In dubio over lengte

Schoenen eerst hoor je eigenlijk overal op het internet. In de echte wereld heb ik er ook nog nooit wat over gehoord.

De gedachte is volgens mij, als je schoen slecht zit ski’t dat gewoon vervelend, ongeacht welke ski je hebt. Andersom werkt natuurlijk ook niet, maar het proces om een goeie schoen te vinden en die aan te passen tot hij perfect zit kost veel meer tijd en moeite dan je huurski’s om te ruilen voor een ander type.
Daarnaast is het proberen van verschillende ski’s over het algemeen wel leuk, terwijl schoenen proberen en aanpassen vervelend is.

Zelf heb ik altijd ski’s en schoenen gehuurd, en ik wist niet anders dan dat skischoenen oncomfortabel zitten en soms pijn gaan doen. Ongeveer de situatie die jij nu hebt.
Toen ik m’n eigen gear kocht heb ik ook veel meer tijd gestoken in het kiezen van ski’s, want dat is gewoon leuk. Schoenen uitkiezen is niet zo spannend. Ik heb toen te kleine schoenen gekocht, wat ook vrij pijnlijk werd. Nu heb ik schoenen die wel passen.

Uiteindelijk ligt het er denk ik vooral aan wat je zelf belangrijk vind. Als je je hele leven al pijn hebt in skischoenen en dat acceptabel vindt, maar nu graag een eigen paar ski’s wil kopen, moet je dat gewoon doen. Uiteindelijk doe je het toch vooral voor de fun.

@joepiedepoepie: nou dat weet ik wel. Ik neem uit puur pijnlijkheidsoverwegingen juist liever een schoen met een wat lagere flex want zo’n ding met een flex van 120 dan gil ik het uit haha.

Maar als je weet wat voor flex je ongeveer wil en je skiet altijd AM schoenen en ski’s dan mis ik echt kennelijk iets dat ik nooit heb gemerkt dat je eerst schoenen en dan ski’s moet aanschaffen. Ik heb namelijk altijd eerst ski’s gehad en dan schoenen (ik zoek gewoon fijne schoenen uit en voor zover ik weet zijn ze altijd compatible met de ski die ik eronder bind).
En nee een skischoen met een dikke bontlaag voor comfortplus alsof je een snowboot draagt is niet zo geschikt voor een raceskischoen.
Zo ver ben ik nog wel. Maar ik wil gewoon een AM skischoen net als een AM ski. Dus ik weet niet zo goed waarom ik dan niet eerst de ski zou kunnen aanschaffen.

43 vind-ik-leuks

@Yannick_A: ik heb al jaren eigen ski’s en eigen schoenen en ik heb nu een paar schoenen waar ik minder tevreden ben dan mijn vorige paar (maar daarvan waren de buckles helaas stuk - die ik nu heb zijn een overnemertje).
Ik wil dus wel nieuwe schoenen maar ik weet nog niet wat voor schoenen. Preferably iets dat lijkt op mijn oude Nordica’s en die hadden prima op de Belle to Belle’s gepast aangezien het ook uit de AM-serie kwam en de flex had die het voor mij het minst pijnlijk maakt.

Als ik niks van mijn gading vind wacht ik een jaartje. Nieuwe ski’s heb ik nú nodig want ik verveel me te pletter op mijn oude ski’s.

Ik ski nog steeds het snelst (en best) van mijn familie, maar ik ga al schaatsend naar beneden want die krengen zijn gewoon niet vooruit te branden.
Dus ik heb qua ski meer uitdaging nodig. Qua schoen weet ik wel ongeveer wat ik wil qua specs, maar niet wat lekker zit.
Dat ga ik inderdaad nog testen maar ik ga er vanuit dat ik dat niet ga vinden en dan gebruik ik mijn oude schoen.

Het is dus niet zo dat ik geen eigen schoenen héb.
Alleen ik de eerste keer dat ik ski’s kocht vond ik pas 2 maanden later een fijne schoen en toen die stuk ging heb ik dus een paar overgenomen.
Ik heb alleen nooit met een huurschoen op een koopski geskied.

43 vind-ik-leuks

Voor het vinden van de juiste schoen zou ik - als ik jou was - bedenken welke eigenschappen een schoen voor jou moet hebben (en dan bedoel ik niet termen als ‘allmountain’ of ‘freeride’ of iets dergelijks, maar concrete eigenschappen).

Je noemt zelf al de flex (let op: 80 bij Nordica is niet hetzelfde als 80 bij een ander merk), maar ook: heb je speciale wensen/behoeften qua leestbreedte (die gaan van 98 mm in meer performance-gerichte schoenen tot 106 mm voor de medemens met wat bredere voeten of de meer comfort-gerichte schoen), de vorm van het teengedeelte (rond/breed of meer smal/puntig), het aantal schnallen (of maakt dat niks uit?), hoge of lage schacht, moet de schoen lichtgewicht zijn of bijvoorbeeld een loopfunctie hebben? Dat soort dingen.

En dan is er natuurlijk het allerbelangrijkste: de pasvorm. Of je die zoektocht voor die schoen nu begint nadat of voordat je ski’s hebt aangeschaft - ga langs een plaats waar ze veel verschillende merken, types en modellen hebben en waar ze je goed kunnen adviseren, ook op het gebied van het echt ‘fitten’ van je schoenen (aanpassen aan jouw voet). Norbert Maier in Rotterdam, MK Skiservice in Bilthoven, Wim Jaquet in Amersfoort, Austria Sport in Malden (bij Nijmegen) zijn zaken die in dat verband vaak worden genoemd.

En als je niet de hoofdprijs wil betalen, kan je - als je het juiste model hebt gevonden en goed hebt gepast - kijken of er niet een model van vorig seizoen van is (met vaak alleen een ander printje), of aan het eind van het seizoen kopen (heb je voor deze winter alleen niks meer aan natuurlijk).

En als je echt problemen hebt met hard boots, dan denken ze daar in de VS een oplossing voor te hebben: http://apexskiboots.com/

Geen idee hoe het zou skiën, maar als het werkt is het voor veel mensen een (prijzige) uitkomst.

@Cheizz: Dat lijkt wel een soort snowboardschoen :O maar wel heel erg duur :(

Volgens mijn orthopeed moet ik dus zooltjes bij hem laten maken die corrigeren wat er fout zit in mijn voet (maar die dingen kosten honderden euro’s) of laten opereren.
Anders blijf ik altijd fitting problemen hebben. Ik heb het ook met gewone schoenen, die koop ik altijd gewoon 2 maten te groot dan heb ik er geen last van :P
Maar bij skischoenen is dat niet zo’n goed idee ;)

Vandaar dat ik dus eerst mijn ski’s uitkies en mijn schoenen dus ga vervangen op het moment dat ik inderdaad de tijd heb om uitgebreid door te passen. Maar ik twijfel nog of ik mijn

43 vind-ik-leuks

@Zoe~ Als jouw orthopeed een advies geeft over zooltjes dan is dat de moeite waar om naar te kijken. Als je goed verzekerd bent wordt een overgroot deel ook nog vergoed. Ik spreek uit ervaring, want ik heb dit jaar steunzolen aan laten meten en daarbij gelijk zolen voor in mijn skischoenen laten maken. Ik kreeg uiteindelijk 95% vergoed.

Om terug te komen op mijn stelling over schoenen eerst: Laten we voorop stellen dat er geen geschreven regels zijn over wat er eerst zou moeten zijn, maar je schoenen zijn imo optiek de bepalende factor voor je ski-beleving (ook hier kan ik spreken uit ervaring). Met verkeerde schoenen maakt het niet uit welke ski je onder bindt. Je zult er op dat moment niet uit kunnen halen wat er in zit.

De schoenen (en de persoon natuurlijk) zijn bepalend voor de overbrenging op de ski en niet the-other-way-around.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex: ja da’s het probleem, ik ben niet goed genoeg verzekerd maar ik moet een aanvulling nemen en dat kan alleen per jaar en gaat dus pas volgend jaar in als ik het nu aanzet.
@Cheizz: er is een heel stuk van mijn post weggevallen. Kortweg stond daar: wat leest, wreef, etc. Betreft dacht ik dat ze daarvoor die scan maken van je voeten en dat je dan die tests met en zonder binnenschoen moet doen enzo? Met je vinger bij je hiel bedoel ik, dat soort dingen.
En wat is dan het verschil tussen de 80flex van Nordica en die van andere merken?

Dan nog begrijp ik niet hoe je een ski aan een schoen matcht, behalve dus AM/race/freeride.

43 vind-ik-leuks

Ze kunnen inderdaad hele scans maken van je voet. Maar dan nog moet jij aangeven wat je met die schoen wil gaan doen of hoe jij wil dat ie skiet. Daar over nadenken is al de helft van de voorbereiding die alleen jij kan doen.

Over die flex: het is niet een gestandaardiseerd systeem. Het enige wat je met enige zekerheid kan zeggen in dat bijvoorbeeld de Salomon Quest 80 wat zachter is dan de Quest 100. Maar of die schoen ook zachter is dan een Nordica schoen met 90 dat weet je niet. Dus alleen binnen één merk zegt dat wat, staar je er dus ook niet blind op.

Want ook het type schoen kan best wat uitmaken. Om bij Salomon te blijven (als voorbeeld): de Quest Max 120 is qua breedte, hoogte en flex-indicatie (120) vergelijkbaar met mijn X3 120 (ook van Salomon). Maar de Quest is een stuk lichter (in gewicht) en heeft maar 3 schnallen, waardoor de schoen toch veel flexibeler/buigzamer is dan mijn eigen schoen (ondanks dat veel specificaties dus vergelijkbaar zijn). Ook niet zo gek: de Quest is meer bedoeld voor het off-pistewerk met loopfunctie, lichter gewicht etc; mijn X3 is voor het betere pistewerk, waar controle en precisie belangrijker is volgens het verhaal van Salomon. Ik heb ze overigens allebei uitgebreid gepast, dus ik heb echt de verschillen kunnen voelen (binnen althans, dus dat zegt misschien nog niet genoeg).

Wat voor je ski’s geldt, geldt ook voor je schoenen: waarvoor ga je ze gebruiken en hoe hard wil je werken voor het beoogde effect. Je kan best met een heel stijve schoen of ski in de poeder skiën, maar met een andersoortige lat en schoen gaat dat toch een stuk makkelijker.

Het is overigens belangrijker dat je schoen goed bij je voet past dan bij je ski. De termen die voor ski’s en schoenen worden gebruikt duiden op combinaties van eigenschappen. En ik bedoel te zeggen dat het om die eigenschappen gaat, en niet om de term die een marketingafdeling eraan heeft gegeven.

Dan nog begrijp ik niet hoe je een ski aan een schoen matcht, behalve dus AM/race/freeride

Nou ja eigenlijk ‘niet’ dus

Wat @Cheizz zegt

Het is overigens belangrijker dat je schoen goed bij je voet past dan bij je ski

Dat dus :-P

When life gets too complicated.... SKI

Ja oké maar je kan dus een goed passende schoen zoeken en die op elke willekeurige ski gebruiken, zolang beide maar aansluiten bij je wensen, toch?
En dan kan je dus best eerst de ski kopen en daarna de schoen? Alleen je moet niet de schoen een ondergeschoven kindje maakt dat je wel ‘even’ koopt nee, dat snap ik ook wel.

Wat onhandig van die flexen :O

Ik wil gewoon een schoen die lekker op de piste skiet. Ik wil snel, ik wil korte bochtjes, ik wil iets speels zeg maar. Hoe leg je dat uit? Ik ben geen funparker ofzo maar ik ben een recreatief skier maar niet zo’n langzame met slechte techniek die liefst op de blauwe skiet. En het moet een enigszins comfortabele schoen zijn want ik heb snel pijn.

Qua ski’s vond ik die Nordica’s dus goed: pisteski, kan enigszins een ongeprepareerd paadje aan, korte tot medium bochtjes door kleine radius, snel en ‘levendig’ stond er door het lichte gewicht.
Voor vrouwen die de eerste lift naar boven pakken en uiteindelijk de berg afgeschopt moesten worden.
Tja dat ben ik dus dat leek me wel geschikt :)

En specs voldeden aan mijn eisen (verschillende soorten uitgeprobeerd bij skischool) dus dat leek me een match.

Maar ik heb nooit echt schoenen getest nee. Omdat ik mijn eigen al had.

43 vind-ik-leuks

Als je enig ‘comfort’ wil, dan zou ik niet voor de performance-lijnen gaan van de verschillende merken. Maar dat betekent dan vaak ook dat je qua controle-gevoel wat moet inleveren. Iets flexibelere schoenen hebben vaak ook een iets dikkere voering, waardoor je wat minder direct in contact staat met de buitenschaal die de krachten overbrengt. Dat is dus de eigenlijk de schaal waarop je kan schuiven: van hard en veel controle aan de ene kant tot comfortabel, fluffy en relaxed (ook qua skiën, aangezien alles wat minder direct reageert) aan de andere kant. En als ik jouw verhaal zo lees, zit je ergens in het midden.

Qua merk is het denk ik ook goed om te weten dat elk merk een eigen leestvorm heeft. Om te kijken wat bij jouw voet het beste past in dat opzicht is passen de enige oplossing. Elk merk heeft wel een range van skischoenen die bij je keuze qua flex en gebruik past, het verschil zit 'm dan dus nog in de specifieke vorm van de schoen.

@Alex: ik begrijp trouwens dat er bij jou veel irritatie bestaat over de topics van mensen die skimateriaal gaan kopen? Dat je je had voorgenomen niet meer op ‘dit soort topics’ te reageren?

43 vind-ik-leuks

Ja oké maar je kan dus een goed passende schoen zoeken en die op elke willekeurige ski gebruiken, zolang beide maar aansluiten bij je wensen, toch?

Yep

En dan kan je dus best eerst de ski kopen en daarna de schoen?

Dat kan altijd :-P

Ik wil gewoon een schoen die lekker op de piste skiet. Ik wil snel, ik wil korte bochtjes, ik wil iets speels zeg maar. Hoe leg je dat uit?

Hier bespeur ik een denkfout. Skien doe je op ski’s en niet op schoenen :-P Wat je hier aangeeft heeft meer met de ski’s te maken dan met je schoenen.

Verder spring je van de hak-op-de-tak door het ene moment over schoenen te praten om vervolgens weer ski’s aan te halen.

Koppel de discussie ‘schoenen’ los van de discussie ‘ski’s’ is mijn advies.

When life gets too complicated.... SKI

@Cheizz: ok ga ik rekening mee houden, ga binnenkort wel een dagje met mijn zusje ofzo. Dan blijft het ook nog gezellig ;)

43 vind-ik-leuks

Nog 1 ding: je woont in Amsterdam, toch? Ga dan niet naar Frantzen. Zeer slechte ervaringen mee (ondanks dat ze pretenderen expert te zijn, hebben ze als enige doel materiaal te verkopen wat zij op voorraad hebben, en niet wat jij nodig hebt). Ga lekker een middagje shoppen bij Wim Jaquet of Norbert Maier. Niet op zaterdag gaan alleen… altijd druk.

Irritatie is een groot woord. Ik denk dat mensen het zich zelf vaak lastig maken door te veel na te denken over details (en ook nog eens overspoeld worden door andere forumgangers) , terwijl ik van mening ben dat je het gewoon moet doen. Dat is de enige manier om ergens achter te komen.

Dit geldt overigens alleen voor ski’s en niet voor schoenen.

When life gets too complicated.... SKI

@Zoe, herken je probleem m.b.t pijn helaas maar al te goed. Minder sportieve schoenen nemen was bij mij de oplossing juist helemaal niet. Daardoor kreeg ik nog veel meer pijn dan in een sportieve schoen.
Wat bij mij uiteindelijk nog het beste hielp was ter plekke (in mijn geval Les Menuires) naar de podoloog/bootfitter te gaan die allerlei aanpassingen in mijn skischoenen deed. Vervolgens ermee skiën en steeds teruggaan totdat het eindelijk "goed"zat. Dat goed moet je lezen als redelijk maar niet beter te krijgen…
Ik wens je heel veel succes met je zoektocht, het is niet makkelijk als je lastige voeten hebt! :(

Winter is coming

@ Zoe
Ik weet als boarder niets van skischoenen, maar wat ik wel weet is dat het een goed idee is om naar artsen te luisteren. Tenzij je twijfelt (ga voor een second opinion). Als de orthopeed zegt dat je zolen nodigt hebt DOE HET. Pas je verzekering aan en regel die dingen! En koop daarna pas nieuwe skischoenen, want de kans dat je anders gaat lopen en staan door de zolen is groot.

Mijn beste vriendinnetje heeft een behoorlijk beenlengte verschil, waar veel te lang niets aan gedaan is, waardoor haar aangepaste schoenen nu veel meer aanpassingen nodig hebben dan ze gehad zouden hebben als er eerder en beter naar gekeken is. Niet alleen de stand van haar benen, maar ook de vorm en stand van haar voeten was beter geweest. Wat het leven veel makkelijker gemaakt zou hebben.

Succes verder met de zoektocht naar goed zittende schoenen en geniet de sneeuw en de bergen! :D

Let it snow, let snow, let it snow!

@MiTi! Thanks! Dit ga ik zeker meenemen! Klinkt goed! Redelijk zou al heel prettig zijn :P
@Cheizz: ik zal niet naar Frantzen gaan! Was ik al niet van plan maar thanks voor de waarschuwing.
@Alex: daar heb je vast gelijk in, maar het is ook nogal lastig om het kaf van het koren te scheiden. Qua ski twijfelde ik helemaal niet, ik twijfelde nadat mijn maatjes dus zeiden dat ik beter korter kon nemen.

Daarom ging ik in mijn eerdere post wel door op ski: om aan te geven: daar kwam ik er wel uit, bij schoen vooralsnog nog niet.

43 vind-ik-leuks

@Bien: ja I know maar ik ben koppig op het gebied van geneeskunde :P mijn orthopeed zegt dat dat komt omdat ik zelf geneeskunde studeer, dat artsen en geneeskundestudenten de vervelendste patienten ter wereld zijn omdat ze altijd óf denken dat het wel meevalt óf denken dat ze het beter weten.

Ik behoor tot die eerste categorie en velen met mij. Een vriendin van mij had eens een halfjaar lang een longontsteking omdat ze vond dat haar ‘verkoudheid’ vanzelf moest overgaan.
Tot we longziekten kregen en ze eruit gepikt werd door de longarts tijdens een werkgroep met de mededeling dat hij haar eens wilde onderzoeken :P

Ik zal volgend jaar zooltjes laten maken goed? Maar ik ga niet onder het mes!

43 vind-ik-leuks

Hoor ik daar een aversie tegen chirurgie? of gewoon angst voor het mes? ;)

Trouwens, heb je die expert van Bever al te pakken gekregen over de lengte van de Belle to Belle?

@Cheizz: haha nee geen angst voor het mes. Ik geloof niet dat chirurgie de oplossing is voor mijn probleem. Maar goed, dat zou ik nog best durven proberen als er niet complicaties bij een operatie zouden kunnen ontstaan. Iedere operatie brengt risico’s met ons mee en hoewel de kans klein is kan er een complicatie ontstaan die me meer zal belemmeren met basketbal dan hoe ik nu belemmerd word bij skien.
En dat is geen lange termijnoplossing nee maar ik vrees voor mijn snelheid en vooral springkracht in het veld :P

En ja heb die man gesproken. Weet er volgens mij echt veel van! Ik moet volgende week op een ochtend bij hem terugkomen dan gaat hij me schoenen aanmeten (nu had hij het druk want er waren nog andere mensen en hij wou me rustig helpen). De 1.70 leek hem het meest geschikt dus die is besteld spannennnd! :D

Eigenlijk vond hij dat ik moest testen net als @Alex maar dat kon niet bij de Bever dus als ik écht nu ski’s wilde vond hij het wel een goeie keus voor mij. Hij waarschuwde dat het wel even wennen werd na een taille van 68mm om er nu een centimetertje op te gooien, maar dacht dat mijn techniek dat wel zou ondervangen.
Hij zei dat de 1.62 eigenlijk zonde was.

Oh ik ben zo benieuwd hoe het gaat worden!

43 vind-ik-leuks

Hehe lekker goed lopend stuk :D sorry daarvoor!

43 vind-ik-leuks

@ Zoe eigenwijze artsen en artsen in spé ik weet er alles van mijn halve familie valt in die categorie. :D En ja dat zijn de slechtse patiënten ooit.

Dat je niet onder het mes wil als het ook met zolen opgelost/verbeterd kan worden is niet meer dan terecht. Niet snijden als het is niet echt hoeft.

Let it snow, let snow, let it snow!

@Bien: oh wat grappig! Ja mijn hele familie is ook zo. Bij ons is ook iedereen arts (in spé).

Die man van de Bever zei dat hij me een schoen met een nog-niet custom made zooltje kan geven en dat ik dan zooltjes kan laten maken voor later. Hij zei dat ik maar even mijn orthopeed moest bellen om de specs van zooltjes die goed zouden zijn voor mij te vragen.
Kijken of hij er dan wat mee kon zodat ik niet maar 1 seizoen plezier heb als ik nu al nieuwe schoenen koop.

43 vind-ik-leuks

@Zoe~

Hij waarschuwde dat het wel even wennen werd na een taille van 68mm om er nu een centimetertje op te gooien

Geloof me 10mm extra breedte ga je niet al te veel van merken. Ook al merk je het je bent er zo aan gewend (kan ik ook uit ervaring zeggen, want ik ging in het begin van mijn freeride carriere kuch van 64mm naar 90mm :-P).

When life gets too complicated.... SKI

@Alex: haha ja hij zei dat het vooral een probleem was voor mensen die het nog niet zo lang doen maar dat het wel even anders aanvoelt dan mijn beginnersskietje dat ik nu heb (maar niet alleen vanwege de taillering natuurlijk).
90mm? Dat lijkt mij veeel te breed haha.

43 vind-ik-leuks

Breed is relatief :-P Zoals ik volgens mij al eerder had geroepen toen je nog ‘incognito’ op het forum rondstruinde dat de one-quiver niet bestaat :-) Ik heb het gewoon zo opgelost:

null

When life gets too complicated.... SKI

Incognito?

43 vind-ik-leuks

Plaats een reactie