasten?

En ja: ik rij ook 2 keer per jaar naar de Alpen en zou dus ook extra moeten betalen in Duitsland, maar dat lijkt me maar fair ook. In Frankrijk betaalt iedereen toch ook péage?

*bericht bewerkt door Skiwi op 18 jun 2019 10:54

@Skiwi je kunt het niet alleen op buitenlandse gebruikers afwentelen. Als je zowel binnenlandse als buitenlandse gebruikers belast, is er geen enkel bezwaar.

Het eerlijkste is iedere gebruiker evenveel te laten betalen voor het gebruik van de weg, dus niet de eigen bevolking minder dan een buitenlander. Franse systeem is inderdaad een goed werkend systeem naar mijn mening, aangezien daar iedereen in principe evenveel betaald voor het gebruik van de weg. Volgensmij matsen ze de eigen bevolking wel een beetje doordat je trajecten kunt kopen en die naar verhouding goedkoper zijn, maar dat weet ik niet zeker.

In Frankrijk betaalt iedereen toch ook péage?

Skiwi op 18 jun 2019 10:52

Dat is het hem net: iedereen.
Dus de Duitsers zullen hun opzet wel gaan aanpassen en voor het ‘eigen volk’ een andere compensatie fixen, eentje die wel mag van Europa.

Bla, bla, bla.

In Frankrijk betaalt iedereen toch ook péage?

Skiwi op 18 jun 2019 10:52

Dat is het hem net: iedereen.
Dus de Duitsers zullen hun opzet wel gaan aanpassen en voor het 'eigen volk' een andere compensatie fixen, eentje die wel mag van Europa.

bartvwg op 18 jun 2019 11:11

Mja, punt is dat er op dit moment een scheve situatie is: buitenlanders betalen op dit moment niets voor de schade die ze aan de wegen veroorzaken en voor de transitlanden is die balans negatief (voor België, transitland bij uitstek: er wordt meer schade aan de wegen aangericht door buitenlanders dan dat Belgen schade aanrichten aan wegen in andere landen)
Voor niet-transitlanden is de balans eerder positief (Nederlanders richten bijvoorbeeld in verhouding meer schade aan in het buitenland dan dat buitenlanders schade komen aanrichten in Nederland).

Zo'n tol alleen voor buitenlanders zou gewoon de huidige scheve situatie rechttrekken.

*bericht bewerkt door Skiwi op 18 jun 2019 11:57

Dat een gebruiker meebetaald is prima. In hoeverre gebeurd dit momenteel feitelijk al doordat er getankt wordt? Pakken ze daar niet wat budget om de ‘schade’ te repareren?

Let it snow, let it snow, let it snow

Nederlanders richten bijvoorbeeld in verhouding meer schade aan in het buitenland dan dat buitenlanders schade komen aanrichten in Nederland

Kijkend naar de kwaliteit van ons wegennet, zou je je af kunnen vragen of het niet aan de kwaliteit van onze wegen ligt, dwz dat ze wat ‘robuuster’ zijn dan in andere landen.

Rob

Dat een gebruiker meebetaald is prima. In hoeverre gebeurd dit momenteel feitelijk al doordat er getankt wordt? Pakken ze daar niet wat budget om de ‘schade’ te repareren?

Msc1 op 18 jun 2019 12:02

Hypothetisch geval (ivm brandstofprijzen):
Als ik hem net voor de grens vol gooi, rij ik op 1 tank naar Basel en tank daar weer. Rij ca 700km over D wegen zonder er iets aan bij te dragen . . . .

Dus op die manier gaat het ook niet werken.

Ik denk dat het Tol systeem zoals de fransen dat hanteren naar verhouding nog het eerlijkste is.
Of je zou alles in de brandstof moeten verwerken en een europees verreken systeem moeten bedenken. Maar eer we zo ver zijn …

Rob

Wat voor een onzin is dat nu weer?
Als transit-land (wat we in België nog meer zijn dan Duitsland) kan je dus niet de slijtkosten van de wegen doorrekenen aan de buitenlanders zonder je eigen mensen ook extra te belasten?

En ja: ik rij ook 2 keer per jaar naar de Alpen en zou dus ook extra moeten betalen in Duitsland, maar dat lijkt me maar fair ook. In Frankrijk betaalt iedereen toch ook péage?

Skiwi op 18 jun 2019 10:52

Tol betalen is niet erg maar moet het wel voor iedereen gelden, hier kregen de Duitse automobilisten het vergoed via de wegenbelasting. En dat is dus discriminerend en verboden.

Als iedereen gewoon betaald zoals in Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland is er niks aan de hand.

In Frankrijk betaalt iedereen toch ook péage?

Skiwi op 18 jun 2019 10:52

Dat is het hem net: iedereen.
Dus de Duitsers zullen hun opzet wel gaan aanpassen en voor het ‘eigen volk’ een andere compensatie fixen, eentje die wel mag van Europa.

bartvwg op 18 jun 2019 11:11

Dat klopt, maar dat kan ook hele vreemde gevolgen hebben. Stel Frankrijk wil de toltarieven verhogen, omdat Frankrijk meer naar een systeem toe wil dat het gebruik wordt belast. Logischerwijs verlaagt Frankrijk dan ook de wegenbelasting voor zijn inwoners. (Logisch want ze gaan namelijk meer betalen voor het gebruik van de weg).
Is dat dan discriminerend voor buitenlanders?
Nee, zou mijn antwoord zijn. Want anders zou Frankrijk niet naar een ander systeem kunnen overschakelen.
Zo zwart wit is het dus niet.

Dat Oostenrijk is gaan klagen is natuurlijk enorm dubbel, omdat ze zelf in 1997 een tolvignet hebben ingevoerd, omdat ze anders genoodzaakt waren om de wegenbelasting in eigen land te verhogen.

Een land is zelf geheel vrij in het vaststellen van de wegenbelasting. Dom van Duitsland was in dit geval dat ze een ingewikkeld systeem hadden bedacht. Als ze nu voor iedereen de wegenbelasting gelijkmatig hadden verlaagd en daarvoor een tolvignet ingevoerd, had het waarschijnlijk voor het Europees rechtshof stand kunnen houden.

Naja, al met al ben ik blij dat de tol er niet van gekomen is. Bij de actuele hoeveelheid aan wegwerkzaamheden kan je er ook niet echt geld voor durven vragen. Bovendien krijgt Angela Merkel toch nog gelijk: "mit mir wird es keine PKW-Maut geben".

*bericht bewerkt door Frans op 18 jun 2019 14:04

[…]Naja, al met al ben ik blij dat de tol er niet van gekomen is. Bij de actuele hoeveelheid aan wegwerkzaamheden kan je er ook niet echt geld voor durven vragen. Bovendien krijgt Angela Merkel toch nog gelijk: "mit mir wird es keine PKW-Maut geben".

Frans op 18 jun 2019 14:04

@Frans Hoe zit het eigenlijk met die belachelijke hoeveelheid wegwerkzaamheden? Je zou toch denken dat Duitsland met haar goed draaiende economie en begrotingsoverschot de wegen binnen no-time weer goed zou kunnen maken?

Mr. Slow

@Quick: Dat heeft helaas veel redenen. Enorm stroeve en langdurige procedures, te weinig personeel, te klein wegenbudget, voor elke kleinigheid een aparte uitbesteding etc. etc. Er moet echt een verandering komen in het beleid. Alles wat de staat zelf laat bouwen gaat tergend langzaam. Dat het ook in Duitsland veel sneller kan, bewijzen de enkele PPS-projecten.

In Frankrijk betaalt iedereen toch ook péage?

Skiwi op 18 jun 2019 10:52

Dat is het hem net: iedereen.
Dus de Duitsers zullen hun opzet wel gaan aanpassen en voor het 'eigen volk' een andere compensatie fixen, eentje die wel mag van Europa.

bartvwg op 18 jun 2019 11:11

Mja, punt is dat er op dit moment een scheve situatie is: buitenlanders betalen op dit moment niets voor de schade die ze aan de wegen veroorzaken en voor de transitlanden is die balans negatief (voor België, transitland bij uitstek: er wordt meer schade aan de wegen aangericht door buitenlanders dan dat Belgen schade aanrichten aan wegen in andere landen)
Voor niet-transitlanden is de balans eerder positief (Nederlanders richten bijvoorbeeld in verhouding meer schade aan in het buitenland dan dat buitenlanders schade komen aanrichten in Nederland).

Zo'n tol alleen voor buitenlanders zou gewoon de huidige scheve situatie rechttrekken.

Skiwi op 18 jun 2019 11:57

Het Belgische wegennet is dusdanig slecht dat er toch niets meer aan te beschadigen valt. En als ik zo de Belgische en met name de Waalse regering een beetje goed in kan schatten maakt het niet uit of er wel of geen tol betaald gaat worden. Het geld zal er toch niet voor zorgen dat het wegennet extra opgeknapt gaat worden, dat gaat gewoon een bende blijven. En dan ga je straks een hoop tol betalen voor bar slechte wegen. Ik vind tol betalen op zich niet heel erg maar dan wil ik er wel hele goede wegen voor terug krijgen net zoals in Frankrijk.

Born to Ride

Vandaag de dag wordt alles zo’n beetje verantwoordt onder het mom van discriminatie. Duitse inwoners - maar ook Franse - hebben vaak niet veel keuze of ze al dan niet de wegen gebruiken, denk maar aan woon-werkverkeer, boodschappen doen, familiebezoek enzovoort…Toeristen kiezen er zelf voor om de wegen te gebruiken en dan kun je eigenlijk wegen gaan beschouwen als een soort ‘luxeproduct’. Op heel veel luxeproducten moeten er extra taksen betaald worden, dus waarom niet op wegen …

Er wordt hier blijkbaar vergeten dat de Franse tolwegen privaat eigendom zijn en niet moet onderhouden worden door vadertje staat. :)

*bericht bewerkt door bartvwg op 18 jun 2019 14:54

Bla, bla, bla.

Ja, en? Ze kunnen toch een samenwerking aangaan, waarbij de hogere tol wordt afgedragen aan de staat?

Her was overigens maar een voorbeeld om aan te geven dat het niet zwart wit is. Jammer dat dat niet overkomt.

Ja, en? Ze kunnen toch een samenwerking aangaan, waarbij de hogere tol wordt afgedragen aan de staat?

Her was overigens maar een voorbeeld om aan te geven dat het niet zwart wit is. Jammer dat dat niet overkomt.

DrPhil op 18 jun 2019 16:54
  1. Doen ze nu toch ook al? Noemen ze belastingen. Hogere tol = meer belastingen. Daar moet je imho geen aparte samenwerking voor aangaan. Ook weer een dure CEO uitgespaard. 😜
  2. Wat bedoel je met “niet overkomen”? Begrijp ik je wel hoor en voor mijn part doen ze maar. 😉
Bla, bla, bla.

Zo zwart wit is het dus niet.

DrPhil op 18 jun 2019 14:01

En daarmee ook niet zo simpel …

Rob

Volgensmij matsen ze de eigen bevolking wel een beetje doordat je trajecten kunt kopen en die naar verhouding goedkoper zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Rob97 op 18 jun 2019 11:06

Volgens mij noem je dat gewoon een abonnement of trajectkaart en dat is logischer wijs ook goedkoper.
En ik ga er van uit dat dat niet alleen voorbehouden is aan lokalen…

Rob

Vandaag de dag wordt alles zo’n beetje verantwoordt onder het mom van discriminatie. Duitse inwoners - maar ook Franse - hebben vaak niet veel keuze of ze al dan niet de wegen gebruiken, denk maar aan woon-werkverkeer, boodschappen doen, familiebezoek enzovoort…Toeristen kiezen er zelf voor om de wegen te gebruiken en dan kun je eigenlijk wegen gaan beschouwen als een soort ‘luxeproduct’. Op heel veel luxeproducten moeten er extra taksen betaald worden, dus waarom niet op wegen …

Evelien3 op 18 jun 2019 14:51

Qua redenering kan ik met je mee gaan en ben dan ook niet tegen tolheffen, vooropgesteld dat:
1: Je een keuze hebt (daarom ben ik tegen spitsheffingen, want dan heb je iha geen keuze)
2: Het naar rato van gereden afstand is.

Rob

Er wordt hier blijkbaar vergeten dat de Franse tolwegen privaat eigendom zijn en niet moet onderhouden worden door vadertje staat. :)

bartvwg op 18 jun 2019 14:54

Hetgeen geheel in lijn is met de zg ‘marktwerking’ die velen graag willen … :-)

Rob

Simpele oplossing, maak in elk land de belastingen die op benzine diesel waterstof electra of welke brandstof maar ook voor voertuigen gelijk.
Een Europees inkoopbeleid/programma voor de brandstoffen.
Schaf wegenbelasting af in elk land.
Deze wordt betaald via de brandstof prijs. Zo betaald de gebruiker naar verbruik.
En de landen daarbij verplichten dat ze dit ook 1 op 1 in het wegennet moeten steken.
Dan is de noodzaak om elders te tanken verdwenen, en tank je altijd zo dicht bij mogelijk, wat ook weer in km's en co2 scheelt.

*bericht bewerkt door Birdheart op 18 jun 2019 18:14

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Simpele oplossing, maak in elk land de belastingen die op benzine diesel waterstof electra of welke brandstof maar ook voor voertuigen gelijk.
Een Europees inkoopbeleid/programma voor de brandstoffen.
Schaf wegenbelasting af in elk land.
Deze wordt betaald via de brandstof prijs. Zo betaald de gebruiker naar verbruik.
En de landen daarbij verplichten dat ze dit ook 1 op 1 in het wegennet moeten steken.
Dan is de noodzaak om elders te tanken verdwenen, en tank je altijd zo dicht bij mogelijk, wat ook weer in km's en co2 scheelt.

Birdheart op 18 jun 2019 18:14

Dus als ik geen auto zou hebben maar wel een vaatwasser, magnetron, frietpan en weet ik wat al nog niet meer ik ook ga meebetalen aan het wegennet?

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 18 jun 2019 19:34

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO Nee enkel voor voertuigen, electra/laadpalen bedoel ik puur mee voor de auto.
En de belasting op voertuigen gelijk trekken, dus niet dat je hier x meer betaald dan waar dan ook voor je nieuwe auto.

En indirect wel, al die spullen die je opnoemt worden aangevoerd over een weg met een voertuig. En die betaald via de brandstof prijs zijn deel.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik ben in elk geval weer blij dat ik via de Franse peage, het Zwitserse tolvignet en de Italiaanse betaalde wegen op uitstekende wegen naar de Adriatische kust heb kunnen rijden. Zodra je de autostrade in Italië verlaat is het veelal slecht tot zeer slecht en dat in vrijwel alle bebouwde kommen. Overigens ook een fenomeen na een vlotte doortocht door de Gothard tunnel. Bij Bellinzona en Lugano bijna 2 uur oponthoud. Wat doen de slimmerikken. Ze nemen de afslag van beide plaatsen kunnen vervolgens vlot doorrijden (je ziet ze zelfs rijden vanaf de autobaan) en voegen een aantal km. verder weer in. Op de hoofdroute sta je vervolgens eindeloos stil. Dat hebben de Zwitsers dus erg slecht geregeld. Het is nu het 2e jaar dat ik hiermee geconfronteerd wordt. Over de betaalde wegen verder niets dan goeds.

*bericht bewerkt door moderator op 18 jun 2019 20:26

Hen48

@Skiwi je kunt het niet alleen op buitenlandse gebruikers afwentelen. Als je zowel binnenlandse als buitenlandse gebruikers belast, is er geen enkel bezwaar.

Hessel op 18 jun 2019 11:02

Ik betaal al wegenbelasting in het land waar mijn auto is ingeschreven hoor, in mijn geval Belgie. Waarom zou ik dubbel belast moeten worden? Ik wil als buitenlander gerust betalen om de wegen in het buitenland te gebruiken.

@RFKANGOO Nee enkel voor voertuigen, electra/laadpalen bedoel ik puur mee voor de auto.
En de belasting op voertuigen gelijk trekken, dus niet dat je hier x meer betaald dan waar dan ook voor je nieuwe auto.

En indirect wel, al die spullen die je opnoemt worden aangevoerd over een weg met een voertuig. En die betaald via de brandstof prijs zijn deel.

Birdheart op 18 jun 2019 20:11

Op deze manier betalen diegene die thuis een haspel uitrollen of op het werk laden geen belasting.

Allemaal leuk en aardig dat rekening rijden of de brandstof extra belasten. Enkel Jan met de pet gaat dit in zijn portemonnee voelen. De leaserijder merkt hier vrij weinig van. Het enige wat die betaald is de bijtelling en verder niks.

Kortom hoe ze het ook aan de man proberen te brengen, het is gewoon een verkapte vorm van extra belasting betalen. En het gaat zeker geen files oplossen. Er van uitgaande dat niemand voor de lol in de file gaat staan. Zolang het hele bedrijfsleven en scholen ed. zitten vastgebakken aan de 8-5 kantoortijden zal ook iedereen op het zelfde moment de weg op moeten.

Übung macht den meister!!!

Duitsland, het land dat ooit de beste infra van heel europa had is afgegleden naar het niveau van belgie. Volgens mij las ik een tijd geleden dat ze rond de 10 miljard achter lopen op investeringen in de autobahn. “wir schaffen das” moet ergens van betaald worden…

Duitsland, het land dat ooit de beste infra van heel europa had is afgegleden naar het niveau van belgie. Volgens mij las ik een tijd geleden dat ze rond de 10 miljard achter lopen op investeringen in de autobahn. “wir schaffen das” moet ergens van betaald worden…

dekkie op 19 jun 2019 08:21

Dus omdat ze zelf de boel laten versloffen moet de rest van Europa maar meebetalen?

Übung macht den meister!!!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie