Rijverboden in Tirol mogelijk uitgebreid naar de winter

Roel op 04 september 2019· 52 reacties

Afgesloten wegen tussen de Oostenrijkse grens en Reutte
Afgesloten wegen tussen de Oostenrijkse grens en Reutte

Wie deze winter door Oostenrijk reist gaat mogelijk last krijgen van extra wegafsluitingen. Niet door Baustellen maar als maatregel om sluipverkeer door dorpen tegen te gaan. Het betreft een verlenging van de verkeersbeperkende maatregelen in Tirol die in juni zijn ingegaan en eigenlijk tot 15 september zouden duren. Günther Platter, Landeshauptmann van de ÖVP, wil de maatregelen nu ook voor komende winter laten gelden.

Sluipverkeer doorn in het oog

In drukke weekenden staat het rondom Reutte, Kufstein en Innsbruck traditioneel muurvast op de weg. Niet alleen op de hoofd- en snelwegen maar ook in de dorpen. Dit komt doordat toeristen en vrachtverkeer files proberen te ontwijken en door de dorpen gaan rijden waardoor het ook hier vast komt te staan. Dit is al jaren een doorn in het oog van lokale burgemeesters. Daarom is er sinds juni een maatregel van kracht dat automobilisten op de snelweg moeten blijven en niet binnendoor mogen rijden. Bepaalde wegen rond Innsbruck, Reutte en Kufstein worden in de weekenden afgesloten voor doorgaand verkeer. De politie controleert hierop en stuurt automobilisten, motorrijders en vrachtwagenchauffeurs die aantoonbaar geen bestemming hebben in de regio terug de snelweg op.

Ook in de winter wegen afgesloten

Nu heeft Günther Platter, Landeshauptmann van de conservatieve ÖVP, aangekondigd dat hij de maatregelen wil uitbreiden naar de winter. Dit houdt in dat ook wintersporters hier last van krijgen als ze een naderende file willen ontwijken via lokale wegen. Het gaat op dit moment om (onder andere) de Reuttener Straße en Pinswanger Straße (die langs de Fernpassstraße liggen), en de L211 tussen Kirchbichl en Kufstein. Rondom Kufstein staan bovendien verkeersdoserende verkeerslichten opgesteld. In Innsbruck is onder andere de Tiroler Strasse (B171a) afgesloten. De maatregelen gelden tussen zaterdag 7.00 uur en zondag 19.00 uur.

Verkeersbeperkingen bij Kufstein
Verkeersbeperkingen bij Kufstein

Wegafsluitingen bij Innsbruck richting Italië
Wegafsluitingen bij Innsbruck richting Italië

Felle kritiek

Sinds de invoering in juni is er felle kritiek gekomen vanuit Beieren dat zich hardop afvraagt of dit wel ‘mag’ van de EU. De ÖVP vindt de maatregelen echter legitiem en stelt de leefbaarheid en bereikbaarheid van de dorpen voorop, waaronder het veiligheidsargument dat dorpen tijdens de weekenden soms uren niet bereikbaar waren voor hulpdiensten. Op dit moment wordt in kaart gebracht hoe de maatregelen er deze winter precies uit moeten komen te zien, en of de huidige maatregelen afdoende zijn.

Bronnen:
https://www.spiegel.de/auto/aktuell/tirol-weitet-fahrverbote-auf-die-skisaison-aus-a-1285114.html
https://www.tirol.gv.at/verkehr/verkehrsrecht/fahrverbote-an-reisetagen/

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Ik kan me echt voorstellen dat het enorm irritant is dat je een aantal weekenden per jaar hele files vakantieverkeer door je dorp hebt rijden. Prima om daar wat aan te doen, maar doe het dan goed en geef het niet alleen ter plekke aan, maar zorg dat bijvoorbeeld Google mensen er dan ook niet meer langs stuurt. Dat zal vast wel kunnen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik kan me echt voorstellen dat het enorm irritant is dat je een aantal weekenden per jaar hele files vakantieverkeer door je dorp hebt rijden. Prima om daar wat aan te doen, maar doe het dan goed en geef het niet alleen ter plekke aan, maar zorg dat bijvoorbeeld Google mensen er dan ook niet meer langs stuurt. Dat zal vast wel kunnen.

Roy83 op 4 sep 2019 12:14

De afsluitingen zijn inmiddels doorgegeven aan de navigatiefabrikanten maar ze hebben geen garantie dat die het in de systemen doorvoeren.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Zeker als die afsluitingen periodiek zijn, zullen ze er niet om staan te springen. Wordt een fijne klus om dat allemaal bij te houden ;)

Edwin van Riel

Ik kan me echt voorstellen dat het enorm irritant is dat je een aantal weekenden per jaar hele files vakantieverkeer door je dorp hebt rijden. Prima om daar wat aan te doen, maar doe het dan goed en geef het niet alleen ter plekke aan, maar zorg dat bijvoorbeeld Google mensen er dan ook niet meer langs stuurt. Dat zal vast wel kunnen.

Roy83 op 4 sep 2019 12:14

Zolang google je midden in Innsbruck tegen het verkeer in wil sturen of over fiets- of voetpaden wil laten rijden, heb ik daar niet zo veel vertrouwen in 😆

Ze hebben gelijk.
Verder een reden om op een ander tijdstip heen of terug te rijden. :)
En anders maar een uurtje langer in de file staan. :p

Bla, bla, bla.

Ik ben dol op skiën , sneeuw,ijs en kou, maar ik wordt gek van het idee altijd maar weer in lange files naar de Alpen te gaan. Vliegtuig en trein is geen optie,want te duur met een familie, wat op zich al een hele uitgave is gezien het hele plaatje.
Ik droom van een beetje flexibiliteit w.b. schoolvakanties en uitbaters van appartementen e.d . Maar dat zal helaas wel bij dromen blijven en we zullen ons wel weer als één meute lemmingen op de doorgaande wegen storten.

Raar dat Beieren moeilijk doet, aangezien de files bij kufstein in ieder geval komen door de Duitse grenscontrole.
Als je die daar weg haalt of de doorvoer fors verbeterd is het niet zo een drama om Oostenrijk uit te komen en hoeft ook niemand daar binnendoor te rijden (wat overigens wel fors scheelde)

Ik ben dol op skiën , sneeuw,ijs en kou, maar ik wordt gek van het idee altijd maar weer in lange files naar de Alpen te gaan. Vliegtuig en trein is geen optie,want te duur met een familie, wat op zich al een hele uitgave is gezien het hele plaatje.
Ik droom van een beetje flexibiliteit w.b. schoolvakanties en uitbaters van appartementen e.d . Maar dat zal helaas wel bij dromen blijven en we zullen ons wel weer als één meute lemmingen op de doorgaande wegen storten.

gonny op 4 sep 2019 13:55

Je kunt daar ook rekening mee houden met de keuze van je skigebied. Sommige gebieden lijken op papier verder maar hebben een kortere aanrijdtijd…

Click. Click. Peace

Die Duitsers kunnen beter wat gaan doen aan dat zwaar irritante kruispunt bij Rosenheim, waar je richting Salzburg of Insbruck moet kiezen, ieder jaar, elk weekend weer een hoop ellende daar…

Zie je eindelijk die mooie bergen liggen waar we naar toe gaan sta je uren stil omdat de infrastructuur daar nog 40 jaar achter loopt

Heel begrijpelijk dat ze zulke dingen doen. Zeker wanneer de veiligheid van de inwoners in gevaar komt. De infrastructuur mag misschien wat verouderd zijn, maar soms is groei van het toerisme ook dusdanig dat er bijna niet tegenop gewerkt kan worden qua vernieuwing van de infrastructuur. Hier aan de Zeeuwse kust hebben we ook steeds meer problemen met alle stromen toeristen in goede banen te leiden.

Om in wat getallen te spreken in 2013 in de (rustige) periode Januari tot Juni 3,2 miljoen overnachtingen. In 2017 3,8 miljoen en 2018 4,1 miljoen. Het zou mij niet verbazen als er ook in de wintersport gebieden regio’s zijn waar zulke groeicijfers gehaald worden. Tegen 30% toename in 5 jaar is gewoon bijna niet te bolwerken qua bouw van nieuwe infrastructuur.

Born to Ride

Gelijk hebben ze wel, maar als je Kufstein gebruikt als uitvalsplaats is het wel irritant dat je voor zo’n stoplicht komt te staan voor of na een dagje skien. Kufstein (leuk stadje) is vaak de plaatst met nog wat hotelbedden gedurende de kerst op 20 minuten rijden van Wilderkaiser.

Let it snow!

Heel begrijpelijk maar of het helpt? de Alpen en zeker Tirol zit aan de max wat verkeer betreft, het is ieder jaar erger bijv bij de Fernpass. We reden er in maart laat op vrijdagmiddag (heen), zelfs dan heb je al files richting Duitsland omdat mensen de altijd aanwezige zaterdagdrukte willen mijden. Dus concentratie op de hoofdwegen zal de files alleen maar langer maken.

Ik woon in Munchen en rij regelmatig door Kufstein om bijvoorbeeld te hiken/toerskien in de Wilder Kaiser. Ik rij ook niet voor mijn plezier door de stad heen want dat is gewoon stilstaan in de drukte. Maar ik wil ook niet 10 euro betalen voor een sticker om 2 km op de Oostenrijkse snelweg te rijden naar afslag “Kufstein Sud”.

Raar is dat de Oostenrijkers al een oplossing voor het sluipverkeer hadden, maar die oplossing in 2013 hebben afgeschaft door geen uitzondering te maken voor de vignetplicht voor het mini stukje snelweg tussen Duitse grens tot Kufstein Sud.

Zelfde probleem trouwens bij Bregenz. Hebben ze een prachtige snelwegtunnel, gaat iedereen door de binnenstad van Bregenz/Hard omdat het onzinnig is om een vignet te kopen voor de 5 km die je op de Oostenrijkse snelweg moet rijden als je door wilt rijden naar Zwitserland.

Ik heb het te doen met de mensen die in Bregenz/Kufstein wonen, maar ik denk niet dat het afsluiten van wegen een gepaste oplossing is voor het onderliggende probleem.

Het blijft absurd dat Oostenrijk zowel een Vignet heeft maar ook nog apart tol durft te vragen voor de Taurentunnels, Karawankentunnel en de Brennerpass. Waarom niet een systeem met digitale tol gebaseerd op hoeveelheid km’s die je daadwerkelijk op de snelweg hebt gereden ? Dan zou het misschien 50 eurocent kosten om tot afslag Kufstein Sud te rijden en dat valt natuurlijk te overzien.

Eigenlijk vind ik het onzin; je bepaalt toch lekker zelf waar je rijdt. Misschien wil je wel in een dorpje pauzeren. Of de tolweg vermijden. Een paar weken terug was ik in Sölden Tirol en niemand gaat mij verplichten om dat kleine stukje A12 te nemen nabij Imst (1 min sneller, 2 km langer).

Ik snap het probleem heus wel. Er rijden hier in de buurt ook dagelijks duizenden auto’s die hier niets te zoeken hebben. Behalve een snellere doorgang dan via de snelweg. Maar ja, dan moeten ze de snelweg maar aantrekkelijker maken.

Ik woon in Munchen en rij regelmatig door Kufstein om bijvoorbeeld te hiken/toerskien in de Wilder Kaiser. Ik rij ook niet voor mijn plezier door de stad heen want dat is gewoon stilstaan in de drukte. Maar ik wil ook niet 10 euro betalen voor een sticker om 2 km op de Oostenrijkse snelweg te rijden naar afslag “Kufstein Sud”.

Raar is dat de Oostenrijkers al een oplossing voor het sluipverkeer hadden, maar die oplossing in 2013 hebben afgeschaft door geen uitzondering te maken voor de vignetplicht voor het mini stukje snelweg tussen Duitse grens tot Kufstein Sud.

Zelfde probleem trouwens bij Bregenz. Hebben ze een prachtige snelwegtunnel, gaat iedereen door de binnenstad van Bregenz/Hard omdat het onzinnig is om een vignet te kopen voor de 5 km die je op de Oostenrijkse snelweg moet rijden als je door wilt rijden naar Zwitserland.

Ik heb het te doen met de mensen die in Bregenz/Kufstein wonen, maar ik denk niet dat het afsluiten van wegen een gepaste oplossing is voor het onderliggende probleem.

Het blijft absurd dat Oostenrijk zowel een Vignet heeft maar ook nog apart tol durft te vragen voor de Taurentunnels, Karawankentunnel en de Brennerpass. Waarom niet een systeem met digitale tol gebaseerd op hoeveelheid km’s die je daadwerkelijk op de snelweg hebt gereden ? Dan zou het misschien 50 eurocent kosten om tot afslag Kufstein Sud te rijden en dat valt natuurlijk te overzien.

Jurian op 4 sep 2019 17:46

Vignet kost 89 per jaar. Als je zo regelmatig gaat hiken en skien zijn die kosten toch wel te overzien.

Dank je voor die info.
Dan ga ik er volgende keer een afrit vroeger af voor Kufstein, naar St johann in Tirol.
Zo langs de Walchsee.

Addicted to white powder :-)

Tja, ik begrijp ze wel hoor, maar voor mij heeft dit dus ook een impact.
Wanneer we naar Wilder Kaiser gaan heb ik er een gewoonte van gemaakt op vrijdagavond tot Ulm te rijden, dan 's ochtends heel vroeg vertrekken om zaterdagochtend tegen opening te gaan ontbijten in de Interspar in Kufstein, die dus net langs de B171 ligt… Vandaar dan nog snel tanken aan het grote tankstelle op de naast de B173, en dan snel verder om niet lang na opening van de liften toch zaterdagochtend reeds op de latten te staan. Dat lijkt nu dus eigenlijk niet meer te mogen…

Edit: Beetje beter gekeken, lijkt dat dit nog kan, maar dat ik dan een Dosierampel moet passeren. Da's op dat tijdstip niet echt een punt.

*bericht bewerkt door FORZAM op 05 sep 2019 18:39

Is dit nu al een feit of zijn er plannen dit door te voeren?
Ik lees: Nu heeft Günther Platter, Landeshauptmann van de conservatieve ÖVP, aangekondigd dat hij de maatregelen WIL uitbreiden naar de winter

Lijkt mij logisch dat deze maatregel eerder in de winter wordt toegepast dan in de zomer (in de winter is het verkeer nog meer chaotischer toch?)

Eigenlijk vind ik het onzin; je bepaalt toch lekker zelf waar je rijdt.

Ja en nee …
Ja, want je bent vrij om zelf je route te bepalen
Nee, want je maakt gebruik van door derden aangeboden infrastructuur en die derden hebben het volste recht om als eigenaar/exploitant voorwaarden resp. regels op te leggen aan hen die van die infrastructuur gebruik willen maken.

En gezien de overlast die al die voertuigen opleveren, kan ik me heel goed voorstellen dat ze dat met (soms onorthodoxe) maatregelen willen regulieren.
We willen allemaal vrijdag tot 17:00 werken en vervolgens za morgen om 08:30 bij de eerste skilift staan . . . . . Tja, alles heeft z’n prijs.
Waarom niet plannen dat je om 18:00 ipv om 08:00 aankomt?
En misschien ook eens wat out-of-the-box denken en naar alternatieve routes kijken ipv domweg de route te rijden die de DomDom geeft en iedereen dus rijdt.

Rob

@Roel

Is dit nu al een feit of zijn er plannen dit door te voeren?
Ik lees: Nu heeft Günther Platter, Landeshauptmann van de conservatieve ÖVP, aangekondigd dat hij de maatregelen WIL uitbreiden naar de winter

Lijkt mij logisch dat deze maatregel eerder in de winter wordt toegepast dan in de zomer (in de winter is het verkeer nog meer chaotischer toch?)

@Roel

Is dit nu al een feit of zijn er plannen dit door te voeren?
Ik lees: Nu heeft Günther Platter, Landeshauptmann van de conservatieve ÖVP, aangekondigd dat hij de maatregelen WIL uitbreiden naar de winter

Lijkt mij logisch dat deze maatregel eerder in de winter wordt toegepast dan in de zomer (in de winter is het verkeer nog meer chaotischer toch?)

Gerrit op 6 sep 2019 10:07

Het is al een feit (t/m 15 september) en om het ook in de winter in te voeren is een voornemen, omdat het afgelopen zomer goed gewerkt heeft. In de zomer heb je natuurlijk nog meer doorgaand verkeer dan in de winter, bv. al het vakantieverkeer naar Italië. Het kan dus best zo zijn dat het in aangepaste vorm gaat gelden en dat er meer of minder wegen worden afgesloten dan nu.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Gerrit

Geef @Roel wat tijd om t op te zoeken hé.

Getverdrie Roel is supersnel. 😆😉

*bericht bewerkt door dan58 op 06 sep 2019 10:19

Born to run. B.S.

Ik woon in Munchen en rij regelmatig door Kufstein om bijvoorbeeld te hiken/toerskien in de Wilder Kaiser. Ik rij ook niet voor mijn plezier door de stad heen want dat is gewoon stilstaan in de drukte. Maar ik wil ook niet 10 euro betalen voor een sticker om 2 km op de Oostenrijkse snelweg te rijden naar afslag “Kufstein Sud”.

Raar is dat de Oostenrijkers al een oplossing voor het sluipverkeer hadden, maar die oplossing in 2013 hebben afgeschaft door geen uitzondering te maken voor de vignetplicht voor het mini stukje snelweg tussen Duitse grens tot Kufstein Sud.

Zelfde probleem trouwens bij Bregenz. Hebben ze een prachtige snelwegtunnel, gaat iedereen door de binnenstad van Bregenz/Hard omdat het onzinnig is om een vignet te kopen voor de 5 km die je op de Oostenrijkse snelweg moet rijden als je door wilt rijden naar Zwitserland.

Ik heb het te doen met de mensen die in Bregenz/Kufstein wonen, maar ik denk niet dat het afsluiten van wegen een gepaste oplossing is voor het onderliggende probleem.

Het blijft absurd dat Oostenrijk zowel een Vignet heeft maar ook nog apart tol durft te vragen voor de Taurentunnels, Karawankentunnel en de Brennerpass. Waarom niet een systeem met digitale tol gebaseerd op hoeveelheid km’s die je daadwerkelijk op de snelweg hebt gereden ? Dan zou het misschien 50 eurocent kosten om tot afslag Kufstein Sud te rijden en dat valt natuurlijk te overzien.

Jurian op 4 sep 2019 17:46

Vignet kost 89 per jaar. Als je zo regelmatig gaat hiken en skien zijn die kosten toch wel te overzien.

dekkie op 5 sep 2019 08:02

Natuurlijk is 89 euro per jaar te overzien, maar met die redenatie zit je binnen no time aan veel “gemaksabonnementen” vast. En dan tikt het natuurlijk wel aan.

Ik ga misschien 12 keer per jaar langs dat stukje, dan zijn het nog altijd vrij dure kilometers.
Daarnaast betaal ik 72 euro per jaar totaal aan wegenbelasting in Duitsland (heb een kleine benzineauto) en 35CHF per jaar aan een Zwitserland sticker. Dan staat die 89 euro voor een Oostenrijksticker totaal niet in verhouding voor de weinige kilometers die ik op de Oostenrijkse snelweg zou rijden.

Autoslaaptrein van dusseldorf naar innsbruck en je vermijdt de meeste files…

@Koenbali
weet je iets van de kostprijs.
Welk zijn de uren dat die rijdt etc…

Vertrek elke avond om 20u45 met aankomst innsbruck 8u45. Wij hebben vorig jaar voor een slaapcoupé voor 6 bezet door 2 volwassenen en 3 kids met auto 350 euro enkele rit betaald. Voor volwassenen zijn de slaapbanken niet erg comfortabel, de kids slapen overal dus ook daar. Alternatief is 2 coupes van 3 personen met wastafel en deurtje ertussen. Dat hebben we deze zomer gedaan naar villach en dat kostte 700 euro maar was wel een stuk comfortabeler met echte bedden en matrassen

@koenbali

350 euro enkele rit. Dus moet je ook nog terugkeren. Lijkt mij eerder een duur kostenplaatje dan…
Moest iedereen die trein nemen zou het wel beter zijn voor het milieu neem ik aan :-)

Vertrek elke avond om 20u45 met aankomst innsbruck 8u45. Wij hebben vorig jaar voor een slaapcoupé voor 6 bezet door 2 volwassenen en 3 kids met auto 350 euro enkele rit betaald.

Da’s 700 euro. En dan moet je nog op en af woonplaats-Dusseldorf en Innsbruck-skiplaats.
Tsja.

Bla, bla, bla.

Vind ikzelf wel meevallen
Je bespaart een 70 euro benzine plus een hotelovernachting en je hebt een halve dag extra verlof en de kids vinden het leuk, dus geen gedoe op de achterbank…

Vind ikzelf wel meevallen
Je bespaart een 70 euro benzine plus een hotelovernachting en je hebt een halve dag extra verlof en de kids vinden het leuk, dus geen gedoe op de achterbank…

koenbali op 6 sep 2019 13:02

Je argumenten deel ik volledig, je bespaart brandstof, hotel, eventueel uit eten, (deels)tol vignetten etc. etc.
Wij hebben die trein een aantal malen zonder auto genomen (inderdaad, zo’n 3P coupe met douche en wc) en is ons uitstekend bevallen. Rijdt helaas niet meer uit NL en die extra slag naar/van Dusseldorf maakt het net wat minder aantrekkelijk, vooral voor de terugreis.

Rob
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie