Hoeveel tijd kost het om een skigebied klaar te hebben?

Rogier op 26 november 2015· 11 reacties

null

De vaak verre van ‘domme vragen’ vliegen me om de oren. De meest leuke onderwerpen komen langs en ik geniet van jullie nieuwsgierigheid en de vele vragen maken ook mij ook meteen nieuwsgierig naar de antwoorden. Dus blijf alsjeblieft doorkomen met de ‘Domme vragen’ naar rogier@wintersporters.nl. Deze keer: Hoe lang zijn de pisteurs / pistenbully’s bezig om een skigebied te prepareren?

Lastig antwoord
Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig omdat deze van enorm veel variabelen afhangt. Zo is een een eerste keer prepareren van een skigebied een langere klus dan bij perfecte condities het gebied bijwerken. Maar ook al staan sneeuwkanonnen een hele nacht volop te blazen dan moeten deze 's ochtends uitgereden worden wat het werk aanzienlijk langer maakt. En wat te denken van het einde van het seizoen als de pistes vol met gaten liggen die elke dag weer opgevuld moeten worden?

Begin van het seizoen
Omdat we nu in het begin van het seizoen zitten, is de vraag hoeveel tijd men bezig is om een skigebied klaar te maken voor een opening best interessant. Maar ook dit hangt weer van een heleboel variabelen af. Grote en financieel sterke gebieden zoals bijvoorbeeld Val Thorens of Ischgl kunnen in een dag hard werken en prepareren zeker enkele pistes en liften opengooien. (Vergeet hierbij niet de voorbereiding die al de hele herfst aan de gang is) Maar dan moet je niet raar staan te kijken als de pisteurs de dag van opening nog bezig zijn met extra matrassen en netten. Het is maar net hoeveel personeel, bully’s en technici een skigebied in kan en wil zetten. Want kleine gebieden doen er toch al snel een week over om een redelijk aantal pistes skiklaar te krijgen. De meeste tijd gaat zitten in het beveiligen van de pistes. Dit gaat trouwens het hele seizoen door. Netten moeten worden uitgegraven en opnieuw gespannen, gevaarlijke takken en stenen opgeruimd, extra matrassen opgehangen, ijzige plekken worden aangegeven met waarschuwingsborden, etc etc. Dus in dat opzicht gaat het prepareren 24 uur per dag, en het hele seizoen door.

null

10 hectare per uur per bully
In prima omstandigheden kan een pistenbully 10 hectare per uur prepareren. Maar op het moment dat er trekkabels aan te pas gaan komen, en gaten in het sneeuwdek opgevuld moeten worden of er flinke hopen kunstsneeuw uitgereden moeten worden dan kan in datzelfde uur 1 hectare al best veel zijn. Dus hier geldt ook weer dat dit enorm van de situatie afhankelijk is. Maar met deze informatie kun je dus bedenken hoeveel tijd een bepaald gebied nodig heeft om alles te prepareren. Je hoeft alleen maar te weten hoeveel bully’s ze ter beschikking hebben. En het mag voor zich spreken dat Sonntag er minder klaar heeft staan dan Ski Arlberg…

1 nacht
Maar over het algemeen kunnen we zeggen dat skigebieden in een volledige nacht geprepareerd kunnen en zullen zijn. Meestal werken de pistenbullychauffeurs in twee teams. Een avond team, van de sluitingstijd tot een uur of twaalf 's nachts en dan een tweede team van middernacht tot zes zeven uur in de ochtend. Op deze manier kun je alle kapotgeskiede pistes netjes krijgen voor twaalven en dan in deel twee van de nacht kun je kunstsneeuw verplaatsen en de finishing touch doen. Maar dit hangt heel erg af per gebied. Zo zullen grote rijke gebieden alle pistes netjes prepareren terwijl kleinere gebieden best regelmatig een piste link laten liggen. En ook soms maar één team hebben. Want elke meter die niet gereden wordt met een bully bespaard geld. Het simpele antwoord is dus 1 volle nacht.

null

Vlak voor opening
Maar na het prepareren van de pistenbully’s zijn we er nog niet. Voordat de pistes opengaan moeten de pisteurs er nog overheen om te kijken of alle waarschuwingsbordjes, de wegwijspaaltjes, de veiligheidsnetten etc. er nog hangen. Ook als een piste ondanks de preparatie niet veilig genoeg is wordt dit gecontroleerd. Dus voordat wij, als gewone man over de pistes heen mogen moeten deze eerst geopend worden door de pistedienst, dat hoort er ook nog bij.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Leuke vraag en duidelijk antwoord!
Ben ook altijd benieuwd wat de pistebullychauffeurs, liftmannetjes, pisteurs (mooi woord) en de bananen-bestuurders (raar woord) voor werk doen buiten het seizoen. Zouden dit allemaal dorpsbewoners zijn die in de winter hun zakken dusdanig hebben gevuld dat ze zomers niet hoeven te werken? Of is dit meestal seizoenswerk voor mensen uit het dal die er zomers een ander baantje op na houden?

Leuk om ook een ‘domme vraag’ te hebben gesteld! Bedankt voor uitgebreide en heldere antwoord Rogier!

@Matis, daar kan ik je binnenkort antwoord op geven in een video over piste prepareren.

-Michiel-

@Matis, vorig jaar hoorde ik van onze pensionhouder dat veel boeren in het dorp in de winter op de pistenbully’s rijden.

@Matis, dit zijn erg interessante vragen waarbij ik ook benieuwd ben naar het antwoord. @RogIer weet jij hoe dat zit?

Goede vraag komt antwoord op! :-)

Click. Click. Peace

Leuk! Ben benieuwd @-Michiel-. Dat heb ik ook weleens gehoord @Anki en zal gedeeltelijk zo zijn, maar als je ziet hoeveel mensen er werkzaam zijn in een skigebied die kunnen nooit allemaal boer zijn.

Niet iedere lokale werknemer is natuurlijk boer oid. Maar de skileraar van mijn zoontje enkele jaren geleden moest in de middag altijd weer op tijd naar beneden om in het dal zijn koeien te melken!
Blijft altijd nog grappig als ik er weer aan denk

...ski-addict...
Click. Click. Peace

@Rogier Top service!!
Leuk informatief stuk geworden.

leuk weer Rogier, interessante serie met die vragen. Misschien een idee om een soort index te maken met de vragen (per categorie) op een rijtje? Het zijn er nogal wat :)

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie