BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Liftverbinding Kappl - Sankt Anton in de herkansing

Liftverbinding Kappl - Sankt Anton in de herkansing

Roel op 30 september 2019 · 11 reacties

Wordt Kappl straks toch een heel stuk groter?
Wordt Kappl straks toch een heel stuk groter?
Na de ambitieuze plannen van Ischgl en Samnaun is er alweer nieuws uit het Oostenrijkse Paznauntal. Als het aan Kappl ligt zijn de plannen voor een liftverbinding met Sankt Anton am Arlberg nog niet van tafel. Afgelopen week is bekend geworden dat Kappl, met steun van de Silvrettaseilbahn AG uit Ischgl, het weer gaat proberen. Nu in de vorm van een skilift tussen twee toppen zodat de natuur in het Malfontal wordt ontzien.

Oorspronkelijk plan tegengehouden

Het oorspronkelijke plan voorzag in een aantal liften inclusief pistes dwars door het Malfontal, een waardevol hoogdal tussen Kappl en Sankt Anton. Daar stak de rechter eind 2018 een stokje voor, tot grote teleurstelling van vooral Kappl. Dit skigebied met 40 kilometer aan pistes kampt net als andere kleine skigebieden met teruglopende aantallen bezoekers in de winter. Een skigebiedverbinding had deze trend kunnen stoppen of zelfs omkeren maar de rechter vond de impact van het plan op de natuur te groot.

Kappl en Sankt Anton liggen hemelsbreed ruim 4 kilometer van elkaar af

Pure liftverbinding

Nu wordt er volgens de Tiroler Tageszeitung een nieuw plan voorbereid waarbij er nauwelijks extra pistes worden aangelegd, maar alleen een lift tussen twee bergtoppen. Hierdoor kan het deelgebied Rendl bij Sankt Anton alsnog met Kappl verbonden worden. Doordat er alleen kabels boven het Malfontal komen te hangen zou het de kans van slagen een stuk groter maken. Opvallend genoeg was een overspanning bij het oorspronkelijke plan ook al een variant maar was toen eigenlijk niet bespreekbaar. Nu gaat men volledig voor de overspanningsvariant, en om dit te realiseren heeft Kappl hulp gekregen vanuit Ischgl, dat ook al eens bijsprong in Galtür bij de bouw van de Breitspitzbahn.

De nieuwe plan wordt bevestigd door de Oostenrijkse Alpenvereniging, al doen zij geen inhoudelijke mededelingen. Ook is niet duidelijk om welke twee bergtoppen het precies gaat. (Het ligt het voor de hand dat de Alblittköpfe boven Kappl er een van is.) De initiatiefnemers hopen op minder weerstand van de Alpenvereniging door hen ditmaal vanaf het begin bij het plan te betrekken. Een eerste overleg heeft al plaatsgevonden en een tweede staat gepland in Sankt Anton.

Uitvoering onbekend

De realisatie gaat zeker nog enkele jaren duren. Er ligt nog geen uitgewerkt plan, men is de mogelijkheden aan het verkennen. Als er nieuwe hindernissen zouden opdoemen kan het initiatief alsnog stranden, benadrukt de Silvrettaseilbahn AG. Maar wordt ongetwijfeld vervolgd.

Lees ook:

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Hooykaas 30-09-19 11:26
    Hooykaas 30 september 2019 · 11:26
    En in de vere toekomst misschien naar Ischgl.
    Hopelijk overleven een aantal kleinere gebiedjes Roel.

    Aanschuiven bij een next hype heb ik geen zin meer in.
  • Wunderkammer 30-09-19 11:42
    Wunderkammer 30 september 2019 · 11:42
    Het artikel in de Tiroler Tageszeitung zegt overigens dat ze in Kappl ook het oorspronkelijke plan nog niet helemaal opgegeven hebben...
  • jarinvergeer 30-09-19 12:16
    jarinvergeer 30 september 2019 · 12:16
    Daar gaan we weer 😀
  • Roel admin 30-09-19 12:44
    Roel admin 30 september 2019 · 12:44
    @Hooykaas sow waar heb je die foto gemaakt??
    Weerman, skiër, Limburger
  • Hooykaas 30-09-19 13:10
    Hooykaas 30 september 2019 · 13:10
    @Roel terugkomend van Lech naar Sankt Anton. Over nieuwe mega liften gesproken " Flexenbahn "

    @jarinvergeer
    jij stond toch ook in die rij 😃
  • PieterR 30-09-19 13:29
    PieterR 30 september 2019 · 13:29
    Dit is aan de Arlenmahderbahn in St. Anton als ik me niet vergis... De Flexenbahn heeft inderdaad e.e.a. in gang gezet met toch wel minder positieve gevolgen voor Lech-Zürs, en dan zeker Zürs. Daar kunnen zowel de pistes als de liften de massa van St. Anton niet aan...
    Deze verbinding met Kappl kan dan zo zorgen voor een opwaardering van het Rendl-skigebied en hopelijk een betere verdeling van de massa uit St. Anton over beide deelgebieden (Lech-Zürs en Rendl-Kappl). Lech-Zürs heeft m.i. weinig extra bezoekers uit Kappl te verwachten, gezien de afstand. Daar zou het terug wat rustiger kunnen worden (utopie?).
  • jarinvergeer 30-09-19 13:33
    jarinvergeer 30 september 2019 · 13:33
    @Roel terugkomend van Lech naar Sankt Anton. Over nieuwe mega liften gesproken " Flexenbahn "

    @jarinvergeer
    jij stond toch ook in die rij 😃
    Hooykaas op 30 sep 2019 13:10


    Haha gelukkig niet!
    Laat mij maar heerlijk rustig aanschuiven in Kappl. 😃
  • Frank66 30-09-19 20:00
    Frank66 30 september 2019 · 20:00
    Groot, groter, grootst, te groot.
    Ischgl wil graag dat Kappl verbonden wordt met St. Anton; waarom dan niet eerst met Ischgl? Of eerst Kappl en See met elkaar verbinden en later naar Ischgl.
    *bericht bewerkt door Frank66 op 30 sep 2019 20:08 (22% bewerkt)
  • Wunderkammer 30-09-19 20:30
    Wunderkammer 30 september 2019 · 20:30
    Omdat Kappl-St.Anton/Rendl makkelijker is, minder ingreep in de natuur.
    Het dorp Kappl ‘hoort’ weliswaar meer bij Ischgl, maar het skigebied van Kappl zit dus dichter bij St.Anton/Rendl.
    Het gaat er ook niet om wat “Ischgl wil”. Dat is een rare voorstelling van zaken
    Het gaat erom wat Kappl wil. En Kappl heeft uitbreiding nodig om z’n skigebied te kunnen handhaven
    De Silvrettaseilbahnen AG uit Ischgl heeft geld liggen, en zoekt mogelijkheden om te investeren, en wil waarschijnlijk gewoon de familie in Kappl helpen....
    Niks “wat Ischgl wil”
    *bericht bewerkt door Wunderkammer op 30 sep 2019 20:36 (49% bewerkt)
  • Skiwi 30-09-19 20:31
    Skiwi 30 september 2019 · 20:31
    Groot, groter, grootst, te groot.
    Ischgl wil graag dat Kappl verbonden wordt met St. Anton; waarom dan niet eerst met Ischgl? Of eerst Kappl en See met elkaar verbinden en later naar Ischgl. Frank66 op 30 sep 2019 20:00


    Ischgl-Kappl of Kappl-See zijn minder logische verbindingen omdat ze 1) de drukke baan over het Paznaundal moeten overspannen en 2) de gebieden ook niet mooi tegenover elkaar liggen, waardoor je dus meerdere liften en pistes zou nodig hebben.
    Voor Kappl-Rendl ben je met 2 nieuwe liften klaar (om vanuit Kappl naar Rendl te komen zelfs maar 1)
  • Steven2 1-10-19 08:01
    Steven2 1 oktober 2019 · 08:01
    Ben een skifan, maar ook een zomerse bergwandeling kan ik wel smaken. Deze zomer huttentocht gedaan door het gebied waar ze deze nieuwe lift plannen en het zou toch jammer zijn vind ik als deze plannen er door komen.. mooi stukje ongerepte natuur dat er toch net een beetje anders zou uitzien..

    Groetjes

    Steven

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.