Skisafari Schwarzwald

Dit onderwerp gaat over de bestemming Feldberg, Todtnauberg, Belchen en Feldberg

Exact een week geleden ontstond bij @SnowJan en @JasperjC het idee om het Zwarte Woud aan te doen van zaterdag 2 tot en met maandag 4 december. Tot mijn grote blijdschap werd ik meegevraagd. Ik zat namelijk al weken-, zo niet maandenlang al te azen op een eerste skitrip van het seizoen. Het was dan eindelijk zo ver:


Zaterdag 2 december: Heenreis en Hochschwarzwald skisafari


Zaterdagnacht 02:37 vertrokken we met 3 man sterk vanuit Brabant richting het eerste skigebied van de dag: Hundseck. Om eerlijk te zijn had ik van alle gebieden die de revue deze drie dagen zullen passeren nog nooit eerder gehoord, met uitzondering van Feldberg. Na wat online onderzoek bleek dat er een dagpas te koop was die geldt voor alle skigebiedjes aan de Hochschwarzwaldstraße geldig. Ideaal dus om je een hele dag te vermaken! Alle gebiedjes hebben 1 tot 3 sleepliften en beschikken vaak over 1 helling waar meerdere afdalingen op ingetekend zijn. Del afdalingen hebben een hoogteverschil variërend van 80-200 m. Zeker niet vergelijkbaar met de Alpen of Feldberg, maar wel leuk!

Het idee was om 3-4 gebiedjes te doen verspreid over de hele dag. Uiteindelijk zouden we dit doel ruimschoots overschrijden…

Weer: Bewolkt. lichte sneeuwval afgewisseld met droge momenten. -7 tot -10 graden Celsius. Zicht erg wisselend van zeer slecht tot goed.

Omstreeks 08:30 arriveerden we op de besneeuwde parkeerplaats, omhuld in laaghangende bewolking.

null
^Klaar voor de start
Skigebied #1: Hundseck - Bühlertallifte
Piste KM: 2,1
Hoogteverschil: 112m
Pisteplan
null

null
^Draaikruizen kennen ze nog niet hier. Gelukkig maar, want onze dagpas was van karton:
null
^Enkel Kniebis, Hornisgrinde en Hochkopf waren niet geopend.
null
^Dalstation Bühlertallift. Zelf ter test de nieuw aangeschafte (2e hands) Atomic X9 WB van vaders ondergebonden. Skiën goed, dank nog @ReneG :)
null
^Begin van alle afdalingen. Erg fijne hellingshoek! De piste was daarbij ook geprepareerd, enkel onderin wat speelse heuveltjes.
null
^Aan sneeuw geen gebrek
null
^Na een paar afdalingen begonnen we aan de oversteek naar het skigebied van Mehliskopf. Op maps zag dit eruit als een wandeling van ~10 minuten. Dat was het ook.

Skigebied #2: Mehliskopf
Piste KM: 1,5
Hoogteverschil: 183 m
Pisteplan

null

null
^Hier was het zicht toch beduidend minder. Dubbel zonde, want met mooi weer schijn je hier een prachtig uitzicht te hebben over het Rijndal.
null
^Wel de eerste poederbochten kunnen draaien aan de zijkant van de pistes ^.^ dat maakt het matige zicht al snel goed.
null
^Na een zestal afdalingen hadden we het hier ook wel gezien. Tijd om een stukje terug te prikken over het verbindingspaadje.
null
^Korte tussenstop in de Hundshütte. Aanrader! Unpopular opinion: Duitse slagroom > Nederlandse slagroom.
null
^Ski’s inladen en door naar de volgende: Unterstmatt.

Skigebied #3: Unterstmatt
Piste KM: 2
Hoogteverschil: 85 m
Pisteplan

null

null
^Het zicht was hier matig, daarom amper foto’s genomen.

Vanwege het geringe hoogteverschil en het slechte zicht vrij snel doorgegaan naar het volgende gebied:

Skigebied #4: Zuflucht
Piste KM: 0,8
Hoogteverschil: 70 m
Pisteplan -
Kleine tegenvaller hier: de skipas geldt hier niet. En dat terwijl hij wel op de liftpas staat aangegeven. Nu wel toch al de moeite hadden genomen om erheen te rijden, hebben we maar een 5 strippenkaart gekocht voor voor € 12,- pp. Toch vrij prijzig als je bedenkt dat die binnen een half uur weer op was.

null
^Idyllisch was het wel aan de Zuflucht

Maar we moesten door: inmiddels hadden we het in ons hoofd gekregen dat we prima alle open skigebiedjes konden afkruisen vandaag x) Tijd voor een gebiedje dat zowaar op de bucketlist van Jan stond: Vogelskopf, het gebiedje dat afgelopen winter überhaupt niet haar lift heeft geopend.

Skigebied #5: Vogelskopf
Piste KM: 1,5
Hoogteverschil: 100 m
Pisteplan -

null

null
^Het zicht was inmiddels sterk verbeterd, af en toe kwam ons zelfs een zonnestraal tegemoet. Het skigebied biedt een directe, rood-zwarte piste en een blauwe-rode piste buitenom. Zeker de steilste piste van het noordelijke Zwarte Woud!
null
^Dalstation Vogelskopflift
null

Maar we moesten door! Inmiddels begonnen de vele skigebiedwissels mij wel enigszins tegen te staan, maar goed. Even doorzetten, uiteindelijk zouden we kennelijk het beste voor het laatst bewaren.

Skigebied #6: Ruhestein
Piste KM: 1
Hoogteverschil: 99m
Pisteplan - Ruhestein heeft 1 hele brede blauwe piste, bediend door twee sleepliften.

null
^Ingang dalstation van de Ruhestein-Lift 2
null
^Onderste deel van de brede helling.
null
^Vanuit de linkerlift. Erg mooie helling om het skiën te leren.

Met de intredende duisternis was het tijd om snel door te gaan naar het laatste skigebied genaamd Seibelseckle. We moesten na het skiën immers ook nog eten, boodschappen doen èn 2 uur rijden naar ons verblijf in Todtnauberg… Gelukkig hadden we de onvermoeibare @SnowJan als chauffeur.

Skigebied #7: Seibelseckle - Seebach
Piste KM: 0,5
Hoogteverschil: 95 m
Pisteplan

null

null
^Het gebiedje heeft 1 sleeplift met een mooie rode piste ernaast. Deze lag er verrassend genoeg nog het beste bij van alle pistes die we gehad hadden. Top!
null
^Zelfs de blazende sneeuwkanonnen mochten de pret niet drukken.
null
^ Verbazingwekkend genoeg hebben we hier wel de langste wachttijd gehad. Wachttijd bedroeg 5-15 ankers.
null
^ Na een paar rondjes begon de maag toch echt ernstig te knorren en was het tijd voor wat te eten op de plek waar het allemaal begon vandaag: Hundseck.

Conclusie
Erg leuk initiatief om zo een hoop (extreem) kleine gebiedjes toch aantrekkelijk te maken voor de wat gevorderde/avonturierende skiër. Wij hebben in ieder geval erg genoten van de verschillende gebiedjes. Ondanks dat het misschien op papier allemaal hetzelfde lijkt, heeft elke gebiedje z’n eigen karakter.

null
^ Strava, klein stukje in de auto aan laten staan (oops)

Na dit avontuur zijn we dezelfde avond nog doorgereisd naar Todtnauberg waar de volgende dag eentje voor in de boeken zou worden: zon, knapperige kou en fantastische pistekwaliteit.

Wordt vervolgd.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 08 dec 2023 09:22

Gang is alles

Mooi verslag. Leest als een heerlijk avontuur.

^Dalstation Bühlertallift. Zelf ter test de nieuw aangeschafte (2e hands) Atomic X9 WB van vaders ondergebonden. Skiën goed, dank nog @ReneG :)

Fijn om te horen.
Mooie start van het seizoen !!

*bericht bewerkt door ReneG op 08 dec 2023 06:51

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Leuk verslag Jesper! Heel grappig idee en toch nog aardig wat meters kunnen maken in zo veel zulke kleine gebiedjes.

En ik ben het met je eens over de slagroom😉

Leuk om te lezen, benieuwd naar de volgende dag!

Volgens mij heb je je alleen een weekend vergist in de data, want deze liggen nog in de toekomst 😉

Heerlijk verslag, leuke foto’s, bedankt! :)

Bla, bla, bla.

Mooi dat je de moeite neemt om ons te trakteren op een leuk verslag. 👍

Aftellen maar!

Leuk om weer eens wat bekende namen te zien !! Helemaal @Snowjan gebiedjes

May the ski force be with you !!

Net een soort snowworld in veel varianten, maar dan in de buitenlucht.
Condities top zo te zien!

Dank allen voor de lovende reacties!

Leuk verslag Jesper! Heel grappig idee en toch nog aardig wat meters kunnen maken in zo veel zulke kleine gebiedjes.

En ik ben het met je eens over de slagroom😉

Amelm op 08 dec 2023 06:52

Kijk, een medestander 😎

Leuk om te lezen, benieuwd naar de volgende dag!

Volgens mij heb je je alleen een weekend vergist in de data, want deze liggen nog in de toekomst 😉

JelleK op 08 dec 2023 06:59

Scherp, het is op verzoek aangepast 😁

Gang is alles

Knap verslag!

Super leuk! Bedankt voor het delen.


Zondag 3 december 2023 : Belchen, Muggenbrunn & Todtnauberg - 1/2


Toen ik 's ochtends de deur open deed, kwamen de eerste zonnestralen tezamen met een knapperige koude me tegemoet:

null
Vanaf dat moment wist ik het al zeker: dit wordt een topdag.

Belchen had eerder deze week aangekondigd dat ze de revisie van de Belchenbahn tijdelijk zouden opschorten vanwege de fantastische sneeuwsituatie. Daar moesten wij uiteraard gebruik van maken. Het plan was als volgt: halve dag Belchen, halve dag Todtnauberg. Daar is tussendoor nog Muggenbrunn bijgekomen.

Na een klein half uur rijden, arriveerden we op de parkeerplaats nabij de Belchenbahn.

null

Ons en de uitbaatster van het appartement was niet helemaal duidelijk of er nog steeds een skipas te koop was die voor het gehele Liftverbund Feldberg geldt ( https://www.feldberg-erlebnis.de/winter/skigebiete ). Belchen heeft deze skipas niet op hun website staan. Bij de kassa bleek gelukkig na kort overleg dat deze skipas hier ook te koop was. Prijs: € 81,- voor 2 dagen.

Skigebied: Belchen
Geopende pistes: 6/8 km. Enkel piste 4 was gesloten.
Sneeuw-/Pistekwaliteit: Goed opgevroren natuursneeuw. Sommige rode pistes bovenin waren deels wat knollig.
Hoogteverschil: 263 m
Pisteplan

null

null
^In de Belchenbahn. Voordat de gondel in 2001 hier gebouwd werd, stond hij op de EXPO in Hannover. Een vergelijkbare situatie deed zich voor op de Floriade in 2012, toen de hedendaagse Panorama Bahn uit Silvretta Montafon nog wat minder ver rijden was voor de Nederlanders.
null
^Boven staat een prachtig uitzicht op ons te wachten. Hier een blik op het begin van piste 1,2 en de Zwitserse Alpen.
null
^Een droom! Voor vandaag had ik mijn nieuwe piste ski’s ondergeklikt: de Völkl GS Racetiger Master.


Start intermezzo: nieuwe ski bevindingen


Met lichte zenuwen begon ik aan de eerste bochten op mijn nieuwe ski’s; ik had ze namelijk nog niet eerder geskied. Op de Stubaier Gletscher april jl. heb ik enkel de G9 Revoshock en de reguliere Racetiger GS uitgetest. Laatst genoemde vond ik eigenlijk helemaal geen fijne ski, kort samengevat kreeg ik veel te weinig terug voor de moeite die ik erin stak; saai! De G9’s waren prima, maar “te” comfortabel. Naar mijn idee was ik wel klaar voor een stapje hoger: een master/pro model. Zoals jullie wellicht gelezen hebben in het reisverslag “Paasweekend Voralberg” ( https://www.wintersport.nl/forum/topic/529495 ) stond het testen van een master ski daadwerkelijk op de planning voor afgelopen seizoen. Eenmaal aangekomen in Diedamskopf bleek echter dat de bindingen van de gereserveerde ski’s niet Gripwalk compatibel waren. Zorgvuldigheidsfoutje van beide kanten.

In juli dan maar een paar master ski’s zonder te testen gekocht toen de advertentie van @DSVier verscheen op dit forum. Naar mijn idee was de eventuele opoffering van comfort het meer dan waard als ik daarvoor een ski terug zou krijgen met een stuk meer pit. De lovende woorden over de ski’s gecombineerd met de snelheden en afstanden die genoemd forumlid regelmatig behaald, leken me een goede maatstaf om de ski’s zelf ook aan te schaffen.

Terug naar de bewuste eerste afdaling in Belchen: wat een verrassing! De ski’s draaiden echt vele malen gemakkelijker dan ik had verwacht. De radius van 17,5 is natuurlijk ook niets extreems, maar ik had toch wel enige afstraffing verwacht als ik de ski’s op cruisemode zou skiën. Niets was minder waar. Naderhand bedacht ik me wel dat mijn cruisemode misschien al vrij sportief is… zou mezelf eens moeten laten filmen in deze stand.
Na een paar rustige bochten begon ik de ski’s wat sportiever te skiën en was het voor mij duidelijk dat dit precies het soort ski’s zijn die ik zoek: Energiek/snappy/direct, immense grip, maar wel met een handelbare radius. Daarbij zijn de ski’s naar m.i. totaal niet te vergelijken met de normale Racetigers, deze zijn véél energieker en directer.


Einde intermezzo


null
^Prachtig! Vanaf Piste 1.
null
null
^Piste 2
null
^Piste 2 & 1, er kwam soms iets bruin doorheen.
null
^Halverwege komen alle pistes samen op de blauwe 5. Optioneel kun je nog de lange omweg over de brede (winterwandel)weg nemen, maar houd er rekening mee dat dit gedeeld terrein is met wandelaars, skitourders en rodelaars.
null

^Weer boven aangekomen, blik richting de Vogezen.
null
^Het uitzicht vanaf het bergstation gaat niet snel vervelen. Van tevoren had ik niet gedacht dat de vergezichten in het Zwarte Woud zo mooi zouden zijn.
null
^Start van de gedeelde winterwandelweg
null
^Als je deze helemaal van boven naar beneden neemt, heb je echt een superlange, relaxte afdaling: je hoeft namelijk geen enkele bocht te maken tot aan het dalstation. Daarvoor is de hellingshoek echt te laag.
null
^Nog maar eens omhoog, beeld gemaakt vanaf piste 3.
null
^Zicht op piste 3
null
^Diepwinters
null
^Na een drankje gedaan te hebben in het Belchenhaus namen we het uitzicht nog maar eens tot ons.

Nu we vrij bijtijds klaar waren in Belchen besloten we nog een extra gebiedje aan de agenda toe te voegen: Muggenbrunn. Vanuit dit gebied zou het slechts een kleine 10 minuten rijden zijn naar onze laatste bestemming van de dag: Todtnauberg.

Ik zie op de klok dat het inmiddels alweer vrij laat is, zal de rest van zondag 3 december morgen (vandaag) schrijven :)

*bericht bewerkt door Jesper op 09 dec 2023 00:59

Gang is alles

Heerlijk!

Prachtige beelden en leuk beschreven.
Encore!

Schitterend!

Aftellen maar!

Prachtige verslagen!
Dat belooft niet bijzonder veel goeds voor het uittesten van mijn nieuwe Racetiger GS volgende week ;)

Prachtige verslagen!
Dat belooft niet bijzonder veel goeds voor het uittesten van mijn nieuwe Racetiger GS volgende week ;)

Mathijs! op 09 dec 2023 14:03

Snel omruilen voor de GS Master! ;)

(Ook hier: het blijft persoonlijk…)

Dank allen!

Dat belooft niet bijzonder veel goeds voor het uittesten van mijn nieuwe Racetiger GS volgende week ;)

Mathijs! op 09 dec 2023 14:03

Hahaha, ben benieuwd wat je ervan vindt! En idd, anders kun je altijd nog overstappen op de master.

Gang is alles

Droomplaatjes!

Heerlijke beelden en tekst @Jesper :) Erg leuk om te lezen!


Zondag 3 december 2023 : Belchen, Muggenbrunn & Todtnauberg - 2/2


Enfin, op naar Muggenbrunn! Na een korte rit van 20 minuten arriveerden we op de druk bezette parkeerplaats. Na enkele minuten wachten kwam er dan een plekje voor ons vrij en was het tijd om de ski’s weer onder te klikken.

Skigebied: Muggenbrunn
Geopende liften: Franzosenberglift, Winkellift I, Wasenlift I.
Geopende pistes: 4/5 km: Piste 1 t/m 9. Piste 13 en 14 waren ook open, maar niet bereikbaar per ski.
Sneeuw-/Pistekwaliteit: Eveneens goed opgevroren natuursneeuw. Bij het dalstation van de Franzosenlift een mijnenveld van kiezeltjes
Hoogteverschil: 263 m
Pisteplan

null

null
^FIS Piste 1 met het verloop van de Franzosenberglift . Druk werd het nooit bij deze lift.
null
^Zwarte piste 2 met het mijnenveld in kwestie aan de voet ervan. Zowel piste 1 als 2 zijn speelse, vrij steile pistes met een degelijk hoogteverschil waarop je jezelf echt leuk kunt uitdagen.
null
null
^Blik terug.
null
^Bergstation. Vanwege het vrij steile tracé niet erg geschikt voor beginners.
null
^Het idyllische Muggenbrunn. In de verte is ook nog een piste te spotten. Welke dit nu was, geen idee. Misschien de “helemaal-buitenom” piste van Todtnauberg?
null
^Aan fotografisch talent geen gebrek bij @Snowjan
null
^Winkelliften I & II.
null
^Inmiddels hebben we de oversteek gemaakt naar Winkellift I, de enige van de twee Winkelliften die in bedrijf was. De lift bedient een mooie, brede blauwe piste wat de lift een stuk geliefder maakt dan de steile Franzosenberglift. Dit vertaalde zich in een wachttijd van 5-10 minuten.
null
^Voordeel van zo’n ankerlift is wel dat er slechts twee personen tegelijk de piste betreden. Ondanks de drukte heb je daardoor de piste telkens voor jezelf.
null
^Halverwege de blauwe 7/8. Ook hier is het panorama neit mis!
null
^Weer bovenaan met een poserende @JasperjC
null
^Tijd om de “buitenom” piste te proberen: piste 9.
null
^Na een stukje door het bos kom je uit op dit knusse skiweggetje. Een afslag verder naar beneden en je komt uit bij de Köpflelift, naar verluid de laatste koppelbare Poma sleeplift in het Zwarte Woud. Ter referentie:
Stiekem wil ik hier nog wel een keer voor terugkomen.

Na nog 1x omhoog te zijn gegaan met de Winkellift hielden we het voor gezien en was het tijd voor het laatste skigebied van de dag: Todtnauberg.

Skigebied: Todtnauberg
Geopende liften: Stübenwasenlift (lift A), Kapellenlift (lift C).
Geopende pistes: 6/12,7 km: Piste 1,2, 4, 8, 4, 9, 10, 11, 12. Piste 13 en 14 waren ook open, maar niet bereikbaar per ski.
Sneeuw-/Pistekwaliteit: Mix van natuur- en technische sneeuw. Goede grip, nergens steentjes.
(Open) hoogteverschil: 249 m
Pisteplan

null
null
^Na onze eerste liftrit met de Stübenwasenlift (hierna: SWL) zoemde we over piste 1.
null
^Bergstation
null
^Ook hier was het wederom niet druk op de piste. Af en toe een paar ankers wachten, maar dat was het ook wel. ![] (https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2023/12/09/20231203_153814.jpg) ^Onderste gedeelte van de SWL.
null
^De vibe was nog altijd aanwezig in de skilift. Wel begon de maag wat te knorren, het was immers alweer 15:15. Tijd voor de verboden vruchten: Goulashsoep + Braadworst. Total sum: € 12,- Ik klaag niet.
null
^De start van pistes 4, 2 en 8 heeft iets sprookjesachtig, alsof je Narnia in skiet.
null
^Kleine zoom op de opdoemende Alpen.
null
^Via “skiroute 12” baanden we ons een weg naar de Kapellenlift. Het onderste gedeelte van skiroute 12 was nog gesloten, net als de lift waar deze eindigt.
null
^Knus dorpje is het ook, dat Todtnauberg.
null
^Als je je nog afvraagt waar de naam “Kapellenlift” vandaan komt.
null
^Kapellenlift omhoog, tijd voor piste 10! Deze piste is kan 's avonds ook verlicht worden. Leuke, speelse piste wederom met een mooie hellingshoek. Het leek er verder op dat we wel eens een hele mooie zonsondergang tegemoet konden gaan.
null
^Piste 9, die veel op piste 10 lijkt.
null
^Snel terug naar de SWL voor de laatste afdalingen van de dag.
null
^Na de een-na-laatste bergrit omhoog genomen te hebben werden we getrakteerd op een prachtige avondstemming vanaf de FIS-Strecke (Piste 1).
null
^Eigenlijk zonde dat het skigebied hier niet mee adverteert. Dit is toch uniek? Ik heb dit in ieder geval nog nooit zo mooi meegemaakt.
null
^Laatste afdaling!
null
^Onderaan het dalstation aangekomen met de ondergaande zon.
Strava
null
https://strava.app.link/Jo8rVtUzoFb

Conclusie
Dit was echt een dag voor in de boeken. Knapperige kou, goede sneeuw en nergens echt druk. Fijn ook dat in alle gebieden relatief gezien op korte termijn nog veel opengegaan is. Alle 3 gebiedjes zijn de moeite waard voor een dag(deel), zeker als alles open is. De afdalingen zijn gevarieerd en relatief lang.
De absolute kers op de taart was het gouden uurtje in Todtnauberg. Ben je in december/januari eens in de buurt, ga dan zeker een (mid)dagje skiën hier!

Next - Maandag 3 december in Feldberg: bar en boos

*bericht bewerkt door Jesper op 09 dec 2023 19:18

Gang is alles

Jaloersmakende foto’s. Echt heel mooi.

Prachtige verslagen!
Dat belooft niet bijzonder veel goeds voor het uittesten van mijn nieuwe Racetiger GS volgende week ;)

Mathijs! op 09 dec 2023 14:03

Snel omruilen voor de GS Master! ;)

(Ook hier: het blijft persoonlijk…)

DSvier op 09 dec 2023 14:10

Dank allen!

Dat belooft niet bijzonder veel goeds voor het uittesten van mijn nieuwe Racetiger GS volgende week ;)

Mathijs! op 09 dec 2023 14:03

Hahaha, ben benieuwd wat je ervan vindt! En idd, anders kun je altijd nog overstappen op de master.

Jesper op 09 dec 2023 17:11

Ik denk niet dat ik het technische niveau van @Jesper zal benaderen ;)
Anderzijds vond @DSvier het een aangename ski om mee te nemen in wisselendere omstandigheden op de piste.
We zullen het volgende week in de Dolomieten aan den lijve ondervinden!

*bericht bewerkt door Mathijs! op 10 dec 2023 01:08

Tof tripje en een heerlijk verslag!

Thank God summer is over!

Mooi verslag dit! En schitterende plaatjes.

Mr. Slow

Mooie seizoensstart @jesper!

Edwin van Riel

Werkelijk waar: prachtige foto’s en leuk verslag.
Is er nog een rugzak te winnen? Ik nomineer Jesper!
Lijkt mij ook heel leuk om zelf eens te doen.

Aftellen maar!

Geweldige foto’s, zo mooi!!

Het afsluitende verslag van de slotdag! Wellicht een kleine anti-climax, aangezien op deze dag “slechts” 1 skigebied bezocht is. Toch is het niet zomaar 1; ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dit het bekendste/beruchtste en (als alles geopend is) het meest uitdagende gebied van het Zwarte Woud is. Met deze status leek het ons ook het drukste gebied, vandaar dat we het skigebied pas op een sneeuwerige maandag aandeden.


Maandag 4 december 2023: Feldberg


Skigebied: Feldberg - Seebuck/Grafenmatt/Fahl
Weer: 0 tot -4 graden Celsius. Sneeuwbuien afgewisseld met korte, droge periodes.
Geopende liften:
6-CLD Zeigerbahn
4-CLD Herzogenhorn-Bahn
Grafenmattlift I
Zellerlift I
Reslift I
Förderband Seebuck
Wegens de wind was 6-CLD Feldbergbahn de hele dag gesloten. Bij 2-CLF Seebuckbahn hadden we twee keer pech toen we aankwamen skiën. Of ze waren nog aan het voorbereiden, of ze gooiden 'm net dicht vanwege toenemende wind.
Geopende pistes: 12/28 km: Piste 1,2,3 (slecht bereikbaar wegens gesloten liften), 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Sneeuw-/Pistekwaliteit: Goed geprepareerd met in de loop van de dag steeds meer verse sneeuw op de piste. Doordat het vrijwel uitgestorven bleven de pistes aangenaam.
Pisteplan

null

Van Todtnauberg was het zo’n 20 minuutjes rijden naar het dalstation van de Herzogenhorn-Bahn. Tot 2022 heette deze lift Rothausbahn. De toedracht van deze naamsverandering is mij even ontschoten. Wellicht heeft Zwarte Woud kenner @Snowjan nog wat toe te voegen wat dit betreft. Wat ik wel weet is dat de lift een knallend aantal hoogtemeters maakt: 441 meter! Ter referentie: dat is 70 hm meer dan de Steffisalp-express in het voor mij welbekende Warth am Arlberg. Daarmee is het ook de langste en steilste lift van Feldberg.

null
^De Herzogenhorn-Bahn komt op dezelfde plek uit als de Silberwiese sleepliften, twee sleepliften met een pittig tracé.
null
^Als eerset namen we de blauwe 8 richting de Zeigerbahn. Volgens de weersvoorspellingen zou het er gedurende de dag niet beter op worden qua wind. Vandaar dat het ons (lees: Jan) verstandig leek om eerst de stoeltjesliften op de Seebuck te doen.
null
^Dalstation Zeigerbahn.
null
^Gisteren zag het er hier ongetwijfeld anders uit.
null
^Vanuit de lift spotten we dat de stoeltjes van de Feldbergbahn niet aan de kabel hangen. Helaas, maar begrijpelijk. Vanuit de Zeigerbahn was de harde wind namelijk al te voelen.
null
^Toch zagen we bij de 2-zitter beweging! Na een korte traverse over de oneindige brede piste blijkt echter dat de lift nog niet open is voor publiek… helaas. Dan maar de rest van het gebied eerst verkennen. We beginnen met de enige lift die we nog kunnen bereiken: de Resilift I.
null
^ Vervolgens steken we door naar lift E: Zeller I. Langs deze lift loopt een toffe rode piste waar men af en toe een sprongetje kan wagen.
null
^ Door naar Grafenmattlift I. Vanaf hier namen we de Wiesnequelle-Abfahrt nr. 9. Deze heeft een lengte van maar liefst 3 km met een hoogteverschil van zo’n 400 m. Echt een lange afdaling waarmee je even vergeet dat je in het Zwarte Woud skiet.
null

null
^Terug bij de Herzogenhorn-bahn.
null
^Gesloten FIS Weltcupabfahrt Nr. 14. Voor zover we konden zien lag hier voldoende sneeuw voor een opening. Echter, vreesden we voor actieve pistenbully’s en/of verstopte lieren. Volgende keer, als die wel open is dan maar!
null
^Wel even een kijkje genomen bij de gesloten sleepliften.
null
^Moet een hele kunst zijn om hier een skibaar liftspoor te maken.
null
^Inmiddels terug bij de Zeigerbahn. De tweezitter wat verderop leek inmiddels in bedrijf te zijn, zij het op zeer langzame snelheid. Eenmaal daar aangekomen stonden de poortjes wederom op standje gesloten; de wind nam weer toe. Dan maar op zoek naar een eettentje in het bereik Seebuck. De enige geopende eettent bij Grafenmatt waar we eerder langskwamen zat namelijk stampend vol. Helaas was hier überhaupt niets open voor toeristen. Na een kleine wandeling naar de (gesloten) Feldberger Hof keerden we enigszins hongerig terug op de ski’s.
null
^Grillig! Volgens Jan ging het dan ook nog eens ijsregenen binnen afzienbare tijd. Deze voorspelling is gelukkig niet uitgekomen.
null
^Op de weg terug zijn we toch maar naar binnen gegaan in het voorheen dampende zelfbedieningsrestaurant. We hadden geluk, er was inmiddels plek genoeg :). Tijd voor een plaatselijk biertje.
null
^Nog een paar afdalingen gedaan rondom de Grafenmatt en vervolgens teruggeskied naar de auto rond 14:30. We hadden immers nog een reis voor de boeg van 650 km (ik 750) in deels winterse condities.
null
^Eerste weekend ook weer overleefd, heel blij mee! Nu nog 5 cm langere stokken, de extreem korte skistokken fase heb ik nu wel weer gehad.
null
^En dan nu het fijnste moment van de dag: omkleden in de sneeuw! Ach ja, als dat alles is.

Strava

null

Conclusie
Feldberg heeft mij ondanks het relatief beperkte aanbod positief verrast. Met name de pistes bij de Grafenmatt doen echt niet af aan een gemiddelde piste in de Alpen. Als dan ook nog eens alle rode en zwarte pistes open zijn, zou je je hier prima een volledige dag of 2 kunnen vermaken als gevorderde skiër, zeker in combinatie met de carvingskrakers op de Seebuck. Wij hadden net de pech dat het hard waaide en de sneeuw fiks afremde, maar ik kan me voorstellen dat de Seebuck geweldig is met harde sneeuw en weinig wind.

Slotwoorden en blik op de toekomst
Wat een enerverende 3 dagen waren dit! De eindteller staat op 11 skigebiedjes in 3 dagen, iets wat ik van tevoren niet voor mogelijk geacht had. In mijn hoofd leek het Zwarte Woud altijd meer op het Sauerland dan de Alpen. In de realiteit is het naar mijn inzien de exacte kruising tussen de Alpen en het Sauerland. De afdalingen zijn stukken langer, maar het uitzicht nog steeds middelgebergte-ish. Daarbij is het een stuk verder rijden dan het Sauerland, maar wel een stuk goedkoper dan de Alpen.

Mochten de condities goed zijn en er veel pistes open zijn, schroom dan niet om eens een (lang) weekendje Schwarzwald aan te doen. Ik kan het in ieder geval aanbevelen.


What’s next
Wellicht hebben sommigen het al gespot in een ander topic, maar het liefst breng ik oud&nieuw in de Alpen door ditmaal. Wie weet tot dan in een volgend verslag ;)

Dank allemaal voor het lezen en de leuke reacties!

*bericht bewerkt door Jesper op 12 dec 2023 00:40

Gang is alles

Prachtig topic, dank voor de schitterende foto’s en informatieve beschrijving.

De naamsverandering van de skilift op de Feldberg heeft wellicht te maken met het terugtrekken van de sponsor (brouwerij Rothaus).

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Plaats een reactie