Ski Arlberg (opstap Flexenbahn ervaring)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Vind de 177 geen must do. Het is landschappelijk zeker mooi maar qua piste is het grotendeels gewoon een pad van twee pistenbully sporen breed.
Als je van een beetje uitdaging houdt zou ik dan eerder de 178, 221/222 of de 203/202 doen. Geweldig met verse sneeuw, pittige techniekskrakers na een periode van droogte.

Gang is alles

In mijn adviezen houd ik rekening met geschiktheid voor een brede doelgroep. Daar hoort de 178 echt niet bij. Bovendien erg vaak gesloten vanwege lawingevaar

Dankjewel. Dan gaan we de witte ring ook doen!

Zaterdag is onze eerste skidag. Klopt het dat het dan het rustigste is op de pistes i.v.m. wisseldag? En als dat zo is, welk gebied raden jullie dan als eerste aan om te doen? Van de ‘rust’ moet je immers profiteren.

Fijne zondag!

In veel skigebieden is zaterdag inderdaad een rustige dag ivm wisseldag. Dat geldt echter minder voor snel bereikbare skigebieden vanuit Duitsland als het mooi weer is. En Zurs/Lech is zo’n plek, dus je moet een beetje geluk hebben met de drukte…

*bericht bewerkt door Paulr op 12 feb 2023 12:34

Paulr

Hebben jullie binnen Ski Arlberg ook ervaring met het skipasjes van het systeem van Starjack?

We hebben deze pasjes nog van een weekend naar Winterberg/Willingen en kunnen deze ook gebruiken voor Arlberg. Ze zijn nog een jaar geldig. Kwestie van opladen, aldus de site.

Meer mensen die dit doen?

Dankjewel. Dan gaan we de witte ring ook doen!

Zaterdag is onze eerste skidag. Klopt het dat het dan het rustigste is op de pistes i.v.m. wisseldag? En als dat zo is, welk gebied raden jullie dan als eerste aan om te doen? Van de ‘rust’ moet je immers profiteren.

Fijne zondag!

Marc1983 op 12 feb 2023 12:02

In het gebied Lech-Oberlech zijn eigenlijk nooit lange wachttijden (doorgaans helemaal niet). Als je mijn tip volgt om zaterdagochtend naar Schlosskopf te rijden, en ruim voor elf uur (of nog eerder) bij de Rüfikopfbahn te zijn, dan zul je weinig problemen hebben. Seekopfbahn (Zürs) kan nog wel 'ns een ochtendrij hebben, maar ook nooit langer dan (ruim) 5 minuten.

*bericht bewerkt door Liezen op 12 feb 2023 13:16

Weten jullie het volgende:

Als je met de auto parkeert bij Alpe Rauz voor de instap op de Valfagehrbahn, moet je dan helemaal omhoog lopen, of kun je via de gebouwen m.b.v. roltrappen die lift makkelijk bereiken?

Groetjes,

Marc

*bericht bewerkt door Marc1983 op 16 feb 2023 11:28

Weten jullie het volgende:

Als je met de auto parkeert bij Alpe Rauz voor de instap op de Valfagehrbahn, moet je dan helemaal omhoog lopen, of kun je via de gebouwen m.b.v. roltrappen die lift makkelijk bereiken?

Groetjes,

Marc

Marc1983 op 16 feb 2023 11:28

Er is sowieso nog een (oud) mini-sleepliftje van de parkeerplaats omhoog.
En het zou me zeer verbazen als er geen personenlift zit in het nogal nieuwe liftgebouw van gecombineerde Albona/Flexenbahn. Vooral ook omdat Albonabahn op niveau 0 zit, en Flexenbahn op niveau 1.
Zie: https://wasserundeis.com/2017/02/01/ski-arlberg-neue-flexen-…
(Albonabahn in het midden, Flexenbahn-dalstation links; Valfagehrbahn hier buiten beeld, maar nog iets verder naar links op zelfde niveau Flexenbahn)

*bericht bewerkt door Liezen op 16 feb 2023 11:56

Er is ook een snelle personenlift, werkt perfect.

Gang is alles

Goedemorgen!

Wat een fijne website en forum is dit toch!

Wij hopen vr-za-zo te gaan skiën in Sonnenkopf/Lech/St. Anton. Wij zijn geen off-piste skiërs maar willen relaxed skiën. Vandaar toch nog even mijn vraag voor advies qua indeling dagen.

Ik zat ook te denken aan zatdag wisseldag en dus Sonnenkopf uitproberen. Iemand daar verder ervaring mee?
Vrijdag en zondag dan de kanten van Lech en zodag Anton.
Hoewel door lezen dit blog ik beetje twijfel over de laatste. Dacht altijd dat dat een super leuk skigebied was maar lees veel over buckles etc.
Lech/Warth spreekt me op kaart meer aan ivm mooie brede afdalingen, klopt dat beetje?

En heb ik het goed gezien op pistekaart dat je alleen via skiroute van Zurs naar Lech kunt skiën?

Zie jullie info graag tegemoet 😁

Groetjes Jamie

@jamie Ik zou Sonnenkopf juist niet op een wisseldag als zaterdag doen. Sonnenkopf zal in de regel de hele werk door relatief rustig blijven terwijl Lech / St. Anton op zondag en vrijdag druk zullen zijn. Ik zou St. Anton dan op zaterdag doen, als er minder volk onderweg is, zullen er ook minder snel hopen op de pistes ontstaan. Als het dan ook nog eens gaat sneeuwen zaterdag is het helemaal mooi rustig :)

Lech heeft een aantal flink brede pistes, Warth wat minder maar het verloop van de pistes vind ik daar wat speelser dan in Lech.
Tot slot over de skiroute van Zürs naar Lech: dit is een geprepareerde skiroute maar desalniettemin een pittige afdaling vanwege de lengte en het vele volk dat soms tegelijk onderweg kan zijn.

Gang is alles

Thx Jesper! We gaan het uitproberen

Een aantal weekenden geleden in Wald gezeten. Vrijdag skipas gekocht en ski’s gehuurd onderaan de Sonnenkopf: parkeerplaats was leeg. Toen toch naar Zurs gereden en daar geskied geskied, was redelijk rustig. Zaterdag Sonnenkopf geskied, parkeerplaats vol, veel bussen met skiclubs uit Duitsland. Overal was het “gezellig druk”, maar geen wachttijden bij de liften. Zondag weer naar Zurs gereden. Met name Lech zijde wat drukker, Zurs kant niet. De skiroute is prima voor iedereen met een beetje ski ervaring te doen, niet te druk over maken….

*bericht bewerkt door Paulr op 21 feb 2023 23:22

Paulr

@jamie Houdt vooral ook de weersverwachting in de gaten. Er zit sneeuw in de voorspelling voor de nacht van vrijdag naar zaterdag. Dat is een recept voor heel veel buckels everywhere, want als er 's nachts verse sneeuw valt lukt het niet meer alles te prepareren, en sowieso is de verse sneeuw zo zacht, dat er overdag al heel snel hopen ontstaan.

In het algemeen: Arlberg is echt een bijzonder en ‘ander’ skigebied, vooral in vergelijking met Oostenrijkse skigebieden. Als je van relaxed skiën houdt dan zou je hier en daar wel 'ns lelijk op je neus kunnen kijken, zoals hierboven al beschreven. (maar in Lech-Oberlech-Warth is het grotendeels wel breed en blauw/lichtrood)
Veel mensen raken teleurgesteld in bijzonder over het ‘beroemde’ St.Anton, omdat ze niet beschikken over de ski-techniek om van het gebied te genieten, of omdat ze gewoonweg van relaxed skiën houden. St.Anton is bepaald geen Saalbach, Kirchberg of Ischgl (etc).

*bericht bewerkt door Liezen op 21 feb 2023 23:27

Wij zijn gisterenavond weer thuis gearriveerd na 3,5 dag skiën. Ik deel even mijn ervaring en mening graag met jullie.

Over het algemeen: tegenvallende sneeuwcondities en druk. Het weer heb je niet te kiezen en de vrije dagen ook niet.
Keiharde ijzige pistes in de ochtend en daarna al snel bergen met slush/pap sneeuw. Het is heerlijk als net dat toplaagje is gesmolten in de zon, waardoor je heerlijke grip hebt. Dit duurt helaas maar even. Zaterdag wisseldag en daarom begonnen in Sankt Anton.

Sankt Anton (zaterdag):

  • Leuk uitdagend gebied. Twee lekkere lange dalafdalingen vanaf Schindler Spitze naar het dorp of naar Alpe Rauz.
  • Schindlergrat lift is veel beter dan de drukke opgepropte Valluga 1 baan. Je mist dan de 92 en het sleepliftje, maar had voor ons geen toegevoegde waarde. De keuze tussen ‘familie’ of ‘expert’ bij de Schindlergrat vind ik een beetje over de top attractiepark aandoen.
    +Sfeervol
    +Rendl gebied is leuk om even gezien te hebben.
  • Vreselijk onoverzichtelijk qua pistes als je hier voor de eerste keer komt. Op de kaart kun je er soms geen touw aan vastknopen. Een overkill aan pistes.

Stuben/Alpe Rauz (zaterdag):

  • Albona pistes hebben we vaak herhaald. Ontzettend leuk. Ook de dalafdaling (102) naar Albona 1 is leuk in dat kloofje. De 107 was in vreselijke staat.
  • Goed parkeren! Valfagehr brengt je idd op een goede locatie naar Sankt Anton.

Zürs (zondagochtend slecht weer):

+Trittkopf pistes zijn fantastisch mits goed weer en lekkere sneeuw. Trittkopf 2 wel erg kort.
+144 mooi rood en lang! Het natuurlijk decor is mooi, maar dat was het dan ook. Heb al best wat gezien.

-Opstoppingen bij de Trittkopfbaan tussenstation en opstoppingen bij de Übungshang stoeltjeslift. Niet normaal druk. Leek wel Winterberg in een weekend.

NB: in verband met minder weer afgelopen zondag was de Madloch afgesloten en hebben we helaas 165 en 158 niet geprobeerd. Wel de 144 dus. Een dag later hebben de Madloch gepakt om ‘Der weiße Ring’ te doen.

Lech (zondagmiddag met opklaring):

Naar P-plaats Schlosskopf gereden.

+Mooi dorp. Zeker met dat riviertje.
+Gedeelte rondom de Schlossköpfe rustgevend en inderdaad perfecte opstap naar het hele gebied.
+Brede blauwe pistes (Deze zullen heerlijk zijn, mits betere sneeuwcondities, nu alleen maar Buckels, heel de dalafdaling was om te janken)

+/- Een aantal flink bruine pistes. De rode 223 zag er zo lekker uit vanaf de Steinmähder maar deze was helaas afgesloten.

-Ik vond de pistes wat kort. Had het gevoel dat ik heel vaak in de liften zat.
-Wij houden niet van dat high society gebeuren. Terrassen en bars waar ‘zien en gezien worden’ heel belangrijk is, vergezeld met de telefoon voor het perfecte plaatje. Lech vind ik persoonlijk ‘overrated’.

NB: Het skiegebied Schröcken/Wart hebben we niet gedaan, omdat we ‘bang’ waren om daar dezelfde condities te treffen als in Lech.

Der weiße Ring (maandag):

Het weer was weer heel goed en daarom ook topdrukte. Begonnen vanaf Alpe Rauz naar Sankt Anton voor een paar vroege lange afdalingen (heerlijk). Toen het drukker werd met de Flexenbahn naar Zürs gegaan om de Weiße Ring te gaan doen. De Madloch was inmiddels weer open.

Prachtige omgeving! Lekker breed ook. De skiroute naar Zug was op bepaalde gedeeltes echt stenig. Ze hebben daar ook voor gewaarschuwd. Maar ik wilde hem per se doen. En druk, druk! Alle niveaus door elkaar. Geprobeerd om schade aan de ski’s te voorkomen, maar heb soms toch wel een steentje gehad. Toen met de Zugerberg naar boven. Uiteraard geen plek in de Balmalp dus door via de buckelige 200 naar het dal.
Met de Rüfikopf vlot naar de top.
En toen we via de blauwe 180 naar Zürs gingen waande ik me even alleen op de wereld in een volledig geïsoleerd beschermd gebied, zo voelde het althans. Overal echt witte massa’s en prachtige sneeuwcondities. Eindelijk! Wat jammer dat er vanuit Zürs geen lift loopt naar de Rüfikopf, maar ergens ook wel beter zo. Het blijft dan rustig.
In Orelle (Val Thorens) heb je ook zo’n vergelijkbaar gebied. Piste Lori heet deze, prachtig!!!

Sonnenkopf (dinsdagochtend)

+Knus, overzichtelijk en een paradijsje op de top. Een verademing t.o.v. het ‘groot, groter, grootst gevoel’ van Ski Arlberg.
+Horeca met voldoende plaats en betaalbare prijzen.

-HEEL druk bij de gondel naar boven. Eenmaal boven verspreidt het zich en heb je nergens meer last van.
-Nemen van sleepliftjes soms noodzakelijk om op een centraler plateau te komen.
-Uiteraard een klein gebied. Dus na een paar uur voldoende gezien. Heel jammer dat de echte dalafdaling niet mogelijk was. Die dalafdaling is gewoon 4,5 kilometer door de bossen. Zag er vanuit de lift prachtig uit (behalve de sneeuw dan).

Goed, dat was het. Volgend jaar waarschijnlijk weer naar Ski Arlberg of toch weer een keer Montafon. Er is nog genoeg te ontdekken. Jammer van de sneeuwkwaliteit. Ski Arlberg was een leuke ervaring, maar wel heel groot en massaal. Voor een shortski ga je eigenlijk te gehaast door zo’n gebied en krijg je amper de tijd om het te leren kennen.

Bedankt voor alle tips en bijdragen! Jullie hebben onze trip nog aangenamer gemaakt!

Groet,

Marc

*bericht bewerkt door Marc1983 op 22 feb 2023 12:19

Als je twijfelt tussen Montafon en Arlberg voor een lang weekend: kies Montafon ! Ga in st Gallenkirch zitten, dan zit je centraal. En een dagje naar Gargellen, krijg je een zelfde gevoel bij als de Sonnenkopf, maar dan iets meer uitdagend skien… Paar jaar geleden een week in St Gallenkirch gezeten en dat vind ik beter dan een weekend Arlberg…

Paulr

Het Carnavalsweekend, en eigenlijk ieder weekend, is nou niet direct de beste manier om een skigebied te leren kennen. Het weer, de drukte, de korte tijd, het speelt allemaal een rol.
Veel mensen reageren vaak wat defensief over Lech. En ja, Lech heeft een andere sfeer dan andere oorden. Maar Lech is geen Courchevel of St.Moritz. Als je hier even doorheen kijkt (en ja daar heb je misschien tijd voor nodig), dan ga je zien dat een groot deel van de gasten in Lech serieuze én sportieve skiers zijn. En dat er ook heel veel restaurants zijn, waar het gewoon gaat over echte kwaliteit, tegen zeer redelijke prijzen, niet duurder dan Amsterdam. En nee, dat is dus niet de massale Balmalpe.
En als je er wat langer bent, dan geniet je dus van de vroege ochtend op de Rüfikopf, naar Zürs. Of naar Warth, voor de perfecte pistes op het noorden, en 's middags op een heerlijk rustig terras in Oberlech langs de Schlosskopf. Enz, enz, enz.
Want hoe je het ook wendt of keert, Lech is een uniek, prachtig gelegen dorp met een onvergelijkbaar, sneeuwzeker skigebied. Waar, als je goed zoekt, je ook nog steeds een zeer betaalbaar traditioneel Oostenrijks pensionnetje kunt vinden, en je alleszins redelijk kunt eten.

Fijne input allemaal!

Vind het altijd lastig om te weten waar je moet zijn (pistes) onder welke weersomstandigheden.
Daar heb je wat tijd voor nodig door gebied te leren kennen en dat heb je op miniski niet …
Zit ook nog te denken of het beter zou zijn om halve dag skipas te nemen (liever niet natuurlijk).

Montafon zou voor ons ook nog een optie kunnen zijn qua afstand maakt het niet veel uit.
Zou wel graag de Sonnenkopf willen doen.

Het leek ons juist leuk om nieuw gebied te ontdekken maar als dat ‘a-relaxed’ wordt dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Keuzes keuzes…

@jamie Volgens mij is het verstandiger om jezelf te beperken, en dus niet 3 verschillende skigebieden in 3 dagen te doen. En ja, het is komend weekend nog steeds erg druk natuurlijk…En het weer… Zaterdag wordt een lastige dag zo te zien. Op een bewolkte dag maakt het sowieso niet zo heel veel uit waar je skiet…

*bericht bewerkt door Liezen op 22 feb 2023 23:10

Morgen!

We zijn onderweg 😃

We gaan vandaag parkeren in Lech (omdat het warm wordt en daar blijkbaar de pistes op noorden liggen?) Via route 200 naar centrum, via Rufikopf en dan naar Zurs skiën met sideways. Dan waarschijnlijk met de bus terug naar Lech.

Zaterdag St. Anton proberen en (anders) Rendl/Stuben. Ivm minder drukte.

Zondag Sonnenkopf.

Als er nog tips zijn hoor ik het graag. Hoop dat ik het zo beetje goed heb gepland.
We gaan het meemaken…

Ik zou me vooral niet zo druk maken om een planning, precies om de redenen die Liezen geeft.
Het is volgens mij een van de drukste weekenden van het seizoen.
Go with the flow.
De beste tip (voor de volgende keer) is om niet deze periode te gaan, maar daar heb je vast je redenen voor en je kan er niets meer aan veranderen.

Zaterdag zou in de loop van de dag de zon door kunnen komen. Als dat inderdaad lijkt te gebeuren gaat dat meestal het snelst in het Rendl gebied!

Morgen!

We zijn onderweg 😃

We gaan vandaag parkeren in Lech (omdat het warm wordt en daar blijkbaar de pistes op noorden liggen?) Via route 200 naar centrum, via Rufikopf en dan naar Zurs skiën met sideways. Dan waarschijnlijk met de bus terug naar Lech.

Zaterdag St. Anton proberen en (anders) Rendl/Stuben. Ivm minder drukte.

Zondag Sonnenkopf.

Als er nog tips zijn hoor ik het graag. Hoop dat ik het zo beetje goed heb gepland.
We gaan het meemaken…

jamie op 24 feb 2023 09:11

Beetje mosterd na de maaltijd maar de pistes in Warth liggen op het noorden. In Lech de meeste juist op het zuiden…

Gang is alles

Plaats een reactie