Het gigantische V-project in de Jungfrau Region

Henri op 13 september 2019· 24 reacties

Twee nieuwe gondels in het kader van het V-project (https://v-bahn.jungfrau.ch)
Twee nieuwe gondels in het kader van het V-project (https://v-bahn.jungfrau.ch)

In het blog over de nieuwe liften in Zwitserland had ik het al kort over het immense project wat op dit moment wordt uitgevoerd in de Jungfrau Region. Na jarenlang plannen is er uiteindelijk gekozen voor het zogenaamde ‘V-project’. Met in totaal 8 onderdelen ontstaat een beter verbonden skigebied waarbij reistijden drastisch worden verkort. In dit blog geef ik een overzicht van alle maatregelen die de komende jaren onderdeel zijn van het V-project. Het kostenplaatje is met bijna een half miljard euro duizelingwekkend. De nieuwe Männlichenbahn zal aankomende winter al openen. De rest van het project, waaronder de bouw een nieuwe 3S-gondel, wordt volgens de huidige planning eind volgend jaar voltooid.

Nieuwe Grindelwald Terminal hart van het project

Het V-project bestaat uit twee nieuwe gondels, een nieuwe parkeergarage, een nieuw treinstation, een terminal met winkels en een nieuwe busterminal voor een skibus naar de Firstbahn. Daarnaast worden de Wengernalpbahn en de Jungfraubahn treintjes vervangen. Deze nieuwe treinen hebben een hogere capaciteit.

Op een hoogte van 937 meter wordt er in Grindelwald aan een nieuw multifunctioneel station gebouwd. In de “Grindelwald Terminal” kunnen bezoekers direct vanuit het nieuwe treinstation Rothenegg in een van de gondels stappen. Door de soepele aansluiting met het openbaar vervoer wordt de reistijd vanuit Interlaken flink verkort. Een ritje Interlaken - Jungfraujoch is binnenkort in anderhalf uur te doen. Na de voltooiing van het project zijn er nog maar 45 minuten nodig om vanuit Grindelwald op de 3466 meter hoge bergkam uit te komen. Een tijdwinst van 25 minuten!

Ook voor gasten die met de auto komen is er genoeg plek met in totaal 1000 parkeerplaatsen. Een nieuw winkelcentrum geïntegreerd in de terminal inclusief sportwinkel met verhuur en een skidepot maakt het plaatje compleet. Besluit je bij de terminal dat je toch aan de andere kant van Grindelwald op de First wil skiën, dan heb je de mogelijkheid om vanaf hier een pendelbus naar de Firstgondel te nemen.

Grindelwald Terminal (v-bahn.jungfrau.ch)
Grindelwald Terminal (v-bahn.jungfrau.ch)

Een video van het complete project:


In de (al wat oudere) video heeft men het over de realisatie van het project in 2018-2019. In werkelijkheid is men in 2018 gestart met de bouw en verwacht men aan het eind van 2020 klaar te zijn met het complete project. Voor aankomende winter is het nieuwe treinstation, een deel van de nieuwe terminal en de Männlichenbahn al gereed.

Vervanging Männlichenbahn vanuit Grindelwald

Eén van de twee gondels die in de Grindelwald Terminal start is de Männlichenbahn. De ooit langste gondelbaan ter wereld is deze zomer afgebroken en maakt plaats voor een moderne 10-persoons gondel. De oude markante skilift met de stijlvolle rode cabines was inmiddels 40 jaar oud en dus aan vervanging toe. De Männlichenbahn is de eerste stap van het gigantische project dat gaande is in dit Zwitserse skigebied en zal stipt voor aanvang van dit winterseizoen openen. De gondel overbrugt 1288 hoogtemeters over een lengte van 6,1 kilometer. Ondanks het lange traject duurt een ritje voortaan niet meer dan 19 minuten, wat 11 minuten sneller is dan bij zijn voorganger. Met in totaal 111 cabines aan de kabel heeft de gondel een verdubbelde capaciteit van 1800 personen per uur.

De oude Männlichenbahn vanuit Grindelwald met op de achtergrond de beroemde Eiger Nordwand (jungfrau.ch)
De oude Männlichenbahn vanuit Grindelwald met op de achtergrond de beroemde Eiger Nordwand (jungfrau.ch)

Werkzaamheden aan de nieuwe Grindelwald Terminal met links het nieuwe dalstation van de Männlichenbahn (jungfrau.roundshot.com)
Werkzaamheden aan de nieuwe Grindelwald Terminal met links het nieuwe dalstation van de Männlichenbahn (jungfrau.roundshot.com)

Het nieuwe middelstation van de Männlichenbahn (jungfrau.roundshot.com)
Het nieuwe middelstation van de Männlichenbahn (jungfrau.roundshot.com)

3S-gondel naar de Eigergletscher

Vanaf december 2020 verbindt een 3S-gondel van Garaventa (Doppelmayr) de Grindelwald Terminal met de Eigergletscher op een hoogte van 2328 meter. In totaal overbrugt de gondel dus maar liefst 1391 hoogtemeters. Het ritje van bijna 6,5 kilometer duurt slechts 15 minuten. Elke cabine biedt plaats aan 26 personen. Met in totaal 44 cabines ligt de capaciteit op 2200 personen per uur. De 3S-gondel staat bekend om zijn windstabiliteit en kan dus ook met slecht weer en veel wind open blijven. Bovendien heeft het traject slechts 7 liftpalen nodig en hoeven er nauwelijks bomen te worden gekapt voor het tracé, waardoor het originele landschapsbeeld behouden blijft. Of dit daadwerkelijk ook zo is met liftpalen tot wel 60 meter hoog, is natuurlijk de vraag.

Het toekomstige bergstation van de 3S-gondel (jungfrau.roundshot.com)
Het toekomstige bergstation van de 3S-gondel (jungfrau.roundshot.com)

Hieronder zie je een prachtige 360 graden video waar je het toekomstige lifttraject kunt volgen:

Meer informatie en interessante bouwvideo’s vindt je op https://v-bahn.jungfrau.ch/news en het YouTube-kanaal van Jungfraurailways. Je vindt hier bijvoorbeeld video’s over de sloop en bouw van de Männlichenbahn, de bouw van de 3S-gondel, boorwerkzaamheden bij het Eigergletscherstation en een kijkje in het dagelijks leven van een hijskraanbestuurder.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Ik kom er bijna elk jaar wel een keer, en afgelopen maart was er al het nodige zichtbaar.
De Manlichen Bahn had zijn tijd toch echt wel gehad, die was nodig aan vervanging toe.
De nieuwe verbinding met Eigergletscher is een aanvulling, want het scheelt een relatief lange rit met de trein. Maar aan de andere kant heeft dat treinritje ook wel wat. Nu is het meestal op de Scheidegg de eerste koffie…
Ben benieuwd hoe ze er in maart voor staan … dan zitten we er weer een paar dagen.

De diverse filmpjes op het genoemde YouTube kanaal kan ik aanraden.

Rob

“De gondel overbrugt 1288 hoogtemeters over een lengte van 6,1 kilometer. Ondanks het lange traject duurt een ritje voortaan niet meer dan 19 minuten, wat 11 minuten sneller is dan bij zijn voorganger. Met in totaal 111 cabines aan de kabel heeft de gondel een verdubbelde capaciteit van 1800 personen per uur.”

Bereken ik dan goed dat de capaciteit van een gondel “slechts 5,14” personen is?
Een gondel kan in een uur (60 min/ 19min=) 3,16x omhoog, Of liever gezegd, met 111 cabines, gaan er 111 x 3,16 = 350,5 cabines per uur naar boven. Bij een capaciteit van 1800 betekend dit dat er (1800/350,5) = 5,14 personen in een cabine kunnen.

Is dat niet weinig?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn de volledige lifttijd van een 10-persoons cabine van de Männlichenbahn bedraagt 19 minuten omhoog + 19 minuten omlaag, waardoor deze cabines slechts 3,16/2 = 1,58x per uur omhoog kunnen. Uiteindelijk kom je zo met deze berekening op ongeveer 10 personen per cabine bij deze capaciteit.

Logisch natuurlijk!

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn de volledige lifttijd van een 10-persoons cabine van de Männlichenbahn bedraagt 19 minuten omhoog + 19 minuten omlaag, waardoor deze cabines slechts 3,16/2 = 1,58x per uur omhoog kunnen. Uiteindelijk kom je zo met deze berekening op ongeveer 10 personen per cabine bij deze capaciteit.

Henri op 13 sep 2019 09:33

En dat is ook wat ze opgeven . . . . .

Neue Gondelbahn Grindelwald-Männlichen
Kein lästiges Anstehen mehr: 111 Gondeln mit jeweils 10 komfortablen Sitzplätzen verdoppeln die Beförderungskapazität pro Stunde – und bringen Sie in nur 19 Minuten direkt ins Ski- und Wandergebiet.

Rob

Het gebied stond al op mijn lijstje, maar dat gaat er nu zeker een keertje van komen…

Dank voor het artikel Henri!

Het gebied stond al op mijn lijstje, maar dat gaat er nu zeker een keertje van komen

Of je bent er zo uitgekeken (zo groot is het nl niet, en de 3 deelgebieden zijn onderling niet met elkaar verbonden), of je raakt er verliefd op (sfeer/entourage).

Wij gaan er nu voor de (ik schat) 10e keer naar toe . . . . . . heerlijk voor een midweek ter afsluting van het seizoen.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 13 sep 2019 10:26

Rob

Wat een imposante plannen voor wat toch een beperkt skigebied is…Dat gezegd hebbende: je mond valt open van het landschap daarboven: dat moet je een keer gezien hebben.

@SkiBeppie Zeker maar een groot deel (grootste deel?) van de klanten komt daar niet om te skiën, slechts om van het uitzicht te genieten…

Click. Click. Peace

Wat een imposante plannen voor wat toch een beperkt skigebied is…

Ik vind het wel meevallen . . . .

De Mannlichen Bahn had z’n tijd echt wel gehad met die kleine, trage eitjes.
Als ik goed ben geinformeerd, wilde de vorige eigenaar er niet in investeren en ook niet meewerken aan renovatie. Dus toen zijn concessie afliep, is die niet verlengd en is de zaak opgekocht door Jungfraubahn AG (de grote holding).
En die hebben de zaak gelijk aangepakt.

De verbinding met Eigergletscher is op zich logisch (en eigenlijk een missende schakel) en juist bedoeld voor de skiers.
Daar immers beginnen de meeste, mooie en uitdagende pistes).
Skiers moeten nu met het treintje naar Scheidegg en vervolgens over te stappen op het treintje naar de Joch. Hierdoor nemen ze stoelen in beslag die ze liever aan toeristen naar de Joch verkopen, 2 stoelen leveren nl ongeveer net zo veel (CHF 190 pp ret) op als een weekpas voor skiers.
Door de nieuwe gondel naar EG wordt het nu niet alleen makkelijker en sneller om op EG te komen, het levert ook stoelen op voor de Joch gangers.

Win - win dus …

Wat echt een imposant plan was, was het doortrekken van de trein door de dorpsstraat naar het station van de First Bahn.
Was, want dit plan is geschrapt, vergde te veel aanpassingen aan bebouwing en zou te veel verkeerscongestie opleveren.

Voor de rest ben ik het met je eens, het is geen groot skigebied, maar de entourage . . . . .
Maar ik vermaak we er wel een week hoor.

Rob

Ik heb hier 12 jaar geleden 2 winters mogen werken. Het blijft mijn mooiste werkplek ooit. Elke dag bleef het imposant als je op Kleine Scheidegg stond en dan omhoog keek naar een paar toppen die nog bijna 2000 meter hoger waren.
Ik zat in Wengen en daar nemen de skiërs vaak de gondel. In de trein naar Jungfraujoch zaten voornamelijk toeristen.

Er zit ook een verbinding naar Gstaad in de pijplijn. jungfrau zit al in de lift pas top4.ch met Gstaad voor 666chf.

Een verbinding naar Gstaad? Dat lijkt me ondoenlijk… misschien per bus of trein?

Mr. Slow

Een verbinding naar Gstaad? Dat lijkt me ondoenlijk… misschien per bus of trein?

Quick op 13 sep 2019 22:23

Ik denk dat hij/zij in de war is met de ooit geopperde plannen om de (normaal)spoorbaan tussen Interlaken Ost en Zweisimmen van een 3e rail te voorzien, waardoor er een directe smalspoorverbinding tussen Luzern en Montreux mogelijk wordt, de zg Golden Pass route. De Berner Oberland Bahn zou daar dan ook gebruik van kunnen maken. Nooit meer iets van gehoord.

Een skiverbinding tussen die 2 oorden bestempel ik op basis van de geografische omstandigheden als niet realistisch.
Net als "de berg" die ze ooit in de Flevopolder hadden willen bouwen . . . . . .

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 13 sep 2019 22:36

Rob

Nee ik ben zeker niet in de war.

Nee ik ben zeker niet in de war.

Hansk op 14 sep 2019 10:16

Dan graag bronvermelding, want (1) ik heb er nog nooit over gehoord (en kom als een decennia of 5 in dat gebied) en (2) gezien de geografie lijkt het me onmogelijk danwel op zijn minst economisch niet haalbaar.
Daarbij zijn de Zwitsers zeer terughoudend met dit soort zaken…

Rob

Zeker ook nooit gehoord dat er in Gstaad een bobsleebaan komt. En op eggli Saanen een skispring stadion?

Zeker ook nooit gehoord dat er in Gstaad een bobsleebaan komt. En op eggli Saanen een skispring stadion?

Hansk op 15 sep 2019 06:53

Nee. Maar wat heeft dat met een eventuele verbinding tussen Jungfrau Region en Gstaad te maken?

Mr. Slow

@rcgrootveld.
Ze willen het skigebied van Gstaad en Lenk aan elkaar verbinden. En ook gaat clecier3000 zeer waarschijnlijk onder top4 pas vallen. Maar deze beslissing is pas over een week of vier.

@rcgrootveld.
Ze willen het skigebied van Gstaad en Lenk aan elkaar verbinden. En ook gaat clecier3000 zeer waarschijnlijk onder top4 pas vallen. Maar deze beslissing is pas over een week of vier.

Hansk op 15 sep 2019 11:36

Dat plan is er al jaren, U spreekt over een verbinding met het Jungfraugebied.

Rob

@rcgrootveld.

Ze willen het skigebied van Gstaad en Lenk aan elkaar verbinden. En ook gaat clecier3000 zeer waarschijnlijk onder top4 pas vallen. Maar deze beslissing is pas over een week of vier.

Hansk op 15 sep 2019 11:36

Dat plan is er al jaren, U spreekt over een verbinding met het Jungfraugebied.

RCGrootveld op 15 sep 2019 11:55

Ik beschrijf het misschien niet geheel duidelijk ik bedoel dat Jungfraugebied al in de lift pas van Gstaad zit lees https://top4.ski/ De lift Verbinding met Lenk gaat er binnen een paar jaar komen het budget is gewaarborgd.

Ja, maar dat geldt alleen voor de seizoenpas en op zich is dat niets bijzonders, dat kom je wel vaker tegen.

Je sprak expliciet over

Er zit ook een verbinding naar Gstaad in de pijplijn

En bij ‘verbinding’ denk ik niet aan een pas, maar aan een ski-verbinding …

Rob

Ja, maar dat geldt alleen voor de seizoenpas en op zich is dat niets bijzonders, dat kom je wel vaker tegen.

Je sprak expliciet over

Er zit ook een verbinding naar Gstaad in de pijplijn

En bij ‘verbinding’ denk ik niet aan een pas, maar aan een ski-verbinding …

RCGrootveld op 15 sep 2019 13:58

Sorry voor het misverstand. Maar ik ben blij met mijn top4 winterpas. En kijk uit naar de opening van de lift verbinding Gstaad, Lenk ,Andelboden Over een paar jaar.

OK, helder …

Rob
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie