Uitslag skitest 2019-2020: pisteracers

Edo op 13 november 2019· 20 reacties

null

De Nederlandse Ski Vereniging verzorgt al sinds jaar en dag de nationale skitest piste & off-piste. De resultaten ervan stellen wij gratis beschikbaar met als doel jou zo goed mogelijk te helpen bij het zoeken naar de juiste ski voor jouw vaardigheden en voorkeuren. In dit blog geven we je de testbevindingen van de pisteracers. Deze werden getest in het Italiaanse Passo Tonale in Val di Sole, onderdeel van Skirama Dolomiti. Zoek je liever aan de hand van een filtersysteem naar jouw favoriete ski? Bekijk dan ons materiaalplatform.

Het fijnproeversdomein van de skitest

De test van de pisteracers is het domein van de fijnproevers. Fijnproevers met veel ski-ervaring en een goede techniek. De skifabrikanten proberen tegelijkertijd hun prijzige sportmodellen voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk, en dus bruikbaar, te maken. Maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van de prestaties. Een wankel evenwicht!

null

De eerste doelstelling van deze categorie is duidelijk: deze ski’s moeten kunnen carven als de beste en superstabiel zijn. Maar dat is niet het hele verhaal. Want je wilt ook niet dat ze net zo moeilijk te bedienen zijn als de wedstrijdski’s, die natuurlijk makkelijk voldoen aan de eerste doelstelling. Vergelijk het met een auto. Je zoekt een auto die snel kan rijden, met een wegligging als een huis en die messcherp stuurt. De formule 1-auto van Max Verstappen is er zo eentje. Helaas kunnen de meesten van ons niet fatsoenlijk wegrijden met zo’n apparaat. Dus op de weg zien we gebruiksvriendelijkere varianten met veel snelheid en uitstekende wegligging, maar niet à la Verstappen. Je treft hooguit een Porsche of een snel model van andere, meestal Duitse of Italiaanse, fabrikant. Voor de pisteracers geldt precies hetzelfde: we zoeken sportieve topkwaliteit die geschikt is voor niet-coureurs.

Gebruiksgemak of prestatie?

Het leuke aan deze test is dat het een beetje een worsteling is voor de skimerken. De afgelopen jaren kregen we vaak directe afstammelingen van de wedstrijdski’s. Een soort Verstappen light: goede ski’s, maar niet voor iedereen leuk om te gebruiken en altijd duur. Nu gaan de fabrikanten eerder uit van ski’s voor de zeer goede skiër die van snelheid en carven houdt en gewoon op vakantie gaat (geen wedstrijden of iets dergelijks). Daarbij maken de merken verschillende keuzes: sommige willen vooral een niet al te duur model insturen, een ander kiest vooral voor gebruiksgemak en weer een ander voor pure prestaties. Hierdoor komt het spel op een hele interessante manier op de wagen.

null

De testomstandigheden

De test van de pisteracers was dit jaar onverbiddelijk. Het was een strakblauwe dag met redelijk verse, ‘griffige’ (agressieve) sneeuw. De testpiste in Passo Tonale in Val di Sole, onderdeel van Skirama Dolomiti, lag er fantastisch bij en alleen in het bovenste gedeelte was de sneeuw wat ijziger. De piste zelf was over een grote lengte steil, en bovendien breed. Onderin liep hij over een korter stuk nog even door in een vlakker gedeelte. Met name de combinatie van steile piste en enerzijds ijzige en anderzijds agressieve sneeuw maakte het haarfijn duidelijk wat de ski’s wel en niet konden. We hebben alleen modellen opgevraagd voor wat langere bochten: geen slalomski’s dus! We zijn er namelijk van overtuigd dat de ski’s met een langere radius een stuk veelzijdiger zijn.

Conclusies van de skitest

De belangrijkste conclusie is dat een combinatie van een goed bedieningsgemak en grote prestaties mogelijk is! Het voordeel van een goed bedieningsgemak is dat een ski dan voor meer mensen geschikt is. Dus niet alleen voor experts, maar bijvoorbeeld ook voor gevorderden. De tweede conclusie is dat zo’n combinatie van optimale prestaties en groot bedieningsgemak wel geld kost: 879 tot 999 euro voor de top 3 (Salomon, Völkl en Atomic). Maar voor 200 euro minder heb je in deze test ook keus uit een paar hele goede ski’s die alleen enkele hele kritische experts op topsnelheid misschien niet helemaal tevreden kunnen stellen (Dynastar, K2 en Rossignol).

null

Testresultaten

Het testteam van de nationale skitest piste 2019/2020 bestond uit Dean Molenaar, Othmar Hofmann, Gerke Deekens, Michelle van Herwerden, Iris van der Zande, Richard Molenaar (technisch coördinator) en Rolf Westerhof (testcoördinator). Hieronder hun oordeel over de ski’s.

null

Atomic X9
// € 999

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 114-65-99 mm //
Radius: 15,4 m

De X9 is een hele fijne vriend als je een sportieve pisteskiër bent en een uitdagende ski wilt die enerzijds makkelijk aanvoelt en waarmee je anderzijds toch keihard kunt knallen. Hij stelt geen al te hoge technische eisen: “Je kunt er al snel plezier van hebben”, denkt Michelle. De X9 is wel smal en voelt daardoor in ‘Schuss’ wat onrustig aan, maar verder is het een hele stabiele ski die speels aanvoelt en graag wil carven. Hij heeft veel grip en een hele energieke rebound die je op harde sneeuw wel onder controle moet kunnen houden. Het is een goede, speelse ski voor gevorderde tot en met expert skiërs.

null

Blizzard Quattro RS 70
// € 999,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 121-70-102 mm //
Radius: 15,5 m

De Quattro RS 70 is heel fijn voor gevorderde skiërs die technisch nog beter en sneller willen gaan skiën. Maar ben je zelf al van topniveau (expert), dan zit je ook goed met deze Quattro. Het is een prettige lat met veel grip, stabiliteit en een speels karakter. Wel vragen de overgangen tussen carven en slippen soms wat concentratie. “Hij voelt licht aan, maar presteert als een zwaargewicht”, vindt Othmar. In de verte voel je de wedstrijdgenen en met een goede techniek haal je er pas alles uit, maar zonder een perfecte techniek is het ook een fijne ski.

null

Dynastar Speedzone 12 Ti
// € 699,95

Testlengte: 1,74 m //
Breedte: 121-72-106 mm //
Radius: 15 m

De Speedzone 12 Ti is een hele prettige ski voor veel (ver)gevorderde skiërs en niet te zware experts. Maar het is geen typische pisteracer: “Hij is eigenlijk te vriendelijk voor een pisteracer en is ook nooit op zoek naar topsnelheden”, zegt Gerke. Hij is heel speels en makkelijk in korte bochten en perfect in middellange; in lange bochten kom je sneller aan zijn limiet. Hij is heel betrouwbaar en beloont je als je er wat energie in stopt. De Speedzone 12 Ti kan van veel (ver)gevorderde wintersporters een betere skiër maken! Bovendien is het voor experts een betrouwbare, hele prettige sportski.

null

Fischer RC One 72
// € 699,99

Testlengte: 1,77 m //
Breedte: 119-72-102 mm //
Radius: 16 m

De griffige sneeuw en steile piste zijn een beetje te veel van het goede voor de RC One 72. Hij kan zich niet meten met de ‘echte’ racemodellen, maar dat wil niet zeggen dat het een slechte ski is. Het is een prima ski voor een niveau tot maximaal gevorderde skiërs. De RC One 72 voelt licht en kort aan, stuurt heel vlot in en heeft daardoor een voorkeur voor korte bochten. “Zodra je aan een bocht denkt, dan maakt hij hem al,” vindt Iris, “en als je te enthousiast instuurt, neigt hij zelfs een klein beetje naar overstuur.” Op vlakkere afdalingen carvet de pisteski heerlijk en slipt makkelijk.

null

Head WC Rebels iRace Pro
// € 949,99

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 122-68-102 mm //
Radius: 14,4 m

De WC Rebels iRace Pro is een knaller. “Een topski voor topskiërs, maar ietsje saaier, zonder zo’n mooie versnelling in lange bochten”, vat Othmar samen. Daarentegen excelleert de iRace Pro in korte en middellange bochten met een gedoseerde rebound en een lekkere versnelling uit de bocht. Hij kan ongelimiteerd snel en is op snelheid ook op zijn best – vooral in korte bochten – en is dan enorm stabiel. Hij heeft dan ook trekjes van een slalomski. Lage snelheden vindt hij niet leuk. Hij voelt bovendien zwaar aan en hij moet ook aangepakt worden: zowel technisch als qua kracht. Voor zware, sterke vergevorderden en experts.

null

K2 Supercharger
// € 749,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 126-76-105 mm //
Radius: 17 m

De Supercharger valt in de smaak! Het is een hele goede ski van hoog niveau. “Hij is flitsender dan zijn uiterlijk doet vermoeden”, zegt Richard. De Supercharger kan heel veel. Hij geeft veel vertrouwen, is eenvoudig te beïnvloeden en is heel vergevingsgezind voor deze klasse. “Hij is easy te handelen”, zegt Iris, “en stelt technisch helemaal geen hoge eisen. Je moet hem alleen wel actief skiën.” Hij is heel stabiel (“Hij staat als een huis”), spoorvast en stuurt mooi rond. Hij heeft veel grip en een vriendelijk rebound. Veel mensen kunnen plezier hebben op de Supercharger, van gevorderden tot en met experts.

null

Nordica Spitfire RB 72
// € 829,95

Testlengte: 1,74 m //
Breedte: 122-72-102 mm //
Radius: 16 m

De Spitfire RB 72 houdt niet van speeddaten. “Je moet hem even leren kennen voor een prettige relatie,” vertelt Dean, “het is zeker geen one night stand”. Maar als je hem eenmaal doorhebt, dan geeft hij veel vertrouwen en is ook voorspelbaar. Hij zit het lekkerst in zijn vel bij middellange bochten met een grote, maar goed doseerbare versnelling aan het einde van de bocht. De grip is indrukwekkend en de tuning is perfect. “Hij is goed, maar een beetje saai,” voegt Michelle toe, “je moet een beetje zoeken naar de lol, maar die is er zeker wel.” Het is een sportieve carver voor vergevorderden en experts.

null

Rossignol Hero Elite MT Ti
// € 699,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 123-74-109 mm //
Radius: 15 m

De Hero Elite MT Ti doet wat hij belooft: hij presteert zeer goed in alle soorten bochten. Hij voelt bovendien licht aan en voegt zich heel makkelijk naar de opdrachten van de skiër. De grip is zeer goed en datzelfde geldt voor de stabiliteit. “Hij stuurt heel mooi door en dat op iedere snelheid, hij breekt nooit uit en de rebound is ook prettig”, aldus Gerke. Hij wil graag carven, maar slippend sturen gaat ook prima. De radiuswissel met carven gaat heel eenvoudig. “De balans tussen torsiestijfheid en de buiglijn klopt voor 100 procent!”, complimenteert Richard. Sportieve carveski voor gevorderden tot en met experts.

null

Salomon S/Race Rush GS
// € 899,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 117-70-99 mm //
Radius: 17 m

Bij de nabespreking vliegen de superlatieven je om de oren. “Hij is van alle markten thuis”, zegt de één, “De balans is top”, voegt iemand toe, “Hij heeft veel versnelling, maar gooit je nooit achterop”, vult een ander aan, “Een geweldige ski”, vat de laatste het samen. De Rush geeft dan ook veel vertrouwen en is heel stabiel. Hij beheerst alle bochtgroottes, maar voor korte bochten moet je wel iets meer moeite doen. Hij stuurt net zo goed slippend als carvend en de overgangen zijn geweldig. Hij voelt wel lang aan, dus neem hem wat korter dan je misschien denkt. Voor gevorderden tot en met experts.

null

Stöckli Laser GS
// € 1249

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 118-68-97mm //
Radius: 17,1 m

De Laser GS is een ondeugd met veel kwaliteit. Hij is soepel, flexibel en voelt kort aan. Daarnaast voelt hij zich in korte bochten beter thuis dan in lange, maar dat wil zeker niet zeggen dat lange bochten slecht gaan. “Het is wel slim om een langere lengte te kiezen als je meer GS-karakter zoekt”, vertelt Dean. De Laser GS is geen allemansvriend en hij stelt eisen, zeker op hogere snelheid: steeds voldoende druk houden op het buitenbeen is essentieel. Hij wil graag versnellen en is op lage snelheid wat zoekerig. Slippend sturen gaat opvallend gemakkelijk. Een sportieve ski voor technisch goede vergevorderde en expert skiërs.

null

Völkl Racetiger GS
// € 879,95

Testlengte: 1,80 m //
Breedte: 114-69-97 mm //
Radius: 19,4 m

De Racetiger GS nestelt zich tussen de favorieten. Hij is speels en geeft vertrouwen. De lange bochten zijn uitstekend en datzelfde geldt voor de korte, mits je voldoende druk voorin geeft. Je kunt hem te allen tijde heel makkelijk beïnvloeden en hij slipt net zo gemakkelijk als dat hij carvet. Het aanpassen van de bochtgrootte is een fluitje van een cent. De rebound is energiek maar tegelijkertijd relaxed. “Deze Tiger is een gevaar voor iedere prooi”, verzint Dean. De Racetiger GS kan heel veel. De vergelijking met de Salomon Rush dringt zich op: de Racetiger stelt iets meer technische eisen en is ook wat agressiever.

De nationale skitest piste wordt mede mogelijk gemaakt door:

null

a.s.r. verzekeringen
Skirama Dolomiti
Ziener
Giro
Komperdell
Skicentrum Heemskerk

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Plaats een reactie

Het plaatje bij de Rossignol is niet het juiste plaatje…

@GiGi Thanks voor het melden, is aangepast!

Click. Click. Peace

De Atomic line-up snap ik niet helemaal. En bij het geteste model van Atomic in deze categorie stel ik mijn vraagtekens. Zo werd de X9, maar dan de wide body al getest bij de high-end ski’s: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/481213/uitslag-ski….

Volgens de site van Atomic zijn de actuele modellen de X9 S en de X9 WB. In deze test had misschien beter de G9 gepast.

Verder een mooie test weer. Opvallend dat de Salomons er wat toegankelijker uitkomen dan de Völkls. En de Stöckli is blijkbaar te sportief, zelfs in de categorie pisteracers. De Heads komen er niet heel lekker uit vind ik.

*bericht bewerkt door phma op 13 nov 2019 10:49

Ik heb afgelopen winter de Atomic X9 2 maal gehuurd en denk er ook aan om me deze aan te schaffen. Heerlijke ski en naar mijn gevoel zowel voor het korte als langere bochtenwerk, in tegenstelling tot de Atomic Redster G en S die ik ook gehuurd heb.
Dat maakt van deze ski mijn favoriet, enorm veel plezier mee beleefd.
Wil ze deze winter eventueel wel nog vergelijken met andere merken met dezelfde eigenschappen.
Wel nog een beetje zoeken welke, heb dankzij deze test toch al een aantal opties

*bericht bewerkt door FrankB op 13 nov 2019 11:48

@FrankB, ik denk ook zeker niet dat de X9 een slechte ski is, sterker nog, ik denk dat het een fantastische ski is, maar ik vind de G9 wat meer de specialist voor de lange bochten en daarom had ik in deze test eerder de G9 dan de X9 verwacht.
De G9 is volgens mij meer pisteracer dan de X9 of de X9 S.

Net als dat hier nu de Stöckli GS getest is, en bij de high-end skitest de Stöckli AX.

Ik vind de X9 pittiger/agressiever dan de G9 en de S9. Dus de X9 hier vind ik niet zo gek. En aangezien er geen definitie of criteria lijkt/lijken te zijn van ‘pisteracer’ kan het (blijkbaar) allemaal.

@GiGi Dank voor jouw info Gijs. Ik had het idee dat de X9 een beetje het compromismodel was tussen de S9 en de G9. Ik heb alleen de G9 uitgebreid geskied en de X9 niet.
De G9 kan vreselijk hard, maar skiet tegelijk heel makkelijk. Het lijkt een beetje een moderne luxe snelle auto, je kunt er niet veel fout mee doen.

Ik ga de volgende keer toch zeker ook eens de X9 (S) proberen. Wat een luxe-problemen toch, al die verschillende ski’s uitproberen.

Wat een prijsverschillen. Vraag me dan af of dat het waard is. Even de Stöckli buitenbeschouwing gelaten. Ben ik zoveel beter uit met een Atomic X9 dan met de Roggisnol Hero, scheelt bijna de helft in prijs.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Wat een prijsverschillen. Vraag me dan af of dat het waard is. Even de Stöckli buitenbeschouwing gelaten. Ben ik zoveel beter uit met een Atomic X9 dan met de Roggisnol Hero, scheelt bijna de helft in prijs.

FrankW op 14 nov 2019 15:42

Dat vraag ik me ook af en dit wil ik deze winter toch eens uittesten/vergelijken.
Prijsverschil is toch aanzienlijk.

Ik kan me niet voorstellen dat die Rossignol een slechte ski is.
Ik weet wel dat ik de afgelopen 30 jaar 3 paar ski’s gehad heb: Völkl P9 SL (jaren 90), Atomic BetaRide 10.20 (begin jaren 2000 tot 2017, dus ruim 15 jaar gebruikt), Atomic G9 (sinds 2017).
Alle drie best dure ski’s, maar als ze zo lang mee gaan (ik geef toe dat ik gemiddeld niet meer dan 1,5 tot 2 weken per jaar op wintersport geweest ben) zijn ze hun geld wel waard. Die BetaRides waren twee jaar geleden wel plotseling helemaal op, het leek wel alsof er geen spanning meer in zat.
Mijn dochters hebben inmiddels zo’n 20 weken lesgegeven op Atomic Clouds, en ze zijn volgens mij nog niet op.

Dus als wij Nederlanders 1 tot 2 weken per jaar gaan skiën, of zelfs 4 weken, dan kan ik me inderdaad niet voorstellen dat een wat goedkopere ski van een bekend merk als Rossignol niet zou voldoen.

Blijft over dat het dus een kwestie van uitproberen is en ook een beetje van smaak.
En het is en blijft een hobby, het mag dus ook wel wat kosten. Je hoeft zeker niet de duurste ski’s te kopen. Voor ski’s geldt een beetje hetzelfde als bij andere hobby’s: ik geloof niet dat ik veel beter ben gaan golfen met mijn nieuwe clubs, of dat andere (sommige veel duurder, maar sommige ook behoorlijk wat minder kostbaar) niet zouden voldoen, maar het was toch leuk om ze aan te schaffen, en mijn sloep is het jaarlijkse liggeld en onderhoud alleen maar waard omdat ik het een fijne hobby vind.

De 3 goedkoopste ski’s hier zijn ook gewoon de minst sportieve. Alle 3 uitstekende ski’s maar echt een tandje minder dan de rest. Ook hier dus weer geen faire vergelijking. Racemodellen vergelijken met allround pistemodellen. Logisch dus dat die 3 goedkoper zijn. Hier hadden de Rossignol LT Ti, fischer curv CB en dynastar gs moeten staan. En dan zijn de prijzen dus ook vrijwel gelijk.

De 3 goedkoopste ski’s hier zijn ook gewoon de minst sportieve. Alle 3 uitstekende ski’s maar echt een tandje minder dan de rest. Ook hier dus weer geen faire vergelijking. Racemodellen vergelijken met allround pistemodellen. Logisch dus dat die 3 goedkoper zijn. Hier hadden de Rossignol LT Ti, fischer curv CB en dynastar gs moeten staan. En dan zijn de prijzen dus ook vrijwel gelijk.

elisabeth101 op 15 nov 2019 18:53

In welke mate zijn de top3 ski’s dan nog “makkelijk te bedienen”? Dat was het uitgangspunt van de test. De Salomon en Volkl lijken me uit het race segment te komen, meer dan performance/piste. Als je de tail van die twee ski’s ziet lijken het toch vooral carvers te zijn. Dat lees ik ook elders. Hier beweert men echter dat ze makkelijk te slippen zijn.
Hoe meet skitests, hoe meer verwarring 😬

Kleine tekstuele opmerking. “Griffige” sneeuw betekent sneeuw met veel grip. Allesbehalve agressieve sneeuw dus, maar juist heerlijke vergevingsgezinde sneeuw.

‘Agressieve sneeuw’ betekent ook sneeuw met heel veel grip. Is dus hetzelfde als ‘griffige’ sneeuw.

Dat is dan de eerste keer in mijn 30 jaar ski-ervaring dat ik dat hoor…
Met de term agressief associeer ik in ieder geval heel iets anders…

And there’s aggressive snow, which is so hard that you have to use the edges a lot – but which is also soft in some places and then doesn’t let the skis go.
If you get onto the wrong track just once, it can mean the end of your run, because you then have to ski very precisely to get back out of the track. Aggressive snow can sort of hold on to the skis, and in exactly the wrong places. This is what makes it so tricky, and this is why you have to ski extremely precisely.”
http://www.trisanna-magazine.com/trisanna-translates-the-alp…
Is toch iets anders dan griffig.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 nov 2019 23:45

Ik heb zowel de Rossignol geskied als de X9. Heb zelf de x9 vervolgens gekocht (via Marktplaats 450€, Even zoeken is de moeite ;)). Ik miste kantengrip in de Rossignol. De X9 kun je echt als een treinstel door de ijzige pistes skiën. Echter een nadeel van de X9… succes en sterkte met Pap of Slushpuppie sneeuw. Daar zijn die dingen niet geschikt voor. Maar met ijzige harde pistes. Geweldige skies! Ik persoonlijk vind ze niet erg agressief zoals Gigi zegt, maar ja je moet wel je kop er bij houden anders lig je ;)

maten vd rossignol kloppen ook niet volgens mij zijn het deze 123-74-109

aangepast ;-)

Click. Click. Peace

Excuses, maar echt een vreemde test als je het mij vraagt.

Hoe kan je nu een Volkl Racetiger GS, Salomon S/Race Rush GS, en Stockli Laser GS tegenover mid-multiradius ski's (Nordica, Head, Rossignol & Atomic) en zelfs een Blizzard Quattro of Fischer RC One zetten?

Ik had liever de Blizzard Firebird WCR, Rossignol Hero Elite LT Ti, Nordica Dobermann GSR, Dynastar Speedmaster GS, Atomic Redster G9, Fischer RC4 The Curv CB, Head WC Rebels i.Speed in de vergelijking gezien.

Apples and Oranges?

Edit: Sorry, beetje overbodig … ik zie dat de opmerking al eerder gemaakt is

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 06 feb 2020 22:32

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie