Nieuwe liften in Italië (2019-2020)

Henri op 16 juli 2019· 17 reacties

Nieuwe gondel en piste in Paganella (paganella.net)
Nieuwe gondel en piste in Paganella (paganella.net)

Zoals jullie van mij gewend zijn, heb ik ook dit jaar weer overzichten gemaakt van alle nieuwe liften in de Alpen die in deze zomer zijn gebouwd. Vandaag in de serie ‘Nieuwe liften’ een overzicht van alle vernieuwingen in Italië. (Check ook deel 1 over alle nieuwe liften in Oostenrijk)

Gondelparadijs Kronplatz weer een nieuwe gondel rijker

In het Zuid-Tiroolse Kronplatz wordt deze zomer de 4-persoons Rara stoeltjeslift vervangen door een gondel. Met een lengte van 551 meter is het bijna niet de moeite waard om de ski’s uit te doen. De 10-persoons gondel zal in totaal slechts 144 hoogtemeters overbruggen. Naast de uitbreiding van de bijbehorende piste wordt er aan de andere kant van de nieuwe lift een nieuwe piste aangelegd.

De nieuwe Rara gondel in Kronplatz (kronplatz.com)
De nieuwe Rara gondel in Kronplatz (kronplatz.com)

Col Druscié gondel in Cortina wordt vervangen

Met het oog op de WK wedstrijden in 2021 worden er twee nieuwe liften in Cortina d’Ampezzo gebouwd, waarvan er één aankomende winter al klaar zal zijn. De 10-persoons gondel Col Druscié zal naar verwachting in december openen.

De nieuwe gondel vervangt de 40 jaar oude pendelbaan van Agudio. Door de verhoogde capaciteit van 700 naar 1800 personen per uur en de bouw van een nieuw middelstation zal de oude 2-persoons stoeltjeslift Colfiere - Col Druscié overbodig zijn. Deze oldtimer heeft daarom, net zoals de pendelbaan, zijn laatste rondjes gedraaid en wordt tegelijkertijd met de bouw van de gondel afgebroken.

Het nieuwe dalstation van de Col Druscié gondel in Cortina (funivie.org)
Het nieuwe dalstation van de Col Druscié gondel in Cortina (funivie.org)

Hogerop in het gebied worden deze zomer voorbereidingen getroffen voor de komst van de 4-persoons stoeltjeslift Pian Ra Valles - Bus Tofana, maar de echte bouw van de lift zal pas in de zomer van 2020 gebeuren.

De nieuwe Col Druscié gondel in het midden en linksboven de geplande nieuwe stoeltjeslift voor zomer 2020
De nieuwe Col Druscié gondel in het midden en linksboven de geplande nieuwe stoeltjeslift voor zomer 2020

Veel nieuwe ontwikkelingen in Alta Badia

In totaal wordt er deze zomer in Alta Badia aan drie nieuwe liften gewerkt. Na de vernieuwing van de Biok stoeltjeslift in de zomer van 2017 en de Roby stoeltjeslift in 2018 is het deze zomer de beurt aan de La Brancia stoeltjeslift. De nieuwe 6-persoons stoeltjeslift zal hetzelfde tracé volgen. Het dalstation ligt naast het dalstation van de Biok en het bergstation ligt direct naast het bergstation van de Roby stoeltjeslift.

Rifugio Edelweiss met links de Stella Alpina sleeplift die door een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift wordt vervangen. De helling achter de hut wordt de nieuwe blauwe piste
Rifugio Edelweiss met links de Stella Alpina sleeplift die door een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift wordt vervangen. De helling achter de hut wordt de nieuwe blauwe piste

Tegelijkertijd wordt in het Edelweisstal boven Colfosco de sleeplift Stella Alpina afgebroken en vervangen door een moderne 6-persoons stoeltjeslift van Leitner. De capaciteit wordt hiermee verhoogd tot 2800 personen per uur. Het nieuwe dalstation zal iets lager liggen, direct naast het dalstation van de Forcelles lift. Rechts van de nieuwe stoeltjeslift wordt er een nieuwe blauwe piste aangelegd.

Iets verder van het hoofdgebied af ligt de La Crusc (Santa Croce) kerk. Voor velen is een bezoek aan het kerkje een vaste prik tijdens een skivakantie in de Dolomieten. Het laatste gedeelte moest men altijd met een 2-persoons stoeltjeslift afleggen, maar vanaf aankomend seizoen gebeurt dit met de 10-persoons gondel La Crusc II.

Nieuwe La Crusc II gondel (santa-croce.it)
Nieuwe La Crusc II gondel (santa-croce.it)

Twee nieuwe liften voor Madonna di Campiglio / Val di Sole

De nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Nube d’Oro vervangt de nostalgische tweezitter uit 1969 in Madonna di Campiglio. Het dalstation van de nieuwe lift wordt 300 meter naar onderen verplaatst. De bijbehorende pistes worden aangepast zodat ze de verhoogde capaciteit van de nieuwe stoeltjeslift kunnen verwerken.

Links de nieuwe (groen) en oude (rood) Nube d'Oro stoeltjeslift en rechts de nieuwe stoeltjeslift Bassetta - Monte Spolverino op hetzelfde tracé als zijn voorganger
Links de nieuwe (groen) en oude (rood) Nube d'Oro stoeltjeslift en rechts de nieuwe stoeltjeslift Bassetta - Monte Spolverino op hetzelfde tracé als zijn voorganger

Even verderop wordt in Folgarida aan de nieuwe 6-persoons stoeljteslift Bassetta - Monte Spolverino gewerkt. De lift zorgt voor een betere verbinding tussen Marilleva en Folgarida. Ook voor de zomer van 2020 staat er tenminste één vernieuwing op het programma. De 10-persoons gondel Fortini vervangt de lange koppelbare 4-persoons stoeltjeslift naar Pradalago. De capaciteit zal worden verhoogd tot boven de 3000 personen per uur.

Wederom een nieuwe lift voor San Martino di Castrozza

Na jarenlange stilte op het gebied van nieuwe liften is men in San Martino di Castrozza flink aan het moderniseren. Nadat vorig jaar de nieuwe Colbricon Express succesvol was ingehuldigd, is deze zomer de tweede fase van het vernieuwingsproject in de zuidelijke Dolomieten gestart. De oude Cigolera sleeplift wordt vervangen door een moderne 6-persoons stoeltjeslift. De lift heeft als doel om de verbinding tussen deelgebieden Ces en Tognola te verbeteren. Om die reden zal hoogstwaarschijnlijk volgende zomer nóg een stoeltjeslift wordt vervangen om de top van de Cima Tognola te bereiken.

Een overzicht van het tweejarig project rondom de Cima Tognola in San Martino di Castrozza (skiforum.it)
Een overzicht van het tweejarig project rondom de Cima Tognola in San Martino di Castrozza (skiforum.it)

Vervanging Reiterjoch lift in Obereggen

De vastgeklemde 4-persoons stoeltjeslift Reiterjoch die de verbinding tussen Obereggen en de rest van Ski Center Latemar mogelijk maakt wordt vervangen door een 8-persoons stoeltjeslift. Het dalstation zal iets meer stroomafwaarts liggen en het bergstation komt in de buurt van de 4-persoons stoeltjeslift Obereggen.

De nieuwe Reiterjoch stoeltjeslift in Obereggen (belviveremedia.com)
De nieuwe Reiterjoch stoeltjeslift in Obereggen (belviveremedia.com)

Overige nieuwe liften

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

San Martino di Castrozza is echt een pareltje in het zuiden van de Dolomieten. Het uitzicht is echt ongeëvenaard en het gebied is belachelijk rustig. Heerlijk voor een dag (max 2) als je in de buurt bent…

Moet wel zeggen dat die aftandse oude liftjes het gebied ook wel charme geven, hoewel het natuurlijk niet erg opschiet… :p

De nieuwe liften in Obereggen en San Martino zal ik eens gaan testen komende winter (waarschijnlijk). In Alta Badia ga ik waarschijnlijk niet komen aankomend seizoen.
Nu is de kans dat ik doorheb dat ik in een nieuwe lift zit uiterst klein, maar ik zal mijn best doen het me te realiseren.

In San Martino zou het me wel opvallen met al die hele oude 2 persoonsliften :). Wat gingen die traag en wat knalde je er hard in…

De rest in de Dolomieten valt wel wat minder op denk ik. De gondel naar la crusc zal wel een zomer ding zijn, in de winter is dat echt wat overdreven, volgens mij. Datzelfde geldt misschien voor het slepertje boven Colfosco. Hele korte en vlakke piste, waar nooit rijen zijn volgens mij…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Verder is het rond het project Hintergrat in Sulden wel heel erg stil geworden. https://www.wintersport.be/skigebieden/ortler/forum/topic/40…
Deze winter toch eens achter horen of er nog iets van gaat komen.

Bla, bla, bla.

Voorlopig liggen de milieu groeperingen nog steeds dwars.

Zonde dat de 2 persoons stoeltjeslift naar Santa Crusc weggaat. Dit was een van de weinige liften waar het niet zo erg was dat het lang duurde voordat je boven was. Wat een prachtig uitzicht heb je daar op die enorme rotspartijen.

Een stoeltjeslift ipv het slepertje in het Edelweisstal…dat vind ik nou wel een beetje overdreven. Het is een hellinkje van niks, dat alleen weer retour beginpunt gaat, geen doorgaande route. 3-persoons stoeltjeslift in het dal, deel van de Sella Ronda richting Grödnerjoch en Val Gardena,die zouden ze moeten vervangen door een (stoeltjes)lift met grotere capaciteit want daar sta je altijd te wachten, zeker aan het eind van de middag…

@Henri weet jij iets over de ontwikkelingen rond de nieuwe lift vanuit Moena naar Aloe Lusia? Die zou voor deze winter op de planning staan maar dat lijkt er nog niet van te komen?

@Henri weet jij iets over de ontwikkelingen rond de nieuwe lift vanuit Moena naar Aloe Lusia? Die zou voor deze winter op de planning staan maar dat lijkt er nog niet van te komen?

Harm op 18 jul 2019 17:51

Die lift voegt skitechnisch helemaal niets toe. Een beetje vergelijkbaar met die vernieuwing in het Edelweisstal. Ik was persoonlijk meer geïnteresseerd in de nieuwe lift in Paganella. Daar wordt gewoon een hele nieuwe piste ontsloten/gebouwd.

Mr. Slow

Die lift voegt skitechnisch helemaal niets toe.

Quick op 18 jul 2019 18:46

Dat was niet de vraag. Er was/is een plan voor die lift en een vraag naar de status is niet zo gek toch? Je zou hem namelijk in het rijtje verwachten…

Ik denk dat dat pas echt zin heeft als ze die piste ook weer open kunnen doen. Daarnaast denk ik dat Moena helemaal geen extra auto’s aan kan. Ik was er een dikke vier weken geleden en toen waren ze nergens mee bezig, dus ik denk niet dat ie komt komend seizoen (als ie er al komt).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Moena is aardig compact in het centrum inderdaad. Niet wenselijk om dat veel drukker te maken idd.

Die piste zag ik afgelopen winter liggen maar leek niet besneeuwd dus vaak zal hij niet open zijn. Ook niet echt interessant omdat je niet terug kan. Mooi klote als je per abuis die afslag neemt terwijl je auto op de parkeerplaats bij de liften staat… :p

Hij was niet besneeuwd omdat ie niet open kon door omgevallen bomen ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Henri weet jij iets over de ontwikkelingen rond de nieuwe lift vanuit Moena naar Aloe Lusia? Die zou voor deze winter op de planning staan maar dat lijkt er nog niet van te komen?

Harm op 18 jul 2019 17:51

@Harm, volgens http://www.funiviamoena.com/news-2/ zitten ze nog in de procedure van het milieueffectenrapport. Zoals het er nu naar uitziet wordt er pas in 2020 begonnen met de bouw.

Verbinding van Moena naar Lusia is een feit vanaf 20/21…

Bron: http://www.ladige.it/territori/fiemme-fassa/2019/10/31/provi…

*bericht bewerkt door Unit106 op 03 okt 2020 14:22

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie