Met de trein naar Sölden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden

Voor de voorjaarsvakantie een weekje Sölden staan. Nou zit ik te twijfelen om met de trein die kant op te gaan. Iemand die ervaringen/ tips heeft?

Ik heb dit laatst uit zitten zoeken voor mijn ouders die liever niet meer dat hele stuk naar Oostenrijk rijden, en de uitkomst was dat met de trein gaan zoveel overstappen kent, en weer verder met de bus (met al je bagage) dat je beter in 2x kon rijden (dus ergens in Duitsland een overnachting), of een ski resort zoeken dat een eigen treinstation heeft.
2 jaar geleden heb ik in Schladming geskied, daar was een treinstation in het dorp. Maar ook dat betekent 3x overstappen.

Ik ken uw situatie niet, maar mocht u beschikking hebben over een auto en je wilt toch graag naar Sölden, dan zou ik overwegen om toch met de auto te gaan.

met de trein naar Sölden is best te doen. met de nightjet naar innsbruck, daarna met de plaatselijke trein door naar ötztal bahnhof, dan met de bus naar sölden.

je reist met de nightjet direct op innsbruck, zonder overstappen. dus in totaal maar 2 keer overstappen, 1 keer van de nightjet naar de plaatselijke trein en van de plaatselijke trein naar de bus.

het is goed te doen, ik heb dit vorig jaar op deze manier gedaan.

veel succes!

met de trein naar Sölden is best te doen. met de nightjet naar innsbruck, daarna met de plaatselijke trein door naar ötztal bahnhof, dan met de bus naar sölden.

je reist met de nightjet direct op innsbruck, zonder overstappen. dus in totaal maar 2 keer overstappen, 1 keer van de nightjet naar de plaatselijke trein en van de plaatselijke trein naar de bus.

het is goed te doen, ik heb dit vorig jaar op deze manier gedaan.

veel succes!

De_BergGeit op 31 jan 2022 15:20

Hoe vaak je overstapt licht natuurlijk ook aan je opstappunt. Ik had het opstappunt bij mij in de buurt gekozen, en dan moet ik op Utrecht CS overstappen. Mocht je op Utrecht CS beginnen scheelt dat weer.

met de trein naar Sölden is best te doen. met de nightjet naar innsbruck, daarna met de plaatselijke trein door naar ötztal bahnhof, dan met de bus naar sölden.

je reist met de nightjet direct op innsbruck, zonder overstappen. dus in totaal maar 2 keer overstappen, 1 keer van de nightjet naar de plaatselijke trein en van de plaatselijke trein naar de bus.

het is goed te doen, ik heb dit vorig jaar op deze manier gedaan.

veel succes!

De_BergGeit op 31 jan 2022 15:20

Hoe vaak je overstapt licht natuurlijk ook aan je opstappunt. Ik had het opstappunt bij mij in de buurt gekozen, en dan moet ik op Utrecht CS overstappen. Mocht je op Utrecht CS beginnen scheelt dat weer.

Hofstadl op 31 jan 2022 15:30

jazeker ,dat is waar, ik ging er vanuit dat er in amsterdam of utrecht werd opgestapt

Dank voor jullie reacties!
Ik zal reizen vanaf Breda. Gelukkig zonder materiaal, dat kan mee met de auto van vader en moeder. Zelf heb ik maar een Toyotatje Aygo, ga hier liever niet mee richting de sneeuw.

Ik kan de trein zeker aanraden!
Wij zijn voor de 3e keer met de trein geweest en over twee weken ga ik weer met de trein. Ik weet niet met hoeveel je bent, maar ik ben zowel met een groep als met z’n tweeën geweest en de hoeveelheid bagage bepaal je natuurlijk zelf.

NIGHTJET:
Op de heenweg gingen we met de Nightjet vanuit Utrecht. De nightjet heeft weinig ruimte voor veel bagage. Als je in een 6-persoons zitcoupe zit, dan kun je bijna niks kwijt. 4 koffers en vol, dan heb je nog niet eens ski’s/snowboards opgeborgen. Deze kunne in de rekken in het gangpad maar ook daar is het geen onbeperkte ruimte. Nu wil het zo zijn dat toen wij gingen er weinig andere mensen ski/snowboard mee hadden dus paste het allemaal wel.

ICE (vanuit Duitsland of bij overstap in Duitsland)
Dit is een normale trein maar bijzonder luxe, kan NS nog wat van leren. Deze treinen hebben in het midden een kleine bagagerek waar je best wat koffers kwijt kunt en bovenin kunnen de ski’s/snowboards ook op elkaar geplaatst worden waardoor je erg veel kwijt kunt. Daarnaast zit je ook erg comfortabel, 2 persoons of 4 persoons met tafeltje. Ik zou hier wel een plek reserveren (4-6 euro extra want het kan behoorlijk druk zijn).

Het overstappen vond ik zelf niet echt een probleem. Je hebt genoeg tijd dus je hoeft niet met alles te gaan rennen. Sinds vorig jaar de trein geprobeerd en ben fan geworden. Je zou ook kunnen kijken naar de Alpen Express. Zeer gezellige partytrein, ook een echte aanrader!

Succes en vooral veel plezier!

Je kunt ook nog overwegen om te vliegen op INN en daarna verder te gaan per trein en bus.

weet iemand hier trouwens hoe het met de vaccinaties zit in de duitse trein? daar geldt 3 G. Maar ik heb janssen en Pfizer gehad, en kan nergens vinden of je dan aan 3 G voldoet in duitsland. ik ga er vanuit van wel, maar zou graag ook zekerheid hebben, alvast dank

weet iemand hier trouwens hoe het met de vaccinaties zit in de duitse trein? daar geldt 3 G. Maar ik heb janssen en Pfizer gehad, en kan nergens vinden of je dan aan 3 G voldoet in duitsland. ik ga er vanuit van wel, maar zou graag ook zekerheid hebben, alvast dank

De_BergGeit op 07 feb 2022 19:59

Evt even de Oostenrijkse GreenPass app installeren. Daar kun je selecteren voor welke g-variant je wilt zien of je aan de betreffende eisen voldoet.

Edwin van Riel

ja, die zegt dat het goed is, maar is die niet ingesteld op de oostenrijkse voorwaarden?

hij accepteerd 1G 2G 2,5G en 3G

Je kunt het land ook kiezen volgens mij

Edwin van Riel

Ik ben een paar keer met de trein naar solden geweest. Je rijdt letterlijk langs de files. Ik neem de ICE en afhankelijk van de tijd kies ik het traject. Ik ben een keer via frankfurt naar bregenz gegaan, maar ook via Munchen en Innsbruck. Vanaf Oetz Bahnhof de taxi naar Solden.

De reis zelf duurt net zo lang als met de auto (zo’n 9-10 uur vanaf Utrecht) maar je komt uitgerust aan. Ipad vol met films en boeken.

De kosten zijn wel hoger als met de auto, maar als je met de auto in twee dagen rijdt, moet je overnachting onderweg erbij rekenen. Dan scheelt het overall niet veel. Krokusvakantie ga ik weer.

weet iemand hier trouwens hoe het met de vaccinaties zit in de duitse trein? daar geldt 3 G. Maar ik heb janssen en Pfizer gehad, en kan nergens vinden of je dan aan 3 G voldoet in duitsland. ik ga er vanuit van wel, maar zou graag ook zekerheid hebben, alvast dank

De_BergGeit op 07 feb 2022 19:59

Ja, met 2 entingen (waarvan 1x Janssen) voldoe je aan de regels voor basisenting die nodig zijn bij 3G.
Zie ook: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/r… (klik ook onderaan op ‘coronavirus’ en scrol door naar uitzonderingen op inreisregels bij bij doorreis.

Ik ben met de trein naar Ehrwald gegaan en dat is zeer goed bevallen. Overstappen geen probleem. Informatie in de app van NS over op welk spoor je moet zijn is heel duidelijk. Je kunt zelfs live zien waar de trein zich bevindt in de app. Voor kinderen hoge korting!
Tip: parkeer in Viersen, net over de grens in Duitsland. Ruim plaats en gratis.
Wel zitplaats reserveren en zoals gezegd inderdaad weinig plek voor koffers maar ach, met een beetje proppen en schuiven gaat het wel.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Super relaxed!

*bericht bewerkt door IreneIrene op 07 feb 2022 23:37

Nog even een tip :

Kijk ook op de website van Deutsche Bahn: www.bahn.de of de Oostenrijkse OEBB : https://www.oebb.at/
Daar vind je vaak aantrekkelijker tarieven dan op de NS international site.

Wij gaan half maart naar Otztal met de trein. (12 maart heen, 19 maart terug)

Hebben jullie nog tips voor een treinreis boeken? Ik ben van plan om met de trein van Sölden terug naar NL (Arnhem Centraal) te gaan op 2 februari.

Via de routeplanner zie ik verschillende opties, maar er is nog plek in de Nightjet van Innsbruck rechtstreeks naar Arnhem, wat me fijner lijkt dan 3x overstappen.

Bij het boeken van een zitplaats kan ik kiezen uit top/middle/neer, wat houdt dit in?

Wat is de beste optie om van Sölden in Innsbruck te komen? Bus of taxi naar Ötztal, heeft iemand een prijsindicatie voor de taxi?

De rest van de groep vertrekt een dag later met de auto, bagage is dus geen probleem.

Hebben jullie nog tips voor een treinreis boeken? Ik ben van plan om met de trein van Sölden terug naar NL (Arnhem Centraal) te gaan op 2 februari.

Via de routeplanner zie ik verschillende opties, maar er is nog plek in de Nightjet van Innsbruck rechtstreeks naar Arnhem, wat me fijner lijkt dan 3x overstappen.

Bij het boeken van een zitplaats kan ik kiezen uit top/middle/neer, wat houdt dit in?

Wat is de beste optie om van Sölden in Innsbruck te komen? Bus of taxi naar Ötztal, heeft iemand een prijsindicatie voor de taxi?

De rest van de groep vertrekt een dag later met de auto, bagage is dus geen probleem.

Stanro op 10 dec 2023 13:01

Zonder bagage kun je ook prima overwegen met de ice te reizen.
Trein gaat vanaf Ötztal, bus gaat heel regelmatig vanaf Sölden naar t station beneden. ook vaak vroeg tot laat. Lokale trein naar Innsbruck, trein naar München, daarna direct naar Nederland. Of nog een overstap in de buurt van het Roergebied.
Nightjet is ook best relaxed. Houd rekening met vertraging. Top middel neer is het bedje dat je reserveert. Ik kies altijd de onderste want dan kan ik er nog makkelijk uit.
Voor een andere verbinding kun je ook nog kijken om de andere kant langs te reizen over landeck.

Hebben jullie nog tips voor een treinreis boeken? Ik ben van plan om met de trein van Sölden terug naar NL (Arnhem Centraal) te gaan op 2 februari.

Via de routeplanner zie ik verschillende opties, maar er is nog plek in de Nightjet van Innsbruck rechtstreeks naar Arnhem, wat me fijner lijkt dan 3x overstappen.

Bij het boeken van een zitplaats kan ik kiezen uit top/middle/neer, wat houdt dit in?

Wat is de beste optie om van Sölden in Innsbruck te komen? Bus of taxi naar Ötztal, heeft iemand een prijsindicatie voor de taxi?

De rest van de groep vertrekt een dag later met de auto, bagage is dus geen probleem.

Stanro op 10 dec 2023 13:01

Andere optie dan de Nightjet via Innsbruck is om met de nachttrein vanuit Zürich te gaan. Deze bestaat uit een gedeelte Nightjet en een gedeelte normale intercity met stoelen, die laatste optie is enorm budgetvriendelijk (als je deze boekt via bahn.de, tussenstop Zürich zelf toevoegen). Vertrek is dan 18:12 van Ötztal Bahnhof, met 1x overstappen in Zürich naar Arnhem. Prijs vanaf 56,90 Euro, wat echt een koopje is voor deze afstand.

Lokale bussen van je bestemming naar een station (en verdere reizen gaat ook) zijn het makkelijkst te plannen met de planner van de OEBB:
https://fahrplan.oebb.at/webapp/

Als iemand iets boekt in Oostenrijk qua Openbaar Vervoer, doe dit dan met de App van de OEBB. Dit is vele malen goedkoper dan aan een kassa of kaartautomaat. Kan echt de helft zijn.

Hier ook goede ervaringen met de trein. Afgelopen jaar de Nightjet genomen van Amsterdam naar Jenbach en daarna door met trein en bus naar Konigsleiten. Niet alleen qua kosten, maar ook qua comfort en gezelschap prima bevallen.
Dit jaar dus wederom van zondag 7 tot zondag 14 januari met de Nightjet naar KL en zelfs in de voorjaarsvakantie. Ik reis dan op zwarte zaterdag van 8 uur 's morgens tot 16:30 uur van Amsterdam naar Jenbach, met 2x overstappen (ICE ipv Nightjet). In 8 en een half uur, lukt me dat met de auto echt niet… en voor dat geld: 65 euro enkele reis en de kinderen gratis. Lang leve de OEBB ;)

*bericht bewerkt door TimoSchoon op 12 dec 2023 17:27

Plaats een reactie