Het is een gevaarlijke titel boven dit blog. Want voor iedereen kan een bepaalde lift het meest bijzonder zijn. Maar het gebied van la Grave, dat in feite maar uit een lift bestaat is zeer bijzonder te noemen. Een oude lift is het kloppende hart van dit kleine en beeldschone dorpje. Een lift die skiërs en snowboarders (en honden ook trouwens) naar een ongekend off-piste potentieel brengt. Iedereen die een keer in La Grave is geweest heeft het gevoeld en weet het. Dit is iets bijzonders. La Grave is het tegenovergestelde van aangeharkte skigebieden die als industriële ondernemingen gerund worden. Voor gevorderde off-piste skiërs, of goede skiërs met een berggids, is La Grave echt een verplichting om een keer in je leven gedaan te hebben. Bovenstaande filmpje, met ondertiteling, gaat over deze bijzondere lift die ervoor zorgt dat al dit gaafs mogelijk is. Een echte aanrader om te kijken. En, dit jaar hebben ze je in La Grave echt hard nodig om het hoofd boven water te houden…

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Wauw… dit vind ik nou echt cool van deze site en deze berichtgeving… . zonder dit medium had ik dit nooit geweten…

Krijg ik toch weer zomaar gratis van jullie een punt op mijn ‘To Do’ lijstje…

Dank!

@Farid Graag gedaan :-)

Click. Click. Peace

Als eerste moet ik zeggen dat dit een geweldige video was om naar te kijken. Dat La Grave absoluut cult is als Freeridegebied is zonder enige twijfel een feit. Ook de kabelbaan opzich is een uniek stuk dat gebouwd werd door het Duitse bedrijf van voormalige kabelbaanpioniers Pohlig-Heckel-Bleichert. Dat die kabelbanen niet stuk te krijgen zijn, bewijzen vandaag de dag nog tal van voorbeelden. De meest bijzondere is wel de Predigtstuhlbahn van Bleichert uit 1928 als oudste nog overgebleven toeristische kabelbaan ter wereld. De alleroudste nog overgebleven kabelbanen staan - zover data bekend - in Zwitserland, alleen zijn dit (inmiddels) slechts materiaalbanen.

En daarmee komen we inderdaad tot een lastig thema: Wat zijn criteria voor de meest bijzondere lift? Voor de één is dat de leeftijd, de ander het uitzicht, snelheid, type of land. Al met al is La Grave een leuk voorbeeld, maar wat te denken van de kabelbaan naar Mount Doom in Noord-Korea? Of de vele halfverroeste baantjes in Georgië die min of meer zonder onderhoud nog dagelijks doordraaien? Of de moderne Peak2Peak Gondola in Canada? Of ook bijzonder, maar slechts in middelgebergte, de Waldecker Bergbahn in Duitsland? Of de Klein Matterhorn als hoogste gondel van de Alpen?

De meest bijzondere lift voor mij is deze naar een Alp van kennissen waar ik met enige regelmaat weekenden verblijf. Met een maximale stijging van 150%, snelheden tot 60 km/h, aandrijving op waterkracht en een bouwjaar van 1921 is dit iets zeer speciaals en uitsluitend voor privé gebruik.

null

@Frans

mijn nieuwsgierigheid is gewekt, heb jij misschien ook bewegend materiaal van jou favoriete lift?
Wat ziet dat er bijzonder uit!

don't count the days, make the days count !

“Dat die kabelbanen niet stuk te krijgen zijn”
Deze lift overleefde zelfs een bomaanslag , enkele weken na de opening. Een explosief van 10 kg ontplofte in het dalstation in de nacht van 16 op 17 november 1976 en veroorzaakte aanzienlijke schade. De daders zijn nooit gepakt. Speculaties wezen in de richting van extreme milieuactivisten danwel lokale tegenstanders.
Het maakt de lift echter wel weer nog mytischer dan hij al is.

@Frans: Waar staat die lift juist in Zwitserland?

Mooi filmpje, ben benieuwd of La Grave het gaat overleven. Toen ik in Les Deux Alpes was zou ik hier één of meer dagen gaan boarden, ware het niet dat door de harde wind de berg kaal gewaaid was en de lift toen gesloten was… Als ik in de buurt ben ga ik er zeker langs om deze berg toch minstens één keer te nemen!

@Droopy-d: Dit zijn mijn eigen opnames van vorig jaar zomer, toen ik net toestemming had om de baan ook zelf te kunnen/mogen bedienen. Enjoy!


@Mathijs!: Bij de ingang van de Aaschlucht in het Engelbergertal. Titlis ligt op steenworp afstand.

Wat onwijs leuke lift alleen jammer alleen voor prive gebruik! wat deden ze daar boven zoal?

Wat een onwijs gaaf ding zeg Frans! Maar met mijn hoogtevrees zou ik er voor geen goud een ritje mee maken.

waanzinnig!

@Frans bedankt voor deze beelden, wat een geweldig ding!
zit hier nog altijd iets van een jaarlijkse keuring op of iets dergelijks?

don't count the days, make the days count !

@Rogier de lift van @Frans wint toch echt voor mij , wat een gaaf ding.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Maar het off-piste skiën is daar zeker minder ;-)

Click. Click. Peace

Blijf deze gewelig vinden.

null

Wow… enthosiaste reacties zo te zien! :) De kabelbaan is ook erg in trek bij alle wandelaars en mountainbikers die de befaamde Aaschlucht passeren. Bijna iedereen blijft even bij het dalstation staan voor een paar foto’s of om er met een open mond naar te kijken, ook al is de kans maar erg klein om de lift in actie te zien.
@gulian: Daarboven is een typisch Zwitserse Alp. Daar wordt in de zomermaanden gehooid, verblijven diverse weken koeien en gedurende het hele jaar wordt het landschap onderhouden (dat laatste wordt door de staat gesubventioneerd), plus af en toe nog wat bier brouwen e.d. ;) Ik help daar ook af en toe mee en verzorg het noodzakelijke onderhoud van de kabelbaan.

Freeriden is er met de enorme rotswanden die loodrecht naar beneden gaan inderdaad wat lastig @Rogier , maar als je nog verder iets omhoog loopt zijn er eindeloze freeride mogelijkheden te vinden. Met een hike tussendoor zelfs tot in het skigebied van Engelberg.
@MiyukiJan: Met hoogtevrees geeft het hele gebeuren nog een extra dimensie. ;)
@Droopy-d: Nee, sinds de regels voor personentransport in de jaren '70 strenger zijn geworden heeft men de licentie om officieel personen te mogen vervoren niet meer verlengd. Daarmee is het nu officieel gezien een materiaalkabelbaan en kwam tevens een einde aan de jaarlijkse controles. De Zwitserse staat bemoeit zich er dan verder niet meer mee. Wat men privé allemaal nog met de kabelbaan uitspookt is eigen risico, zolang je er maar geen (commerciële) reclame voor maakt. Daarom kan het als leek ook erg gevaarlijk zijn om zomaar gebruik te maken van elke materiaalkabelbaan, want er gebeuren af en toe ongelukken mee.

In 2013 is in het Innerthal (vlakbij Schwyz) nog een eenvoudige materiaallift (welke overigens nooit voor personen was ontworpen) met twee volwassenen en een kind erin neergestort. De ouders waren op slag dood en het kind overleefde het ongeluk. Uiteindelijk bleek dat de maschinist van de kabelbaan (bediener) slechts eerst een paar dagen op de Alp werkte en geen idee had hoe dat ding bediend moest worden. Omdat de eigenaar er niet was en waarschijnlijk de (uitgeputte) ouders met kind erop hadden aangedrongen (eventueel met geld) om toch de kabelbaan mee te mogen, heeft de medewerker zich laten overhalen. Uiteindelijk kreeg de lift teveel snelheid, kwam een kleine mast, de kist ontspoorde van de draagkabel en Tschüss…

Natuurlijk zijn er ook nog genoeg materiaalliften waarmee je je tamelijk veilig kunt laten vervoeren. Het is net als in het bovenstaande voorbeeld vaak de mens die de bedienfout maakt, zelden dat de kabelbaan uit zichzelf defect gaat. Zolang de kabels nog met enige regelmaat worden gecontroleerd, voldoende overgedimensioneerd zijn, en alleen ingewijde personen de kabelbaan kunnen/mogen bedienen kan er in principe niks fout gaan.

Ik heb ook een grondige instructie gekregen hoe de kabelbaan te bedienen was en op welke details gelet moesten worden, alvorens ik dat ding zelf mocht bedienen. Daarna meerdere keren leeg en met materiaal bestuurd, alvorens ik mensen heb vervoerd. Het komt met zo’n eenvoudige remhendel volledig aan op ‘fingerspitzengefühl’. De kabels hebben we in mei dit jaar ook nog gecontroleerd en zijn voor de veiligheid nog in orde, en toch hebben we besloten om nieuwe kabels aan te schaffen.
@michelr: Dat is blijft ook zeker een uniek stuk geschiedenis. Je moet er maar op komen. Technisch gezien heeft men zich het daar wel veel ingewikkelder op gemaakt als eigenlijk nodig was.

@Frans, heb een filmpje gezien op Youtube met meer van dit soort bijzondere liften, geweldig gewoon.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie