Nieuwe skiliften in Frankrijk (2020-2021)

Henri op 17 juli 2020· 19 reacties

Vanuit het dorpje Samoëns-Vercland in Le Grand Massif wordt een gloednieuwe gondel gebouwd
Vanuit het dorpje Samoëns-Vercland in Le Grand Massif wordt een gloednieuwe gondel gebouwd

Net als de andere Alpenlanden presenteert natuurlijk ook Frankrijk weer een aantal nieuwe skiliften voor het seizoen 2020-2021. Helaas zijn het er door de coronacrisis wel wat minder en hebben meerdere skigebieden hun geplande vernieuwingen uitgesteld. Vandaag geef ik een compleet overzicht van alle nieuwe liften in Frankrijk. Eerder schreef ik over de nieuwe skiliften in Oostenrijk en Italië.

Nieuwe gondel in Samoëns vervangt oude eitjesgondel (bevestigd)

In Le Grand Massif wordt deze zomer gewerkt aan de nieuwe 10-persoons gondel Vercland. De gondel verbindt het dorpje Vercland bij Samoëns met het skigebied en vervangt een waar museumstuk. De Saix gondel was een van de laatste originele rode 4-persoons eitjesgondels van Poma (“Poma Oeufs”). De nieuwe capaciteit ligt rond de 3000 personen per uur, wat bijna een verdrievoudiging is ten opzichte van zijn voorganger. Het lifttracé blijft nagenoeg onveranderd.

Capaciteitsverhoging Plattières lift in Méribel (bevestigd)

Nadat in Méribel (Les Trois Vallées) in 2012 de eerste en tweede sectie van de Plattières gondel zijn vervangen door een moderne gondel, wordt deze zomer de Plattières 3 gondel uit het jaar 1984 vervangen door een stoeltjeslift. De gondel vormde een belangrijke verbinding met Les Menuires, waardoor de capaciteit in de laatste jaren niet meer toereikend was. De nieuwe lift zal een koppelbare 6-persoons stoeltjeslift worden met de naam ‘Bouquetin’ en krijgt een verhoogde capaciteit van 2600 personen per uur.

Er is een einde gekomen aan het tijdperk van de kleurrijke Plattières 3 gondel in Méribel (FB Méribel, Coeur des 3 Vallées)
Er is een einde gekomen aan het tijdperk van de kleurrijke Plattières 3 gondel in Méribel (FB Méribel, Coeur des 3 Vallées)

Verbinding twee deelgebieden in Arêches - Beaufort (bevestigd)

Met de nieuwe 10-persoons “Telecabine du Bois” worden de twee deelgebieden van Arêches - Beaufort beter verbonden. Om van La Planay terug naar Arêches te skiën is er een lang en vlak pad beschikbaar dat niet heel sneeuwzeker was. Met de komst van de nieuwe gondel kan deze blauwe piste omzeild worden, en hoeft het skigebied bij sneeuwgebrek geen bussen in te zetten om de wintersporters terug naar Arêches te brengen. Het dalstation bevindt zich in Le Planay op 1204 meter hoogte en het bergstation ligt bij het kinderland van Le Cuvy op 1736 meter hoogte. De gondel wordt gebouwd door Poma.

Twee vernieuwingen in het skigebied van Alpe d’Huez (bevestigd)

In Alpe d’Huez - Grand Domaine wordt deze zomer op twee plekken tegelijkertijd gewerkt aan nieuwe skiliften. Allereerst wordt er een nieuwe 10-persoons gondel “Eau d’Olle Express” vanuit het dal gebouwd. Vanaf komend seizoen is het mogelijk om vanuit Allemond in het Eau d’Olle dal direct in het skigebied te komen. Het bergstation van de nieuwe gondel ligt in het skidorp Oz en Oisans, waar je met de Poutran en l’Alpette gondel verder het skigebied ingaat. De gondel wordt gebouwd door Leitner en zal een capaciteit krijgen van 2000 personen per uur. Het zal bij een pure liftverbinding blijven; een dalafdaling naar Allemond is in dit terrein niet mogelijk.

Het bergstation van de nieuwe Eau d'Olle Express (FB Oz-Vaujany Domaine Skiable)
Het bergstation van de nieuwe Eau d'Olle Express (FB Oz-Vaujany Domaine Skiable)

Even verderop in Vaujany wordt er een gloednieuwe combibaan gebouwd. De Clos Giraud stoeltjeslift en de Montfrais 2 worden afgebroken. De nieuwe Clos Giraud combibaan krijgt cabines die plaats bieden aan 10 personen en stoeltjes voor 6 personen. De verbinding tussen Montfrais (dalstation op 1683m) en Alpette (bergstation op 2053m) wordt door de komst van deze nieuwe combibaan aanzienlijk verbeterd.

Een overzicht van de twee projecten in het skigebied van Alpe d'Huez (in groen): links de nieuwe Clos Giraud combibaan, in het midden de nieuwe toegangsgondel vanuit Allemond
Een overzicht van de twee projecten in het skigebied van Alpe d'Huez (in groen): links de nieuwe Clos Giraud combibaan, in het midden de nieuwe toegangsgondel vanuit Allemond

Stoeltjeslift vervangt drie liften in Le Grand Domaine (bevestigd)

In Le Grand Domaine vervangt de nieuwe koppelbare 6-persoons stoeltjeslift Biollène de gelijknamige 4-persoons stoeltjeslift en de twee Arenouillaz sleepliften. Het is een populaire sector in Valmorel met veel aantrekkelijke blauwe pistes en een snowboardcrossbaan, waardoor het een logische beslissing is deze drie liften te vervangen door een moderne en snelle lift. Over een lengte van bijna 1,5 kilometer overbrugt de nieuwe stoeltjeslift 279 hoogtemeters.

In Valmorel worden drie liften afgebroken (rood). Een moderne stoeltjeslift komt daarvoor in de plaats (groen)
In Valmorel worden drie liften afgebroken (rood). Een moderne stoeltjeslift komt daarvoor in de plaats (groen)

Overige projecten in Frankrijk

Andere liftprojecten die deze zomer gerealiseerd worden zijn:

Uitgestelde liftprojecten

Door de coronacrisis zijn helaas ook meerdere bouwprojecten vertraagd, waardoor geplande skiliften op zijn vroegst eind 2021 in bedrijf kunnen worden genomen. Een lijstje met liftprojecten in Frankrijk die zijn uitgesteld:

Lees ook:

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Hallo Henri, moet valloire niet Valmorel zijn in de tekst ?

@Joris1973 oeps ;) Heb het aangepast, dankje!

*bericht bewerkt door Henri op 17 jul 2020 09:02

Met die twee liften vanuit Orelle waren ze vorig jaar toch al begonnen. Gaan ze dat niet afmaken deze zomer?

*bericht bewerkt door Jaco op 17 jul 2020 11:13

Eindelijk gaat die lange vervelende sleper naar L’Oullion in Les Sybelles weg! Overigens is het beginpunt van de zeszitter straks ook het eindpunt van een nieuwe gondel die St.Sorlin verbind met de L’Oullion bergrug.

Altijd informatief die liftenblogs! Goed bezig Henri 💪

Eindelijk gaat die lange vervelende sleper naar L’Oullion in Les Sybelles weg! Overigens is het beginpunt van de zeszitter straks ook het eindpunt van een nieuwe gondel die St.Sorlin verbind met de L’Oullion bergrug.

ML-015 op 17 jul 2020 12:34

Klopt, die heet La Sapinière. Die komt een jaar later. Dat wordt een mooie verbetering voor dat gebied. Je kunt dan veel makkelijker van St Sorlin naar Le Corbier/La Toussuire vice versa. Ik ben wel benieuwd of daar ook een dalafdaling bij gaat komen. Dat lijkt een mooie helling, maar wel recht op het zuiden.

De werken in orelle zijn toch bezig , of worden ze gestopt

@Jaco @Pieter230976, daar zijn ze vorig jaar inderdaad mee begonnen. Eerst een tegenslag door een aardverschuiving, daarna corona… Er wordt inmiddels ook weer doorgewerkt, maar het project wordt pas volgende zomer afgerond.

*bericht bewerkt door Henri op 18 jul 2020 15:32

@Henri heb jij toevallig meer informatie over de grote uitbreidingen die voor Val Cenis/ Termignon al sinds vorig jaar op de pistekaart staan?

null

*bericht bewerkt door Matthias123 op 21 jul 2020 14:54

Born to Ride

@Henri heb jij toevallig meer informatie over de grote uitbreidingen die voor Val Cenis/ Termignon al sinds vorig jaar op de pistekaart staan?

Matthias123 op 21 jul 2020 14:54

Niet @Henri, maar probeer het eens hier
https://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?showto…

*bericht bewerkt door Onnem op 21 jul 2020 22:36

The older I get, the better I was

@Onmen sorry, ik spreek best een woordje buiten de deur (vloeiend Engels, Duits B2) maar Frans gaat hem helaas echt niet worden.

Born to Ride

Les Contamines: 6-persoons stoeltjeslift Olympique (onzeker)

Men is inmiddels gestart met deze.

Inmiddels is men begonnen aan de bouw van de Gaston Express in Les Sybelles.
Hier zijn foto’s van de werkzaamheden:https://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?s=88d2…

@Matthias123 @Onnem Over die nieuwe liften op de Combe de Cléry in Val Cenis wordt al meer dan 10 jaar gesproken en ze staan al ingetekend sinds 2013. Zie bvhttps://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?showto…
Probleem is dat die liften gepland zijn in een beschermd natuurgebied… of ze er ooit gaan komen, is dus de vraag. In elk geval zijn ze nog niet officieel ingepland.
Wel is de TC6VieuxMoulin inmiddels vervangen door een TC10, maar dat wisten jullie vast al…
En @Matthias123 dat RemonteesMecaniques-Forum is genoeg reden om je Frans te verbeteren:) Over letterlijk alle liften in FR (incl afgebroken liften) vind je daar info:)

La Plagne stopt de exploitatie van de liften op de gletsjer.
Interessante video (wel in het Frans, maar met duidelijke kaarten en mooie beelden) over de toekomst van het skiën op de Bellecote en Chiaupe gletsjer in La Plagne. Gevolg van de nieuwe plannen is de opheffing van de liften op de gletsjer wat op zich niet veel pistekilometers gaat schelen, maar wat wel zorgt dat een aantal off piste afdalingen niet of veel moeilijker bereikbaar zullen zijn.

bon ski

@Skifan merci! mijn Frans is niet heel goed - welke reden wordt er gegeven voor het stoppen van de exploitatie op de gletsjer?

@KarelJansma
3:45

  • verlopen van vergunning van de huidge cabinelift (gebouwd in 1978) https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tcd6-de-b…
    (je kan altijd google translate op deze site loslaten als je wil)
  • veelvuldige storingen aan deze oude liftinstallatie
  • te weinig debiet nu: 925 personen per uur (de nieuwe lift zou 2500-3000 personen per uur kunnen bedienen)
  • slechte weerstand tegen windstoten (die veel voorkomen op deze hoogte) = vaak is de hele sector afgesloten hierdoor
  • om bij de gletscher te komen moet je eerst door een dal (de lift gaat dus een stuk omlaag voordat deze helemaal omhoog gaat tot aan de gletscher). Dit heeft tot gevolg dat bij ongevallen en wanneer de sector moet sluiten (b.v. omwille van onverwachte windstoten) er bijna altijd gebruik gemaakt moet worden van een helicopter om de mensen te kunnen evacueren.
  • de liftbakjes zijn blijkbaar ook niet van deze tijd (skihouders te klein voor veel brede skis/snowboards mee te kunnen nemen) = nog minder debiet
  • nieuwe sector (Col de la Chiaupe) kon niet makkelijk bediend worden via de omweg via de gletscher.

(niet vermeld in de reportage): de ouderdom van de liften op de gletscher zelf is ook niet je dat en ook hier zijn blijvende investeringen nodig omwille van het smelten van de gletscher/veranderen van de permafrost.

Glide on!

@KarelJansma
Op 3.40 staat een lijst van redenen:
1 niet meer conform de voorschriften;
2 vaak defect;
3 lage capaciteit (900 per uur);
4 niet bestand tegen harde wind;
5 te kleine bakken voor skies;
6 geen afdaling van de chiaupe gletsjer;
7 in geval van “evacuation verticale” is altijd een heli nodig;

Later wordt er op persoonlijke titel aan toegevoegd dat ook de bezuinigingen op personeel een rol zullen spelen (zie de lijst op 18.30):

  • 2 liften minder = minder personeel;
  • 9000m2 piste (2,5km in lengte) minder pistes = minder pisteurs en minder pistenonderhoud;

De auteur noemt als groot nadeel van de nu gekozen oplossing dat een groot gedeelte van de nu goed bereikbare off piste routes straks niet meer of alleen met een grote fysieke inspanning te bereiken zijn.

Onze foto’s van deze herfst: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Samenvatting van alle nieuwe liften in Frankrijk: https://www.skipass.com/news/les-nouveautes-dans-les-domaine…

bon ski
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie