Waar is Le Mur Suisse

Dit onderwerp gaat over de bestemming Châtel

@chriskraima
precies wat WillemJona zegt: ga de Chavanette niet doen om 'm op je lijstje te zetten, maar alleen als je plezier en enige vaardigheid in buckels hebt. Niet om je bang te maken ofzo, maar als je in het bovenste gedeelte ten val komt tuimel je honderden meters naar beneden en is je vakantie waarschijnlijk voorbij.

Dit soort pistes zijn leuk, maar helaas zijn er teveel mensen die hem zonodig op hun lijstje willen zetten…
Met alle respect, maar ik begrijp het niet goed dat mensen met onvoldoende techniek zich daar toch aan wagen. Enkel en alleen om thuis te kunnen … dat ze daar naar beneden gekomen zijn.

Hessel op 29 dec 2014 17:20

Wie deze afdaling zo doet als op het filmpje is meer met avontuur bezig dan met skiën… heeft verder niets met serieus skiën te maken. Maar goed, ze hebben wel een spannend uurtje gehad en een beetje ervaring in stijler terrein.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Bij de Mur Suisse aan de kant van les Crosets gaat lift Ripaille, boven aangekomen kun je als ik het me goed herinner een mooie en wat langere piste nemen achterom pointe de Ripaille

Vond de bugels het meestal zelfs iets makkelijker maken. Je kunt dan toch niet erg hard en je kunt er wel lekker omheen draaien.

We gaan het meemaken :D

Wat een slecht geprepareerde piste zeg! ;)
Eens met @Greenfield: heeft niets met normaal skiën te maken.
Ik heb er zelf niet geweest maar de Adlerpiste in Fiss lag er op de dag dat ik er af wilde ook bij als een buckelpiste,
Je komt wel beneden maar vraag niet hoe. Buiten het feit dat ik er zelf de nodige moeite mee had ben je ook veel op anderen aan het anticiperen. Er waren er zat die er de dag beter niet konden zijn. Ikzelf misschien ook wel achteraf.

Aftellen maar!

Ik heb ooit gehoord dat er 1 dode per jaar valt te betreuren. Idd stijl als je boven staat en geen weg terug. Verder lijkt het erop dat deze zelden geprapareerd wordt.

Volgens mijn wordt hij zelfs helemaal niet geprepareerd.

Ik snap als boarder niet waarom iedereen denkt dat het voor een boarder moeilijker zou zijn. Ik kick als boarder namelijk op zulke pistes. Je kan net als een skiër om de bugels heen draaien. Als je techniek maar voldoende is als boarder is het geen probleem. Het punt dat is mensen bij boarders vaak de stuntelaars in hun hoofd hebben die iedere 5sec op hun reet zitten… Ik heb Le mur de Suisse nog nooit gedaan maar ik vermoed dat het redelijk vergelijkbaar is met een aigle noir in samoens, le tunnel in alpe d’huez en de kamikaze en serfaus welke ik wel probleemloos doe. @Tiny-M die opmerking over dat prepareren was sarcastisch bedoeld aangezien zulke pistes te stijl zijn om überhaupt geprepareerd te kunnen worden…

Born to Ride

Kan het alleen maar beamen… Veel.te veel veel mensen die de muur doen om het thuis te kunnen zeggen… maar dat ze er een uur hebben over gedaan zegge ze er niet bij. Ik vind het moeilijkste aan de muur de mede ‘skiërs’. Ongeleide projectielen die geen controle hebben en constant verkeerd skiën en de ideale skilijn blokkeren door na elke ’ bocht’ die er maken 5 min blijven stilstaan. En dan zwijgen we nog over de boarders.jammer dat de meeste wintersporters geen flauw benul hebben wat ze kunnen en vooral niet kunnen.

Grtjs

En dan zwijgen we nog over de boarders.

stevmal op 3 jan 2016 13:29

Wat is er mis met de boarders???

Übung macht den meister!!!

Ja ok … er zal ooit wel een ééntje tussenzitten die er op een vrij deftige manier naar beneden komt… maar het is gewoon een feit dat de ruime meerderheid van boarders het nog lastiger hebben want baarden op bugles is net weer wat anders dan skiën. Wat ik wil zegge het niveau moet al hoog zijn en er zijn weinig goede snowboarders te vinden op een piste… ze denken dat roetsjen snowboarden is… en nee ik ben geen anti snowboarders … Ik ben een wintersporter en ik doe ze beiden even graag…

@MarkM, over de lengte van de afdalingen kan ik het toch echt niet eens met je zijn. Het is juist in PdS goed mogelijk om van diverse toppen direct naar een van de dorpen toe te skien. Dit geeft je toch daadwerkelijk vrij lange afdalingen in mijn optiek…
@chriskraima, de Mur is inderdaad in Avoriaz. Best een lastige piste, met name omdat er ook veel onervaren personen afdalen… Zoals in een ander topic de “ik-moet-wat-te-vertellen-hebben-bij-de-koffie-automaat” skiers… Met betrekking tot lange pistes kan ik je inderdaad aanraden om richting Morzine te skien. De trip zelf is erg mooi en rondom Morzine veel mooie boom-pistes. Mocht je een snelle skier zijn en met een kleine groep is het best de moeite om door te stomen tot Les Gets en daar te eten bij restaurant “Pointe de Nyon”.
@Vincent1980, de filmert raadt ik ook aan voortaan andere pistes te nemen, wat een vertoning… maargoed… Sterke verhalen bij de koffie automaat maandag na de vakantie is mensen veel waard…

Alle stoere verhalen ten spijt “le mur Suisse” is “slechts 40 graden”.

Dat is voor 95% van de piste bezoekers een maatje te veel maar als hij 50 graden zou zijn geweest dan was het voor 99,9% van de skiers een maatje te veel geweest.

Nu ff stoken in een goed ski/board huwelijk: met een board een piste afrutschen heeft niets met snowboarden te maken. Als dat de enige manier is om een dergelijke piste te nemen leer dan eerst om minder heftige pistes gewoon bochten te draaien.

Afdaling Les Arcs naar villaroger is er ook zo een (hoewel wat minder steil)

Hessel op 29 dec 2014 17:20

Ik ken “Le Mur” niet, maar de Aiguille Rouge naar Villaroger kun je toch niet vergelijken? Aiguille Rouge is een prachtige lange (7km lang met 2000 hoogtemeters verschil) rode piste die enkel door de lengte en hoogteverschil zwart genoemd wordt, een andere verklaring kan ik er niet voor geven. Wij hadden een villa onderaan die piste in 2012 (mijn 3e wintersport jaar) en we deden hem aan het eind van de week in ca. 13 minuten top to bottom. Het enige wat daar zwaar aan was was de verzuring in je achterbeen (snowboard)… ;)

Wat is er mis met de boarders???

RFKANGOO op 3 jan 2016 13:54

Sssstt, niet doen joh… ;)

Afdaling Les Arcs naar villaroger is er ook zo een (hoewel wat minder steil)

Hessel op 29 dec 2014 17:20

Ik ken “Le Mur” niet, maar de Aiguille Rouge naar Villaroger kun je toch niet vergelijken? Aiguille Rouge is een prachtige lange (7km lang met 2000 hoogtemeters verschil) rode piste die enkel door de lengte en hoogteverschil zwart genoemd wordt, een andere verklaring kan ik er niet voor geven. Wij hadden een villa onderaan die piste in 2012 (mijn 3e wintersport jaar) en we deden hem aan het eind van de week in ca. 13 minuten top to bottom. Het enige wat daar zwaar aan was was de verzuring in je achterbeen (snowboard)… ;)

Harm op 3 jan 2016 16:38

@Harm als je mijn reactie goed leest is het niet de piste zelf die ik vergelijk maar de massa mensen die zich er niet gehinderd door enige vorm van technische bagage naar beneden wil werken :)

Wat is er mis met de boarders???

RFKANGOO op 3 jan 2016 13:54

Sssstt, niet doen joh… ;)

Harm op 3 jan 2016 16:40

Sorry krijg altijd de kriebels van dat soort opmerkingen. ;)

Übung macht den meister!!!

Je m’excuse… ;)

Dat had ik inderdaad niet goed gelezen…

Inmiddels 3x boven aan ‘de muur’ gestaan en het voor mn eigen veiligheid maar niet gedaan. Lekker met het liftje naar beneden en dan verder skiën.
Knap vind ik het van de mensen die ervan af gaan (op een normale manier), nog knapper vind ik het van de mensen die ernaast, dus off piste, van een nog steiler stuk afgaan… :p

Stay frosty

We vertrekken binnen een paar weken ook richting PDS. Zijn er ook leuke zwarte pistes die wel geprepareerd worden? Ik heb het niet zo begrepen op bosses.

@Gerdan, die zijn er zeker. In welke plaats verblijf je?

Er zijn een paar prachtige zwarte pistes boven Les Prodains.

De muur is zeker geen makkie al heb je na 3-4 rijen moguls het ergste wel gehad. Ik ben m vorig jaar in 2,5 minuut af geskied, toen stond ik wel even te hijgen… :D

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@Pvdh Chatel

@pvdh bedankt voor je reactie. Ik ben er vorig jaar geweest. Helaas door de beroerde condities en het slechte weer, was de muur gesloten.

Dit jaar ga ik ergens anders heen. Maar wellicht in de toekomst nog eens.

Chavanette: Het wordt niet geprepareerd omdat de bovenkant te stijl is. En daarme is ook alles verteld: de bovenste 20 meters zien er nogal angstaanjagend uit, de rest is voor een ervaren skier prima te doen

Haus Gassner in Niedernsill

Plaats een reactie