Wie zit op combinatie skipassen te wachten?

Rogier op 07 oktober 2015· 30 reacties

null

Bezoekers van onze website zal het forum-topic over de prijsstijging in het Brandnertal niet ontgaan zijn. Het Brandnertal verhoogt de prijzen behoorlijk dit seizoen. Waarom? Omdat het gebied nu een combinatieskipas met Montafon verkoopt . Op papier klinkt dit mooi, meer pistes, meer mogelijkheden, maar in werkelijkheid heb je hier weinig aan, want om vanuit Brand in het Montafon dal te komen moet je een flink stuk reizen. Het is een trend bij veel skigebieden om combinatiepassen te leveren, maar zitten wij hier als wintersporter wel op te wachten?

Brand en Montafon
​Wil je in Brand skiën met een skipas van drie dagen of meer dan ben je verplicht om een Brand Montafon pas te kopen. Hierdoor is de prijs van Brand behoorlijk omhoog geschoten. Aan de ene kant logisch, want je kunt met een pas op veel meer pistes terecht. Maar hoe reeël is het dat je tijdens je vakantie je auto pakt om vanuit een prima en leuk skigebied 40 minuten te gaan rijden voor een ander gebied? Wintersporters die graag naar een ander gebied gaan, die hebben zo’n combinatiepas niet nodig en skigebied-hoppen uit zichzelf wel. Brand zet zich op de kaart als familiegebied, maar 40 minuten naar een deelgebied moeten reizen is niet echt familie-achtig. De prijsstijging kan afhankelijk van de gezinssamenstelling behoorlijk oplopen.

null

​Superskipassen
​Veel wintersporters zoeken op pistekilometers en willen graag grote gebieden. Dit leidt tot liegende skigebieden, zoals Roel ons pas al schetste, maar ook de drang van gebieden om samen te gaan. Zijn de gebieden onderling verbonden dan is dat natuurlijk helemaal logisch, maar liggen de gebieden ver uit elkaar waardoor je echt in de auto moet stappen, hoe nuttig en gewild zijn dit soort superskipassen dan?

Verbingen met een lift
Het samengaan van skigebieden is natuurlijk een mooi iets, als er liften en pistes worden gebouwd zodat er werkelijk meer te skiën valt. Een voorbeeld van een echte succes-samenvoeging is voor mij het gebied Ski Juwel. Deze combinatie voelt natuurlijk en goed. Maar stel dat die lift tussen Wildschönau en Alpbachtal nooit was gebouwd dan zou het samenvoegen totaal onlogisch zijn geweest, toch?

null

Keuze aan de skiër
Veel gebieden geven je ook de keuze, een skipas voor een deelgebied, of een skipas voor alle gebieden samen. In de Trois Vallées is het nog mooier geregeld. Hier kun je een deel-pas kopen, voor bijvoorbeeld Val Thorens (150 km), Vallée des Belleville (300 km) of de hele Trois Vallées (600 km). En koop je een deelgebied-pas en je wilt een dag het hele gebied rond dan kun je deze voor die dag opwaarderen. En dit is nota bene een skigebied dat compleet verbonden is. Een voorbeeld voor Brand?

Dagtickets
Natuurlijk heb je ook tussenoplossingen. Bijvoorbeeld tussen Alpe d’Huez, Les Deux Alpes, Serre Chevalier, Puy Saint Vincent en Via Latea bestaat er de Galaxypas. Je betaalt geen cent meer voor je weekpas, maar met een pas in een van deze gebieden mag je één dag skiën in een van de andere gebieden. Stel dat je dus een weekpas koopt in Puy dan ski je wel heel goedkoop een dag in Serre Chevalier en een andere dag in Via Lattea. Zo heb je meer gebieden die dit soort extra dagpassen meeleveren. Dit is op deze manier dus geen echte combinatie pas maar meer een leuk lokkertje.

Wat is jullie ervaring met combinatieskipassen? En zijn ze gewend. Denken jullie dat jullie met deze pas nu eerder richting Brand zullen vertrekken of juist minder snel?

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ik vind dat de skigebieden de klant zelf een keuze moet kunnen laten maken. Vorig jaar hadden wij een huisje in Hochkrimml aan de skipiste. Het aaneengesloten skigebied van 143 km van het Zillertalarena was voor ons groot genoeg om ons een week te vermaken en we hadden geen zin om in de auto te stappen en kilometers te moeten rijden om in een ander skigebied te gaan skieën. Maar als je een skipas koopt van meer dan 2 dagen dan ben je verplicht om de dure Zillertale Superskipass te kopen. Ik kan me daar wel een beetje boos om maken. Ik betaal veel geld, voor iets wat ik helemaal niet gebruik!

Kom zelf al jaren in de wildschonau (nu ski juwel). Ben het idd met je eens dat het een gouden greep is, maar ook daar hebben ze nog wel een misser. Niederau ligt toch echt apart van de rest, weliswaar maar op een kwartiertje rijden. Maar ik heb heel vaak beginnersgroepjes les daar gegeven en die komen never nooit niet in Auffach, laat staan Alpbach. Toch kopen die mensen allemaal een pas voor het hele gebied. Eigenlijk zou ook daar een aparte (goedkopere) pas voor Niederau moeten bestaan. Net als dagpassen voor minder geld, maar alleen voor Niederau. Duitsers die maar een dagje komen skiën halen nu een pas voor het hele gebied, terwijl je misschien alleen in Niederau blijft.
Probleem hier is ook juist de verbinding. Van alle passen verkocht in Niederau gaat een deel ook naar de bergbanen van Alpbach. Als Niederau losse dagpassen zou verkopen krijgt Alpbach daar niet een deel van…

Ik heb juist behoefte aan ‘deelgebied’-passen.
Nu koop je (bijvoorbeeld) een Montafonpas, terwijl ik alleen maar in Gargellen ga skiën. Meer heb ik niet nodig met mijn gezin.
Inderdaad, L3V doet dat goed. Ik kon met een Bellevillepas prima uit de voeten.
Een combipas als het niet eens een aangesloten gebied is zal voor een handjevol skiërs interessant zijn, maar zeker niet voor gezinnen.

Ander onderwerp, maar ook interessant voor gezinnen: overdraagbare passen… 's Morgens papa en 's middags mama.
Of familiepassen: interessante prijzen bij 2 volwassenen en 2 kinderen. Sommige gebieden doen het, maar vele nog niet.

Nee, ik heb nog weinig gebieden ontdekt die ECHT kwalificeren als familiegebied.

Grotendeels zijn die passen alleen handig indien je een weekpas koopt voor een gebied. Ikzelf ga vaak naar de portes du soleil en vertrek dan vanuit Les Gets. Mocht je dan helemaal naar Chatel skien in Zwitserland moet je echt je best doen. De vraag is dus ook een beetje, hoeveel zin heeft het dat twee plaatsen zo ver uit elkaar in de zelfde pas zitten…

Gelukkig zijn die Fransen niet in alles onredelijk en kun je zoals hiervoor al gezegd werd door @jay en @rogier. Deze deelpassen zorgen ervoor dat je “een dagje” het grote gebied kan nemen bijvoorbeeld, die levert meerwaarde ipv gedwongen samenvoeging om meer geld te kunnen vragen.

Deelpassen maakte ik ook altijd gebruik van in Davos(CH) waar ik vaak ben geweest, hier zijn 5 skigebieden die niet aan elkaar zitten. Vaak dus onzinnig om pas voor alle bergen de hele week te nemen omdat als je 'smorgens besluit op berg 1 te beginnen je nooit naar berg 5 komt voor het einde van de dag.

Slimme truucjes zijn die gebiedspassen dus, tenzij het als bovengenoemde optie als service is…

Toevoeging op Jay zn familie gebied verhaal: Portes du soleil laat je punten sparen waarbij deelgebied 25 punten is bv en de gehele PdS 50 punten. Met 500 punten kun je een gratis dagpas krijgen.
Dit telt als je met een familie bent toch lekker aan, zeker jaar op jaar waardoor ik afgelopen jaar “gratis” een week geskied heb!

Ik vind zelf de Zillertaller super ski pas wel erg fijn. Wij zaten vorig jaar in Kaltenbag en dan is het heel leuk om een dagje in Zillertal Arena te boarden. Komend voorjaar zitten we in Zell am Ziller en ben je binnen 10 minuten in zowel Zillertal arena Zillertal 3000 als Ski optimal.
Ik snap wel dat als je Hochkrimml zit je hier niet echt gebruik van gaat maken maar van de prijs van 237 euro krijg ik niet het idee dat je fors betaald voor de andere gebieden.

@PvdH: ja dat is klantenbinding, slim!
Toen de kids nog klein waren boeide het ons niet veel. We kochten toch maar één weekpas en deelden deze (mag niet, weet ik, is al een topic over volgeschreven).
Nu mag ik 4 weekpassen aftikken en kijk ik wel degelijk naar de kosten daarvan. Gebieden waarbij ik het gevoel krijg dat ze het vel over m’n neus trekken vermijd ik.

Eigenlijk ligt er nog een veel principiëlere vraag onder. Waarvoor betaal je eigenlijk per definitie meer voor een pas voor een groter gebied? Waarschijnlijk is het enige juiste antwoord: omdat er sprake is van marktwerking en veel mensen bij meer kilometers ook bereid zijn om meer te betalen.

Of een gebied nou 100 of 400 km piste heeft: je maakt er per dag niet meer gebruik van. Dus een gebied dat 4 x zo groot is, kan ook 4 x zoveel gasten per dag aan. En heeft dus 4 x zoveel inkomsten. En ook 4 x zoveel uitgaven: 4 x zoveel liften, 4 x zoveel sneeuwkanonnen, pistenbullys, personeel etc. etc.

Anders gezegd: ik snap dat een gebied met 10 kilometer piste goedkopere passen heeft dan een met 500. Maar boven een bepaald aantal kilometer piste is het - gemiddeld genomen - voor de liftmaatschappij puur een kwestie van vangen wat de maatschappij vangen kan.

Wij wilden deze kerstvakantie met de caravan naar het Brandnertal gaan, makkelijk aan te rijden voor onze eerste caravan wintersport en de skipassen waren ook nog gunstig geprijsd. Tot aankomend seizoen dus… De passen zijn nu bijna duurder als in Serfaus-Fiss-Ladis waar we jaren geweest zijn en vanwege de hoge kosten eens verder zijn gaan kijken. We gaan nu hierdoor niet naar het Brandnertal maar naar Lofer. Een gezellig klein skigebied met leuke familietarieven. Met 2 nog jonge kinderen is dat prima!

Oei, geen echt handige actie. Het is echt een behoorlijk stuk rijden van Brand naar het Montafondal. In de zomer doen we er met de auto zo een half uur over… in de winter is dat misschien nog langer met alle spullen die je mee moet slepen. En met name het Montafondal heeft al zoveel gebieden, dat je elke dag ergens anders kunt skiën zonder het dal uit te hoeven. Klinkt niet echt als een actie waarbij vanuit de klant gedacht is…

Ik ben het eens met Jay: een kleinere pas zou in vele gevallen handiger zijn. Voor gezinnen met kleine kinderen, maar ook voor beginners die in een klein gebied blijven omdat ze simpelweg nog aan het oefenen zijn op een paar kleine, lage pistes.
In Filzmoos vond ik het wel handig dat je, als je alleen voor Filzmoos koos en niet voor Ski Amadé, een puntenkaart kon kopen. Dochterlief skiede de eerste dagen alleen van een kleine helling met een sleeplift à 11 punten per keer, daar kon ze een heel eind mee vooruit. Ook had je hier passen van 2 uur: precies de tijd van de lessen. Ideaal voor ons als ouders, omdat onze jongste 's middags nog vrij had. Geen dure week- of dagpas. Het kan dus wel, ook in Oostenrijk!

Ben bekend met de genoemde optie in de Franse Zuid-Alpen. Vanuit L2A wel eens gekied in Alpe d’Huez, vanuit Serre-Che in Puy St. Vincent en dit jaar gaan we weer richting Serre-Che en plannen een dag in Montgenevre / Sestriere. Ideaal.

Zoals het Brandnertal het aanpakt lijkt me de verkeerde insteek.

Ik sluit mij graag aan bij Jay!

Daarvoor zat het Brandnertal ook al in een combinatie pas, namelijk de 3Täler skipas. Een pas voor voornamelijk het Bregenzerwald en Lechtal. Toen was het al een buitenbeentje (net als de Sonnenkopf in het Klostertal. Vanuit daar ga je niet naar de hoofdgebieden in het Bregenzerwald, zoals Damüls en Warth. Dan ben je al gauw een uur aan het rijden.
Een ander goed voorbeeld van een combipas is de Dolomiti Superski. Fijn om te gebruiken als je centraal aan de Sella Ronda zit, maar een beetje over de top voor daarbuiten. Voor een skisafari dan wel weer ideaal. Vaak zijn de deelgebiedpassen echter te beperkt of niet voldoende voordeliger om voor een weekpas en een losse dagkaart te gaan.
Laatste punt dat ik wel een goede ontwikkeling vind. Vaak zie je dat je in naburige gebieden voor een kleine meerprijs een dagkaart kunt krijgen. Met de 3Tälerpas kun voor 20 euro een dagje Ski Arlberg doen, en voor dat zelfde bedrag kun je met je Kitzbüheler Allstarkaart een dag in Skicircus SHLF terecht. Een gangbare meerprijs mijns inziens.

Ik sluit me aan bij @Jay

Seriously snow addicted family!

Voor het Zillertal vind ik het de prijs echt waard. Alles je midden in het dal ligt is alles in 20 minuten bereikbaar via goede wegen. Je kan ook de gratis bus en trein nemen. In januari ga ik 4 dagen naar Damüls. De prijs van 157 euro voor 4 dagen 3-talerpass vind ik bijgevolg ook net iets ovedreven. Vanuit Damüls ga je niet even naar Warth rijden uiteraard… Maar een blik op het alpinforum leert me toch dat Duitsers veel sneller hun wagen nemen om deze afstanden toch te gaan doen… Ik neem aan dat Duitsers nog steeds het grootste aandeel van hun klanten zijn is het bijgevolg een logische zaak. Ik ben pro aansluitingen en combi passen, maar het moet logisch blijven. In het geval van Brandnertal is het dat zeker niet…

De hele wereld voorziet ons van duizende opties. Tig soorten van alles. Maar een gebied opdelen of wanneer er een combinatiepas aangeboden wordt ook een pas zonder bieden, is blijkbaar voor sommige gebieden moeilijk.

Nu ben ook nog nooit in Oostenrijk op wintersport geweest, maar in de grote Franse gebieden kun je altijd een pas voor een deel van het gebied kopen. Een deelgebied is zeker wanneer je niet een hele week gaat vaak meer dan groot genoeg. Bovendien is de mogelijkheid om naar het andere deel van het gebied te komen in veel gevallen ook afhankelijk van het weer en/of de sneeuwcondities.

Let it snow, let snow, let it snow!

Beter dan dit kun je het in mijn ogen niet regelen:

Keuze aan de skiër
Veel gebieden geven je ook de keuze, een skipas voor een deelgebied, of een skipas voor alle gebieden samen. In de Trois Vallées is het nog mooier geregeld. Hier kun je een deel-pas kopen, voor bijvoorbeeld Val Thorens (150 km), Vallée des Belleville (300 km) of de hele Trois Vallées (600 km). En koop je een deelgebied-pas en je wilt een dag het hele gebied rond dan kun je deze voor die dag opwaarderen. En dit is nota bene een skigebied dat compleet verbonden is. Een voorbeeld voor Brand?

Ik heb dat zelf meegemaakt in Saas Fee. Je krijgt een pas voor het hele Saasdal (4 dorpen) voor alle liften, op een bepaald aantal na. Wil je die liften ook erbij, dan betaal je gewoon meer, simpel

Not all who wander are lost

Wat mij betreft gaat het goed als een gebied uitbreidingen aanbiedt in de optie-sfeer. Dus je kan uitbreiden, maar het hoeft niet perse. Of andersom, een ‘grote’ skipas, waarbij je ook een deelgebied-pas kan aanschaffen. Dus niet ‘verplicht’ zoals nu in het Brandnertal.

In Frankrijk gaat dit vaak goed met de mogelijkheid voor een dagje uitbreiding naar ander gebied.
Zoals in het Mauriennedal een dagje Valtho doen via Orelle voor kleine meerprijs.

...ski-addict...

Ben op het vlak van die skipassen hard verschoten dat als je in ischgl enkel ischg samnaun skipas neemt deze zeker niet overdreven duur is (en toch al meer dan 200km piste!) want wie gaat er als hij een short ski doet naar ischgl een dag naar see of kappl. Niemand toch?

Komend seizoen zal het voor Brand nog niet zoveel uitmaken. Ik denk dat heel veel mensen namelijk niet geizen hebben dat prijzen zo gestegen zijn. Daar komen ze dan achter als ze bij de kassa staan. Wij gaan ieder jaar naar het Brandnertal. Voor ons betekent het een prijs verschil van 475 euro. Dat is veel te veel. Wij zullen niet gaan skiën in Montafon wAnt wij hebben niet eens een auto bij ons en wij hebben een jong kind op skiles.

Wel kwamen wij er dit weekend achter dat als wij nou een familieseizoenspas kopen voor 1 volwassene en al onze kinderen in de voorverkoop en een losse skipas voor een volwassene ter plaatse dan besparen wij een paar honder euro. Dat hebben wij dus maar gelijk gedaan. In plaats van meer dan 1000 euro aan skipassen kost ons nu ruim 750 euro.

En inderdaad komend seizoen is waarschijnlijk het laatste jaar. Als wij prijzen gaan betalen conform een groot skigebied dan gaan wij volgende keer liever naar een groter skigebied met ook de faciliteiten. Denk aan meer blauwe pistes, kindveilige liften, snellere/modernere skiliften.

Wat ik wel zou willen weten is hoe het bedrijfseconomisch ging met het Brandnertal. Het economische tij heeft de afgelopen jaren natuurlijk niet echt meegezeten. Wellicht was het voor hun ook wel gewoon stikken of slikken. Of opgaan in een groter verband of failliet. Laten we wel wezen: de “oude” prijzen waren ook wel onwaarschijnlijk laag. Het zou mij niets verbazen als in een verder verleden met deze prijspolitiek is begonnen om in ieder geval het volume van gasten toe te laten nemen, zodat in ieder geval in de horeca verdiend zou kunnen worden (net als de daghap in een restaurant: niks verdienen aan het eten maar wel aan de drankjes die verkocht worden). Wellicht is de actie uiteindelijk té succesvol geworden, waardoor het leeuwendeel van de gebruikers van het skigebied nauwelijks betaalde. Uiteindelijk gaat dat natuurlijk ook niet.
OF, juist een hele andere kant op geredeneerd, misschien gebruikten wel helemaal niet zo heel veel mensen die actietarieven en is het “verlies” daardoor te overzien. Een nieuwe bedrijfsvoering zal altijd vaste klanten wegjagen, maar ook weer nieuwe laten terugkomen.

Nou ja het is allemaal gespeculeer van mij, maar in het Brandnertal zijn ze natuurlijk ook niet achterlijk. Die snappen heus wel dat een rigoreuze verandering in de tarievenstructuur aanzienlijke gevolgen kan hebben. Vanuit dat perspectief denk ik dat ze gewoon niet anders konden en dat alle gasten blij moeten zijn dat ze afgelopen jaren tegen uitermate schappelijke tarieven hebben kunnen skiën daar.

@Edwin. Saas Fee is een voorbeeld van hoe het niet moet.
Zo’n 5 jaar geleden kocht je een pas voor Saas Fee. Was al vrij prijzig, maar vooruit.
Nu krijg is als gast in het dorp korting, hoera, maar op een pas voor het hele Saas-dal. Kost onderaan de streep een stuk meer. Leuk voor mensen in Saas Grund of Saas Almagell, maar ik had er niets aan. Tel daar nog de gestegen koers van de CHF bij op en ik ga er voorlopig niet meer heen.

Off topic, dat dorp - hoe mooi het daar ook is - gaat het niet redden. Vervanging van jaren-70 liften staat al lang op het programma, maar bezoekersaantallen lopen ook al jaren terug en de liftmaatschappij draait verlies. De dure CHF is de genadeklap en de enige hoop is dat de Zwitsers zelf trouw blijven.

@Jay, klopt wel! Je krijg toegang tot een groot gebied, maar je hebt er bij lange na de tijd niet voor en het kost je veel te veel moeite. Je legt dus veel geld neer voor liften die je niet gaat gebruiken, erg zonde. Ik vond het handig dat ik in Saas Fee overal in kon, maar voor de overige dorpen is dat helemaal niet nodig. Je bent er vaak toch maar 7 dagen.

Not all who wander are lost

Er staat daar toch ook een vrij nieuwe lift (Fellskin)? Gaat het zo slecht met die 4 dorpen? Is dat 1 maatschappij dan? Saas Fee pakt wel de zomerski mee waar veel landenteams trainen. Misschien dat dat nog wel veel oplevert.

Not all who wander are lost

Denk dat de exploitatie van een klein gebied (in verhouding) niet rendabel genoeg is. Ik begrijp de samenwerking wel. Dit zal steeds meer gaan gebeuren.

Ik heb net Alpe D’Huez geboekt en weet niet of ik die Galaxy Pas zal gaan gebruiken. Weet iemand of zelfs zonder auto op een goedkope manier in L2A, Puy Saint Vincent, …geraakt vanuit Vaujany? Mij lijkt het van niet en dus een beetje een overbodige optie(die onrechtstreeks toch wel een de skipasprijs zal zitten lijkt me).

Brandnertal heeft misschien om bestaan te behouden, met het montafon in zee moeten gaan.
maar ik denk, dat veel vaste gasten, niet meer vooruit gaan boeken, voor het volgende winterseizoen.
Voor de einheimischen is het misschien wel lucratief, maar voor ons is het ver van ideaal.
Voor ieder kind moet nu 125 euro betaald worden, in vergelijk met vorig seizoen: eerste kind 125 de andere kinderen 25 euro bambiniprijs
ook wij volwassenen gaan van 188 euro naar 229.50 voor een 6 dagen pas.
Als het gebied aaneengesloten was met het montafon, zou het een ander verhaal zijn.
Het zou me niet verbazen, dat ze , op een of andere manier, het seizoen 16/17 een oplossing gaan zoeken, om de vaste gasten te behouden.
het stond bekent af zeer kindvriendelijk, en een leuk familie gebied, met vriendelijkprijzen, maar nu…
ik hoop niet dat er veel mensen, straks bij de kassa verrast worden, omdat ze vooraf de site niet hebben gezien.

.

Antwoord op de stelling: ik zit er niet op te wachten. Maak liever zelf de keuze. Zo kun je bijvoorbeeld Skiwelt en Kitzbuheler Alpen je pas opwaarderen voor een uitstapje. Of in Les Arcs de extra optie nemen om ook in La Plagne te kunnen skiën/boarden. Skipas in Gerlos alleen maar gebruikt voor Köningsleiten en Zell. Zou niet in mij opkomen om even de pas af te rijden om naar Mayerhofen of zo te gaan. Maar misschien dat de nieuwe piste naar Zell (als er sneeuw op ligt, want meestal is het daar groen) het wat eenvoudiger maakt om een overstapje te maken naar de rest van het Zillertal.

Zolang je bij de online reisaanbieders (en ook hier!) vrij eenvoudig gebieden kleiner dan 100, of 200km piste uit je zoekresultaten kunt wissen, is de race naar zo veel mogelijk kilometers niet eens zo gek. Hiervoor krijg je natuurlijk wel gebieden die niet van nature of geheel niet verbonden zijn, of liegen over het aantal kilometers.
Een groter aantal kilometers plaatst een gebied in een andere sector, met de hierbij behorende (hogere) prijzen.

Zolang een gebied het aantal bezoekers niet ziet afnemen (en waarschijnlijk door het toegenomen aantal kilometers ziet toenemen) en daarbij ook meer kan vragen voor zijn skipas, kan ik heel goed begrijpen dat gebieden op papier met elkaar verbonden zijn, terwijl in de praktijk wisselen tussen de gebieden bijna niet te doen is. Ik moet ook eerlijk zeggen dat de prijs van een skipas me niet tegen houdt naar een gekozen gebied te gaan. Het laat me hooguit wat zuurder kijken, maar kan er soms ook juist om lachen.

Het is wachten op een goed initiatief waar je bijvoorbeeld wereldwijd in elk gebied in kunt checken en dan aan het einde van het jaar de rekening krijgt volgens de voordeligste berekening. Je moet dan alleen niet opkijken als er een Oostenrijks gebied een verbintenis aan gaat met een gebied in Japan :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

ik moet zeggen dat ik wel schrik van de prijzen van het Brandnertal…55km piste voor 188,00 en volgend jaar 229,00??? Wel erg veel voor die paar kilometers…
Een dolomitisuperski pas, met toegang tot de volledige 1200km kost volgend jaar in het hoogseizoen voor 6 dagen 275,00…dan weet ik wel waar ik naartoe ga!

Wat ook kan in de Dolomieten is een soort van stempelkaart waar je betaald voor de liften die je gebruikt. Dus hoe meer liften hoe meer kosten je maakt. Vindt ik een hele goede oplossing. Als je echter veel km’s maakt kun je beter een zes daagse kaart kopen.

Zowieso vindt ik veel gebieden voor het aantal km’s veel te duur en zijn de Dolomieten dan toch weer goedkoper…ook omdat het eten en drinken daar veel goedkoper én veel lekkerder is!

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie