Zonder winterbanden grindelwald

Vorig jaar de laatste 150km op sneeuw gereden (was wel richting tsjechië maar kan overal voorkomen als je pech hebt), dan ben je blij dat je toch winterbanden hebt liggen. Zonder was dit een hel geweest en wil ik niet weten hoeveel uren we verloren zouden hebben.

Denk dat wanneer het (eindelijk) verplicht zou worden in Nederland, dat er dan een hoop minder (lange) files zouden staan in de winter.

Ik denk dat de topicstarter gewoon veel reacties wou uitlokken en dat is hem / haar goed gelukt. :-)

Tsja ik zou nu niet meer zonder winterbanden rijden (ook omdat ik in een garage werk en ze altijd gratis of zeer goedkoop heb) en heb al 2 keer situaties gehad waar ik zonder winterbanden zeker niet boven was gekomen. 1 X naar hochsolden, dit was achteraf redelijk onverantwoord omdat in de laatste 3 haarspeldbochten de auto bijna geen tractie meer had en de allerlaatste bocht moest ik zelfs een stukje achteruit om een aanloopje te nemen. (hier had er wel een kettingkje om gemogen). En de laatste keer st. Sorlin kwam ik tot in het dorp terwijl onderweg en beneden mensen op zomerbanden verplicht kettingen omdeden, uiteindelijk had ik hier op 250 m van de parking alsnog kettingen nodig.

Je maakt uiteindelijk zelf de keuze en op zomerbanden kom je er ook wel maar waarom huur je niet een setje winterwielen voor een week? De kosten zijn een stuk lager dan kopen en je bent toch verantwoord bezig.

🏂

Ik denk dat de topicstarter gewoon veel reacties wou uitlokken en dat is hem / haar goed gelukt. :-)

Arjann op 7 dec. 2013 13:32

Ik had inderdaad ook zo’n beetje een “trol gevoel”… ;)

Wij hebben besloten een minibus te huren met winterbanden, daar er nog 3 extra meegaan. Toch bedankt voor alle reacties.

Strak besluit! Veel plezier.

Verstandig! Veel plezier in het mooie gebied daar!

Mr. Slow

Als je je gezond verstand gebruikt kun je je op "zomer"banden prima redden. Wordt het te glad, dan doe je de sneeuwkettingen om.
Ik geloof best in de kortere remweg en betere grip, maar wat heeft dat voor zin als je met die kennis harder gaat rijden? Dan blijft de kans op ongevallen even groot.
Statistieken bij leasemaatschappijen laten zien dat er geen verschil is in aantal ongelukken tussen mensen met of zonder winterbanden…

Als je je gezond verstand gebruikt kun je je op "zomer"banden prima redden. Wordt het te glad, dan doe je de sneeuwkettingen om.

yeah rite…wat ga je doen als er op de snelweg 10 centimeter sneeuw ligt en je moet nog 300km rijden? sneeuwkettingen omdoen? veel geluk in dat geval, ten eerste wordt je knettergek van het gerammel en maximum 40 km/h te kunnen rijden en ten tweede schiet er van je kettingen niets meer over als je aankomt…sneeuwkettingen dienen niet om lange afstanden mee te rijden.

Ik geloof best in de kortere remweg en betere grip, maar wat heeft dat voor zin als je met die kennis harder gaat rijden? Dan blijft de kans op ongevallen even groot.
Statistieken bij leasemaatschappijen laten zien dat er geen verschil is in aantal ongelukken tussen mensen met of zonder winterbanden…

Dan wil ik die statistieken wel eens zien…houden die bijvoorbeeld rekening met 't feit dat veel mensen met zomerbandjes hun auto in de garage laten als 't sneeuwt?
Bovendien zullen die statistieken voor 90% (of meer) gaan over verkeer in België en/of Nederland, niet met verkeer in de bergen…

Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die het niet gebruiken van winterbanden in de Alpen proberen goed te praten…'t is al erg genoeg om tijdens de winter met zomerbanden rond te rijden de lage landen, maar in de winter in de bergen op zomerbanden is toch gewoon met mensenlevens spelen?

yeah rite…wat ga je doen als er op de snelweg 10 centimeter sneeuw ligt en je moet nog 300km rijden? sneeuwkettingen omdoen?

Hetzelfde als wat iedereen met winterbanden zou moeten doen. Of wat je 10 jaar geleden zonder winterbanden zou doen. Rustig aan verder rijden.

Dan wil ik die statistieken wel eens zien…

http://www.autoblog.nl/met-winterbanden-evenveel-schadeposte…

Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die het niet gebruiken van winterbanden in de Alpen proberen goed te praten…'t is al erg genoeg om tijdens de winter met zomerbanden rond te rijden de lage landen, maar in de winter in de bergen op zomerbanden is toch gewoon met mensenlevens spelen?

Ik begrijp niet dat mensen zo dramatisch doen. 6 jaar geleden reed er nog (bijna) niemand op winterbanden. Ik kan me geen bloedbad herinneren…

Nou, ook ik ben verre van overtuigt om met winterbanden richting Oostenrijk te gaan 15e maart. We gaan naar St.Anton am Arlberg, dat is enkel autobahn en nog stukje die B-weg. Alle wegen zijn brandschoon, kurkdroog, asfalttemperatuur zal 10+ graden zijn en heb met geen één bergweg van doen. De keuze wordt om met mijn auto met conti’s 830 winterbanden of een zuinige diesel op zomerbanden te gaan. Als we al kiezen voor mijn auto vanwege de ruimte, laat ik denk ik zelfs daaronder nog eerst mijn zomerbanden monteren als ik op wetter.com kijk naar de 16daags weersvoorspelling in duitsland en oostenrijk. Mijn zomerbanden hebben een veel betere remweg en wegligging/grip in de omstandigheden hier in nederland en daar in duitsland/oostenrijk, dan mijn winterbanden en zijn dus juist veel veiliger dan mijn winterbanden die slechts bij een dik pak sneeuw of temperatuur onder 6graden of mega veel regen op de weg functioneel zijn.

Met een goede zomerband reden we tot een paar jaar geleden allemaal naar de bergdorpen op 1200-1800m en dat ging prima met doordacht rijgedrag. En als je echt even “pech” hebt (mooi voor het skiën) en het sneeuwt heftig én ze zijn niet accuraat aan het vegen, dan leg ik voor dat laatste bergweggetje wel even de kettingen om. Ook al heb ik ze er zelf onder liggen (het zachte winterrubber vreet nu al weken dom onder mijn auto vandaan), ik blijf het een mega domme hype vinden al die winterbanden kletspraat. En dat ‘verplicht’ gaat alleen op in winterse omstandigheden, nou die zijn er gewoon echt niet in Oostenrijk nu en de komende weken. En dan nog is het toegestaan om als de situatie daar om vraagt, kettingen om je aandrijfwielen met zomerbanden te leggen. Richting St. Anton ga ik geen noemenswaardig heuveltje tegenkomen dus ik ga voor safety first, dus voor goede zomerbanden.

Doe je (jullie) dat toch fijn?
Neem aan dat je je post ook op een typemachine hebt getypt, dat deden we uiteindelijk een paar jaar geleden ook nog. Eigenlijk is dat internet gewoon een mega domme hype. Pfff… @Taan, rustig verder rijden is wel het meest domme excuus dat je kan aanbrengen.

@Taan, ik weet niet wat je met je link wil duidelijk maken en onder welke steen die stukjesschrijver leeft maar in zijn laatste alinea haalt hij zijn eigen stuk onderuit en maakt hij eea precies duidelijk waarom. Hoe was het ook al weer; lies, damn lies and statistics?

"vroeger" waren er geen zomerbanden, maar gewoon all round banden. En JA, die waren een stuk beter in de winter dan de huidige, hard-compount zomerbanden. De zomerband is harder geworden, "groener", duurzamer qua slijtage. De keerzijde is dat de eigenschappen voor de winter fors minder zijn geworden.
Als je dus oude banden met de huidige nieuwe banden gaan vergelijken is dat iets met appels en peren.
Ik durf te wedden dat de grootste dommer schreeuwers zelf nog nooit met echter zomerbanden en echte winterbanden hebben gereden. 1 dag een paar vlokken sneeuw en je wilt nooit meer anders.

Volgens mij heet dat aanpassen aan de omstandigheden. Winterbanden hebben vanaf 5-6 graden een veel langere remweg dan zomerbanden, de weglegging (hetgeen een wezenlijk onderdeel is van veiligheid) is met dunnere winterbanden slechter, en er wordt nul neerslag voorspelt. Noem mij dan eens één argument waarom winterbanden nu veiliger zouden zijn als de autobahn droog is, het 10-17graden is en er ook geen noemenswaardige neerslag wordt voorspeld. Die is er niet, je speelt onder déze omstandigheden juist met je eigen en andermans leven als je met je gammele/zachte winterbanden die dankzij hun smaller zijn en rubbercompound ook nog aanzienlijk langere remweg hebben (nogmaals: onder déze omstandigheden voor de komende weken) met 140km/h over de autobahn richting vakantie afreist.
Het vergelijk met internet ga ik niet op in, want blijkbaar kunt u niet beseffen dat de omstandigheden van belang zijn. Als ik naar buiten kijk en op de weersvoorspelling Duitsland/Oostenrijk is het voorjaar, bij u blijkbaar zwaar winter. Zoek nou eerst maar eens uit wanneer winterbanden zinvol en veiliger zijn. En kijk vervolgens of die omstandigheden (nog) wel van toepassing zijn…

Dus jij weet met zekerheid wat het weer gaat zijn de komende weken?
Ik zou dan toch maar snel solliciteren bij het K(N)MI, want daar loopt er niemand die verder dan 5 dagen het weer met zekerheid kan voorspellen…
De trends wijzen voor de komende 5 dagen (en misschien daarna) op droog weer, maar de kans is net zo groot dat je binnen een dag of 8 een dik pak sneeuw voor de kiezen krijgt, wat zelfs in maart niet zo onwaarschijnlijk is: ik heb een paar jaar geleden in de 3de week van maart vanaf Stuttgart door de sneeuw moeten ploegen.

En dat winterbanden niet meer zinvol zijn bij hogere temperaturen weet ik ook wel, maar ik denk dat 't nog altijd minder gevaarlijk is dan door de sneeuw ploegen met zomerbanden…

Soit, je doet er zelf mee wat je wilt, zolang je maar niet tegen mij aanschuift als 't heeft gesneeuwd ;)

@gast619, ik weet niet wat goede/slechte zijn. Volgens mij heb ik er geen rommel onder. Ik heb zomers de continental contisportcontact 5 225/45 r17 en 's winters de continental TS830 205/55 r16 onder mn auto. Dus ik ben mij ter dege bewust van de voordelen van winterbanden, maar ik heb mijn ogen ook niet dicht…de omstandigheden waarin winterbanden veiliger zijn, zijn nu ver te zoeken. Hier nu, daar nu, en daar de komende weken ook.

Als we al kiezen voor mijn auto vanwege de ruimte, laat ik denk ik zelfs daaronder nog eerst mijn zomerbanden monteren als ik op wetter.com kijk naar de 16daags weersvoorspelling in duitsland en oostenrijk.

Marcel74 op 6 mrt. 2014 15:40

Lol. Wie de 16-daagse prognose van wetter.com bekijkt kan z’n tijd net zo goed verdrijven met het kijken in een glazen bol. Misschien is dat laatste zelfs nog wat verstandiger. :P

@Frans 6, hoezo, als het het punt dat je wil maken bewijst… :) @Marcel74, of jij 205 of 225 breed onder je auto hebt liggen, is vooral leuk voor het oog. Je hebt gelijk dat je nu beter onderweg kunt zijn op zomerbanden, 's morgens en 's avonds ligt die situatie al anders en in de Alpen is dat verschil nog groter. Daarnaast, passen je sneeuwkettingen om je 225 banden en om je lm.velgen, ook bij de veerpoten? Wordt bij mijn auto afgeraden (v70).

Dus omdat jij daar heeeeeeel misschien met beetje sneeuw van doen krijgt op een bergweggetje of B-weg waar je ook prima met een goede zomerband overheen kunt, en daarbij ook nog verondersteld dat daar de wegen niet vlot schoon gemaakt worden, ga je 850km (95% vd totale reis) met winterbanden over een warme autobahn.
Nou, als jij dan maar niet met 60km/h snelheidsverschil in mijn kofferbak schuift bij bijv. filevorming omdat ik wél op tijd stil sta of jij degene bent die mijn reistijd verlengd omdat je even plots moest uitwijken vanwege een onverwachte inhaler en daarbij overdwars op de rijbaan ligt dankzij die gammele winterbanden vind ik het ook "soit, je doet er zelf mee wat je wilt" goed. In ieder geval wens ik iedereen een hele fijne wintersportvakantie voor wie nog gaat.

Als er ergens gebieden zijn waar het weer zich niet laat voorspellen, dan zijn het wel de bergen.

Voorbeeldje: Grindelwald (ja, toevallig) 3 jaar geleden.
Een slordige 30cm verse sneeuw in het dorp, iedereen de kettingen om.
Eenmaal in Wilderswil: Strak blauwe lucht, geen vlokje sneeuw te bekennen…

Een 16daagse verwachting voor de Alpen? Daar zou ik maar niet te veel op vertrouwen.
Daar zit een spreiding in van hier tot aan de overkant.

Rob

Ik weet nog een keer dat mijn familie langskwam half april voor een weekendje skiën. Ik kreeg de vraag of winterbanden er nog om moesten. Natuurlijk zei ik ja. En dat was maar goed ook. 50 cm sneeuw op de weg naar het skigebied.

Verder is het rijden met zomerbanden op besneeuwde bergwegen levensgevaarlijk. Zelfs als het maar 100 meter is. In de bergen in de winter, voorjaar en najaar: winterbanden.

Verder zijn de zomerbanden van nu minder goed in de sneeuw dan 10 jaar geleden. Om zuinigere en betere banden in zomer te krijgen zijn de banden slechter in de winter. Dus nogmaals gewoon winterbanden. Zelfs als de zon voorspeld staat.

Voor afgelopen week stond er ook geen 80 cm sneeuw voorspeld in Sestriere en die viel er wel gewoon…

Click. Click. Peace

@Marcel74, je overdrijft schromelijk! Misschien dat je de uitleg van @Rogier wel gelooft, al denk ik dat je het alsnog wel beter zal weten. Vorst en sneeuw beperkt zich echt niet tot alleen de pistes.

Dit kan wel eens een vermakelijk topic worden net zoals van onze vriend jerryb over zijn verantwoordelijkheid.
technisch gezien. zijn continental prima banden. Maar zoals velen al schreven het is gewoon verplicht.zeker verzekeringstechnisch. Ook al maak je geen brokken. Als iemand anders met winterbanden bij jouw schade maakt en jij hierdoor mede verantwoordelijk kan worden gesteld en je hebt zomerbanden op je auto. Kan je het schudden en moetje flink betalen. Ik kom al heel wat jaren in de alpen en in mijn werk bij die grote gele pechhulpvereniging heb ik heel wat ongelukken gezien en problemen moeten oplossen met verzekeringen. De keus ligt natuurlijk bij jou. maar voor die milimeter slijtage met temperaturen van zo’n 15 graden valt het reuze mee. winterbanden slijten natuurlijk wel iets harder boven 8 graden. Maar het word pas erg bij 40+ vergeet bijvoorbeeld niet dat veel touringcars het hele jaar door op winterbanden rijden. Die doen toch gemiddeld een 100000 kilometer op een setje zeer grof profiel. dus qua slijtage van die continentals valt het dan wel iets mee.

Hoe dan ook. Veel plezier op wintersport in een prachtig gebied.

[vriendenmaken] Wil iedereen die tijdens periodes dat er winterse omstandigheden kunnen voorkomen toch met zomerbanden de bergen in gaat even opletten en als het toch mis gaat alleen zichzelf en geen onschuldige omstanders dood rijden? [/vriendenmaakmodus uit]

@Marcel74: Een heeeeeel klein beetje vergezocht verhaal misschien …
Als je je normaal gedraagt op de weg, maakt het in deze tijd van het jaar geen z… uit met wat voor banden je op een normaal, droog wegdek rijdt.
Maar wie de grenzen opzoekt (en dat doen Nederlanders nog wel eens in Duitsland), dan moet je niet raar op kijken als een "kracht" van buiten jou zelf je over die grens heen trekt.

En een elders geposte ervaring heb ik ook eens in het Zwarte Woud in april gehad.
Wat begon als een prachtige dag, eindigde bij wijze van spreken in een nachtmerrie.
De sneeuwkettingen lagen nl … thuis, want "die had je in april toch niet meer nodig?"…

Wat een discussie over die winterbanden zeg… Dat had ik op een forum als dit niet verwacht. Winterbanden zijn bij lage temperaturen gewoon een must, ook in Nederland.
De kosten zijn eenmalig, maar onder onderaan de streep nauwelijks hoger. De zomerbanden liggen namelijk, niet slijtend, inde garage te wachten.
En bandenwissel duur? Kom op man, je kan toch zelf wel een paar wielen verwisselen?

Ik weet nog een keer dat mijn familie langskwam half april voor een weekendje skiën. Ik kreeg de vraag of winterbanden er nog om moesten. Natuurlijk zei ik ja. En dat was maar goed ook. 50 cm sneeuw op de weg naar het skigebied.

En dan rij je vrolijk naar boven op je winterbanden? Dus je verlegt je grenzen met winterbanden. Daarmee hef je dus de extra veiligheid die ze bieden op. Daar ga je al met de schijnveiligheid. Volgens mij kun je dan beter de kettingen omdoen.

Ik neem trouwens aan dat alle superieure winterbanden rijders ook met 90km/u naar hun bestemming tuffen. Dat is namelijk ook veel veiliger.

Plaats een reactie