Eerste keer Warth: good-to-knows

Dit onderwerp gaat over de bestemming Warth

Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik het verblijf geboekt voor een mooi weekje Warth in Februari.
Daar het minder druk bezocht is, kan ik op sommige vragen geen antwoord vinden. Mocht ik iets gemist hebben; let me know!

[1] Hoe zit het met parkeerplaatsen in het dropje Warth? Onze accomodatie is namelijk niet midden in het dorp, maar meer richting Gehren (bij Gasthof Tyrol in de buurt)
[2] De liftverbinding met Lech; is deze goed te doen wat betreft wachttijden aan beide kanten, of is de ervaring dat men erg lang moet wachten?
[3] Skiles; welke ski school raadt u aan?
[4] Skihuur; welke verhuurder zit dicht bij de liften én heeft opslag voor 's nachts, zodat ik de ski’s niet in/op de auto hoef te vervoeren?
[5] Die Anreise; moet er serieus rekening gehouden worden met het (moeten) gebruiken van sneeuwkettingen? Evt. tips wat betreft route vanuit Duitsland om de drukte/meute te vermijden?
[6] Overige tips/tricks, bijv. leuke dingen om in de omgeving nog extra te doen, goede restaurants, etc.

Bedankt!
Vriendelijke groet

1/ bij de dalstations van de liften zijn parkeerplaatsen
2/ geen idee, ken het alleen buiten de seizoenen en dan is het vooral druk in de ochtend- en middagspits.
3/ -
4/ -
5/ ja! Je hebt niet zoveel keuze om er te komen. Tussen Lech en Warth is een wintersperre.
6/ omgeving is niet heel veel te doen.

Warth is toch redelijk druk bezocht, zeker nu met de verbinding naar Lech. Vooral omdat veel mensen vanuit het Lechtal naar Warth rijden om daar te gaan skiën. Als er voldoende sneeuw ligt in de dalen dan valt de drukte beter mee.

Alles hangt af van wat je wil doen. Ben je van plan om meermaals tochten te doen naar Lech of Sankt Anton dan raad ik je aan om de wagen te parkeren op de parking bij Salober. Hier zit ook ski verhuur met depot. Hier heb ik wel geen ervaring mee. Van hieruit ben je het snelste aan de verbindingslift naar Lech. Als je 's morgens vroeg vertrekt en meteen de oversteek maakt dan valt dit relatief mee qua drukte. Wacht je een uur of moet je helemaal van Warth zelf komen dan wordt het een pak drukker. Keer op tijd terug, wachttijden vallen echter mee. Kwartiertje als het druk is. Aan de salober is ook een skischool en denk dat deze meer dan degelijk is.

De eigenlijke skischool van Warth zit beneden aan de Steffisalp. Als je vroeg bent kan je daar parkeren maar deze parking raakt toch snel vol. Hier zit eveneens een skiverhuur met depot. Leuker hier is dat het toch iets meer als een dorp aanvoelt dan de Salober. Deze laatste ligt eigenlijk in niemandsland.

Persoonlijk ben ik de grootste fan van de auto parkeren aan de Jägeralpe. Daar is het gezelliger om te lunchen of 's avonds nog iets te drinken. Jammer genoeg is daar (voor zover ik weet) geen skischool en geen skidepot.

Je kan ook overwegen om de bus te nemen. Deze rijdt zeer regelmatig en dan kan je perfect afwisselen. Nadeel is wel dat deze in de vakantieperioden vaak meer dan vol zitten. Ze rijden wel frequent.

(5) Aan de tunnel in Reutte is het bijna altijd druk. Deze kan echt vermeden worden als je via het Tanheimertal rijdt. Stukje rond maar aangenaam rijden en niet druk.

Nou @jesper , kom er maar in ;)

Dat wat @Rene hier zegt.
En toevoegend: als je de 3talerpass neemt kun je in Warth skiën maar moet je voor Lech extra bijbetalen. Als je die andere pas neemt (waar ik ff de naam van kwijt ben, maar ik bedoel gewoon de Lech/Warth kaart) dan kun je dat hele gebied bestrijken.

Kleine zijsprong:
Met een 3talerpas kun je eventueel buiten Warth ook nog een eindje terugrijden naar Schoppernau om op Diedamskopf te skiën (leuke afwisseling, niet doen met slecht weer wegens slecht zicht) of nog verder terug Damuls/Mellau bezoeken, waar je zeker een dag vol kunt krijgen met touren.

@jesper wakker worden…dit gaat over de wrat

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Haha, thx guys

  1. Wat @Geensmaarten al zegt, parkeerplaats bij de Steffisalp is snel vol na 9 uur, ik raad Salober aan daarna.
  2. Liftverbinding naar Lech is alleen druk als je er rond de spits bent op een zonnige dag, dus rond 10-11 uur.
  3. Zelf alleen (positivieve) ervaring met de Skischule Warth, maar de rest zal ook zeker wel deugen
  4. Sport Jug, zit bij alle dalstations
  5. Ja, het laatste stukje naar Warth kan het al snel zo zijn dat je kettingen nodig hebt. Rijd via het Tannheimer Tal om de drukte bij Reutte te vermijden.

Van de Jägeralpe ben ik zelf geen fan, ik parkeer altijd bij de Steffisalp of bij Salober. De eettentjes aan de dalafdalingen vind ik allemaal net niks, eten in een berghutje is eigenlijk altijd leuker en lekkerder.

Gezelligste Après ski tent zit onderaan de Steffisalp, de gele Schirmbars.

Wat misschien wel leuk is: Huskytouren http://www.warth-schroecken.com/de/familienurlaub-arlberg/wi…

Om een indruk te krijgen hoe het is in februari kun je ook nog mijn reisverslag bekijken: https://www.wintersport.nl/forum/topic/232036

Gang is alles

(offtopic)
zeg @jesper, moet Wintersporters.nl ons niet een wintertje naar Vorarlberg sturen om daar alles te gaan bloggen en bezoekers van hier te begeleiden? Er lijkt voldoende vraag naar te zijn en samen hebben we aardig wat weet van het gebied!
(/offtopic)

Ook zeker eens gaan eten bij de körbersee … zeer mooi gelegen berghotel .

In Warth zelf is idd niet veel te zien .

De liften in warth zijn allemaal ok , bijna nooit wachttijden .

[1] Bij de dalstation zijn parkeerplaatsen, in het dorp zelf is de parkeerplaats snel vol, maar dan rij je gewoon stukje door naar de volgende lift.
[2] Toen ik er was waren er geen wachttijden.
[3] /
[4] /
[5] Ik zet mn navigatie aan en ga rijden, dus kan je daar niet mee helpen, sneeuwkettingen meenemen, ik heb ze gelukkig niet nodig gehad.
[6] Warth zelf is weinig te doen, ik sliep in een dorpje iets verderop met 1 restaurant en heb alleen daar gegeten. Lunchen deden wij in Lech, veel leuke piste restaurantjes. Ook in Warth gelunched in een klein berghutje, dat was eens stuk goedkoper en eenvoudiger.

@interjrs Helaas, ik ben komend seizoen al bezet als ski / snowboardleraar haha

Gang is alles

@interjrs Helaas, ik ben komend seizoen al bezet als ski / snowboardleraar haha

Jesper op 13 okt 2016 15:55

Ow, dat had ik gemist. Succes!

Ik zou gewoon via Bregenz rijden en Füssen vermijden. Andelsbuch > Mellau > Au > Schröcken > Warth

Ik zou gewoon via Bregenz rijden en Füssen vermijden. Andelsbuch > Mellau > Au > Schröcken > Warth

Joy85 op 14 okt 2016 12:46

Dit is idd de meest voor de hand liggende route. Ik begrijp daarom ook niet zo goed wat die andere aanbevelingen voor meerwaarde hebben?

Het enige wat een aandachtspunt zou kunnen zijn is bepalen of je wel of niet over Stuttgart gaat rijden, want daar zijn ze al jaren met wegwerkzaamheden bezig.

When life gets too complicated.... SKI

Stuttgart is wel te omzeilen evt, niet via Karlsruhe rijden. Je kan in Oostenrijk ook iets verder doorrijden, daarmee voorkom je de evt weekenddrukte vanuit dld, ch enz. Afslag snelweg Nendaz en dan richting Sonntag, fontanella, faschina, Damuls, au, schoppernau, schrocken, Warth. Route via reutte lijkt weinig nuttig

Skischool Warth is prima. Heb daar zelf zeer goede lessen gehad van Christiaan. Hij is een local en kent het gebied als zijn broekzak.
Auenfelder Hütte is een leuke plek om te lunchen. Ligt dicht bij de verbindingslift naar Lech. Voor wat betreft die verbindingslift: zorg dat je op tijd bent voor de laatste lift terug anders ben je behoorlijk de klos.

Wij reden nooit via het Bregenzerwald omdat dit vervelender rijdt dan via het Lechtal. Maar dat is persoonlijk, het is in principe even snel via het Bregenzerwald

Gang is alles

dank allemaal voor de uitgebreide reacties!

Toen ik las dat Warth een “rustig dorp met goede ski-mogelijkheden” is dacht ik: dan zullen er ook niet al te veel mensen nu al reageren. Niets is minder waar :)

Dus als ik het goed begrijp:

[1] Bij de dalstations zijn er parkeerplaatsen. Die in het dorp + bij de Steffisalp zijn al redelijk snel vol.
Opties die dan nog openstaan zijn doorrijden naar Jägeralp of Salober.

[2] Liftverbinding met Lech; qua wachttijden goed te doen, mits je de spits vermijd. Met andere woorden: voor 10/11 uur richting Lech en voor 3 uur terug.
Om het snelst vanuit Warth naar de verbindingslift te gaan: pak auto naar Salober en neem daar de lift omhoog.

[3] Skischool Warth is prima. Tevens zit er nog een skischool @ Salober.

[4] Bij Steffisalp zit een skiverhuur + depot. Tevens zit Sport Jug bij alle dalstations.

[5] Houdt serieus rekening met sneeuwkettinggebruik.
Er zijn als het ware 3 mogelijkheden om te rijden: * via de tunnel @ Reutte, * via het Tannheim dal om de tunnel te vermijden en * via Bregenzerwald. Laatste twee opties duren waarschijnlijk even lang. Eerste optie (tunnel Reutte) sowieso geen goed idee.

[6] Auenfelder Hütte is een leuke plek om te lunchen. Eten bij de körbersee is ook een goed idee.
Wat betreft de 3 taler pas: je kunt eventueel buiten Warth ook nog een eindje terugrijden naar Schoppernau om op Diedamskopf te skiën.
Leuke mogelijkheid is ook husky touren.

Laat me weten als ik iets gemist heb! Heb er in ieder geval al zin in

Klopt helemaal, je kan behalve naar Schoppernau ook nog iets verder terug en dan naar Damuls of Mellau. Bij veel sneeuw zou ik voor die 2e kiezen, naar Damuls zal je kettingen om moeten leggen dan. Eten in warthgebied is niet geweldig, al is het biohotel (edit: even gezocht, dat is dus het Berghotel Korbersee ;) ) helemaal rechts op de warthkaart (naam kwijt) wél een aanrader. Ook daar buiten de spits heen overigens. Ken de route via Reutte niet, de gebruikelijke route via bregenz, dornbirn, bezau enz is prima te rijden. Wel zal je voor de klim naar schrocken waarschijnlijk kettingen nodig hebben. Doe dat op tijd, met doorrijden maak je het jezelf lastig.

*bericht bewerkt door Userd op 16 okt 2016 15:42

Twee dingen:
Je hoeft niet te vrezen voor wachttijden op de terugweg van Lech naar Warth, ik heb er 's middags nog nooit hoeven wachten, ook niet met goed weer.

De Hochalphütte vind ik zelf ook een hut van goede kwaliteit waar je altijd wel lekker kunt zitten.

Gang is alles

De Hochalphütte is idd een topper, maar kan heel druk zijn. Je kan daar best rond half 12 al binnen skiën … Beneden aan de jaegeralpe kan je goede pizza’s eten. Je moet daar naast de toiletten de trap naar omhoog nemen.

Ik zou persoonlijk niet overwegen om een 3-taeler pas te nemen. Vroeger was dit een uitstekende optie maar met de verbinding naar Lech is dit mijn inziens niet meer nodig. Je kan tochten maken naar Lech, Zürs en nu zelfs sankt anton. Heb je veel meer aan dan dat je nog moet gaan rijden. Lech zit niet mee in de 3-taeler pas als ik het goed voor heb.

Om naar Lech te gaan, zo vroeg mogelijk. In Lech ontwaken ze namelijk net iets trager met als gevolg dat je soms nog zo goed als alleen wat pisten kan trekken daar.

Klopt helemaal, je kan behalve naar Schoppernau ook nog iets verder terug en dan naar Damuls of Mellau. Bij veel sneeuw zou ik voor die 2e kiezen, naar Damuls zal je kettingen om moeten leggen dan. Eten in warthgebied is niet geweldig, al is het biohotel (edit: even gezocht, dat is dus het Berghotel Korbersee ;) ) helemaal rechts op de warthkaart (naam kwijt) wél een aanrader. Ook daar buiten de spits heen overigens. Ken de route via Reutte niet, de gebruikelijke route via bregenz, dornbirn, bezau enz is prima te rijden. Wel zal je voor de klim naar schrocken waarschijnlijk kettingen nodig hebben. Doe dat op tijd, met doorrijden maak je het jezelf lastig.

Userd op 16 okt 2016 15:39

En als ik Warth via de Reutte kant benader? Sneeuwkettingen dan net zo waarschijnlijk?

Dank je!

Geen idee, zoals gezegd ken ik de route via Reutte niet maar Warth ligt op een soort van pas, dus ook via die kant zal je moeten klimmen. Valt of ligt er op dat moment sneeuw, zal je ook daar wel kettingen nodig hebben. Zie overigens het probleem van kettingen nooit zo?

Ik denk dat wij nu al weer 15 jaar daar komen en heb daar twee x kettingen moeten leggen. Wij logeren in het Lechtal en rijden dus elke dag vanuit het dal naar Warth.

De weg wordt zeer goed open gehouden en de laatste jaren zijn er ook aanpassingen geweest zodat de kans nog kleiner is dat je kettingen moet leggen. Zoals overal kan het natuurlijk wel eens gebeuren maar niet teveel van wakker liggen. Je moet er uiteraard bij hebben en zorg dat er winterbanden op liggen.

Plaats een reactie