Nieuwe liften Zell am See - Kaprun begin van megaskigebied

Roel op 15 september 2019· 20 reacties

Komende winter is de Maiskogel in Kaprun verbonden met de Kitzsteinhorn (Foto: kitzsteinhorn.at)
Komende winter is de Maiskogel in Kaprun verbonden met de Kitzsteinhorn (Foto: kitzsteinhorn.at)

Zell am See en Kaprun hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. De bouw van de ZellamseeXpress - sectie 2 (2016) en de Maiskogelbahn (2018) waren al flinke investeringen, maar slechts de inleiding voor iets waar velen in de regio al enkele decennia van dromen. Dat is een verbinding van de gletsjer van Kaprun - de Kitzsteinhorn - met de Maiskogel, Zell am See en zelfs Saalbach. Dit jaar zijn daarvoor opnieuw belangrijke stappen gezet. Vanaf de winter 2019/20 kun je vanuit het dorp Kaprun rechtstreeks van/naar de gletsjer van de Kitzsteinhorn, en vanuit Viehhofen (bij Saalbach) sta je met een nieuwe skilift direct op de Schmittenhöhe van Zell am See.

Verbinding Maiskogel Kaprun - Kitzsteinhorn

De afgelopen jaren heeft Henri ons op de hoogte gehouden van alle nieuwe liften in dit deel van het Salzburgerland. Lees bijvoorbeeld terug hoe de nieuwe Maiskogelbahn de eerste stap was voor een rechtstreekse verbinding tussen het dorp Kaprun en de Kitzsteinhorn. In het overzicht van de nieuwe liften in Oostenrijk (2019-2020) kwam de 3K K-onnection zelf aan bod. Dit is de lift die vanaf 30 november a.s. de Maiskogel direct verbindt met de gletsjer. Je hebt dus geen auto of skibus meer nodig. Vanaf de gletsjer kun je weer terugskiën naar Kaprun via het skigebied van de Maiskogel. Beneden bij de Maiskogelbahn komt een skidepot met 2000 plaatsen zodat je makkelijk terug kunt lopen naar je accommodatie in Kaprun.

Extra drukte op de Maiskogel?

Deze zomer sprak ik Norbert Karlsböck, bestuursvoorzitter van de Gletscherbahnen Kaprun AG, over het project. Met de verbinding worden volgens hem 1,2 miljoen autokilometers per jaar bespaard omdat mensen niet meer de 5 kilometer lange weg naar de Gletscherbahn hoeven te nemen. Je stapt voortaan op bij de Maiskogel en je komt er ook weer terug. Hij is niet bang dat de Maiskogel, die bekend staat als de familieberg van Kaprun, door de nieuwe verbinding meteen overlopen wordt door gletsjerskiërs. “De pistes zijn breed waardoor ze het extra aantal mensen waarschijnlijk goed aankunnen. Bovendien blijft het bestaande dalstation van de gletsjer staan. Voor daggasten blijft dat nog altijd de snelste manier om op de gletsjer te komen waardoor niet iederéén via de Maiskogel zal gaan.”, aldus Karlsböck.

Mocht het op termijn te druk worden dan zijn er volgens Karlsböck meerdere mogelijkheden: “We hebben al toestemming om wat extra pistes op de Maiskogel aan te leggen en we mogen iets verderop een tweede dalafdaling naar Kaprun maken. Bovendien ligt er een plan klaar om een liftverbinding en een piste naar Piesendorf te maken.” Met die laatste stap komt een verbinding tussen Kaprun en de Schmittenhöhe van Zell am See ineens in zicht, en daarmee het scenario dat je vanaf de Kitzsteinhorn helemaal naar Zell am See en zelfs Saalbach kunt skiën.

De Maiskogel heeft nog uitbreidingsmogelijkheden (Foto: kitzsteinhorn.at)
De Maiskogel heeft nog uitbreidingsmogelijkheden (Foto: kitzsteinhorn.at)

Verbinding Viehhofen - Zell am See

Om tot dit megaskigebied te komen wordt aan de andere kant namelijk ook hard gewerkt. In 2016 werd op de Schmittenhöhe de ZellamseeXpress - sectie 2 gebouwd waarvan het dalstation een paar honderd meter boven Viehhofen werd neergezet. Viehhofen ligt in het Glemmtal vlakbij Saalbach.

Dit jaar is de ZellamseeXpress - sectie 1 gebouwd waardoor je vanuit Viehhofen voortaan direct met de lift de Schmittenhöhe opkunt. De 10-persoons gondel begint onderaan de oefenhelling van het dorp, vlak naast het vakantiepark. Hierdoor ontstaat de wat vreemde situatie dat mensen vanuit Viehhofen komende winter sneller in het skigebied van Zell am See staan dan in dat van Saalbach. De dichtstbijzijnde lift van Saalbach staat namelijk in Vorderglemm, 5 kilometer verderop.

Dalstation ZellamseeXpress, op de achtergrond Viehhofen
Dalstation ZellamseeXpress, op de achtergrond Viehhofen

Dalafdaling naar Viehhofen (nog) een skiroute

Er is nog geen officiële dalafdaling naar Viehhofen. Door het steile, deels lawinegevaarlijke terrein onder de nieuwe lift loopt er alleen een skiroute die 700 meter van het dalstation eindigt. Vanaf dit punt (bushalte Förstereck) neem je de skibus terug naar het dalstation of je neemt de lift naar beneden vanaf het middelstation.

Op de plek waar de skiroute eindigt kun je ook de skibus naar de Schönleitenbahn nemen, en via piste 68 terugskiën naar Viehhofen.

Maar volgens Erich Egger, bestuursvoorzitter van de Schmittenhöhebahn AG, is dat geen situatie die zo zal blijven. “Er zijn wat aanpassingen nodig maar via een bospad kunnen we een officiële skiweg maken die op ongeveer 50 meter van het dalstation eindigt. Dat is een prima oplossing.” De lange termijn oplossing wordt er volgens Egger eentje ‘à la Ischgl’: “We willen uiteindelijk een brede skiweg maken met betonnen elementen en eventueel een galerij waarmee je terugskiet naar het dalstation. Via een skibrug over de doorgaande weg kom je dan direct bij de ZellamseeXpress uit. Maar dat is niet van vandaag op morgen geregeld.”

De helling onder de ZellamseeXpress is bijzonder steil
De helling onder de ZellamseeXpress is bijzonder steil

Update 2 juli 2020: vanwege corona is de in bedrijfname van de Saalbach X-press (zoals de lift heet) uitgesteld naar eind 2022.

Nieuwe skilift Viehhofen - Saalbach komt eraan

Dat wintersporters vanuit Viehhofen sneller op de Schmittenhöhe staan dan in het eigen skigebied duurt trouwens niet lang. De piketpaaltjes voor de nieuwe lift naar Saalbach zijn (letterlijk) al geslagen. Met ingang van het seizoen 2021/2022 vertrekt vanuit hetzelfde dalstation waarschijnlijk al een gondel naar het Saalbacher Skicircus. De ruimte hiervoor is reeds gereserveerd in het gebouw. Het bergstation van deze nieuwe lift is voorzien halverwege de Poltenlift (zie kaartje hieronder). Je hoeft dan nog maar één lift te nemen om in Saalbach uit te komen. Ook zit je zo in het deelgebied van Leogang.

Het lifttracé van de verbinding Viehhofen - Saalbach
Het lifttracé van de verbinding Viehhofen - Saalbach

Dalstation met de ZellamseeXpress, op de voorgrond de plek waar de nieuwe lift naar het Skicircus start
Dalstation met de ZellamseeXpress, op de voorgrond de plek waar de nieuwe lift naar het Skicircus start

De plek van de nieuwe lift naar het Skicircus. De helling in beeld krijgt kunstmatige besneeuwing.
De plek van de nieuwe lift naar het Skicircus. De helling in beeld krijgt kunstmatige besneeuwing.

In dit filmpje wordt de ligging van de lift verder toegelicht:

Grootste skigebied van Oostenrijk vanaf 2021/2022

Als het ‘gat’ tussen Viehhofen en het Skicircus is gedicht kunnen skiërs dus makkelijker in Saalbach komen, maar het is ook voor Zell am See gunstig. Met Zell als uitvalsbasis wordt het heel eenvoudig om de Schmittenhöhe of Kitzsteinhorn af te wisselen met een dagje Saalbach. En je krijgt er bijna het viervoudige aan pistekilometers bij. Vanaf waarschijnlijk 2021/2022 gaan we dus naar een écht aaneengesloten skigebied met ongeveer 350 kilometer aan pistes. Daarmee is het veruit het grootste skigebied van Oostenrijk!

Verbinding Kaprun - Zell am See

De enige schakel die nog ontbreekt voor een megagebied van meer dan 400(!) aaneengesloten pistekilometer is de verbinding Kaprun - Zell am See, maar zelfs hier wordt aan gewerkt. Het projekt Hochsonnberg (Schmittenhöhe - Piesendorf) is de eerste stap. Er is een 10-persoonsgondel vanuit het dorp Piesendorf voorzien, drie nieuwe stoeltjesliften, vier nieuwe pistes en een multifunctionele skiweg. Hiermee wordt het skigebied op de Schmitten 23 hectare groter. Met het project krijgt Piesendorf dus een eigen toegang tot de Schmittenhöhe. Tegelijk worden de Areitbahnen in Schüttdorf wat ontlast. Op dit moment zijn de onderhandelingen over het deelgebied Hochsonnberg nog in volle gang, dus wanneer er echt gestart wordt is nog niet bekend.

null

Visualisatie van het dalstation Hochsonnberg in Piesendorf (bron: schmitten.at)
Visualisatie van het dalstation Hochsonnberg in Piesendorf (bron: schmitten.at)

Na realisatie van het project Hochsonnberg moet er nog 1,5 kilometer overbrugd worden naar de Maiskogel van Kaprun. Ook daarvoor bestaan plannen beaamt Egger: “Maar dan ben ik misschien al met pensioen. We denken aan een horizontale lift- of treinverbinding tussen de dalstations van de Hochsonnberg en de Maiskogel. Maar voordat er aan de kant van de Maiskogel weer gebouwd mag worden zijn we minstens 5 jaar verder. Na het grote project van de 3K K-onnection moet er opnieuw een gecompliceerd, juridisch traject doorlopen worden.”

Blik op de Maiskogel en het dal bij Piesendorf
Blik op de Maiskogel en het dal bij Piesendorf

Gezamenlijke skipas Kaprun - Zell am See - Saalbach

Op het ontstaan van dit gigantische skigebied in het Salzburgerland wordt wel al geanticipeerd. Deze winter wordt de Ski Alpin Card als dag- en meerdaagse skipas geïntroduceerd. De pas is geldig in zowel Kaprun, Zell am See als Saalbach. De kosten ten opzichte van de oude 6-daagse skipas van Zell am See vallen alleszins mee. In plaats van 260 euro (77km piste) betaal je deze winter 278 euro (meer dan 400km piste) voor zes dagen skiplezier.

Meer lezen:

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Het heeft ook zijn nadelen. Leuk dat er nog meer liften bijkomen en dat onze gasten nog sneller boven komen. Echter voor de skischolen een flinke kostenpost. Een skischool krijgt namelijk niet gratis skipassen van de bergbahnen ( tenzij de leraar staatslich is). Wij moeten die namelijk ook iinkopen. Een anwärter is nu 2x zo duur was in de 200 nu richting de 400. landes was gratis nu richting de 300 euro.
Voor de gasten doen ze er 20 euro op. Voor de skischolen een verdubbeling van de kosten. Men klaagt soms over de kosten van skileraren. Maar op 40 leraren ga je makkelijk richting 8000 euro. En dat is een beste slok. En ik vrees met piesendorf en viehhofen naar leogang, dat het nog duurder gaat worden.

echte mannen lopen naar boven,

Ik ben geen fan van de Schmittenhöhe en zal het nu ook niet worden; onlogische, te lange en trage liften en teveel korte pistes.
De piste 21 onder de Zell Express is wel een lange maar smal en erg snel ijzig. De skiweg naar Viehofen zal het er niet makkelijker op maken.
Ook de Hochsonnenberg krijgt 4 (!) liftjes, waarbij ik lift 3 en 4 niet snap en ook weer korte pistes opleveren. Lift 2 kan (dus?) niet rechtstreeks naar de top?
En een dagje Kitzsteinhorn vanuit Hinterglemm en dus ook weer terug, dat kan spannend worden.

Benieuwd of er dan ook nog deelpassen komen, is dat bekend?
En wordt het dan skicircus Saalbach, Hinterglemm, Leogang, Fieberbrun, Kaprun, Zell am See? Niet meer uit te spreken ;)

@Tiny-M misschien in het begin maar ga er maar vanuit dat het dure skipassen worden. In Hochkönig kon je de eerste paar jaar nog een pas voor daar alleen kopen maar nu is het een dure Ski Amade pas hoor.
Soms is groot-groter-grootst ook niet altijd beter ;)

Dienten Die Alte schule

Dat doen ze in Frankrijk dan beter, daar heb je eigenlijk altijd wel de mogelijkheid tot deelpassen

Hebben ze in Oostenrijk niet ook een stikstof-probleem nodig?
En misschien wat minder “ik heb de grootste lift directeurtjes”?

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 15 sep 2019 11:48

Hebben ze in Oostenrijk niet ook een stikstof-probleem nodig?
En misschien wat minder “ik heb de grootste lift directeurtjes”?

Wunderkammer op 15 sep 2019 11:46

Hear, hear. Dit is er wel eentje van het kaliber ‘megalomaan’. Hoewel de besparing van autokilometers wellicht als rechtvaardiging zou kunnen gelden.

Mr. Slow

Zell am See staat bij mij op 3 in mijn flop 5. Maar het had net zo goed op 1 kunnen staan.

Imposant project, echter voor mij een reden om dit gebied de komende jaren over te slaan. Vond shlf nu eigenlijk al te groot/massaal. Om zo’n gebied goed te benutten moeten m’n kinderen eerst echt goed kunnen skiën ( en zelf kan ik ook wel wat verbetering gebruiken😉)

Benieuwd of er dan ook nog deelpassen komen, is dat bekend?
En wordt het dan skicircus Saalbach, Hinterglemm, Leogang, Fieberbrun, Kaprun, Zell am See? Niet meer uit te spreken ;)

Tiny-M op 15 sep 2019 08:49

Ik zal eens navragen of er voor Zell en kaprun nog aparte deelpassen komen. Over de naamgeving van de skigebieden heb ik niet gehoord dat die zouden veranderen. Volgens mij zijn en blijven Saalbach en Zell am See duidelijk aparte entiteiten.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Als ze de eerdere methode van de Maiskogel en de SkiAmadé aanhouden zullen er alleen aparte dagpassen verkrijgbaar zijn, en geen meerdaagse passen.

@Roel: bedankt voor dit mooie overzicht!! Veel was al bekend maar heb het nog nooit samengevat in 1 artikel gezien.

Leuk is dat er vrij duidelijk wordt gesproken over het uitbreiden van de pistenkmers (zal wel nog de nodige jaren duren).

De extra afdaling naar Kaprun, zou de al eens in Maiskogel plannen vermelde Kaprun Süd-Abfahrt kunnen zijn. Die wordt nu al gebruikt (off piste) als er voldoende sneeuw is. Komt dan zuidelijk van Kaprun in het dal, ik schat een 5 minuten lopen vanaf de brug bij de jeugdherberg.

Verder is er ook een afdaling (noord afdaling Maiskogel) gepland naar Hummersdorf, die zal dan gebruikt gaan worden ivm de verbinding Piesendorf.

Ook kan het zijn dat nog een oude afdaling naar de Unterbergalm wordt gereaktiveerd ("achterkant" van de Maiskogel).

…en wellicht dat "boven" dan ook de Tristkogel wordt onsloten (plannen waren klaar een jaar of 15 geleden geloof ik) tot nu toe alleen met vellen te bereiken.

Lijken mij niet zo slechte vooruitzichten voor het deel Maiskogel-Kitzsteinhorn.

MfG,

Dat alles in de sneeuwarme en lage Pinzgau.
Die afdaling van de Areitalm naar Piesendorf: kompleet zuidhelling. Daar ligt dus het grootste deel van de winter geen/onvoldoende natuurlijke sneeuw.

Mooie samenvatting van alle ontwikkelingen. Wij kijken vooral uit naar de lift die ons vanuit Viehhofen gelijk naar Saalbach brengt.

Maaike

Dat alles in de sneeuwarme en lage Pinzgau.
Die afdaling van de Areitalm naar Piesendorf: kompleet zuidhelling. Daar ligt dus het grootste deel van de winter geen/onvoldoende natuurlijke sneeuw.

Wunderkammer op 16 sep 2019 09:14

sneeuwarm? heb de afgelopen 2 jaar nog nooit zoveel sneeuw gehad hier 😂

echte mannen lopen naar boven,

Benieuwd of er dan ook nog deelpassen komen, is dat bekend?

Tiny-M op 15 sep 2019 08:49

We hebben het nagevraagd. Voor de Maiskogel in Kaprun komen er wel aparte halve dag-/dagpassen. Voor de andere deelgebieden is er alleen de Ski Alpin Card. Dus ook de dagpassen zijn daar voortaan geldig in Saalbach, Zell am See en Kaprun.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Thanks @Roel

@martijnuiterwijk afgelopen winter was dan ook uniek…

Het lijkt me vooral voor Zell am See een verbetering. Dat skigebied is relatief klein en erg druk. Als een deel richting Saalbach gaat scheelt dat weer.

Zelf zit ik vaak in Saalbach of Hinterglemm en dan is t leuk om een dagje Zell am See mee te pakken; maar ik zie me nog niet direct naar Kaprun skieen en weer terug.
Voor de meeste mensen is dit natuurlijk totaal overbodig; maar blijkbaar boeken mensen graag in grote gebieden.

Wij skieen zo’n 60-70km per dag en dan is het natuurlijk wel leuk voor de variatie. Al is alles boven de 200km prima voor ons.

Benieuwd of er dan ook nog deelpassen komen, is dat bekend?
En wordt het dan skicircus Saalbach, Hinterglemm, Leogang, Fieberbrun, Kaprun, Zell am See? Niet meer uit te spreken ;)

Tiny-M op 15 sep 2019 08:49

Ik verbaas me ook iedere keer over die tv commercials dat ze het niet afkorten tot Skicircus of Skicircus regio … blijkbaar moet ieder dorp genoemd worden.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie