Valloire of ander skigebied in Frankrijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valloire

Goedemiddag,
In de kerstvakantie willen wij met ons 8’en op wintersport gaan naar Frankrijk. Voorheen gingen wij naar Oostenrijk, maar de sneeuwcondities zijn daar in de kerstvakantie niet altijd betrouwbaar en we willen Frankrijk eens ontdekken.

Ons gezelschap bestaat uit 3 personen die redelijk goed kunnen skiën, 2 hebben ooit geskied, 2 hebben nog nooit geskied en 1 houdt van wandelen. Zelf dacht ik dat Valloire misschien wel een goed gebied voor ons is. Sneeuwzeker, redelijk goed aan te rijden (ca. 20 km van de snelweg) en veel blauwe pistes. Wie heeft hier ook wel eens geskied en wat is jouw ervaring? Ander opties zijn ook welkom.

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Groet,
Jeannine

*bericht bewerkt door Jeannine op 02 okt 2021 12:45

Valloire vond ik erg leuk. Dorps, overzichtelijk, leuk skigebied, winkeltjes, er is wat te wandelen (onze hond ging ook mee), een ijsbaan en leuke verlicht tijdens de feestdagen. Sfeertje was dus top. Zeker gemakkelijk aan te rijden. Ben er een keer of 3 geweest. Skigebied is groot zat, je kunt er tochtjes maken zonder te verdwalen, echt moeilijk word het niet vond ik wat niveau pistes betreft. Genoeg plekjes om te eten zowel op de piste als in het dorp. Kortom … geen slechte keuze vind ik.

Valloire is een prima keuze. Sluit me helemaal aan bij MrSki. Ook wel een sfeervol dorp.

Mr. Slow

Ik sluit me ook aan bij de eerdere reacties. Valloire is een leuk dorp en het skigebied Galibier Thabor is ons erg goed bevallen. Het is een uitgestrekt gebied dat over meerdere dalen gaat. Hierdoor is het afwisselend. Ook is er een ruime keuze tussen skipistes tussen de bomen of pistes met vergezichten. Niet elke lift is snel en nieuw. Maar daar hadden we geen last van.

sneeuw witje en de 7 bergen

Wat betreft de dorpskeuze kan ik me aansluiten bij de voorgaande reacties. Valloire is een (naar Franse begrippen) gezellig dorp en aangenaam om te toeven. Het skigebied vind ik echter een ander verhaal. Het is een uitgestrekt skigebied waarbij een aantal liften recentelijk zijn vervangen, aangevuld of gemoderniseerd, maar de sneeuwzekerheid en de pistenpreparatie laten naar mijn mening te wensen over.

In Oostenrijk kan men vaker terugvallen op een uitgestrekt arsenaal aan kunstmatige besneeuwingsmiddelen wanneer de natuursneeuw ontoereikend zou zijn, terwijl de mogelijkheden hiervoor (althans in dit skigebied) onvoldoende bleken. Met de beschikbare middelen deed men ook niet wat men zou verwachten. Een aantal (verbindings)pisten waren zeer ijzig, waardoor bepaalde familieleden deze pistes niet meer aandurfden. Uiteraard zegt dit niets over de sneeuwhoeveelheden en omstandigheden voor het aankomende seizoen, misschien heb je meer geluk of minder ongeluk.

Voor beginners vond ik het skigebied niet helemaal ideaal. De sector Sétaz boven Valloire is eerder aan gevorderdere skiërs besteed, terwijl boven Crêt De La Brive wel een aantal beginnersvriendelijke pistes te situeren zijn. Het pistenplan is een beetje misleiden op dat vlak. Naast de algemene stelregel dat pistekleuren gemiddeld genomen veeleisender zijn in Frankrijk dan in Oostenrijk, zijn bepaalde blauwe pistes toch een tikkeltje te uitdagend voor nieuwelingen. Ik denk spontaan aan de verbindingspiste ‘Combe Orsière’ van Valloire naar Valmeinier 1800 of de dalafdaling ‘Lutins’ (die overigens wegens sneeuwgebrek vaak gesloten is, net als zijn rode pendant) richting Valloire. Voor de verbinding vanuit Valloire zou ik de lange piste ‘Arméra’ en de gelijknamige lift aanraden als beginner. De tegengestelde route is wel mogelijk via de piste ‘Neuvache’.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 05 okt 2021 12:32

Wanneer was je er voor het laatst? Ik lees namelijk ergens dat het gebied de laatste jaren veel geïnvesteerd heeft in uitbreiding van het kunstsneeuwnetwerk. Daarnaast vond ik de blauwe pistes in dit gebied niet anders dan wat ik gemiddeld in Oostenrijk tegenkom. Zelfs over het algemeen iets makkelijker, omdat het gebied vrij rustig is en de kwaliteit van de pistes daardoor ook ‘s middags vrij lang goed bleef.

Wat mij nog bijstaat van enkele bezoekjes in de Kerstvakantie is het feit dat er m.n. Aan de Valmeinier zijde relatief veel stenen op de piste lagen aangezien hier geen gras ondergrond is.
Dat was dan wel een poos geleden toen het gebied nog niet Galibier Thabor heette 😁
Misschien is dat nu anders gezien ook de reactie van Paolie.
Ik heb toen zelfs de staalkant van een gloednieuwe huurski op stenen kapot geskied. Is me verder nog nooit overkomen. Logisch een boze verhuurder, maar gelukkig wel toen de verzekering genomen.
Verder ben ik het eens met meeste eerdere reacties, leuk gebied en meerdere (lift)verbeteringen sindsdien.

...ski-addict...

Ik ga ieder jaar de eerste week van januari skiën in Valloire en ik heb nog nooit een gebrek aan sneeuw gehad. Ik vind het een top skigebied waarbij de prijzen gelukkig niet top zijn ;-). Je krijgt een authentiek dorp met een uitgestrekt gebied voor een prikje in vergelijking met Oostenrijk. Akkoord, sommige liften zijn wat ouder maar de grootste pijnpunten zijn intussen wel aangepakt. Je hoeft wel niet de luxe te verwachten zoals in Oostenrijk ( verwarmde liften - kappen ). Dit vind je echter bijna nooit in Frankrijk. Hoeft voor mij ook niet ( is WINTERsport namelijk ) als de prijs van de skipas daardoor betaalbaar blijft, boet ik liever in op deze - in mijn ogen - comfortelementen. Ik warm wel weer op als ik aan het skiën ben :-).

De pistes vind ik meestal wel goed geprepareerd. IJzige pistes kan je in elk skigebied wel hebben. Sommige pistes zijn daarvoor wel wat gevoeliger omdat ze in de wind liggen en daardoor sneller kaalgeblazen zijn. Ik heb echter nog nooit echt ijs of ijsplaten gehad in Valloire terwijl ik dat in vb Hochkönig ( wat toch een reputatie heeft ) wel al gehad heb. Het klopt wel dat de blauwe Combes Orsière eigenlijk zou moeten ingeschaald worden als rood. Op sommige punten is die wel pittig. Die is echter te vermijden via de Arméra en het oude zetelliftje aan de voet van die piste.

Niet gevorderde skiërs kunnen naar mijn idee heel snel via blauwe pistes heel het gebied rond ( mijn kids deden dit in hun klasje alleszins al naar het einde van de eerste week ).

Mijn vrouw gaat ook niet skiën maar wandelt ook, samen met onze hond. Er is een speciale skipas “piéton” - voor wandelaars dus waarbij je alle routes ‘op hoogte’ kunt nemen en samen op de berg kunt eten met de skiërs.

Veel succes met de zoektocht.

Waarschijnlijk had @Mathijs! gewoon pech en is het in andere jaren wel gewoon prima. Toch herken ik zijn verhaal wel; ik was er twee weken jan/feb 2017 en veel dalafdalingen waren de hele periode dicht vanwege sneeuwgebrek. Het middenstuk van Lutins was telkens 1 grote ijsplaat, daar zijn heel wat mensen op elkaar geklapt aan het eind v.d. dag. Na twee weken ging het eindelijk sneeuwen, maar toen moesten wij weer huiswaards. Toch een heerlijke vakantie gehad en we gaan zeker nog eens terug om alle pistes te verkennen die destijds gesloten waren.

Hoor mij bezig : Ik zit hier maar reclame te maken voor een skigebied waar ik op dat moment zelf zal zitten… Ik ga dan maar de echte waarheid vertellen : dit is een totaal sfeerloos dorp met oude brakke liften, restaurants waar het personeel je buitenkijkt en waar ze vieze troep serveren, pistes die beter zouden liggen mochten ze nooit onderhouden worden om nog niet te spreken van de verpauperde en veel te dure acco’s.

Ik zou er nooit heengaan mocht ik jullie zijn!

Wanneer was je er voor het laatst? Ik lees namelijk ergens dat het gebied de laatste jaren veel geïnvesteerd heeft in uitbreiding van het kunstsneeuwnetwerk. Daarnaast vond ik de blauwe pistes in dit gebied niet anders dan wat ik gemiddeld in Oostenrijk tegenkom. Zelfs over het algemeen iets makkelijker, omdat het gebied vrij rustig is en de kwaliteit van de pistes daardoor ook ‘s middags vrij lang goed bleef.

paolie op 05 okt 2021 12:39

Een kleine tien jaar geleden ongeveer. Toegegeven, het was een slechte winter in dat gedeelte van de Alpen. Desondanks hadden wij het ‘geluk’ dat de dag voor onze aankomst het nog een dertigtal centimeter had gesneeuwd, maar dat viel niet meteen te merken aan de pistekwaliteit. Over de recentere investeringen in kunstsneeuw kan ik me alleszins niet uitlaten, het zou een verbetering zijn voor het skigebied.

Het beeld van de blauwe pistes vond ik een beetje diffuus. Sommige blauwe pistes waren inderdaad van een zeer lage moeilijkheidsgraad (spontaan komen de namen ‘Arméra’ en ‘Selles’ bij mij op), maar sommige andere pistes (eerder vernoemd) waren dan weer lastig omwille van bepaalde factoren. De gebrekkige sneeuw speelde natuurlijk ook een rol. Bovenaan de blauwe Selles stond bijvoorbeeld een waarschuwingsbordje met ‘peu de neige’ en ‘pierres sur la piste’ en de piste Lutins was herschapen tot een ijsvlakte in het onderste gedeelte.

Ik ga ieder jaar de eerste week van januari skiën in Valloire en ik heb nog nooit een gebrek aan sneeuw gehad. Ik vind het een top skigebied waarbij de prijzen gelukkig niet top zijn ;-). Je krijgt een authentiek dorp met een uitgestrekt gebied voor een prikje in vergelijking met Oostenrijk. Akkoord, sommige liften zijn wat ouder maar de grootste pijnpunten zijn intussen wel aangepakt. Je hoeft wel niet de luxe te verwachten zoals in Oostenrijk ( verwarmde liften - kappen ). Dit vind je echter bijna nooit in Frankrijk. Hoeft voor mij ook niet ( is WINTERsport namelijk ) als de prijs van de skipas daardoor betaalbaar blijft, boet ik liever in op deze - in mijn ogen - comfortelementen. Ik warm wel weer op als ik aan het skiën ben :-).

VDG_1979 op 07 okt 2021 17:31

Ik ben volledig akkoord met de stelling dat een bijzonder modern liftensysteem zoals de meeste skigebieden onnodig en overdreven zou zijn in Galibier Thabor. De meeste pijnpunten werden al geruimd en enkele mooie nieuwe investeringen werden gedaan. Ik vond het zelfs spijtig dat de twee sleepliften en de aftandse zetellift in de sector Sétaz zijn vervangen, uitdagend waren ze in ieder geval ;)
Het weglaten van die overbodige comfortelementen zie je direct terug in de skipasprijs en dat is een argument in hun voordeel. Beaam ik helemaal.

De pistes vind ik meestal wel goed geprepareerd. IJzige pistes kan je in elk skigebied wel hebben. Sommige pistes zijn daarvoor wel wat gevoeliger omdat ze in de wind liggen en daardoor sneller kaalgeblazen zijn. Ik heb echter nog nooit echt ijs of ijsplaten gehad in Valloire terwijl ik dat in vb Hochkönig ( wat toch een reputatie heeft ) wel al gehad heb. Het klopt wel dat de blauwe Combes Orsière eigenlijk zou moeten ingeschaald worden als rood. Op sommige punten is die wel pittig. Die is echter te vermijden via de Arméra en het oude zetelliftje aan de voet van die piste.

VDG_1979 op 07 okt 2021 17:31

We zullen ongetwijfeld in andere omstandigheden hebben geskied en deze omstandigheden zullen meestal wel gunstig zijn, maar tijdens mijn vakantie werd zelfs gewaarschuwd met meerdere borden in de sector Crey Du Quart dat de pistes gevaarlijk ijzig waren. Bepaalde pistes waren zelfs gesloten door de ijzigheid (Chaudanne, Lutins, Choucas), terechts naar mijn mening. In mijn optiek kon de pistenpreparatie beter en werd de aanwezige kunstsneeuw suboptimaal gebruikt. Gebruiksklare sneeuwhopen lagen naast de pistes en werden niet gebruikt om deze pistes veiliger te maken. Nagenoeg alle zwarte pistes in het gebied waren ook gesloten (eerder door sneeuwgebrek), maar daar stonden ook geen installaties om kunstmatig een handje toe te steken.

In Hochkönig dan weer geen ervaring gehad met ijsplaten, maar waarschijnlijk had ik op mijn beurt weer meer geluk met de omstandigheden ;)

Waarschijnlijk had @Mathijs! gewoon pech en is het in andere jaren wel gewoon prima. Toch herken ik zijn verhaal wel; ik was er twee weken jan/feb 2017 en veel dalafdalingen waren de hele periode dicht vanwege sneeuwgebrek. Het middenstuk van Lutins was telkens 1 grote ijsplaat, daar zijn heel wat mensen op elkaar geklapt aan het eind v.d. dag. Na twee weken ging het eindelijk sneeuwen, maar toen moesten wij weer huiswaards. Toch een heerlijke vakantie gehad en we gaan zeker nog eens terug om alle pistes te verkennen die destijds gesloten waren.

Martin7182 op 08 okt 2021 09:36

Het punt dat ik initieel wou maken is dat het gebied zich (destijds) onvoldoende gewapend heeft of had tegen het gebrek aan natuursneeuw. In andere skigebieden in het zuiden van Oostenrijk, Italië of zelfs Zwitserland hebben wij andere ervaringen. Daar werden pistes niet alleen geopend door middel van (enkel) kunstsneeuw, maar ook nog eens perfect geprepareerd. Dat aspect miste ik in Galibier Thabor. Misschien is dat ook zichtbaar in de prijs van de skipas.

Zoals @paolie aangeeft, misschien zijn daar ondertussen meer investeringen in gedaan.

Weet iemand of er in Valloire gecontroleerd wordt op de piste op de Boosterprik?

Weet iemand of er in Valloire gecontroleerd wordt op de piste op de Boosterprik?

MarleenS op 20 dec 2021 22:58

Valloire = Frankrijk. zijn er al niet genoeg topics waar je dit kan terug vinden?

Weet iemand of er in Valloire gecontroleerd wordt op de piste op de Boosterprik?

MarleenS op 20 dec 2021 22:58

Neen, daar kan je zo skiën, rondlopen zonder masker , QR code wordt niet gevraagd.
Wat 'n kansloze vragen, man, man ,man toch.😥😥😥

Born to run. B.S.

.

*bericht bewerkt door SandraSki op 21 dec 2021 09:45

sneeuw witje en de 7 bergen

Weet iemand of er in Valloire gecontroleerd wordt op de piste op de Boosterprik?

MarleenS op 20 dec 2021 22:58

https://www.wintersport.nl/nieuws/15/12/2021/booster-wordt-h…

Hier vind je de laatste info over Frankrijk en boosteren

sneeuw witje en de 7 bergen

@dan58. Ik denk, vrouw,vrouw, vrouw toch. Maar verder heb je helemaal gelijk.

Hen48

@dan58. Ik denk, vrouw,vrouw, vrouw toch. Maar verder heb je helemaal gelijk.

Hulst op 21 dec 2021 09:47

Ook dat mag je tegenwoordig niet meer zomaar aannemen, ik denk, het, het, het toch…

Born to Ride

@Matthias123. Ik vind het de laatste tijd rijkelijk saai op het forum. Dan probeer je er wat beweging in te krijgen. Met een voorzetje richting @dan58 lukt dat meestal wel. Maar hij voelt zich meer bij inside thuis. Op mijn leeftijd is het lastig al die nieuwe gewoontes aan te leren.

Hen48

@Hulst @Matthias123

Alleen op “inside” zit de snowpatrol inquisitie niet.😃😁😅

Born to run. B.S.

Wij willen komend jaar (kerst) gaan boeken in valloire, waar kunnen wij het beste zitten zodat ons zoontje van 5 ook goed de dalafdaling kan doen en wij dicht bij de skischool zitten?

Zijn de helling overwegend noord of zuidhelling?

Wij willen komend jaar (kerst) gaan boeken in valloire, waar kunnen wij het beste zitten zodat ons zoontje van 5 ook goed de dalafdaling kan doen en wij dicht bij de skischool zitten?

Zijn de helling overwegend noord of zuidhelling?

snowy1978 op 09 jan 2022 17:06

Een appartement je dicht bij de Setaz zou aan te raden zijn. De groene dalafdaling eindigt daar. Skischool start wel aan de andere TC ( brive ) maar eindigt ook meestal aan de Setaz. Het hotelletje Les Mélèzes is ook wel aan te raden. Ligt echt vlak naast de TC.

Hellingen liggen op alle kanten ( drie bergruggen ).

Hoi allemaal,
We zijn net terug van een weekje Valmeinier/Valloire. Prachtig gebied voor zowel beginners als gevorderden. Wat betreft check Corona: dit gaat steekproefsgewijs. Bij kopen skipas moesten wij de app tonen en wij zijn regelmatig gecontroleerd bij de liften/gondels.

Dank voor alle reacties!

In Oostenrijk kan men vaker terugvallen op een uitgestrekt arsenaal aan kunstmatige besneeuwingsmiddelen wanneer de natuursneeuw ontoereikend zou zijn, terwijl de mogelijkheden hiervoor (althans in dit skigebied) onvoldoende bleken. Met de beschikbare middelen deed men ook niet wat men zou verwachten.

Mathijs! op 05 okt 2021 12:26

Even checken. Ik lees dat er intussen 690 sneeuwkanonnen zijn voor 160 km pistes, als ik het vergelijk met mijn vorige resort (Portes du Soleil) lijkt dat veel (1074 voor 650km).

Is dat nu een goed teken of een slecht? Goed omdat men investeringen heeft gedaan of slecht omdat het precies nodig is. Is het echt zo slecht gesteld met de Maurienne vallei als ik soms lees?

null
null
null
null
null
null
null
null

Extreem slecht.

Extreem slecht.

Sneeuwballetje op 28 jan 2023 10:42

Hahaha. Ziet er goed uit, maar ik lees dat de Maurienne vallei over het algemeen soms problematisch is. Ik ben er nog nooit geweest dus tja, kan ook noise zijn.

Dit is bvb in februari 2022, heel veel bruine plekken, weliswaar op een punt dat +/- op 1418m hoogte ligt.

Extreem slecht.

Sneeuwballetje op 28 jan 2023 10:42

Hahaha. Ziet er goed uit, maar ik lees dat de Maurienne vallei over het algemeen soms problematisch is. Ik ben er nog nooit geweest dus tja, kan ook noise zijn.

Dit is bvb in februari 2022, heel veel bruine plekken, weliswaar op een punt dat +/- op 1418m hoogte ligt.

King_of_the_Wedge op 28 jan 2023 11:00

Het vervelende van wintersport dat je nooit exact weet wat je zal aantreffen. Vandaar ook dat ik al jaren Oostenrijk achter mij heb laten liggen. Ik wil ski in-out geen geklooi met auto’s en ski-gear. Vertrekken vanaf 800 meter…de horror met wachtrijen om naar boven te komen en met zijn allen die ene dalafdaling terug naar de parking. Soort Efteling experience die ik dus oversla met alle respect voor de andere mening, ervaring of beleving. Tot voor kort zijn er mensen geweest met horrorverhalen van geen sneeuw of slechte sneeuw. Vrienden van mij waren rond en na de kerst in La Plagne. Hier las ik het ook de 1 zei: horror de ander zei het was prima alleen de laaggelegen delen waren met name in de middag onprettig.

Ik bestempel als verwend type dat alles onder de 1800meter komt als ‘laag’ vandaar dat ik al jaren naar Frankrijk ga met km’s en km’s aan keuze. PDS is voor mij sinds 2010 afgevallen i.v.m. het niet aandurven van te voren te boeken. Het ligt te noordelijk en te laag alhoewel ik goede herinneringen koester aan bakken sneeuw in 2006, 2008 toen ik daar was. Je moet het dus treffen alhoewel sommige gebieden inderdaad steeds vaker te kampen krijgen met verslechterde condities.

Vandaag in de krant een artikel dat in Frankrijk alleen al 186! skistations…

null

null

…sorry repost

In Oostenrijk kan men vaker terugvallen op een uitgestrekt arsenaal aan kunstmatige besneeuwingsmiddelen wanneer de natuursneeuw ontoereikend zou zijn, terwijl de mogelijkheden hiervoor (althans in dit skigebied) onvoldoende bleken. Met de beschikbare middelen deed men ook niet wat men zou verwachten.

Mathijs! op 05 okt 2021 12:26

Even checken. Ik lees dat er intussen 690 sneeuwkanonnen zijn voor 160 km pistes, als ik het vergelijk met mijn vorige resort (Portes du Soleil) lijkt dat veel (1074 voor 650km).

Is dat nu een goed teken of een slecht? Goed omdat men investeringen heeft gedaan of slecht omdat het precies nodig is. Is het echt zo slecht gesteld met de Maurienne vallei als ik soms lees?

King_of_the_Wedge op 28 jan 2023 09:49

Afgelopen kerst was het in de Maurienne in ieder geval aanzienlijk beter gesteld dan in de Haute Savoie (Portes du Soleil, Grand Massif). Valloire staat bekend om z’n voor Franse begrippen erg goede kunstsneeuwvooorzieningen.

*bericht bewerkt door paolie op 28 jan 2023 11:21

Plaats een reactie