Gebruiksaanwijzing: het kopen van tweedehands wintersportmateriaal

Rogier op 06 februari 2020· 54 reacties

null

Er gaat niets boven het in gebruik nemen van spiksplinternieuw materiaal. Tot op de millimeter en RAL-kleurcode naar jouw voorkeur, en met een verzekerde techniek-boost in het vooruitzicht. De bijhorende boost qua uitgave is voor sommigen echter een reden om ook eens bij het tweedehandsaanbod rond te snuffelen. Er is genoeg leuks te vinden, al zijn er ook de nodige valkuilen. Waar moet je op letten als je tweedehands spullen aanschaft?

Fair is fair: wintersportmateriaal is niet goedkoop. Vooral instappers van de sport schrikken nog wel eens van de prijzen. Om kosten te besparen kun je ook tweedehands je slag slaan om later als je de smaak te pakken hebt een upgrade te maken. Er zitten echter behoorlijk wat haken en ogen aan het kopen van tweedehands ski’s en snowboards.

Veel goed tweedehands wintersportmateriaal

Laten we met het goede nieuws beginnen. Op de tweedehands markt is veel goed materiaal te vinden, regelmatig voor weinig geld. Soms vind je een degelijk paar ski’s voor een prijs waar je in de Alpen amper een paar dagen vergelijkbaar materiaal voor huurt. Op wintersportgerelateerde forums staan regelmatig goede deals omdat hier liefhebbers komen. Maar op algemene tweedehandswebsites zoals Marktplaats.nl is het lastiger. De prijzen zijn te hoog en het materiaal is enorm verouderd. Daarom is een oplettend oog van groot belang.

Je kunt soms echt geweldige tweedehands ski's of snowboards vinden
Je kunt soms echt geweldige tweedehands ski's of snowboards vinden

Wat is een goede prijs voor tweedehands ski’s

Betaal nooit te veel voor gebruikt materiaal! Ski’s en snowboards verliezen heel snel hun waarde. Veel winkels zetten ski’s van een vorig seizoen al met flinke kortingen in de uitverkoop. Dit betekent dat tweedehands materiaal uiterst goedkoop moet worden aangeboden, wil het voor jou de moeite zijn. Gebruikt materiaal brengt na een seizoen zeker niet meer dan 40 à 50 procent van de adviesprijs op. Vaak zelfs minder dan dat. Eventueel kunnen speciale (beter dan standaard) bindingen de tweedehandsprijs wat hoger maken, net als hele hoogwaardige modellen. Wintersportwinkels verkopen ook wel eens materiaal uit hun huurdepot. Meestal gaat dit weg met 70 procent korting. En ski’s vanaf vijf à zes jaar oud gaan in de Alpen vaak de vuilstort in.

Tip: Tweedehands materiaal moet na het eerste seizoen zeker 50 tot 60 procent goedkoper zijn dan nieuw.

Pas op met het kopen van topmateriaal

Ski’s en boards zijn gebruiksartikelen! Topmateriaal wordt vaak gebruikt door zeer ervaren wintersporters. Het is zelden een goed idee om dit materiaal tweedehands te kopen. Raceski’s van wedstrijdskiërs krijgen tijdens een seizoen flink op hun donder en worden erg vaak geslepen. Meestal is dit materiaal na een seizoen gewoon helemaal op. Er is geen staalkant en belag meer over. Freestylers slopen hun ski’s en boards door het veelvuldige contact met schansen en rails. En freeriders willen nog wel eens stenen raken die het materiaal geen goed doen. Ook willen zeer ervaren wintersporters nog wel eens persoonlijke modificaties uitvoeren op hun materiaal (alternatieve bindingsposities op ski’s, speciaal geslepen hoeken in de staalkanten) en het kan lastig/onmogelijk zijn om deze tweaks te verwijderen.

Tip: Pas op met topmateriaal. Vaak is dit materiaal zeer hardhandig gebruikt!

Het is belangrijk dat de ski's goed onderhouden zijn
Het is belangrijk dat de ski's goed onderhouden zijn

Let op de kern van je ski’s

Veel (oudere) ski’s en snowboards uit het goedkopere segment hebben een schuimkern. Dit materiaal heeft zeker niet het oneindige leven. Als ze een paar jaar oud zijn, is de spanning eruit. Over het algemeen komen de rijeigenschappen dan overeen met een ski of snowboard dat total loss is. Zeker op harde, ijzige pistes zul je dat verschil voelen. Zelfs als het er qua uiterlijk nog heel netjes uitziet kan het materiaal gewoon helemaal op zijn. Vooronderzoek naar wat voor model, en dus kern, je koopt kan zeker lonen.

Tip: Let extra op bij tweedehands schuimkernen vanwege hun spanningsverlies.

Ken de koper

Tweedehands materiaal kopen is een vertrouwenskwestie. Zeker bij materiaal dat door slecht onderhoud en gebruik flinke schade kan oplopen die niet altijd direct zichtbaar is. Daarom is het prettig om de koper te kennen. Ideaal als het vrienden of kennissen zijn. Ook trouwe forumbezoekers met een lange geschiedenis op onze website zijn een veiligere keuze dan zomaar iemand op het internet. Tel daarbij op dat er op ons forum een soort van sociale controle is bij het materiaal wat te koop wordt gezet. Aardig wat experts kijken mee.

Tip: Koop alleen materiaal van mensen die je vertrouwt of kent.

Een goede visuele check van wintersportmateriaal

Je hoeft geen volleerde wintersporttechnicus te zijn om al een eerste mening te kunnen vormen over het materiaal. Bekijk de tweedehands ski’s of board met een nuchtere blik. Hoe ziet het belag eruit? Zitten er beschadigingen of reparaties in? Bekijk de topsheet: vaak is dit een goede indicator of men netjes met het materiaal is omgesprongen. Bekijk daarna de staalkant erg goed: check of deze goed is onderhouden en scherp is. Kijk overal waar de staalkant loopt. Bij snowboards en bij veel freerideski’s loopt de staalkant om de gehele shape heen. Juist de voor- en achterzijde zijn erg gevoelig voor ernstige beschadigingen. Bekijk ook of er nergens ruimte zit tussen de ski/snowboard en de staalkant. Dit laatste is een absolute no-go aangezien dit voor delaminatie zorgt!

Tip: Bij elke beschadiging moet het duidelijk zijn wat de oude eigenaar eraan gedaan heeft. Ook is elke beschadiging, of gebrek aan onderhoud, een reden voor een lagere prijs.

Beperkte levensduur van ski’s en snowboards

Op Marktplaats.nl zie je veel oud materiaal langskomen. Regelmatig zelfs nog van voor het carvetijdperk! Ski’s en boards van tien jaar oud hebben hun beste tijd echt wel gehad. Als je niet op zoek bent naar een specifiek vintage ski- of snowboardmodel, is het verstandiger om af te zien van materiaal dat meer dan zes tot zeven jaar oud is. De kans dat het ‘op’ is, is dan te groot.

Tip: Ski’s of board ouder dan vijf jaar? Daar moet je goede redenen voor hebben om te kopen!

Systeembindingen zijn breed inzetbaar
Systeembindingen zijn breed inzetbaar

Skibindingen een probleemkindje

Tegenwoordig zie je meer en meer systeembindingen op ski’s. Dit zijn bindingen die op elke skischoen kunnen worden afgesteld. Als je tweedehands ski’s deze bindingen hebben, is er geen enkel probleem. Ook verhuurbindingen zorgen ervoor dat skischoenen altijd passen. Vaak heten dit demobindingen. Maar er zijn ook veel bindingen waarbij de voor- en achterbak zijn ingeboord. Deze passen vaak maar op een beperkt aantal schoenmaten. Soms heb je slechts enkele millimeters speling. Meestal moeten deze bindingen verplaatst worden, waarbij er opnieuw gaten geboord moeten worden. Dit kan maar enkele keren, om de ski niet te veel te beschadigen. Als de boorgaten niet ver genoeg van elkaar verwijderd zijn kan het zelfs helemaal niet. Hier moet je dus rekening mee houden als je tweedehands ski’s koopt. Het verplaatsen van bindingen kost meestal rond de 50 euro.

Tip: Controleer of de skibindingen op jouw skischoenen passen. Zo niet, vraag aan een specialist of ze op maat gemaakt kunnen worden.

Veiligheid voorop bij tweedehands skimateriaal

Een skibinding is veiligheidsmateriaal. Deze bindingen horen open te springen als er te veel kracht op je benen en/of knieën komt te staan, om botbreuken en knieletsel te voorkomen. Hiervoor is het natuurlijk wel van belang dat de bindingen is goede staat zijn. Het spreekt voor zich dat bij oudere bindingen kwaaltjes kunnen ontstaan waardoor deze bindingen niet (meer) naar behoren werken. In gespecialiseerde wintersportwinkels kun je deze bindingen laten testen; de zogenaamde uitwerptest. Bij tweedehands materiaal is het altijd aan te raden om deze test uit te laten voeren.
Ook is het van belang dat de binding goed is afgesteld op je maat skischoen en op je skiniveau. Dat is meer dan alleen vastklikken. Ondanks dat dit geen rocket science is, moet je goed weten wat je doet. Ook hiervoor kun je het beste langs gaan bij een goede wintersportzaak. Dit alles maakt een tweedehands ski duurder dan op het eerste gezicht lijkt.

Tip: Laat je bindingen goed controleren en op maat stellen in een gespecialiseerde skiwinkel.

Snowboardbindingen de zwakke schakel
Snowboardbindingen de zwakke schakel

Snowboardbindingen de zwakke schakel

Net als bij ski’s zijn ook snowboardbindingen een probleemkindje. Deze bindingen zijn vaak van plastic of ander kunststof. Dit is allemaal behoorlijk gevoelig voor beschadigingen. Ook worden er regelmatig schroeven en onderdelen gebruikt die lastig te vinden zijn. Check dus bij de aankoop of de binding nog compleet is. Of de originele schroeven en onderdelen zijn gebruikt en of er nergens (micro)scheurtjes zitten in de binding of in de straps. Door verkeerd opslaan en uv-licht kan het kunststof erg verzwakt zijn. Neem de tijd om dit te controleren.

Tip: Dubbelcheck de snowboardbindingen, want hier zitten aardig wat onderdelen die snel kapot kunnen gaan en aan slijtage onderhevig zijn.

Lees meer:

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ik heb al vaker gedacht om 2e hands ski's te kopen. Waarom geen nieuwe, maar wel kopen?

Ik omschrijf mezelf als een lichtgevorderde skiër. De laatste jaren ging ik steeds een of enkele dagen skiën per jaar in Winterberg en/of in een skihal. Deze en vorige winter zijn we met het gezin een weekje met Kerst gaan skiën. En in maart ga ik nog een lang weekend met mijn broer. Ik heb nu geen eigen ski's en ik huur deze elke keer.

Uiteindelijk wil ik me wel opwerken tot een gevorderde skiër door meer lessen te gaan nemen. Ik denk daarbij aan de zomermaanden in een skihal en/of op een rollerbaan.

Omdat ik wil groeien qua niveau, verwacht ik op termijn andere eisen te hebben aan ski's dan nu. Nieuwe ski's kopen vind ik op dit moment zonde van het geld. Maar omdat ik stiekem steeds vaker ga ;-), ben ik ook meer geld kwijt aan het huren (en het kost ook steeds tijd om deze te huren/passen e.d.). Daarom denk ik er al langer over om 2e hands ski's te kopen.

Eigen schoenen heb ik wel sinds dit seizoen. Met eigen (2e hands) ski's wordt de drempel om even snel een avondje/dagje naar skihal/Winterberg te gaan nog lager omdat je dan alleen nog maar een skipas nodig hebt.

Maar… ik heb totaal geen idee naar welke ski's ik moet uitkijken. Bij huurski's heb ik nooit een idee gehad dat de ene moeilijker of makkelijker skiet dan een andere ski. Ik doe het gewoon met wat ik krijg… ik ben niet de moeilijkste.

Wat zou zinvol zijn in deze situatie?

*bericht bewerkt door lve op 06 feb 2020 09:04

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Kunnen we ook eens een stukje krijgen over het verschil in bindingen? Er is al veel geschreven over rocker, camber, SL, GS, schuim, hout, titanial enz over ski’s, maar ik zie ook heel vaak voorbij komen dat de ene binding echt anders skiet dan en andere binding. Ook in dit artikel zie ik weer: “Eventueel kunnen speciale (beter dan standaard) bindingen de tweedehandsprijs wat hoger maken”. Wat is het verschil tussen diverse merken, hoogtes en speling van bindingen? Wat is het effect van een “goede” binding op een “slechte” ski (in relatie tot je niveau en stijl) en vice versa. Wat is het verschil tussen “demobindingen” en “vastgeboorde bindingen”. Welk effect heeft het wanneer een binding iets verder naar voren of juist achter op de ski geplaatst is? En zo zijn er ongetwijfeld nog wel enkele onderwerpen te bedenken.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn Gaat op de lijst! Leuke ideeën.

Click. Click. Peace

edit: ik kwam dit artikel al wel tegen over het afstellen van de din-waardes. Ook altijd voer voor discussie.
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/462286/alles-over-…

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Hallo,

Ik wil geen 2de hands ski’s kopen, maar mijn vraag is toch gerelateerd aan dit artikel.

Ikzelf heb ooit de Rossignol Zenith Z5’s nieuw aangekocht (al minstens 10 jaar geleden). Door omstandigheden sindsdien de ski’s slechts 2 weken kunnen gebruiken. Dit jaar komt daar verandering in, volgende week ga ik eindelijk nog eens skiën.

Nu had ik gedacht, mijn Z5’s zijn amper gebruikt, dus gaan zij nog in perfecte staat zijn om mee te nemen op vakantie.
MAAR nu las ik het stukje over de mogelijkheid van een schuimkern die doorheen de jaren zijn spanning kan verliezen.
Dus beging ik mij af te vragen ofof het nog wel aangeraden is om ze te gebruiken…

Weet iemand toevallig welke soort kern er in de Z5’s zit?
En hoe kan ik merken dat de spanning er uit is? En indien de spanning er uit is, welke gevolgen ga ik daarvan ondervinden tijdens het skiën?

Ik zou mezelf omschrijven als een licht gevorderde skiër. Ik heb mijn jonge levensjaren heel wat afgeskiet, maar door zo een lange pauze heb ik een groot deel van heel het carve-verhaal wat gemist. Ik ben de laatste weten dus ook veel instructiefilmpjes aan het bekijken om mijn techniek daarin bij te schaven.

Alvast bedankt voor de reactie!

A propos bindingen, de legendarische Look Pivot 15 komt weer terug.

De vraag over bindingen hergebruiken is waarschijnlijk ook nog een leuke. Heb mn Atomic SX12’s vervangen wegens delaminatie, maar daar zit een mooie demo-binding met raceplaat op. Zou eigenlijk zonde zijn om die niet opnieuw te gebruiken, al heeft de nieuwe ski (Blizzard RC GT) ook een demo-binding, maar dan zonder raceplaat. Voor een stel nieuwe latten zonder binding lijkt het me best gunstig om die Atomic bindingen te hergebruiken als er nog geen binding op zit.

Anyhow, ik ben benieuwd naar mn nieuwe gebruikte materiaal. Volgens verkoper 1 week en 1 dag gebruikt en maar 1 keer geslepen. We gaan t zien.

@ive: afgezaagd op dit forum, maar als je lichtgevorderd bent, wilt gaan lessen en dat ook vaak op een wat kleinere ruimte, zou ik kijken naar een niet te heftige lat die graag kort draait. Bv Progressor F18. Mag best overjarig zijn, dan hoeft dat de kop niet te kosten. Online nieuw wel te vinden ruim onder de 300 eur incl bindingen. Ski’s in deze prijsklasse zou ik eerder nieuw dan gebruikt kopen. Prijsverschil is relatief klein en als gebruikte eerst fatsoenlijke geslepen moeten worden, wordt het verschil helemaal klein.

Beetje afhankelijk van wensen, niveau en fysiek/postuur maar dit is een lat waar heel veel mensen mee uit de voeten kunnen.

Edwin van Riel

Kun je aan ski ergens zien hoe oud deze is? Staat er misschien ergens een productiedatum of zo in de ski?

@skizoeker Nee, niet echt. Beste googlen op naam+type of afbeelding. Aangezien de meeste types toch wel om het seizoen wisselen (al is het maar van kleur) krijg je dan een aardig idee.

Edwin van Riel

@Ice.S04 Ten eerste schuim wordt 'soft' door erop te skiën, en in veel mindere mate door ouderdom. dus als er minder opgeskied is, is het niet echt een probleem. Volgens mij zit er in die ski's zeker wat hout en metaal. Dus laat de ski's een goede slijp en waxbeurt geven, en veel plezier ermee op vakantie, ze zijn zeker niet afgeschreven, maar in de verkoop kan je er niet veel meer voor vragen.

*bericht bewerkt door Rogier op 06 feb 2020 10:23

Click. Click. Peace

@Rogier

Super! Dat is leuk om te horen.
Slijp- en waxbeurt hebben ze vorige week gehad, dus ze staan klaar om de bergen te trotseren :-)

@ive: afgezaagd op dit forum, maar als je lichtgevorderd bent, wilt gaan lessen en dat ook vaak op een wat kleinere ruimte, zou ik kijken naar een niet te heftige lat die graag kort draait. Bv Progressor F18. Mag best overjarig zijn, dan hoeft dat de kop niet te kosten. Online nieuw wel te vinden ruim onder de 300 eur incl bindingen. Ski’s in deze prijsklasse zou ik eerder nieuw dan gebruikt kopen. Prijsverschil is relatief klein en als gebruikte eerst fatsoenlijke geslepen moeten worden, wordt het verschil helemaal klein.

Beetje afhankelijk van wensen, niveau en fysiek/postuur maar dit is een lat waar heel veel mensen mee uit de voeten kunnen.

evr66 op 6 feb 2020 09:57

Bedankt voor de tip. Ik heb even gezocht naar F18. Nieuw is deze inderdaad al onder de 300 verkrijgbaar. Maar op gigiski.com lees ik dat deze voor de lichtere skier tot 75kg is. Ik val (helaas) niet in die categorie. Daar zit ik 10 tot 15 kilo boven.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Probeer hem eens, zou je reuze mee kunnen vallen. Andere optie bv Dynastar speedzone 9. staan een per testexemplaren voor 250 op idealo, bij bever momenteel voor 340 nieuw.

Gewoon een relaxte comfortabele lat waar je jaren mee vooruit kunt.

Edwin van Riel

@Rogier

Even van dit topic gebruik maken :)
Kan jij uit leggen hoe je kan zien dat jouw ski “op” zijn of op wat je moet letten ?

Ik heb de opmerking in de skishop gekregen dat mijn ski bijna “op” zijn, en er waarschijnlijk snel nieuwe moet kopen.
Iets te snel naar mijn zin, laat we zeggen dat er ±100 dagen op geskied is in de afgelopen 4 jaar.

Is dit soort slijtage normaal ?

Ik heb even gezocht naar F18. Nieuw is deze inderdaad al onder de 300 verkrijgbaar. Maar op gigiski.com lees ik dat deze voor de lichtere skier tot 75kg is. Ik val (helaas) niet in die categorie. Daar zit ik 10 tot 15 kilo boven.

lve op 6 feb 2020 12:18

@Ive Ik ski de F18 (174) met mijn >85 kg zonder problemen hoor. ;)

*bericht bewerkt door bartvwg op 06 feb 2020 14:44

Bla, bla, bla.

@lve Ik zie anders ook nog een Blizzard RC CA te koop voor weinig. Dit is ook een overjarig exemplaar van 1.78 cm (helaas weet ik jouw lengte niet). Deze zou ook wel eens kunnen bevallen.

https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/blizzard/blizzard-rc-c…

Prima lat waar je ook mee vooruit kan.

Best wishes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 06 feb 2020 14:27

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Rogier

Even van dit topic gebruik maken :)
Kan jij uit leggen hoe je kan zien dat jouw ski “op” zijn of op wat je moet letten ?

Ik heb de opmerking in de skishop gekregen dat mijn ski bijna “op” zijn, en er waarschijnlijk snel nieuwe moet kopen.
Iets te snel naar mijn zin, laat we zeggen dat er ±100 dagen op geskied is in de afgelopen 4 jaar.

Is dit soort slijtage normaal ?

Anon5710 op 6 feb 2020 13:48

Een ski kan op een heleboel manieren ‘op’ zijn. Het kan zijn dat je geen staalkant meer hebt, het kan zijn dat de spanning eruit is (als je ze tegen elkaar zet raken de onderkanten elkaar -bijna- ) of dat je bindingen kapot zijn.

Je kunt het merken als je voelt dat de ski minder levendig is geworden.

Maar als jij er nog lekker op skiet zijn ze niet zomaar op…

Click. Click. Peace

@Rogier

Even van dit topic gebruik maken :)
Kan jij uit leggen hoe je kan zien dat jouw ski “op” zijn of op wat je moet letten ?

Ik heb de opmerking in de skishop gekregen dat mijn ski bijna “op” zijn, en er waarschijnlijk snel nieuwe moet kopen.
Iets te snel naar mijn zin, laat we zeggen dat er ±100 dagen op geskied is in de afgelopen 4 jaar.

Is dit soort slijtage normaal ?

Anon5710 op 6 feb 2020 13:48

Een ski kan op een heleboel manieren ‘op’ zijn. Het kan zijn dat je geen staalkant meer hebt, het kan zijn dat de spanning eruit is (als je ze tegen elkaar zet raken de onderkanten elkaar -bijna- ) of dat je bindingen kapot zijn.

Je kunt het merken als je voelt dat de ski minder levendig is geworden.

Maar als jij er nog lekker op skiet zijn ze niet zomaar op…

Rogier op 6 feb 2020 14:02

En omdat het “opgaan” een langzaam proces is merk je het pas echt goed als je het kan vergelijken met nieuw materiaal.

Übung macht den meister!!!

Inderdaad! :-)

Click. Click. Peace

Bij mijn ski ontstaat aan de achterkant een leemte tussen het belag en de rest van de ski. Het zijn relatief oude ski’s, maar ik heb er afgelopen vakantie een paar weken terug nog heerlijk op geskied. Is daar iets aan te doen, of wordt het tijd om iets nieuws te zoeken? Heet dat dan delamineren?

Mr. Slow

Bij mijn ski ontstaat aan de achterkant een leemte tussen het belag en de rest van de ski. Het zijn relatief oude ski's, maar ik heb er afgelopen vakantie een paar weken terug nog heerlijk op geskied. Is daar iets aan te doen, of wordt het tijd om iets nieuws te zoeken? Heet dat dan delamineren?

Quick op 6 feb 2020 14:20

@Quick Dat heet inderdaad delamineren. Meestal is er niets meer aan te doen en er dringt op deze manier vocht in de (houten) kern. Dat is dan meteen het begin van het einde. Ik zou achter iets nieuws aan gaan, ondanks dat ze recent nog voldeden.

Best wishes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 06 feb 2020 14:25

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Quick

Dat is delamineren. Afhankelijk van de staat van de ski is daar nog wel wat aan te doen, door welwillende skimannen (m/v). Daarvoor zou ik de foto’s moeten zien.

Dat zeggende is het een prima excuus om nieuwe ski’s te kopen ;-)

Click. Click. Peace

@Quick

Dat is delamineren. Afhankelijk van de staat van de ski is daar nog wel wat aan te doen, door welwillende skimannen (m/v). Daarvoor zou ik de foto's moeten zien.

Dat zeggende is het een prima excuus om nieuwe ski's te kopen ;-)

Rogier op 6 feb 2020 14:41

@Rogier Natuurlijk is het te repareren, alles is te repareren… Maar als je er mee de sneeuw in bent geweest, dat begreep ik uit het verhaal van @Quick, dan is er waarschijnlijk vocht bij de houten kern gekomen (ik ga er ook maar vanuit dat het gaat om een ski met houten kern). Dat betekent dus dat de eigenschappen van het gotdroge hout veranderd zijn en dat komt de ski meestal niet ten goede. De vraag is dan of het de moeite waard is. Het is inderdaad wel verstandig om de ski eens te laten inspecteren door iemand met verstand van zaken en die in staat is het te repareren.

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 06 feb 2020 14:51

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Quick

Dat is delamineren. Afhankelijk van de staat van de ski is daar nog wel wat aan te doen, door welwillende skimannen (m/v). Daarvoor zou ik de foto's moeten zien.

Dat zeggende is het een prima excuus om nieuwe ski's te kopen ;-)

Rogier op 6 feb 2020 14:41

@Rogier Natuurlijk is het te repareren, alles is te repareren… Maar als je er mee de sneeuw in bent geweest, dat begreep ik uit het verhaal van @Quick, dan is er waarschijnlijk vocht bij de houten kern gekomen (ik ga er ook maar vanuit dat het gaat om een ski met houten kern). Dat betekent dus dat de eigenschappen van het gotdroge hout veranderd zijn en dat komt de ski meestal niet ten goede. De vraag is dan of het de moeite waard is. Het is inderdaad wel verstandig om de ski eens te laten inspecteren door iemand met verstand van zaken en die in staat is het te repareren.

Chrz!
D

dokteruk op 6 feb 2020 14:49

Spreekt voor zich, maar er is altijd nog erg veel te repareren, meer dan veel winkels je doen geloven.

Click. Click. Peace

Dank voor de reacties heren! Het is inderdaad een ski met in ieder geval een houten kern. Ik zal komend weekend eens wat foto’s schieten van de schade. De onderhoudsman wees me erop want zelf had ik het niet door. Het is overigens niet zo groot en ik heb er op de ski’s ook helemaal niets van gemerkt afgelopen vakantie.

Maar zoals je aangeeft Rogier, mooi moment de aanschaf van wat nieuws te doen. Ben in dat kader ook al een en ander aan het testen geslagen.

Mr. Slow

Een ski kan op een heleboel manieren 'op' zijn. Het kan zijn dat je geen staalkant meer hebt, het kan zijn dat de spanning eruit is (als je ze tegen elkaar zet raken de onderkanten elkaar -bijna- )

Rogier op 6 feb 2020 14:02

Is het omgekeerde ook waar? Ik heb echt hele oude ski's uit het jaar kruik (Atomic betacarv), maar als je ze tegen elkaar aanzet kan er nog steeds een tennisbal tussen.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 06 feb 2020 19:34

@Martin7182 Dat ze niet op zijn, ja dat kan ook. In ieder geval dat de ski nog ongeveer zo goed is als toen ie gemaakt is. Ik weet eigenlijk niet, ik heb het nooit gezien, dat een ski meer spanning krijgt…

Click. Click. Peace

De ski kan nog prima z'n voorspanning hebben maar het kan zijn dat ze een stuk minder stijf zijn dan dat ze ooit waren. Op vlakke pistes en een rustige skistijl zul je er niet eens zo veel van merken maar als je wat sneller gaat en/of meer druk gaat geven dan zullen de ski's meer gaan klapperen of onstabiel aanvoelen.
Maar als jij ze prima aan vind voelen is het helemaal prima toch?

Zelf heb ik laatst een GS snowboard overgenomen wat zeker al 15 jaar oud is. In Zoetermeer getest en voelt nog prima aan. Heb zelf ook nog een SL snowboard van 12-13 jaar oud wat ik ooit zelf nieuw gekocht heb en ook die is nog meer dan prima in orde. Je merkt uiteraard wel dat de geometrie anders is t.o.v. de hedendaags boards. Maar aangezien ik toch geen wedstrijden (van enige betekening) er mee doe voldoen ze voor mij meer dan prima.
Ik denk dat bouwkwaliteit en gebruikte materialen heel erg van invloed zijn op de levensduur van je ski's of snowboard.

null

Links een redelijk nieuwe SL (2e hands gekocht). In het midden de GS van dik 15 jaar oud.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 06 feb 2020 20:38

Übung macht den meister!!!

Quizvraagje, welke ski is van rond 2000 en welke van 2019? :D

null

Quizvraagje, welke ski is van rond 2000 en welke van 2019? :D

null

Martin7182 op 6 feb 2020 21:20

@Martin7182 Niet zo moeilijk, de rechter is van 2000. Dat zijn Atomic Beta Race ski's (10.22 Titanium of 9.18). Die had ik namelijk zelf ook (10.22 Titanium)!

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 06 feb 2020 21:48

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie