vakantie annuleren wegens gebrek aan sneeuw?

Beide sites in’t oog houden is de boodschap :-) dat er geen verse sneeuw gaat vallen, tot daar aan toe… Maar die hogere temperaturen baren me vooral zorgen voor de dalafdaling, dan helpen de kanonnen ook niet. Ik denk wel dat er sowieso boven 2000m goed geskied kan worden…

De skigarantie bij Skiworld is nog stommer. Als er ter plaatse 1 dag niet kan geskied worden (bv. gesloten wegens lawinegevaar), krijg je je skipas terugbetaald voor die dag. Maar in de kleine lettertjes staat dat er dan geen enkele skilift open mag zijn. Dus als er 1 mini sleeplift open is op de babypiste beneden (meestal wel het geval) kan je fluiten naar je centen… Al voorgehad.

klinkt me bekend in de oren :-) in principe moet het skigebied een compensatie geven als alles gesloten is. Dus doen ze altijd minstens 1-3 liften open. zelf al is het waterski of storm :-)

klinkt me bekend in de oren :-) in principe moet het skigebied een compensatie geven als alles gesloten is. Dus doen ze altijd minstens 1-3 liften open. zelf al is het waterski of storm :-)

vangossumwouter op 17 dec 2014 12:21

Moeten ze dat? Maar zelfs als dat zo zou zijn heb ik heel wat liever dat er een dag(-deel) geen liften open zijn dan dat mijn gondel van zijn kabeltje stormt of ik uren vastzit in een bankje vanwege het weer. Al die verzekeringen, claims, garanties e.d. ten spijt, je gaat een buitensport beoefenen, dan heb je met het weer te maken en dat kan wel eens tegenvallen.

Annuleren zou ik nooit doen. In de bergen is er nog zoveel meer te doen dan skiën. Zelf heb ik scenario mountainbike en wandelschoenen nog in het achterhoofd staan.

Hangt af van de algemene voorwaarden bij aankoop van de skipas. een medereiziger van ons heeft dat wel al voorgehad. 2 dagen achter elkaar alles gesloten en terugbetaling gekregen(was wel terplaatse aangekocht), maar dat is zeer uitzonderlijk. ik heb zelf liever een dagje slechter liefst met veel sneeuw :-) dag erop dubbel genieten natuurlijk.

Iedereen wil natuurlijk ideale sneeuw en schitterend weer, als ik 4 gedeeltelijke dagen kan boarden ben ik al tevreden :-)

@Userd We hebben het over de korte sleepliftjes van de kleine pistes beneden. Die laten ze altijd wel open gaan… Een cabinelift die slingert en bij aankomst tegen het gebouw botst kan niet de bedoeling zijn natuurlijk, toch al wel eens ingezeten - die hele grote in Les2Alpes voor 15 personen. Na ons hebben ze hem wel gesloten.
Beneden regende het toen, dan maar uitgebreid gaan eten enzo :-)

Nu, op skivakantie gaan en echt helemaal niet kunnen skiën? Da’s om te wenen.

Goh,is op zich niet erger dan een strandvakantie en dan een hele week in de regen zitten natuurlijk :-)
Wij zijn er ook absoluut niet gelukkig mee maar gaan toch gewoon afreizen,waarschijnlijk zullen we onze vakantie wel met 1 of 2 dagen inkorten maar de dagen dat we daar zijn gaan we ons toch proberen te amuseren.

@AidaPida @Rogier: Je zal van ons geen updates ontvangen van Risoul/Vars…reisorganisatie heeft uiteindelijk toegegeven dat de sneeuwcondities volgende week waarschijnlijk niet optimaal zullen zijn. We hebben dus nu nog kunnen omboeken naar Val Thorens! In het nieuws komen heeft dus zijn voordelen…

@vangossumwouter
WAT! Echt?
Wij zitten sowieso vast denk ik… :( Wel de te dure annulatieverzekering + reisbijstand van Skikot genomen, maar daar zit duidelijk geen skigarantie in. Ik moet enkel ziek worden, een been breken of doodvallen.
De condities zijn nu wel OK, maar de temperaturen idd volgende week 6 graden t/m donderdag… vrijdag 26/12 vriest het wel weer, maar vrees dan voor zaterdag 27/12 dat het niet gefixt zal zijn… Sneeuwkanonnen kunnen geen wonderen verrichten. Pff, dat geld hadden we veel beter kunnen spenderen dan :( #spijt

@AidaPida Nog een keer, maak je niet teveel zorgen. Die warme tempraturen zullen minder schade aanrichten dan je denkt omdat het mooi (onbewolkt) en droog weer wordt. Hierdoor kan de sneeuw heel veel warmte kwijt. Beneden ligt kunstsneeuw, deze kan wel wat hebben en boven ligt een dik pak, wat met een paar daagjes positieve tempraturen echt niet zomaar weg is. Elk avond zal het weer aanvriezen en de zon staat laag.

Natuurlijk de condities kunnen echt beter, maar ook echt heel erg veel slechter. Ik blijf van mening dat La Fôret Blanche (voor een keer) een van de beste condities heeft van de gehele Franse Alpen. Ik hoor je al meerdere keren zeggen ‘absoluut niet skiën’ maar je gaat echt kunnen skiën. En al wil je meer afwisseling ga een dag naar Puy Saint Vincent: gehele bovendeel open en redelijk, Serre Chevalier (zelfs tochten mogelijk) en naar Montgenevre… Je zit in een van de delen van de Alpen waar een flink pak natuursneeuw ligt…

Click. Click. Peace

Ja hoor, reisbescheiden juist ontvangen…hebben wel geluk gehad en serieus achter moeten zitten(was zelf op vtm nieuws gisterenavond http://nieuws.vtm.be/binnenland/120507-sneeuwgarantie-blijkt…)
Annulatieverzekering nemen wij meestal niet(of tenzij aan 1€) reisbijstand krijgen wij bij via de ethias (auto)pechverhelping. tegen eind volgende week is natuurlijk nog alles mogelijk, hopelijk!. Volgend jaar boeken we waarschijnlijk pas een aantal dagen voor vertrek…

Ik ga morgen met Husk naar Le Corbier, geen pistes open en de weersverwachting is ontzettend slecht.
Er is ook precies niks te doen in het dorp zelf dus dat gaat leuk worden… Baal als een stekker.

Stiekem hoop ik op een annulering in mijn mail.

@Rogier Bedankt om me gerust te stellen, had het even nodig! Ook bedankt voor de tips! Ik zag idd al alles wegsmelten voor mijn ogen. Gaat het zo niet erg ijzig worden? Op de site staat nu al dat de kwaliteit “Hard” is. Blijven hopen op verse sneeuw volgend weekend… Anders neem ik mijn schaatsen mee :-P
@vangossumwouter dat was gewoon Risoul op het nieuws! Herken de webcam beelden… Typisch, onder media-druk buigen ze wel… Dus er gaat minder volk zijn als al die van Sunweb en andere skigaranties weg zijn… Ja, volgend jaar ga ik ook iets minder impulsief boeken. Ik heb nu toch een beetje spijt dat ik mijn man kost wat kost wou overtuigen om te gaan skiën in de vakantie… We zijn beiden voetballers, dus die annulatieverzekering was wel nodig voor als 1 van ons de voeten/benen/ligamenten zou over sjotten :-)

Hier wat Vars zelf zegt:

null

Best wel wat open, kunnen lang niet alle skigebieden zeggen…

Click. Click. Peace

Wij zouden deze week aan het skiën zijn. Maar helaas geen sneeuw genoeg. We hebben rechtstreeks geboekt, bij een app en we hebben de afspraak, bij geen skië mogelijkheid kosteloos te kunnen annuleren. Daar hebben we helaas gebruik van moeten maken. Misschien een idee, voor volgend jaar. Of heel kort van te voren boeken.

De site van Risoul heeft net een heleboel pistes gesloten: 11 op 116 pistes in Foret zijn maar open, terwijl vanmorgen 39/116?

@Aidapida er is altijd nog zoiets als weersomstandigheden waardoor pistes dicht kunnen gaan dit is ook in Tignes gebeurt. ;)

Edit: gezien de tijd dat je dit post heeft ook gewoon met sluitings tijden te maken als je het over live report hebt over het gebied)

@Freerider Je hebt gelijk :-) stom van me!

@AidaPida Net terug uit Vars Risoul, bijna niemand op de pistes en zeer goede skimogelijkheden op de pistes. Beneden met kunstssneeuw, hoger op met natuursneeuw. Vanavond of morgenvroeg de live video!

Click. Click. Peace

Plaats een reactie