Nut en noodzaak van horizontale verbindingsliften

Henri op 23 januari 2020· 32 reacties

De liftverbinding tussen Arosa en Lenzerheide (CH)
De liftverbinding tussen Arosa en Lenzerheide (CH)

Groot, groter, grootst is de trend. Steeds meer skigebieden gaan een samenwerking aan en verbinden elkaars skiliften met elkaar. Normaal gesproken gaat dit gepaard met meer pistes om zo een skitechnische verbinding te creëren. Soms blijft het echter bij een horizontale liftverbinding zonder extra pistes, en juist met knelpunten. Is het in het laatste geval dan nog wel een toevoeging voor een skigebied of alleen een marketingstunt?

Veeleisende wintersporters en skigebieden

De oorzaam van dit probleem ligt deels bij de vakantieganger zelf. De moderne wintersporter wordt namelijk steeds veeleisender en het verwachtingspatroon is sky high. Factoren zoals een accommodatie aan de piste, sneeuwzekerheid en vooral veel pistekilometers zijn erg belangrijk geworden. Hierdoor zoeken we massaal de grote skigebieden op. Voor kleine skigebieden is het steeds lastiger om te overleven, zij spelen hierop in door een naastgelegen skigebied op te zoeken en met een verbindingslift de concurrentie aan te gaan.

Maar ook de grote spelers lijken onverzadigbaar. In het meest gunstige geval is een kort liftje omhoog en een piste omlaag genoeg. Bij ongunstige topografische omstandigheden wordt echter een horizontale liftverbinding op tafel gelegd. Denk aan de Auenfeldjet tussen Warth - Schröcken en Ski Arlberg, de Vanoise Express in Paradiski en de Peak 2 Peak-gondel in Whistler. Voor het toerisme in de regio een gewin, maar voor de toerist niet per definitie. Dit ‘plan B’ van verbindingsliften zorgt ervoor dat er soms flinke afstanden moeten worden overbrugd, waardoor de wintersporter uiteindelijk veel tijd kwijt is in de lift. Bovendien kunnen deze opstapplekken in het hoogseizoen voor knelpunten zorgen, wat de wachttijd verhoogt en juist tegenstrijdig is met de wens om meer pistekilometers te kunnen afleggen in dezelfde tijd. Moeten we door blijven gaan met het horizontaal verbinden van skigebieden om maar grotere skiregio’s te creëren? We nemen enkele horizontale verbindingen onder de loep.

Arosa - Lenzerheide

De discussie over de liftverbinding tussen het Zwitserse Lenzerheide en Arosa was al bijna een halve eeuw gaande. Zo stond de verbinding al in 1979 ingetekend in de Nederlandse Ski Atlas van Elsevier. Toen beide skigebieden rond het millennium een afname van het aantal overnachtingen constateerden, werden de samensmeltingsplannen steeds concreter. Het tussenliggende Urdental bleek de perfecte verbinder: het terrein bood plaats voor een stoeltjeslift plus een piste aan weerszijden van het dal. Omdat het Urdental grondgebied was van de lagergelegen gemeente Tschiertschen, en het dorp zelf ook over een klein skigebiedje beschikte, gaf de gemeente één voorwaarde voor de verbinding tussen Arosa en Lenzerheide: Tschiertschen moest ook middels een lift worden ontsloten. Het dal stond echter onder natuurbescherming, en na jarenlang getouwtrek tussen milieuorganisaties en de skigebieden bleek een 2,4 kilometer lange horizontale pendelbaan over het Urdental de enige oplossing.

**Wat is een Ersteintritt: **een ‘Ersteintritt’ of ‘Skier Day’ is een dagbezoek van een persoon in een skigebied, onafhankelijk van het betaalde tarief (dagpas, puntenkaart, et cetera).

De lokale milieuorganisaties waren niet principieel tegen een verbinding, maar wilden wel dat de skigebieden rekening zouden houden met het landschap. Dit was volgens hen alleen mogelijk met een pendelbaan zonder liftpalen. Beide skigebieden gingen akkoord en in 2013 werd de overspannende lift geopend. De uiteindelijke verbinding week dus behoorlijk af van het oorspronkelijke project en kende geen nieuwe pistekilometers. Toch bleek de verbinding tijdens de slechte noordalpen-winter van 2013-2014 een succes. Het gezamenlijke skigebied zag een 10% stijging in ‘Ersteintritte’ terwijl de rest van Zwitserland met een 3% daling kampte.

Arosa - Lenzerheide (CH)
Arosa - Lenzerheide (CH)

Wagrain en Kaprun

Een liftverbinding kan ook ontlasten. Neem bijvoorbeeld de G-Link in het Oostenrijkse Wagrain in de Ski amadé. Door de komst van de G-Link, een horizontale gondel tussen de Grießenkareck en de Grafenberg, is de verkeersdrukte in het dorp opgelost. De verbindende skibussen moesten voorheen door de smalle straatjes van Wagrain en met tegenverkeer leverde dat in het hoogseizoen regelmatig vertragingen op.

Ook in Kaprun zal met de komst van een gloednieuwe liftverbinding tussen het dorpsskigebied Maiskogel en het gletsjerskigebied Kitzsteinhorn filewinst worden behaald. Het voordeel van deze 12 kilometer lange K-onnection-lift is dat de weg door het dorp richting de gletsjerliften wordt ontlast. Dit betekent wel dat het op de pistes van het familievriendelijke Maiskogelskigebied drukker is geworden, met name door skiërs op de weg terug van de gletsjer.

De G-Link bij Wagrain (O)
De G-Link bij Wagrain (O)

Verbindingen zonder extra pistekilometers zijn soms de ‘schuld’ van tegenstanders, zoals de lokale bevolking of milieubewegingen. Zij blokkeren een skitechnische verbinding om vervolgens wel akkoord te gaan met een horizontale verbinding. Deze optie is vaak een compromis omdat er minder ingrepen in het landschap nodig zijn.

Haideralm - Schöneben

Een laatste voorbeeld van een horizontale liftverbinding is het Italiaanse Haideralm. Sterker nog, er lijkt een afname in pistes te zijn gekomen sinds vorig jaar de nieuwe verbinding tussen de Zuid-Tiroolse skigebieden Haideralm en Schöneben is gebouwd. De oude liften in het bovenste gedeelte van Haideralm zouden de grote stroom vanuit Schöneben niet aankunnen en werden tegelijkertijd met de bouw van de skiliftverbinding afgebroken. Nu zijn er wel nieuwe plannen voor een moderne stoeltjeslift, maar vooralsnog is die er niet. De nieuwe, lange en vlakke verbindingspiste van Schöneben naar Haideralm is helaas niet echt om over naar huis te schrijven, dus er gaat meer effectief terrein verloren dan dat er bijkomt. In de SnowShow uit Val Venosta van afgelopen seizoen komt de verbinding kort ter sprake.

null

Van de baan

Gelukkig worden sommige twijfelachtige projecten ook weleens een halt toegeroepen. Zo werd een aantal jaar geleden nagedacht over een mogelijke 3S-gondelverbinding tussen Flachau en Zauchensee. De gondel met een lengte van maar liefst 7 kilometer zou hoog boven het dal van de Tauern Autobahn (A10) lopen. Een vreemd en vooral lang tracé. Dit project stuitte dan ook op felle kritiek en is inmiddels weer van tafel.

In Tirol liepen de gemoederen hoog op bij de discussie over de verbinding Kühtai - Hochoetz. Het project is al opgenomen in het regeringsprogramma, maar krijgt desondanks felle kritiek. Vanaf Ochsengarten in Hochoetz is Kühtai per skibus in nog geen tien minuten te bereiken, maar om de twee skigebieden te verbinden moet een onaangetast gebied worden ontsloten, groter dan Hochoetz zelf. Ten westen van de Pirchkogel, rondom de Feldringer Böden en de Schafjoch moeten twee lange verbindingsgondels, een stoeltjeslift en enkele pistes worden aangelegd. Kostenplaatje: 58 miljoen euro! Bij beide verbindingsgondels is er geen doorgaande piste mogelijk, waardoor er een stuk met de lift naar beneden moet worden afgelegd. Er moet dus een flinke horizontale afstand worden afgelegd langs meerdere liften. Naast milieuorganisaties ziet een groot deel van de lokale bevolking de plannen om de Feldringer Böden vol te bouwen niet zitten. Met behulp van een petitie probeert men het project te stoppen.

De geplande verbinding Kühtai - Hochoetz (bron: Bergbahnen Kühtai)
De geplande verbinding Kühtai - Hochoetz (bron: Bergbahnen Kühtai)

Andere projecten:
  • De verbinding Alpe d’Huez - Les 2 Alpes staat op de agenda voor 2022-2023;
  • De gondel van Schlick 2000 naar Axamer Lizum hangt nog aan een zijden draadje wegens protesterende milieuorganisaties;
  • Het toppunt van een horizontale verbinding wordt wellicht de 3S-gondel van Spieljoch naar Hochzillertal die 800 meter boven het dal zweeft. Vooralsnog is dit plan in de koelkast gezet.

Voors en tegens

We kunnen dus stellen dat een liftverbinding – horizontaal of niet – voor skigebieden zelf veel voordelen oplevert. Uiteindelijk draait het om winst; een groter aanbod aan pistekilometers trekt meer wintersporters, verhoogt de gemiddelde verblijfsduur en zorgt dus voor meer inkomsten. Ook worden er, zoals in Wagrain en Kaprun, verkeersproblemen mee opgelost. Maar wil je niet per se veel pistekilometers, dan zit je met de komst van een overbruggende liftverbinding vast aan een groter skigebied waar je (vaak) extra voor moet betalen. Ook worden de uithoeken van het skigebied voor beginnende wintersporters nauwelijks te bereiken binnen één dag. Het aanbieden van aparte deelgebied-skipassen zou een tegemoetkoming kunnen zijn. Verder kunnen bepaalde afdalingen en deelgebieden door een verbinding drukker worden, terwijl ze dat niet aankunnen. Dit is het geval bij de verbinding in Schöneben-Haideralm. Omdat er een deelgebiedje verloren is gegaan is het de vraag of deze verbinding een verbetering is.

Ieder project heeft dus zijn voors en tegens. Soms kan een horizontale liftverbinding een logische oplossing zijn van een probleem, maar het kan ook een bizar en overdreven project zijn om twee skigebieden koste wat het kost te verbinden. Misschien moeten we niet te snel voor een horizontale oplossing kiezen en soms zelfs plannen terug in de la leggen. Al was het maar om het feit dat hiermee geen afbreuk wordt gedaan aan de verticale grondslag van de sport.

Lees meer:

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Persoonlijk hou ik niet zo van verbindingsliften; ze kosten vaak alleen maar extra tijd. Op een gegeven moment bieden extra km’s ook geen meerwaarde meer want je kunt maar een beperkte afstand afleggen op een dag. We hebben in Paradiski wel eens een week geboekt in Les Arcs en de volgende week in La Plagne, met telkens een skipas voor het deelgebied. Voor een week zou ik centraal gaan zitten zodat je toch makkelijk het hele gebied door kunt.

Was er ook ooit geen sprake van L2A en Alpe D’huez te verbinden ? Leek mij altijd ferm overdreven :)

Was er ook ooit geen sprake van L2A en Alpe D’huez te verbinden ? Leek mij altijd ferm overdreven :)

Anon5710 op 23 jan 2020 08:30

In 2022-2023. Zie onderaan het artikel in het kader.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Was er ook ooit geen sprake van L2A en Alpe D'huez te verbinden ? Leek mij altijd ferm overdreven :)

Anon5710 op 23 jan 2020 08:30

Eerst dacht ik dat dit compleet overroepen was, maar blijkbaar is dit plan concreet (voor seizoen 2022-2023).
https://youtu.be/NGJb2QkVeow
Hadden ze nog een dalstation erbij gebouwd, zou dit volgens mij wel een serieuze meerwaarde gegeven hebben voor de dagjestoeristen vanuit Grenoble (of in de zomer voor degenen die niet met de fiets omhoog willen of juist wel met de fiets veilig omlaag willen)

Ik lees ook zaken dat men Les Sybelles ook erbij wil verbinden.

Er is ook een ouder forum topic over: https://www.wintersport.be/weblog/bericht/6068/alpe-d-huez-w…

*bericht bewerkt door Vivace op 23 jan 2020 09:20

Glide on!

Er zou eigenlijk een “regel” moeten komen dan skigebieden met alleen een verbindingslift niet als 1 bij elkaar opgeteld gebied mogen promoten. Daarmee zou de prikkel weggenomen worden om onlogische verbindingen te maken, alleen voor het aantal pistekilometers.

Wij skieen grote afstanden per dag; dus ik ben wel een voorstander van grote(re) gebieden; maar er moet wel geskied kunnen worden en enige logica in zitten.
De 3S bahn in Kitzbuhel vind ik dan wel weer een vrij geslaagde verbinding tussen 2 kleinere gebiedjes.
In st. Anton vind ik de verbindingen erg gekunsteld.

Ik ken alleen de G-link van bovenstaande liften en dat vind ik een enorme verbetering voor de beide skigebieden. Het is er nooit overdreven druk en beide skigebieden liggen zo dicht bij elkaar en de verbinding is zo snel dat het nog steeds lekker skiën is.

Zelf heb ik enkele weken geleden gebruik gemaakt van de Vanoise Express tussen Les Arcs en La Plagne en ik was hier toch niet heel tevreden over.
De wachttijden aan deze lift zelf vielen nog wel mee (±20 minuten), maar daarna moesten we nog 3 verbindingsliften nemen in Montchavin en hier was er telkens ook een enorme wachtrij. Alles samen duurde het toch best lang voordat we bovenaan de Salla lift aangekomen waren en de leukere pistes begonnen.

In het laagseizoen, of als je de mogelijkheid hebt om 1 van de eerste cabines te nemen smorgens (moeilijk als je niet in Plan Peisey verblijft) is dit waarschijnlijk geen probleem, maar tijdens de piekweken vond ik het eigenlijk te veel moeite voor wat het opbracht.

Glide on!

Ik vind met de transfer van Paradiski echt helemaal niks mis. Gaat snel, het zijn twee hele verschillende maar leuke gebieden en ze hebben de infrastructuur aan de la Plagne kant weer naar boven ook sterk verbeterd. Allemaal snelle 6 á 8 zitters die je in no time de kom in brengen naar Belle Plagne toe. We zaten afgelopen week in Arc 2000 en met 1 snelle lift kun je bij de Vanoise Express komen. Terug moet je 1 stoeltjeslift en 1 gondel nemen en dan ben je ook weer terug in Arc 2000.

@Vivace: mijn positieve ervaring zal inderdaad alles te maken hebben met het feit dat ik uitsluitend in het laagseizoen naar Paradiski ben geweest en dat ik van wachtrijen verder niks heb gemerkt.

De verbinding Hochgurgl - Obergurgl gaat ook wel, maar die vind ik wat storender traag en lang.

Van Gerlos terug naar Zell am Ziller komen wordt pas echt irritant. Zal met de nieuwe gondel voor het eerste stuk nu wel wat beter zijn, maar dat was eerst echt heel lang in de lift zitten voor nauwelijks afdalingen.

*bericht bewerkt door JelleK op 23 jan 2020 09:55

mijn positieve ervaring zal inderdaad alles te maken hebben met het feit dat ik uitsluitend in het laagseizoen naar Paradiski ben geweest en dat ik van wachtrijen verder niks heb gemerkt.

JelleK op 23 jan 2020 09:52

Komt perfect overeen met mijn opmerking: in de minder drukke weken is er waarschijnlijk helemaal geen probleem en opent deze verbinding zeker mogelijkheden naar extra skiplezier.

De wachttijd aan de Vanoise Express zelf was tijdens de (druktste) nieuwjaarsweek aanvaardbaar, maar de wachttijden aan de stoeltjesliften in Montchavin waren echt frustrerend (ook al omdat deze smorgens echt in de schaduw liggen en je niet kunt genieten van de zon tijdens het wachten). Ze hadden er eigelijk (voor de piekweken) op moeten toezien dat de capaciteit van de liften in Montchavin merkelijk hoger zou moeten liggen dan de aanvoer van wintersporters uit Les Arcs. Nu groeiden de wachtrijen daar maar steeds aan in de loop van de voormiddag.

Glide on!

Er wordt toch nog wel steeds gewerkt aan het verbinden van Flachau met Flachauwinkl / Kleinarl waardoor ook het gebied van Zauchensee met een busritje van 3 minuten verbonden is? Of zijn die plannen ook van de baan?

Er wordt toch nog wel steeds gewerkt aan het verbinden van Flachau met Flachauwinkl / Kleinarl waardoor ook het gebied van Zauchensee met een busritje van 3 minuten verbonden is? Of zijn die plannen ook van de baan?

bram82 op 23 jan 2020 15:44

Ik keek vorige week daaar vanuit flachau wagrain op de berg naar kleinarl, die overbrugging leek me eigenlijk niet erg lang . De liften van kleinarl waren daarvandaan goed te zien .
Lijkt me niet erg ingewikkeld om die gebieden aan elkaar te lijmen …

Groot, groter, grootst…ik hou er niet van! Geef mij maar de charmante dorpjes met hun eigen skigebied(je). En wil ik 1 dag naar een ander gebied dan neem ik gezellig de skibus die door het dal slalomt!

Er wordt toch nog wel steeds gewerkt aan het verbinden van Flachau met Flachauwinkl / Kleinarl waardoor ook het gebied van Zauchensee met een busritje van 3 minuten verbonden is? Of zijn die plannen ook van de baan?

bram82 op 23 jan 2020 15:44

Wagrain wordt vanaf volgend seizoen verbonden met Kleinarl inderdaad (waarbij de Flying Mozart ook geüpgrade wordt, wat op zijn beurt weer door middel van een pendelbusje in Flachauwinkl verbonden is met Zauchensee. Vandaar dat de hierboven G Link ook vanaf 22/3 dicht is dit seizoen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij waren vijf jaar geleden in Hochgurgl-Obergurgl. Daarr was volgens mij toen ook een horizontale verbindingslift waar geen pistekilometers tegenover stonden.

Groot, groter, grootst…ik hou er niet van! Geef mij maar de charmante dorpjes met hun eigen skigebied(je). En wil ik 1 dag naar een ander gebied dan neem ik gezellig de skibus die door het dal slalomt!

Vince1985 op 23 jan 2020 16:31

Kun je nooit met een doel skien, 20x dezelfde piste is ook saai op een dag

Het probleem is meestal niet die ene grote lift, wel alle niet-aangepaste liften voor of na deze lift.
Over de vanoise expres was ik wel best tevreden: nooit echt te druk toen en niet een gebied dat je anders kan doen door rap even de bus te nemen.

De nieuwe verbinding in Sankt Anton daarentegen vond ik dramatisch: voor de Flexenbahn al uren aangeschoven bij elke lift. Om ook de liften daarna overal te moeten aanschuiven. Dan had ik het beter per bus gedaan achteraf gezien.

Ik neem voorbeeld Ifen - Heuberg Arena. Om de 10 minuten een stinkende bus… Kun je uitrekenen per dag wat daar aan Diesel wordt doorgeblazen? Nee, plaats dan toch een mooie lift… Soms is het overdreven, soms nuttig. Bij de planning van verbindingsliften, denk ook steeds meer aan wandelaars, die geen auto / bus meer hoeven te nemen. Goed plannen = win/win Dieren wennen blijkbaar ook heel snel aan de aanwezigheid van een lift., dus dat vormt ook geen probleem.

*bericht bewerkt door Joy85 op 24 jan 2020 08:43

In Trois Vallees ben Ik al deze “problemem” nog nooit tegengekomen. Je kiest voor de toch al forse deelgebieden of je pakt het hele gebied. Wachttijden, te verwaarlozen en er is altijd een alternatief. Ik ben de afgelopen weken heel wat Oostenrijkgangers tegengekomen die helemaal om zijn.

Hen48

Ik neem voorbeeld Ifen - Heuberg Arena. Om de 10 minuten een stinkende bus… Kun je uitrekenen per dag wat daar aan Diesel wordt doorgeblazen? Nee, plaats dan toch een mooie lift… Soms is het overdreven, soms nuttig. Bij de planning van verbindingsliften, denk ook steeds meer aan wandelaars, die geen auto / bus meer hoeven te nemen. Goed plannen = win/win Dieren wennen blijkbaar ook heel snel aan de aanwezigheid van een lift., dus dat vormt ook geen probleem.

Joy85 op 24 jan 2020 08:42

Denk je dat een lift zonder uitstoot draait? En wat denk je dat die dieren vinden van alles wat elke dag uit zo’n lift naar beneden wordt geworpen c.q. valt?

Mr. Slow

Er wordt toch nog wel steeds gewerkt aan het verbinden van Flachau met Flachauwinkl / Kleinarl waardoor ook het gebied van Zauchensee met een busritje van 3 minuten verbonden is? Of zijn die plannen ook van de baan?

bram82 op 23 jan 2020 15:44

Wagrain wordt vanaf volgend seizoen verbonden met Kleinarl inderdaad (waarbij de Flying Mozart ook geüpgrade wordt, wat op zijn beurt weer door middel van een pendelbusje in Flachauwinkl verbonden is met Zauchensee. Vandaar dat de hierboven G Link ook vanaf 22/3 dicht is dit seizoen.

Roy83 op 23 jan 2020 18:35

Bron??
Edit: gevonden, verkeerd gezocht 😬

*bericht bewerkt door Roko op 26 jan 2020 16:21

Uitrusten doe je maar in de lift.

De nieuwe verbinding in Sankt Anton daarentegen vond ik dramatisch: voor de Flexenbahn al uren aangeschoven bij elke lift. Om ook de liften daarna overal te moeten aanschuiven. Dan had ik het beter per bus gedaan achteraf gezien.

Matsoematsoe op 23 jan 2020 23:47

Inderdaad. Als ik vanuit St. Anton richting Lech wil dan pak ik gewoon de auto en parkeer ik op de grote (gratis) parking bij het binnenrijden van Zürs. 15 minuutjes rijden en je kan al voor het openen van de liften vertrekken, zodat je in Zürs meteen de eerste lift kan pakken en de massa voor kan blijven.

Die Flexenbahn is gewoon een drama: op de koop toe moet je in het terugkeren van Zürs naar St. Anton met de lift NAAR BENEDEN…dat is voor mij een absolute no go… ;)

*bericht bewerkt door Skiwi op 26 jan 2020 19:41

In Via Lattea (Cesana) moet je met de gondel naar beneden om van Sansicario richting Cesana te gaan en van de andere kant moet je 99 v.d. 100x met de stoeltjeslift naar beneden om terug te komen. Zo is de Via Lattea Tour ook uitgezet. Dat was voor mij een goede lunchgelegenheid in de lift, maar optimaal is het niet, maar geeft wel gave mogelijkheden om van één naar ander te komen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Er wordt toch nog wel steeds gewerkt aan het verbinden van Flachau met Flachauwinkl / Kleinarl waardoor ook het gebied van Zauchensee met een busritje van 3 minuten verbonden is? Of zijn die plannen ook van de baan?

bram82 op 23 jan 2020 15:44

Jazeker, hij staat al ingetekend op de pistekaartjes van dit jaar. Wordt in seizoen 20/21 in gebruik genomen!

Wordt de Leisieres lieft in Val D’Isere ook als horizontale lift beschouwd?
Zalig liftje om te genieten van het uitzicht.

Wordt de Leisieres lieft in Val D’Isere ook als horizontale lift beschouwd?
Zalig liftje om te genieten van het uitzicht.

juliensiebens op 28 jan 2020 09:58

Eigenlijk wel, hé: aangezien je vanaf de Col de l’Iséran en het deelgebied van Le Fornet deze lift wel moet nemen om terug te keren richting Val d’Isère, je kan niet al skiënd terug ;)

Wordt de Leisieres lieft in Val D'Isere ook als horizontale lift beschouwd?

Zalig liftje om te genieten van het uitzicht.

juliensiebens op 28 jan 2020 09:58

Eigenlijk wel, hé: aangezien je vanaf de Col de l'Iséran en het deelgebied van Le Fornet deze lift wel moet nemen om terug te keren richting Val d'Isère, je kan niet al skiënd terug ;)

Skiwi op 28 jan 2020 10:09

Via de rode piste "Aiglon" kan je toch wel terug.
Ook heen is er nog de zwarte "Tunnel" piste (alleen via steile sleeplift "3000").

Ik kan mij toch niet herinneren dat ik de Lessières lift ooit teruggenomen heb (alleen op weg naar de gletcher gebruikt).
Het is voor mij niet een lift die een heel deelgebied ontsluit (maar het maakt het wel veel makkelijker om er te raken).

*bericht bewerkt door Vivace op 28 jan 2020 11:37

Glide on!

Via de rode piste “Aiglon” kan je toch wel terug.
Ook heen is er nog de zwarte “Tunnel” piste (alleen via steile sleeplift “3000”).

Heen zijn er een paar opties: Tunnel, Table d’Orientation en Arollay.
De Aiglon begint aan het bergstation van de Laisinant lift, daar geraak je vanuit Le Fornet volgens mij niet

Afgelopen vakantie voor het eerst in Aspen geskied. Een vrij groot gebied, bestaand uit 4 losse bergen.
Dit bracht wel weer aan het licht dat zomaar verbinden vaak meer marketing is dan nuttig.
Juist omdat alle 4 de bergen los staan, skiën ze allemaal heel lekker:
Je begint beneden in 1 of 2 ‘base areas’, neemt de lift omhoog, en vanaf de top of kam ski je aan diverse kanten naar beneden. Omhoog, omlaag, de hele dag. Veel skiën, weinig cattracks en al helemaal niet ‘horizontaal’ in de lift.
En zo skiëden we gewoon iedere dag een andere berg. Op de laatste dag 2 bergen op 1 dag, kwestie van even de auto of bus pakken, ook geen punt.

*bericht bewerkt door Slim op 26 feb 2020 17:32

weinig cattracks

wat zijn cattracks?

zijn dat gewoon (bos)paadjes?

A cat track, or catwalk, is often a service road in the summer, or a series of switch backs down a steeper run on the mountain. It’s an easier way to get down for those who might be less experienced.

May the ski force be with you !!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie