Winterbanden in de zomer potentieel gevaarlijk

Los van de controle, winterbanden met dit soort temperaturen maakt toch gewoon een klereherrie @Piefke?

Shane op 26 jul 2019 11:00

@Shane Meer herrie ja, niet te doen nee.
Dat komt natuurlijk ook omdat ze bijna geen profiel meer hebben😜

LA NORMA😍☃️

@Piefke

Waarom ga jij dan op zoek naar betere skies?😉😎

Het ligt toch niet aan 't materiaal maar aan de “strandbal” die erop staat, niet?🤔🤔🤔

dan58 op 26 jul 2019 10:28

@dan58 nee. Dat is totaal iets anders, waar jij op doelt is namelijk de Sl ski waar ik naar aan het kijken ben en dat is wezenlijk een ander type ski dan de all mountain waar ik nu op ski.
De vergelijking die jij wilt maken is van het ligt niet aan de band of ski maar aan de strandbal😎 die hem onder controle wenst te houden, daar gaat je vergelijk in deze de mist in omdat je met die all mountain ski niet de korte bocht kunt draaien als je met de Sl ski kunt, dit is dan ook een andere discussie dan ik bedoel. Het is niet op zoek zijn naar een betere ski maar naar een ander type ski. Ga je als de oude opa op beide ski’s chill de berg af dan maakt het idd niet uit, ik val niet in die categorie😉

LA NORMA😍☃️

@Piefke Niet helemaal mee eens. Want wegligging is één, daar kun je je als goede chauffeur op aanpassen. Maar remafstand daar doet rubber toch echt wel heel veel. Dan kun je nog max verstappen zijn, het rubber is het contact met de weg, dan zorgt slecht rubber echt voor een langere remweg. Daar kun je maar weinig mee spelen.

Dus als jij duidelijk meer afstand houdt, onder de maximale snelheid rijdt en steeds langzamer gaat rijden hoe warmer het wordt, dan geef ik je gelijk. ;-)

(Edit: om hier aan toe te voegen: ik zie mezelf niet als goede chauffeur, volgens mij is dat het manke van veel weggebruikers dat ze zichzelf heel goed wanen… dus kies ik ervoor om het best mogelijke rubber voor de situaties waar ik rij onder mijn auto te hebben)

Rogier op 26 jul 2019 10:19

@Rogier meer afstand dan anders nee, gewoon gezond opletten zoals altijd en vooruit kijken en anticiperen op wat komen gaat ja, dit vooral geleerd tijdens mijn motor carrière😃
Warm of koud kijk ik niet naar nee, kom ik weer terug bij mijn vorige punt.

Ben geen verstappen nee, dan mag er geen rubber onder de auto gemonteerd worden om de kilo’s te compenseren🙈

Je edit: Waarschijnlijk vind jij en de meeste hier mij nu zo over komen idd van jij bent de beste automobilist die er is… Dat mag en als je dat wil lezen is dat prima👍
Wat is dan het best mogelijke rubber? Test je dat zelf? Zoek je de grens op om het zelf ook daadwerkelijk te testen? Geloof je blind op de testen die gedaan worden zoals bij een ANWB? Waar ligt je belangrijkste punt voor een merk/type band? Hoe ver ga je dan?

Volgens mij is de band waar jij je eigen comfortabel bij voelt bij jouw weggedrag de band die voldoet, dat dat bij iedereen een andere band kan en zal zijn is prima toch?
Ik heb al eerder aangegeven welk merk/type winter en zomerband ik nu rij, dat is voor mij de prijs/kwaliteit die het bepalen en ik me dus met die band prettig onderweg voel. Zodoende voel ik me eigen met die winterband in de zomer nog steeds op m’n gemak🤗

LA NORMA😍☃️

@piefke ik bedoelde dat stukje over chaufeurskwaliteiten niet naar jou. Meer naar mezelf ;-)

Over hoe ik banden uitkies? Ik check testen, ik check de eigen testen van merken zelf, en ik lees fora door, praat met vrienden die veel verstand hebben van banden. Dan heb je een enorm idee van banden, en dan maak ik de keuze. Dus het is zeker niet zo dat ik zomaar iets onder mijn auto gooi!

Waar het om gaat is dat je weet wat je onder je auto hebt liggen en daar rekening mee houdt. Maar ik zou mezelf erg lullig voelen als ik door lange remafstand ergens tegen op zal knallen… want dieren kunnen oversteken, kinderen letten niet op, dingen kunnen van vrachtwagens vallen etc…

Click. Click. Peace

(Edit: om hier aan toe te voegen: ik zie mezelf niet als goede chauffeur, volgens mij is dat het manke van veel weggebruikers dat ze zichzelf heel goed wanen…

@Rogier als ik zo je 2de zin lees wel, mijn foute gedachte dus😉

Ik snap jouw redenatie prima hoor, echter is het niet alleen maar dat stukje rubber wat zorgt voor je wegligging.
Zo reed ik eens een proefrit met een auto, de verkoper zei kijk 4 nieuwe banden en dat klopte, reed ik op een rotonde kwam de achterkant zo wat voorbij, wat bleek was dat de schokdempers versleten waren achter. Dus perfect rubber maar nog geen wegligging in bochten. Maar zoals bij eerdere aanhalingen zou een oud opaatje er geen last van hebben gehad😃

Heb zelf een auto met ABS en zonder, toch een heel verschil met door-remmen. Dus ja met die auto zonder ABS houdt ik toch meer rekening met plotselinge remacties, ondanks sublieme bandjes eronder😋
Behalve de ABS zijn de remmen bij de auto zonder ook nog een stuk minder degelijk😊
Eindconclusie in deze is dus dat het rubber niet alleen van belang is maar de gedachte van de strandbal achter het stuur des te meer🤗

LA NORMA😍☃️

Volgens mij zijn we het wel redelijk eens. Echter met mijn ski en klimachtergrond ben ik altijd bezig om zoveel mogelijk gevaar weg te filteren, want het onbekende en niet filter-bare is al gevaarlijk genoeg! En dan zijn goede banden leggen wel heel eenvoudig (en relatief goedkoop)

Click. Click. Peace

@piefke

Ik geef me gewonnen na zo’n technische uitleg van jou.😉
Ik voel me net een strandbal hier tussen al die “techneuten”.😜

en
eindelijk minder warm hé @bartvwg😂

Born to run. B.S.

@piefke

Ik geef me gewonnen na zo’n technische uitleg van jou.😉
Ik voel me net een strandbal hier tussen al die “techneuten”.😜

en
eindelijk minder warm hé @bartvwg😂

dan58 op 27 jul 2019 11:01

Hahaha 👍

LA NORMA😍☃️

Hierin eens met @Rogier. Waar je kunt, gevaren/risico’s minimaliseren, de rest accepteren.

Er blijft dan echt nog genoeg over om het spannend te houden ;)

Edwin van Riel

@evr66 als je alle gevaren/risico’s minimaliseert dan blijft er weinig meer over hoor. Maar jij hoort zo te horen al in de categorie oude opaatjes😜

LA NORMA😍☃️

Ach, de tijd van 200 plus en knallen met schijt aan alles ligt wel achter me ja. Kan alleen maar blij zijn dat het altijd goed is afgelopen. Ik zoek de kick wel op plaatsen waar ik in principe anderen, die daar niet voor gekozen hebben, geen schade toebreng. Als dat me in jouw optiek in de categorie “oude opaatjes” plaatst, het zij zo, zal mij echt een worst zijn. Ieder maakt zijn keuzes en leeft er mee, alsook met de gevolgen van die keuzes ;) ;) ;)

Edwin van Riel

Ach, de tijd van 200 plus en knallen met schijt aan alles ligt wel achter me ja. Kan alleen maar blij zijn dat het altijd goed is afgelopen. Ik zoek de kick wel op plaatsen waar ik in principe anderen, die daar niet voor gekozen hebben, geen schade toebreng. Als dat me in jouw optiek in de categorie “oude opaatjes” plaatst, het zij zo, zal mij echt een worst zijn. Ieder maakt zijn keuzes en leeft er mee, alsook met de gevolgen van die keuzes ;) ;) ;)

@rogier kun je niet beter een topic maken met als kop “de mens, potentieel gevaarlijk” 🙈😁😁

RFKANGOO op 26 jul 2019 18:07

zo van met “maakt meer kapot dan je lief is” moet wel wat leuks te verzinnen zijn ;) ;)

Edwin van Riel

😵200+ is idd onverantwoord. Ik rij maar zelden boven de 140 op de teller😉
Hardrijden heeft niks te maken met vlot door de bochten rijden🤗

LA NORMA😍☃️

Uitwijkmanoevres zijn met winterbanden een stuk gevaarlijker, door de zachte zijwand. Daardoor wordt de band in grenssituaties opeens onvoorspelbaar.

Uitwijkmanoevres zijn met winterbanden een stuk gevaarlijker, door de zachte zijwand. Daardoor wordt de band in grenssituaties opeens onvoorspelbaar.

DrPhil op 28 jul 2019 11:56

Dus in de winter maar op zomerbanden blijven rijden dan? 🤔

Übung macht den meister!!!

Klinkt leuk @piefke maar ABS zorgt niet voor beter remmen, kortere remweg of sneller stilstaan, enkel voor het bestuurbaar blijven van je auto. Als je goed je remmen aanvoelt en tegen blokkeren aan kunt remmen, zorgt dat voor optimaal remmen. ABS geeft vanwege de werking juist een wat langere remweg. Winterbanden in de zomer, zeker bij temperaturen als de afgelopen dagen, zijn simpelweg een gevaarlijke keuze, net als zomerbanden in winterse omstandigheden.

De discussie gaat volgens mij over het doorrijden op winterbanden in de zomer en de risico’s daarvan, @rfkangoo.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 jul 2019 12:16

De discussie gaat volgens mij over het doorrijden op winterbanden in de zomer en de risico’s daarvan, @rfkangoo.

DrPhil op 28 jul 2019 12:13

Sorry ik zal me er niet meer mee bemoeien. 🙈

Übung macht den meister!!!

Klinkt leuk @piefke maar ABS zorgt niet voor beter remmen, kortere remweg of sneller stilstaan, enkel voor het bestuurbaar blijven van je auto. Als je goed je remmen aanvoelt en tegen blokkeren aan kunt remmen, zorgt dat voor optimaal remmen. ABS geeft vanwege de werking juist een wat langere remweg. Winterbanden in de zomer, zeker bij temperaturen als de afgelopen dagen, zijn simpelweg een gevaarlijke keuze, net als zomerbanden in winterse omstandigheden.

Userd op 28 jul 2019 12:13

Klopt wat je zegt over ABS @Userd😃
Wil alleen er maar mee aangeven dat het grootste gros achter het stuur zit als een strandbal en dus wel die ABS nodig heeft in bepaalde situaties omdat het zelfstandig door-remmen zonder in de slip te geraken zonder ABS hem niet gaat worden.
Waar dan ook een groot verschil in zit is dat de auto’s met ABS, dus zeg maar de nieuwere versies van het oude type auto, betere remmen hebben van hun eigen zodat je toch al sneller tot stil stand komt dan bij het oude type gezien de remkracht die er aanwezig is.

LA NORMA😍☃️

ik heb het enkele jaren geleden ook eens gedaan, winterbanden “oprijden” in de zomer(vakantie naar Oostenrijk, snelweg in Duitsland):
mijn banden waren na de vakantie rotversleten, hele stukken rubber eruitgetrokken, …
ok de banden waren toen echt versleten, maar hoe veilig het nog was, ik durf het niet zeggen, … (geen regen gehad)

Ik snap het oprijden van winterbanden niet, ook economisch niet:

  • Winterbanden zijn minder zuinig; bij mij ongeveer 0.6L/100Km
  • Ik rij ergens tussen de 16.000 - 20.000 km per jaar, waarvan 1/3 - 1/4 op winterbanden.
  • Laten we het houden op 12.000 op zomerbanden.
  • Als ik die 12.000km op winterbanden rijd, dan verbruikt ik 72L meer benzine (Door die 0.6L/100Km extra). Goedkoopste benzine die ik nu kan vinden bij mij in de buurt is €1,574, dus €113.33 euro meer aan benzine.
  • Ik rij ongeveer 60.000 - 80.000km per zomerband. Laten we dit dus ruim nemen dat een winterband 12.000km rijden, dus 1/5 van de zomerband bespaard. Banden bij mij is ongeveer €300 (€60 band + €15 montage per band), gedeeld door 5 is €60.

Simpel gezegd; Als ik winterbanden 12.000km rij om mijn zomerbanden te besparen geeft ik €113,33 extra aan benzine uit om €60 te besparen op banden.

Over veiligheid is hierboven al over gesproken.

Ja, zo kan ik ook allerlei rekensommen maken.
In de eerste plaats vergeet je 2x de wisselkosten
In de tweede plaats kost bijv. een 205/50r17 band al het dubbele.
En als je dan nog maar bv 6000 zomerkilometers rijdt, wijzig het plaatje nog meer.

Ja, zo kan ik ook allerlei rekensommen maken.
In de eerste plaats vergeet je 2x de wisselkosten
In de tweede plaats kost bijv. een 205/50r17 band al het dubbele.
En als je dan nog maar bv 6000 zomerkilometers rijdt, wijzig het plaatje nog meer.

DrPhil op 9 aug 2019 17:09

Im neem expres mijn auto als voorbeeld. Want voor iedereen is er een andere rekening som. Ik heb overigens redelijk de cijfers in het voordeel van de winterbanden genomen.
maar;

  • Wisselen doe ik zelf, maar voel je vrij dat mee te rekenen.
  • Jouw banden zijn groter/duurder, prima. maar grotere wielen komen meestal van auto’s die ook merr verbruiken.
  • Wat betreft zomer km’s, ik corrigeer naar gemaakte km’s.

Maar maak die berekening dus lekker zelf, voor jouw situatie.

Ik snap het oprijden van winterbanden niet, ook economisch niet

PC2K op 9 aug 2019 16:31

Im neem expres mijn auto als voorbeeld. Want voor iedereen is er een andere rekening som.
Maar maak die berekening dus lekker zelf, voor jouw situatie.

PC2K op 9 aug 2019 17:32

Inderdaad. Voor 95% zal het wel lucratief zijn, schat ik.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 aug 2019 20:33

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie