Ervaringsverslag: met een elektrische auto op wintersport

Redactie op 05 januari 2020· 351 reacties

null

Met de explosieve verkoopstijging van elektrische auto’s is het een hot-item geworden. Kom je eigenlijk wel in een skigebied aan met je Tesla (of een andere elektrische auto)? Alleen al dit forumtopic laat zien dat het onderwerp leeft! We laten vandaag een ervaringsdeskundige aan het woord. Bezoeker Jochem Gerrits deelde ons zijn ervaringen over zijn reis met een elektrische auto op wintersport.

Met elektrische auto op wintersport

Mensen in mijn omgeving doen vaak wat lacherig over de elektrische auto. Misschien is het onwetendheid, desinteresse, afgunst, wie zal het zeggen. De opmerkingen zijn legio; “Heb je wel ruimte in je auto”, “dat wordt van paal naar paal rijden”, “hier heb je een pakje duracell-batterijen” en “wat als je zonder stroom komt te zitten?” Maar toch besloot ik het erop te wagen en koos ik een elektrische auto. Sterker nog ik ben ermee op wintersport gegaan!

Waarom een elektrische auto?

Afgelopen juni mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, en dat mocht een elektrische auto zijn. Dat vond ik zeer interessant. Zeker omdat ik daarbij ook zonnepanelen op mijn dak heb! Allemaal uit milieu-overwegingen, plus dat de zonnestroom die je in de auto stopt door mijn werkgever wordt terugbetaald, win-win dus. Natuurlijk wogen de financiële voordelen mee bij de keuze voor een elektrische auto. Als ik voor een benzine-model had moeten kiezen, dan had me dit zomaar 200/250 euro netto in de maand extra gekost. Het had natuurlijk ook wat goedkoper gekund, maar het blijft prachtig om alles aan te kunnen vinken zonder dat dit je direct veel geld kost.

Tesla Model 3 Dual Motor

Een elektrische auto werd het dus. Ik heb gekozen voor een Tesla Model 3 Dual Motor mede vanwege de, volgens de metingen, actieradius van 450/500 kilometer. Eind juni mocht ik deze in ontvangst nemen. Wat een plezier om in deze auto te rijden. Je zoeft heerlijk over de weg met altijd genoeg power. Zeker in Nederland zijn er genoeg laadpunten waar je terecht kunt. Er zijn genoeg Fastneds en superchargers langs de snelwegen. Hier staat vaak maar één auto te laden. Met een oplaadstation thuis is het meer dan prima te doen. Soms is er wat meer logistiek uitzoekwerk nodig, maar hoe vaak rij je op een dag meer dan 350-400 kilometer? In Nederland kun je er tegenwoordig wel van uitgaan dat je niet hoeft na te denken waar te laden.

null

Wat weinig laadruimte in mijn Tesla

Qua ruimte is de auto is wat minder praktisch. Ik houd van skiën in de winter en 's zomers trek ik erop uit met de tent. Onze droomauto is een VW Transporter met dubbele cabine. Maar daarvoor moet gespaard worden, en dan is het geen hogere wiskunde dat sparen sneller gaat met een lagere bijtelling. Tel daarbij op dat ik 80-90% van de tijd alleen zit in de auto. Dus met een dakkoffer moeten weekendjes weg en zeker wintersport ook wel lukken. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb dus voor de Tesla gekozen en na bijna 30.000 kilometer kan ik wel zeggen: een erg fijne reisauto met, niet kijkend naar het fabricage-proces, geen uitstoot, een goed laad-netwerk en een mooi fiscaal voordeel. Maar hoe zit het nou als je op wintersport wil?

Onverwachte laadruimtes!

Dinsdagavond is de auto volgepakt. Met een baby en een zwangere vriendin was er naast de ski’s en kleding nog heel veel andere bagage nodig. De hele auto werd volgestopt met luiers, extra kussens, een zak aardappelen, een campingbedje, kinderstoeltje en speelgoed. En wat valt op? Met een auto zonder verbrandingsmotor zijn er verrassende opbergmogelijkheden (onder de motorkap) waardoor alles zonder dakkoffer mee kon. Een enorme meevaller!

null

Inplannen van stops onderweg

Na een zeer goed bevallen zomertrip langs de laadpalen van Tesla door Noord-Frankrijk (1400 kilometer voor 36 euro) was ik meer dan benieuwd hoe de auto het zou doen in kouder weer, wetend dat ook de batterij van je telefoon problemen heeft met kou. En zijn er genoeg laadpunten in het buitenland? Zoals verteld maak ik me er in Nederland geen zorgen meer om. In principe is uitzoekwerk voor het buitenland niet nodig, want de software in de auto zoekt na het ingeven van je bestemming alle benodigde superchargers waar geladen kan (of moet) worden. Met daarbij duidelijk aangegeven hoeveel er na het bereiken van de stop nog in je batterij zit. Let wel, hierbij houdt de auto geen rekening met de kou waarin je terecht komt en het geldt voor een snelheid van de 100km/uur. Gaat de batterij te snel leeg, dan krijg je een melding dat je beneden een bepaalde snelheid moet blijven zodat je de bestemming alsnog bereikt.

Ondanks dat de auto uitrekent waar en hoelang je kunt laden heb ik, zoals gezegd, toch wat voorwerk gedaan aangezien een baby en een zwangere niet altijd doen wat een auto bedenkt. Vaak zijn bij laadplekken wel een Mc Donalds of een hotel te vinden en hiervoor werkt Google Maps prima! Ik had dus wat korte afstanden ingepland met vermaak/koffie, zodat het voor eenieder leuk zou blijven. Nu is de ons kind natuurlijk erg leuk, maar ook erg actief en heel eerlijk, ze huilt ook wel eens 😉.

null

Relaxed van laadpaal naar laadpaal

Woendagochtend 09.15 uur vertrokken we na de files. Op naar de eerste laadpaal in Erftstadt; een kleine 2 uur rijden, half uurtje laden, koffie drinken bij de plaatselijke Mac, wat spelen en weer verder. De tweede pauze hebben we tijdens de rit aangepast omdat de batterij duidelijk sneller leeg ging dan verwacht. Op het scherm kun je alle superchargers vinden en er eenvoudig eentje aanklikken waarna je de weg zal vervolgen naar deze lader. De derde stop verliep identiek aan de eerste twee. Er was dan ook volop ruimte bij de laadpunten. Het zal zeker in vakantieperiodes wat drukker zijn. Het feit dat er in 2019 alleen al meer dan 20.000 Tesla Model 3’s zijn verkocht, maakt dat we dit in de komende maanden zeker zullen gaan merken bij de laadpalen. Een elektrische auto als best verkochte auto van een heel jaar! Wie had dat een paar jaar geleden kunnen bedenken? Als je erop let, zie je trouwens overal elektrische auto’s; BMW i3’s, Renault Zoe’s, Kona’s, Jaguar iPace-en. Dit zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Engelberg
Engelberg

Volgens planning in ons hotel

Uiteindelijk, en zonder verdere ongeplande luierpauzes kwamen we om 16.30 uur aan in ons hotel waar we een tussenstop zouden inlassen. Een overnachting onderweg was een logische voorwaarde van vriendin met kind. De volgende dag zouden we nog een kleine 2,5 uur moeten rijden en dan zouden we in Engelberg aankomen. Een laatste stop, een half uur voor Engelberg, moest ervoor zorgen dat de batterij goed vol zou zitten en tegen wat kou zou kunnen. De stop was volgens de boordcomputer niet nodig en zonder zouden we Engelberg ook halen maar gezien de rit naar 1000 meter hoogte en zeker wat koude nachten voor de boeg wilde ik graag wat zekerheid in de vorm van een zo vol mogelijke accu.

Er zijn wel wat laadmogelijkheden in Engelberg (op te zoeken via verschillende sites zoals chargemaps), deze had ik als backup achter de hand. De auto hadden we de rest van de vakantie niet meer nodig. Het centrum was eenvoudig wandelend te bereiken en ons appartement lag tegenover de skilift, een brug over het water oversteken en de gondel in, ideaal.

null

Stilstaan kost 20 kilometer

De gehele week had ik expres niet op de app gekeken (de app op de telefoon is ook meteen de sleutel van je auto en je kunt hier van alles mee bedienen), want dan wordt de auto ‘wakker’. Dat kost altijd wat stroom. Ik was dus benieuwd hoeveel de batterij had geleden van de kou. Dit viel reuze mee; de batterij stond bij aankomst op donderdag op nog 387 kilometers, op zondagochtend op 368 en na het inpakken en warm blazen van de auto op 358. Stilstaan in, een koud skigebied kostte dus 20 kilometer.

's Zondags rijden

We reden terug op zondag, en dat was heerlijk. Ik kan het overigens iedereen aanraden. Er zijn geen vrachtwagens wat een hoop remmen kan schelen; het rijdt allemaal een stuk rustiger door. We reden dit keer, mede door een rustig/ziek kindje op de achterbank, in 1 keer terug naar huis. Om 08.45 uur vertrokken we uit Engelberg, en na twee keer een half uurtje stoppen waren we om 19.15 uur weer thuis met nog 50 kilometer op de batterij. 9,5 uur rijden met een rustige rechtervoet bracht ons weer in het platte Brabant.

null

Wat cijfers

In totaal heb ik voor deze trip 1587 kilometers afgelegd en 7 keer geladen, inclusief na thuiskomst in Nederland. Voor de liefhebbers, ik heb 328 kilowattuur verbruikt. Dat heeft me op een paar cent na 100 euro gekost en dat viel me eerlijk gezegd wel tegen. In de zomer waren we beduidend minder kwijt. Koud weer, winterbanden, regen (en ja, ruitenwissers aan blijkt ook te schelen), heuvel op en het feit dat we iets zwaarder beladen waren hebben gezorgd voor een hoger verbruik. Rond de 180/200 in plaats van de gebruikelijke 130/140 in de zomer. Daarbij is een kilowattuur in Duitsland ook flink duurder dan in Nederland. In Nederland betaal je bij de laadpalen rond het kwartje, in Duitsland rond de €0,34.

Zou ik weer de Tesla pakken voor een wintersportvakantie?

Jazeker. Want het is sowieso prettig (en veilig) om elke twee uur even rust te pakken. Natuurlijk ben je vast en zeker sneller op je bestemming met een 70 liter dieseltank (zoals in mijn vorige auto) met wat kortere of zelfs geen stops. Omdat er wordt aangeraden met een baby elke 2 uur even te stoppen past deze auto nu meer dan goed bij ons huidige leven. Laden, koffie, wat spelen en daarna vrolijk weer door. Zolang we geen bus kunnen betalen, is dit voor ons een prachtige oplossing. En wat een power heeft zo’n elektromotor! Op naar de volgende vakantie; met vrienden naar Flaine in een benzineslurper met volop ruimte voor 4 kerels en hun skispullen 😉

Verder lezen:

Redactie

Plaats een reactie

Mooie review van je reis! Gave wagen ook. Deze Tesla was was voor mij net te duur, ik moest toch nog een keer een nieuwe diesel nemen.
Toch goed om te lezen dat het goed te doen is met een Tesla op wintersport en dat je niet eens heel veel hoeft te laden!

Waarom ga je in Erfstadt laden als je vanaf Brabant vertrekt ? En Bij Ionity laad je sneller en goedkoper.

May the ski force be with you !!

Omdat onze kleine van 15 mnd ook ff er ‘uit’ moet zo af en toe. Beetje kruipen/bewegen.

Ionity zal ik eens uitzoeken.

Qua ruimte minder praktisch: zijn er spullen die echt niet mee kunnen in jouw geval?

Leuk artikel. Maar ‘Allemaal uit milieu-overwegingen’ is natuurlijk best krom. Als je je verdiept in het hele accu verhaal. Maargoed dat is een andere discussie. Tof dat je het gedaan hebt, geeft weer inzichten.

Youri U.

Laden hoeft in Duitsland helemaal niet duur te zijn. Tip: ionity. Laden met 1.250 km/u (wees gerust, je staat stil, maar zoveel km range krijg je erbij op uurbasis) en dat voor 8 euro flatrate.

Dat komt dan neer op ongeveer 11,5-15 cent per kw/u (als je een beetje mikt).

Verder leuk om te lezen dat het bevallen is. Nu ben je nog een van de weinigen, de komende jaren is dit het nieuwe normaal.

Voor mij is het alweer het vijfde jaar op rij met een Tesla. Er is al heel veel veranderd. Destijds was het in Italië ter plaatse alleen maar een wcd waar je aan kon laden (en de broodnodige supercharger op de Brenner). Nu schieten ook daar de laadpalen als paddenstoelen uit de grond en zie je ook steeds vaker Tesla’s met Italiaans kenteken.

Had je eigen ski’s etc?

Mr. Slow

Leuk artikel. Maar ‘Allemaal uit milieu-overwegingen’ is natuurlijk best krom. Als je je verdiept in het hele accu verhaal. Maargoed dat is een andere discussie. Tof dat je het gedaan hebt, geeft weer inzichten.

Youriu op 5 jan 2020 09:28

Kom eerst maar eens tot het inzicht dat ‘dat hele accu verhaal’ enorm is aangedikt door de Shells van de wereld. De elektrische auto is veel schoner. Ook als je productie meeneemt.

Had je eigen ski’s etc?

Quick op 5 jan 2020 09:32

Jazeker en skischoenen. Ski’s zijn 176cm. Bij gebrek aan skiluik, moest een deel van de bank plat helaas. Bij twee kids zal de dakkoffer erop moeten.

Interessante topic. Thanx!

Probleem voor nu is toch wel… Allemaal mooi voor de zakelijke rijder! Was 4, nu 8 procent bijtelling.

Voor Jan Modaal, die geen auto van de baas heeft/krijgt, is de aanschaf toch allemaal net even te veel. Kleine 50k voor een kale Tesla, ruim 40k voor een Hyundai Kona. Kona met verbrandingsmotor heb je voor bijna de helft.
Als je een (beter betaalbare) Nissan Leaf hebt (niet de E+) voor 38k, dan heb je een actieradius van iets van 200 a 250 km. Dan wordt het toch wel heel laden onderweg.

Model 3 in de lease lag niet binnen m'n budget, dus dan maar hybride.

*bericht bewerkt door Sinn op 05 jan 2020 09:49

Qua ruimte minder praktisch: zijn er spullen die echt niet mee kunnen in jouw geval?

ThomJ op 5 jan 2020 09:22

Had echt de onhandige zaken bij me; babybedje, ikea-babystoel. Met een beetje uitzoekwerk wat betreft hotels zou je dat babybedje nog thuis kunnen laten. Enige wat niet mee kon zonder dakkoffer zou een houten slee zijn. Maar een pannekoek-slee voldoet natuurlijk ook.

Had je eigen ski’s etc?

Quick op 5 jan 2020 09:32

Jazeker en skischoenen. Ski’s zijn 176cm. Bij gebrek aan skiluik, moest een deel van de bank plat helaas. Bij twee kids zal de dakkoffer erop moeten.

Jochemgerrits op 5 jan 2020 09:46

Je kan een skiluik zelf maken. En daarmee ben je niet de eerste op het forum (ga het zelf waarschijnlijk ook laten doen).

Probleem voor nu is toch wel… Allemaal mooi voor de zakelijke rijder! Was 4, nu 8 procent bijtelling.

Voor Jan Modaal, die geen auto van de baas heeft/krijgt, is de aanschaf toch allemaal net even te veel. Kleine 50k voor een kale Tesla, ruim 40k voor een Hyundai Kona. Kona met verbrandingsmotor heb je voor bijna de helft.
Als je een (beter betaalbare) Nissan Leaf hebt (niet de E+) voor 38k, dan heb je een actieradius van iets van 200 a 250 km. Dan wordt het toch wel heel laden onderweg.

Model 3 in de lease lag niet binnen m'n budget, dus dan maar hybride.

Sinn op 5 jan 2020 09:48

De Model 3 is niet kaal. Sterker nog, je kan nauwelijks wat extra bestellen.

Leuk artikel. Maar ‘Allemaal uit milieu-overwegingen’ is natuurlijk best krom. Als je je verdiept in het hele accu verhaal. Maargoed dat is een andere discussie. Tof dat je het gedaan hebt, geeft weer inzichten.

Youriu op 5 jan 2020 09:28

alleen maar uit milieu-overwegingen heb ik het ook zeker niet gedaan. Financieel is ook zeker een reden geweest, maar met zonnepanelen op het dak, rijd ik, idd na productie van auto/accu’s, best milieuvriendelijk :-)

Leuk artikel. Maar ‘Allemaal uit milieu-overwegingen’ is natuurlijk best krom. Als je je verdiept in het hele accu verhaal. Maargoed dat is een andere discussie. Tof dat je het gedaan hebt, geeft weer inzichten.

Youriu op 5 jan 2020 09:28

Kom eerst maar eens tot het inzicht dat ‘dat hele accu verhaal’ enorm is aangedikt door de Shells van de wereld. De elektrische auto is veel schoner. Ook als je productie meeneemt.

DSvier op 5 jan 2020 09:36

Newmotion (leverancier van laadpalen) is van…Shell

Leuk om te lezen dat het wel goed kan, maar je moet inderdaad geen haast hebben. Voor een shortski met nachtritten klinkt dit me niet ideaal. Maar als vakantieganger die de reis ook al als een stuk vakantie ziet, en die toch al regelmatig onderweg stopt, klinkt het als ‘dikke prima’.

De reis van en naar mijn vakantieadres is echt een noodzakelijk kwaad voor mij. Het liefst zou ik het overslaan als het enigzins kon, dus voor mij begint de vakantie pas echt als ik op locatie ben. Als ik dan zie dat alleen al je reis 20 - 25% langer duurt (normaal kan een enkeltje Brabant - Engelberg bij rustig verkeer namelijk in 7,5 uur dan is het voor mij echt nog not-done om met een E-auto naar de Wintersport te gaan.

Daarnaast heb ik regelmatig voor dienstreizen in een Tesla van de zaak gereden, dan ben ik op zich wel blij als ik na 200km een verplichte stop moet maken, aangezien de stoelen beroerd zitten voor lange mensen zoals ik. Na een 200km heb ik echt een stijve en pijnlijke rug.

@DSvier Je kan het ook zo zien, de accuproductie en vooral de winning en bewerking van de zware metalen in de accu worden door de Tesla’s van deze wereld enorm gebagatelliseerd. Veel onderdelen uit de huidige powerpacks van Tesla’s zijn nog niet tot nauwelijks te recyclen, dit zal in de toekomst grote milieuproblemen opleveren.

Born to Ride

Probleem voor nu is toch wel… Allemaal mooi voor de zakelijke rijder! Was 4, nu 8 procent bijtelling.

Voor Jan Modaal, die geen auto van de baas heeft/krijgt, is de aanschaf toch allemaal net even te veel. Kleine 50k voor een kale Tesla, ruim 40k voor een Hyundai Kona. Kona met verbrandingsmotor heb je voor bijna de helft.
Als je een (beter betaalbare) Nissan Leaf hebt (niet de E+) voor 38k, dan heb je een actieradius van iets van 200 a 250 km. Dan wordt het toch wel heel laden onderweg.

Model 3 in de lease lag niet binnen m'n budget, dus dan maar hybride.

Sinn op 5 jan 2020 09:48

Klopt helemaal. Als het leasebedrag niet had gepast, was het waarschijnlijk een Superb of een Opel Crossland geworden. Ik prijs me gelukkig, geweldige ervaring. En kaal is de auto zeker niet.

Had je eigen ski’s etc?

Quick op 5 jan 2020 09:32

Jazeker en skischoenen. Ski’s zijn 176cm. Bij gebrek aan skiluik, moest een deel van de bank plat helaas. Bij twee kids zal de dakkoffer erop moeten.

Jochemgerrits op 5 jan 2020 09:46

Je kan een skiluik zelf maken. En daarmee ben je niet de eerste op het forum (ga het zelf waarschijnlijk ook laten doen).

DSvier op 5 jan 2020 09:49

Zelf maken? Beetje zagen/snijden??

De reis van en naar mijn vakantieadres is echt een noodzakelijk kwaad voor mij. Het liefst zou ik het overslaan als het enigzins kon, dus voor mij begint de vakantie pas echt als ik op locatie ben. Als ik dan zie dat alleen al je reis 20 - 25% langer duurt (normaal kan een enkeltje Brabant - Engelberg bij rustig verkeer namelijk in 7,5 uur dan is het voor mij echt nog not-done om met een E-auto naar de Wintersport te gaan.

Daarnaast heb ik regelmatig voor dienstreizen in een Tesla van de zaak gereden, dan ben ik op zich wel blij als ik na 200km een verplichte stop moet maken, aangezien de stoelen beroerd zitten voor lange mensen zoals ik. Na een 200km heb ik echt een stijve en pijnlijke rug.

@DSvier Je kan het ook zo zien, de accuproductie en vooral de winning en bewerking van de zware metalen in de accu worden door de Tesla’s van deze wereld enorm gebagatelliseerd. Veel onderdelen uit de huidige powerpacks van Tesla’s zijn nog niet tot nauwelijks te recyclen, dit zal in de toekomst grote milieuproblemen opleveren.

Matthias123 op 5 jan 2020 09:54

Het zijn niet de beste stoelen, maar met mijn 196cm heb ik een goede positie gevonden. Mijn vorige had van die AGR-stoelen, die zaten idd wel wat beter.

Newmotion (leverancier van laadpalen) is van…Shell

Jochemgerrits op 5 jan 2020 09:52

Dat neemt niet weg dat het verhaal onjuist is. Dan krijg je weer het ‘arme kindertjes die kobalt moeten delven.

Weet je waar Shell cs zwavel mee uit diesel haalt? Jawel, kobalt.

Nog even afgezien van de milieubelasting van delven van olie, vervoer, raffineren, enz.

De plaatjes waarbij de BEV ongunstig voor het milieu zou zijn kennen steevast het stramien van enorme overdrijving van de milieubelasting van een EV en het vergeten van het overgrote deel van de uitstoot van een ICE.

Probleem voor nu is toch wel… Allemaal mooi voor de zakelijke rijder! Was 4, nu 8 procent bijtelling.

Voor Jan Modaal, die geen auto van de baas heeft/krijgt, is de aanschaf toch allemaal net even te veel. Kleine 50k voor een kale Tesla, ruim 40k voor een Hyundai Kona. Kona met verbrandingsmotor heb je voor bijna de helft.
Als je een (beter betaalbare) Nissan Leaf hebt (niet de E+) voor 38k, dan heb je een actieradius van iets van 200 a 250 km. Dan wordt het toch wel heel laden onderweg.

Model 3 in de lease lag niet binnen m'n budget, dus dan maar hybride.

Sinn op 5 jan 2020 09:48

De Model 3 is niet kaal. Sterker nog, je kan nauwelijks wat extra bestellen.

DSvier op 5 jan 2020 09:50

Naja… Dat is m’n argument niet. Kaal, niet kaal. Prima. Volgens mij is een ander kleurtje al 1000 euro, duurdere autopilot, performance etc. En ook al neem je al die opties niet, dan is een kleine 50k nog steeds te veel voor Jan Modaal.
Prima dat tesla rijders hun argumenten hebben. Prima dat andere rijders weer andere argumenten hebben. Ik vind het nog te duur!

De reis van en naar mijn vakantieadres is echt een noodzakelijk kwaad voor mij. Het liefst zou ik het overslaan als het enigzins kon, dus voor mij begint de vakantie pas echt als ik op locatie ben. Als ik dan zie dat alleen al je reis 20 - 25% langer duurt (normaal kan een enkeltje Brabant - Engelberg bij rustig verkeer namelijk in 7,5 uur dan is het voor mij echt nog not-done om met een E-auto naar de Wintersport te gaan.

Daarnaast heb ik regelmatig voor dienstreizen in een Tesla van de zaak gereden, dan ben ik op zich wel blij als ik na 200km een verplichte stop moet maken, aangezien de stoelen beroerd zitten voor lange mensen zoals ik. Na een 200km heb ik echt een stijve en pijnlijke rug.

@DSvier Je kan het ook zo zien, de accuproductie en vooral de winning en bewerking van de zware metalen in de accu worden door de Tesla’s van deze wereld enorm gebagatelliseerd. Veel onderdelen uit de huidige powerpacks van Tesla’s zijn nog niet tot nauwelijks te recyclen, dit zal in de toekomst grote milieuproblemen opleveren.

Matthias123 op 5 jan 2020 09:54

Als reistijd een issue is, moet je met het vliegtuig gaan.

De accupacks van Tesla zijn nu al voor meer dan 80% herbruikbaar.

Je bent heel slecht geïnformeerd.

Zelf maken? Beetje zagen/snijden??

Jochemgerrits op 5 jan 2020 09:56

Yep.

Leasemaatschappij ziet je aankomen…

Zelf maken? Beetje zagen/snijden??

Jochemgerrits op 5 jan 2020 09:56

Yep.

DSvier op 5 jan 2020 10:07

Haha, interessant, zijn er foto’s van het eindresultaat?

Het zijn niet de beste stoelen, maar met mijn 196cm heb ik een goede positie gevonden. Mijn vorige had van die AGR-stoelen, die zaten idd wel wat beter.

Jochemgerrits op 5 jan 2020 10:01

Tsja, voor mij (1.81m) zitten ze dan weer wel goed. Terwijl ik veel stoelen niet zo prettig vind.

Het is vooral persoonlijk en niet dat de Model 3 slechte stoelen heeft.

Ik vind ze zelfs beter dan de huidige MS (maar weer minder dan de tweede generatie stoelen).

Naja… Dat is m’n argument niet. Kaal, niet kaal. Prima. Volgens mij is een ander kleurtje al 1000 euro, duurdere autopilot, performance etc. En ook al neem je al die opties niet, dan is een kleine 50k nog steeds te veel voor Jan Modaal.
Prima dat tesla rijders hun argumenten hebben. Prima dat andere rijders weer andere argumenten hebben. Ik vind het nog te duur!

Sinn op 5 jan 2020 10:05

TCO is anders als je genoeg km’s maakt gewoon een stuk lager. Alleen naar aanschafprijs kijken klopt niet.

Maar goed, het is niet voor iedereen.

Haha, interessant, zijn er foto’s van het eindresultaat?

Jochemgerrits op 5 jan 2020 10:12

Zelfs een heel filmpje van hoe het moet.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie