Dit weer is toch een ramp?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Pffff. Dramatisch seizoen voor de ondernemers dus. Maar niets aan te doen, hopelijk hebben ze voldoende reserve allemaal.

Wij zouden aanstaande weekend met het gezin voor het eerst naar Winterberg gaan, om het eens te proberen.

heb net het weerbericht bekeken, het laatste sprankje hoop dat ik nog had op sneeuw is helemaal weggesmolten.
Toch maar naar Ameland, mountainbike toertochtje meepakken…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ja spijtig, wij hebben ons weekend Winterberg ook maar gecanceld. Ga de gezelligheid toch missen. Hopen op sneeuw volgend jaar…

Wij gaan niet mee naar Winterberg!!
Heb het eens vergeleken ( all in ):
Met de bus naar Finkenberg ( Zillertal 3000 ) geweest van 23/01 tem 26/01.
Met de auto naar De Brabander in Winterberg van 14/02 tem 17/02.
Alleen het wachten aan de liften, ong 10 min aanschuiven en binnen 1 minuut terug beneden.
In Zillertal is het omgedraaid, 1 minuut aanschuiven en 10 minuten afdalen.
Kostprijs is +/- hetzelfde. Waarom dan nog naar een onzeker gebied gaan.

@Mike123: Dat valt voor het skigebied wel mee. De hoofdzaak is eerst de kosten eruit te krijgen en dat is voor Winterberg wel gelukt. De zaak ziet er in Neuastenberg natuurlijk een stuk minder goed uit. Willingen haalt de meeste inkomsten uit de zomer. Voor hun is een slecht winterseizoen niet zo dramatisch, evenals voor de Kappe, die met hun Bikepark in de zomer ook nog een stevig zakcentje verdienen.

Voor de mensen die nog naar Winterberg willen gaan: Het is inderdaad beter te annuleren. De condities zijn te slecht voor een normaal aanbod. Alleen de linker piste bij Möppi’s Hütte is nog in een goede toestand. De rest is inmiddels zo goed als afgeschreven.
@phil: Ben benieuwd naar je kostenberekening. Natuurlijk kan je ook met een goedkope bus naar Winterberg. Ik durf te wedden dat Winterberg duidelijk goedkoper uit zal vallen. Maar wat de rest betreft is het natuurlijk je eigen keuze. En het kan in de weekenden inderdaad erg druk zijn. Wat dat betreft: “Waarom niet naar de Alpen?” ;)

Op de webcam ziet de Sahnehang er nog goed uit. Iemand die dit kan bevestigen? Verder word ik altijd moe van de mensen die elke keer de moeite nemen om Winterberg op een negatieve manier te vergelijken met Oostenrijk. Ik vind dit niet terecht. Winterberg is een leuk skigebied met een uitstekende infrastructuur. Daar kunnen onzin berichten niets aan veranderen. Ik ga zelf ook wel eens skien in Oostenrijk en daar heb ik ook regelmatig met wisselende omstandigheden te maken. Wintersport blijft altijd een lastig verhaal waarbij ieder gebied afhankelijk is van bepaalde weer scenario’s. Daar kan niemand iets aan veranderen.

@Gast265: De Sahnehang schijnt bovenin al behoorlijk slecht te zijn. Het seizoen komt helaas al tot een einde…

Ik kan mij ogen nog steeds niet geloven dat daar op die Hoe Nog zoveel open is. Vanuit groen Kaprun kan ik melden dat het hier 's ochtends prachtig is maar in de middag zelfs op de gletscher op wat steilere stukken een ongekende mierenhoop (langwied en piste 1) en knollentuin, terwijl op lage pistes de drek bijzonder zacht wordt.

Afgelopen weekend even in Winterberg geweest. Er waren nog een paar pistes open. Het was lekker warm en de sneeuw was pap (ik heb dan ook niet geskied, maar met zulk lekker weer is alles ok. Zeker op het terras! Gisteren was voor veel liften de laatste dag. Alleen de Poppenberg willen ze proberen open te houden tot 16 maart. Voor de rest is het nu echt gedaan. Helaas zet het lenteweer ook niet echt door. Volgende week regen en temperaturen tussen de 0 en 10. Mijn ski’s gaan weer de zolder op. Volgend jaar beter…

Grußen aus dem Sauerland

Stel dat het na volgende week weer koud wordt (sommige voorspellingen geven dat aan) en er valt voldoende sneeuw. Gaat het gebied dan weer deels open?

@Gast604: Nee, zo goed als alle liften zitten al in hun zomerslaap. De systemen zijn grotendeels uitgeschakeld. Bovendien maakt de Kappe zich op voor het Bike seizoen dat op 31 maart van start zal gaan.

Het is dus alleen mooi voor de Poppenberg als er nog wat sneeuw zou vallen, alhoewel ik niet geloof dat daar nog veel sneeuw zal gaan vallen. Hoogstends is een centimeter, maar veel eerder denk ik aan natte sneeuw of zelfs gewoon regen. Bovenop de Kahler Asten kon het nog wel eens iets wit worden, maar daar heeft het skigebied natuurlijk niks aan.

@Gast604: Nee, zo goed als alle liften zitten al in hun zomerslaap. De systemen zijn grotendeels uitgeschakeld. Bovendien maakt de Kappe zich op voor het Bike seizoen dat op 31 maart van start zal gaan.

Het is dus alleen mooi voor de Poppenberg als er nog wat sneeuw zou vallen, alhoewel ik niet geloof dat daar nog veel sneeuw zal gaan vallen. Hoogstends is een centimeter, maar veel eerder denk ik aan natte sneeuw of zelfs gewoon regen. Bovenop de Kahler Asten kon het nog wel eens iets wit worden, maar daar heeft het skigebied natuurlijk niks aan.

Frans op 12 mrt. 2014 10:35

het was wel een heel kort seizoen voor 't Sauerland :(

Gang is alles

@Jesper
Möppi draait vandaag zijn… 85e dag van dit seizoen!

Harry (Winterberg)

@Harry Helaas zegt dat volgens mij niet heel veel over de sneeuwkwaliteit :P

Gang is alles

was vrijdag op Poppenbergpiste en nog best goed te doen, heb in de Alpen in maart al veel slechtere pistes meegemaakt (ijzig, bevroren buckels, zachte buckels, pap)

@767 moeten we dit nog serieus nemen?

@Gast816: De officieel geopende pistes op de Poppenberg waren in ieder geval tot en met afgelopen maandag nog in een prima staat. Daar zijn er zeker genoeg dalafdalingen in de noordelijke Alpen op dit moment stukken slechter. De mensen van Möppi kunnen wat sneeuwkwaliteit betreft echt toveren. De condities hebben zich zelfs iets verbeterd in vergelijking met twee weken terug. Restsneeuw van andere pistes gebruikt men nu op de Poppenberg.

Het was natuurlijk wachten op de pr man van winterberg( Frans ), weet niet waar jij de laatste tijd bent geweest in de Alpen maar alles beter dan dat bij elkaar geschraapte hoopje in winterberg.

@Gast026: Hoe ben jij daar zo zeker van? Heb je zelf afgelopen weekend op de Poppenberg in Winterberg geskied?

Wat betreft de dalafdalingen in de noordelijke Alpen: Kijk als voorbeeld maar naar de skigebieden in Zuid-Duitsland of Vorarlberg. Veel dalafdalingen zijn slecht of zelfs gesloten. Daar komen beduidend meer stenen door en is de sneeuw nog viezer. Voorbeelden: Mellau, Golm, Nebelhorn, Bolsterlang, Ofterschwang, Reutte, Toggenburg … Voor goede dalafdalingen in de Alpen moet je dus hoger of zuidelijker zitten.

Nou Frans, ik vind je bijdrages over winterberg altijd erg goed maar nu ga je toch echt te ver, de poppenberg is toch echt vele malen slechter dan welke afdaling in de Alpen hoor (overigens wel knap dat ze de piste nog open konden houden)

@Gast453: Bewijs het me! Ben je zelf in de boven genoemde skigebieden geweest? Afgelopen weekend in Winterberg? Heb je foto’s of videos?

Hier twee foto’s van onze Facebook pagina van afgelopen weekend:

null

null

Geen stenen in de piste, niet veel bruin. Doe dat nog maar eens op de dalafdalingen in Oberstdorf, Mellau of Golm-Montafon na. Precies, het zal je niet lukken. Dat de hoger gelegen pistes beter zijn spreekt voor zich. Ik praat hier uitsluitend over de dalafdalingen.

Persoonlijk vind ik het geen vergelijking, winterberg is 1 grote dalafdaling en daar is 1 piste (of 2) open en in de Alpen is het 1 grote speeltuin, misschien zijn de dalafdalingen niet overal even goed maar in hemelsnaam er zijn 1000den plaatsen in de Alpen en jij pikt er een paar uit tegenover winterberg… Zo kan je zelfs in de meest sneeuwzekere winters wel gaan vergelijken…

Ik zal zeggen wat ik denk: Veel mensen hebben het beeld in hun hoofd dat het in Winterberg niet meer goed kán zijn en laten op basis daarvan hun mening op los. Omdat de Alpen op veel mensen als ‘sneeuwzeker’ overkomt, moet het in de Alpen dus per definitie beter zijn.

Natuurlijk is het in de Alpen in het algehele plaatje zoveel beter dan Winterberg. Een middelgebergte is natuurlijk geen hooggebergte. Doch dalafdalingen komen toch zeer regelmatig op Sauerlandhoogte (soms zelfs nog lager) uit. En inderdaad, Winterberg heeft alleen maar ‘dalafdalingen’. En dat gaat soms wel tot slechts 660 m hoogte. De Poppenberg ligt bovendien slechts op 745 m hoogte. Kijken we dan maar eens naar de noordelijke Alpen die tot 660 m hoogte gaan. Zie daar: Veel dalafdalingen zijn niet eens meer mogelijk. En wanneer toch, dan van slechte kwaliteit.

Schlossalm in Bad Hofgastein: Gesloten. Bijna geen sneeuw meer beneden en dat al op 859 m hoogte. Mellau (688 m): Gesloten. Al begin februari gesloten wegens te weinig sneeuw. Golm: Inmiddels vanaf Latschau (985 m) gesloten. Bij mijn bezoek in februari nog tot Vandans (654 m) geopend, maar alleen al het laatste stuk naar Latschau was erg slecht (en bruin) en nog verder naar beneden naar Vandans deels met stenen voorzien. En zo kan ik nog alle skigebieden in de noordelijke Alpen bij langs gaan die een dal onder de 1000 m hebben.

Nu moet er gezegd worden dat er geen dalafdaling in de Alpen te vinden is die zo dicht bezaaid zijn met sneeuwkanonnen als de Poppenberg in Winterberg. Opzich dus ook best logisch dat het sneeuwdek op de Poppenberg het langer en beter uit kan houden in sneeuwarme tijden dan menig dalafdaling in de Alpen onder de 1000 m. Kunstsneeuw heeft een veel hogere dichtheid en kan zich veel beter tegen warmte isoleren dan natuursneeuw.

Natuurlijk zijn op dit moment de condities in Winterberg niet meer perfect, maar nog altijd prima en beter als menig dalafdaling in de noordelijke Alpen. Dat is niks overdreven, maar gewoon de waarheid. Of dat aankomend weekend nog zo is moet natuurlijk nog blijken, maar afgelopen weekend was de Poppenberg zoals gezegd nog prima.

Jongens toch! Hulde aan Möppi en Winterberg, dat is alles wat ik zeg! Wees blij dat er leuke investeerders met een hart voor skiën zo dicht bij huis te vinden zijn! Ik kan alleen maar zeggen: Hop naar volgend jaar!

Vind het wel echt heel knap van ze dat die piste nog steeds open is!

Gang is alles

Die nieuwe waterkoeler is wel heel snel terugverdiend door Möppi. Lopende band bij instap zorgt ook voor veel betere doorloop (minder noodstops - hogere capaciteit), hetgeen goed merkbaar was. Met sneeuw spelen kunnen ze in Winterberg. heb er zelf tot enkele jaren geleden aan meegewerkt; vrachwagens vol geruimde schone sneeuw van de Aldi-parkeerplaats naar de pistes rijden… schaarste maakt creatief en ook nu zie je weer mooie stukjes samenwerking.

Harry (Winterberg)

Hoe lang denken jullie dat de Poppenberg piste het nog volhoudt ?

Gang is alles

Ze halen het als het moet gewoon in Bottrop op, zelfs van de zomer nog lekker skieen!

@Jesper: In ieder geval nog tot aankomend weekend. Daarna wordt bekeken of er nog mensen komen hoe het sneeuwdek er nog bij ligt.

@Gast816: Dat gelukkig niet. Er moet ook nog voor de winter uitgerust en gebouwd worden. ;)

Dus er gaat wat gebouwd worden frans? Wat weet jij wat wij nog niet weten.

Plaats een reactie