Nieuwe skiliften in Oostenrijk (2020/2021)
Zoals elk jaar houd ik jullie ook dit jaar op de hoogte van alle nieuwe skiliften in de Alpen. Anders dan andere jaren is de bouw van nieuwe liften deze zomer een stuk minder vanzelfsprekend, vanwege de coronacrisis. Meerdere skigebieden hebben hun geplande vernieuwingen uitgesteld, maar er zijn ook genoeg andere skigebieden waarbij het ondanks deze tegenslag is gelukt om aankomende zomer hun projecten te verwezenlijken.
Twee nieuwe gondels voor SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental (bevestigd)
De toegang naar het skigebied SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental wordt met ingang van het aankomende winterseizoen verder verbeterd door de komst van twee nieuwe gondels. Zowel Söll als Itter krijgen een nieuwe moderne 10-persoons gondel.
In Söll wordt de 8-persoons gondel Hochsöll uit 1988 vervangen door een 10-persoons gondel met de naam “Hexenwasser”. Vermaak voor families en kinderen stond bij de uitvoering van deze gondel centraal. De nieuwe Hexenwasser gondel wordt een complete beleving waarbij elke gondel een eigen thema krijgt. Een derde van de cabines beschikt bovendien over een audiosysteem waarbij verhalen en muziek kunnen worden afgespeeld.
De derde generatie van de Salvistabahn bij Itter wordt gemaakt door Doppelmayr en krijgt een nieuw middelstation bij de Kraftalm, waar het oude bergstation stond. Het bergstation komt nu op de Kleine Salve waardoor de verbinding met Hopfgarten en de rest van het skigebied sterk wordt verbeterd. De nieuwe gondel is door deze verlenging 650 meter langer. Het dalstation van de Salvistabahn zal worden uitgerust met een sportwinkel, skiverhuur en skidepot. Vanaf het zomerseizoen 2021 zal de nieuwe gondel ook in de zomer draaien.
Verbinding tussen Wagrain en Kleinarl komt er tóch dit jaar (bevestigd)
Eind maart, midden in de opleving van de coronacrisis, zag het er nog niet naar uit dat het goed zou komen met de nieuwe verbinding tussen Wagrain en Kleinarl. Inmiddels is bekend geworden dat de Panorama Link toch al deze zomer wordt gerealiseerd! De nieuwe 10-persoons gondel creëert een (nagenoeg) aaneengesloten skigebied van maar liefst 200 pistekilometers, waardoor Snow Space Salzburg een van de grootste aaneengesloten skigebieden van Oostenrijk wordt.
Het station aan de kant van Wagrain ligt aan de afdaling van de eveneens te vernieuwen Flying Mozart gondel. Deze nieuwe gondel zal echter pas vanaf het winterseizoen 2021-2022 zijn rondjes draaien. Daarnaast zal de verbinding tussen de deelgebieden Flachauwinkl - Kleinarl en Zauchensee hoogstwaarschijnlijk in 2021 worden gerealiseerd, door middel van een korte verbindingsgondel over de Tauern-Autobahn. Dit is de laatste horde voor een compleet aaneengesloten skigebied van Alpendorf tot aan Zauchensee.
Fisser Nordseite krijgt een upgrade (bevestigd)
De lange wachttijden bij de Almbahn, op de Fisser Nordseite in Serfaus - Fiss - Ladis, zullen vanaf aankomende winter worden verminderd door de nieuwe, min of meer parallelle Zwölferbahn stoeltjeslift. Het nieuwe dalstation zal ten opzichte van zijn voorganger wat lager liggen. De 8-persoons stoeltjeslift zal net boven de Schöngampalm starten. Het bergstation blijft op dezelfde plek liggen.
Nieuwe Lärchkogelbahn in Schladming lost problemen op (bevestigd)
Op de Planai bij Schladming - Dachstein vervangt de nieuwe 8-persoons stoeltjeslift Lärchkogelbahn deze zomer een verouderde koppelbare 4-persoons stoeltjeslift. Niet alleen stonden hier vaak de langste wachtrijen, maar ook stond hij regelmatig stil door technisch defecten. Met de komst van dit nieuwe capaciteitsmonster (3500 personen per uur) zullen de wachtrijen verleden tijd zijn. Binnen 4 minuten wordt je comfortabel over een lengte van 1,2 kilometer 422 meter hoger gebracht. Alle informatie en foto’s van de bouwwerkzaamheden kun je in het ‘bouwdagboek van Planai’ vinden.
Koppelbare 6-persoons stoeltjeslift wordt vervangen op de Steinplatte (bevestigd)
Ondanks het feit dat de stoeltjeslift koppelbaar was en over een capaciteit van 2800 personen per uur beschikte, wordt de Kapellenbahn op de Steinplatte deze zomer vervangen door een nieuwe 8-persoons stoeltjeslift van Doppelmayr. De stoeltjeslift was inmiddels toch al weer 25 jaar oud en volgens het skigebied niet meer van deze tijd. Men wil de hoogste kwaliteitsstandaarden aanhouden, waardoor de lift wordt uitgerust met stoelverwarming, beschermingskappen, automatische sluitbeugels en een in hoogte verstelbare lopende band voor het veilig instappen van kinderen. De capaciteit van de nieuwe lift ligt ongeveer 15 procent hoger dan zijn voorganger. Bij het bergstation wordt een ondergrondse garage gebouwd voor de opslag van de stoeltjes.
Karleskogl sleeplift in Sölden verzet
Dit is geen nieuwe skilift, maar wel een leuk detail. Door het terugtrekken van de Rettenbachgletsjer in Sölden wordt het dalstation van de Karleskogl sleeplift naast de grote liftpaal van de tweede sectie van de Schwarze Schneid gondel geplaatst. Tijdens de bouw van de Schwarze Schneid gondel is deze controversiële liftpaal uitgerust met een verwarmingselement. Dit element zou in gebruik genomen worden wanneer de stromende gletsjer te dicht bij de liftpaal zou komen. Inmiddels is dit gevaar door het terugtrekken van de gletsjer geweken, en kan het dalstation van de Karleskogl sleeplift dus hier worden gebouwd. Door de terugtrekkende gletsjer kon het liftspoor niet meer worden gebruikt en moest halverwege worden ingestapt.
Overige projecten in Oostenrijk deze zomer
Andere liftprojecten die deze zomer in ieder geval gerealiseerd worden zijn:
- Glungezer 10-persoons gondel/6-persoons stoeltjeslift Tulfeinexpress (bevestigd, blog volgt)
- Schladming - Dachstein - Reiteralm: 6-persoons stoeltjeslift Schoberbahn (bevestigd)
- Berwang 6-persoons stoeltjeslift Thanellerbahn (bevestigd, blog volgt)
- Kühtai: 6-persoons stoeltjeslift Gaiskogelbahn (bevestigd)
- Sankt Gilgen am Wolfgangsee: 8-persoons gondel Zwölferhornbahn (bevestigd)
- Bad Kleinkirchheim: 6-persoons stoeltjeslift Spitzeck (bevestigd)
Liftprojecten die zijn uitgesteld
Door de coronacrisis zijn helaas ook meerdere bouwprojecten vertraagd, waardoor men de geplande liften pas eind 2021 zal kunnen openen. Het was lange tijd onbekend wanneer de werknemers weer aan de slag konden, belangrijke liftonderdelen konden worden geleverd en welke veiligheidsmaatregelen getroffen moesten worden. Door de versoepelingen kan men nu op meerdere locaties toch al deze zomer met de bouw starten, maar het tijdschema is te krap om de projecten voor het aankomende skiseizoen 2020/2021 al te voltooien. Een lijstje met projecten in Oostenrijk die zijn uitgesteld:
- Salzburger Sportwelt - Wagrain: 10-persoons gondel Flying Mozart
- Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn:10-persoons gondel Saalbach-X-press (nieuwe liftverbinding Viehhofen-Saalbach) (eind 2022 gereed)
- Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn: 6-persoons stoeltjeslift Limbergbahn
- Obergurgl - Hochgurgl: 10-persoons gondel Roßkarbahn
- Zillertal Arena: 10-persoons gondel Krimml X-Press
- Zillertal Arena: 8-persoons stoeltjeslift Kapauns
- Zillertal Arena: 6-persoons stoeltjeslift Duxer-X-Press (was sowieso pas in 2021/2022 gepland, maar nu ook mogelijk uitgesteld naar seizoen 2022/2023)
- Hochzeiger: 8-persoons stoeltjeslift Rotmoosbahn
Lees meer:
Plaats een reactie
@Henri. Waarom is de nieuwe lift in bad Kleinkirchheim onzeker?
@FréDB het project staat gepland voor deze zomer, maar Bad Kleinkirchheim heeft vooralsnog geen officieel bericht gepubliceerd met de aankondiging. Het blijft dus nog even onduidelijk of het ze daadwerkelijk gaat lukken om het project deze zomer te realiseren.
BKK heeft ook niet het beste trackrecord met vernieuwingen volgens planning doorvoeren…
Jammer dat er nieuwbouw komt op de Zwölferhorn, dat was echt een schitterend museumstuk! Met al het zomertoerisme daar wel erg begrijpelijk dat 250 personen/u niet meer echt toereikend was…
Bedankt voor het overzicht. Op opensnowmap.org staat al de nieuwe Einhornbahn ingetekend vanuit Burserberg, ik kan daar verder geen informatie over vinden wanneer deze gebouwd zou gaan worden.
Zou op zich niet gek zijn want de huidige 2-persoons stoeltjeslift is een antiek beestje uit 1972.
Mooi lijstje weer, @Henri
Op het lijstje uitgestelde projecten kan de Roßkarbahn in Obergurgl, waar de 4-persoons stoeltjeslift vervangen zou worden door een 10-persoons gondel.
Dankje @Arjen2, ik heb hem toegevoegd!
Toch knap dat ze de investeringen door laten gaan. Ik ben wel benieuwd wat voor verwachting van komend seizoen ze hebben dan…
Toch knap dat ze de investeringen door laten gaan. Ik ben wel benieuwd wat voor verwachting van komend seizoen ze hebben dan…
RoteHersentote op 6 jul 2020 19:41
Het zou dan ook interessant zijn om te weten wat de kosten zijn om een project uit te stellen. Ik gok dat de verwachtingen voor komend seizoen lager zijn dan normaal, maar een project uitstellen lijkt me ook niet kosteloos. Iemand enig idee hierover? Bijvoorbeeld hoeveel procent duurder een project wordt van een jaar uitstel?
Het zou dan ook interessant zijn om te weten wat de kosten zijn om een project uit te stellen. Ik gok dat de verwachtingen voor komend seizoen lager zijn dan normaal, maar een project uitstellen lijkt me ook niet kosteloos. Iemand enig idee hierover? Bijvoorbeeld hoeveel procent duurder een project wordt van een jaar uitstel?
ThomasG op 7 jul 2020 09:35
Of misschien wel: Hoeveel goedkoper kan een project worden als je het juist dit jaar uitvoert? Ik kan me voorstellen dat liftfabrikanten en aannemers met veel legere orderportefeuilles zitten, en daarom eerder bereid zijn lagere prijzen te accepteren.
Zie je in projecten die minder ver staan ook aanpassingen aan geplande projecten? Bv eerder stoeltjesliften ipv gondels, of een soort télémixte?
Of doen ze gewoon verder wat ze van plan waren?
@Henri : enig idee wat ze aan het bouwen zijn net na de afrit Flachau? Op de linkerzijde van de autosnelweg zie je grote werkzaamheden. Verbreding pistes? Nieuwe piste?
Gisteren heeft het Tiroolse skigebied Kühtai de bouwvergunning voor de nieuwe Gaiskogelbahn gekregen. De stoeltjeslift zal de Gaiskogel sleeplift vervangen.
Henri op 15 jul 2020 18:58
@Henri een beetje off topic, maar over Kühtai/Hochoetz gesproken - zo te zien is er een nieuwe piste in Hochoetz die vorig jaar nog niet op de pistekaart stond als ik het goed heb:
@FréDB het project staat gepland voor deze zomer, maar Bad Kleinkirchheim heeft vooralsnog geen officieel bericht gepubliceerd met de aankondiging. Het blijft dus nog even onduidelijk of het ze daadwerkelijk gaat lukken om het project deze zomer te realiseren.
Henri op 1 jul 2020 22:33
De bouw van de lift is vandaag bevestigd. Net een mail ontvangen van de Bad Kleinkirchheimer Bergbahnen.
De nieuwe Hexenwasser in Söll gaat zaterdag open. Er wordt met man en macht gewerkt om deze op tijd open te hebben. Het gaat er wel heel mooi uitzien. Zelfs hebben sommige liftjes een bezemsteel aan de zijkant van het gondeltje.
Wij waren de afgelopen twee weken in het Zillertal en op de Rorhberg waren er wel degelijk bouwwerken aan de gang(middenstation, Wiesenalm) .
Weliswaar ben ik zo dom geweest om foto’s te vergeten nemen.
Hoi @Henri,
Rare vraag, maar weet jij of er nu of in de (verre) toekomst er de mogelijkheid bestaat dat er een liftverbinding gaat komen vanuit Bad Mitterndorf naar Tauplitz. De afdaling naar beneden is er wel, maar nog geen lift. Wellicht heb jij hier meer info over :)
Alvast bedankt!
groet, Marjolein