Zo groen als gras

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Weet iemand van jullie hoe laat de eerste liften gaan in Châtel? Kan het zelf nergens vinden…

om 09h00

Life is fun, so enjoy it

Kijk, snel en duidelijk antwoord :D
Dank!

klein vraagje, hoe is de sneeuw meestal rond 14 maart? Ik wil nog een weekendje weg maar ben benieuwd of dit nog zin heeft. Onze standplaats zal Les Gets zijn en skien meestal Les Gets-Morzine met uitstapjes naar Avoriaz, chatel etc,

Any tips?

Je hoeft je echt geen zorgen te maken er ligt meer dan genoeg voor de rest van het seizoen. Wel kun je te maken krijgen met wat hogere temperaturen dit icm met een niet al te hoog gebied kan er voor zorgen dan de pistes wat zachter worden. Persoonlijk vind ik dat geen probleem. Feit blijft dat het gebied groot genoeg is om goede pistes te vinden en je er een week lang te vermaken.
Zeker aan de kant van Avoriaz en de Zwitserse kan blijven de pistes in prima staat. Vorig jaar eind mAart richting Champery afgereisd en daar nog prima kunnen boarden ondanks de hoge temps (20graden) Maargoed resultaten uit het verleden bieden geen enkele garanties voor de toekomst.

"respect the mountains"

Dank Thyz, Maak mij ook niet direct echt zorgen maar heb een keer laat in april in Canada op de ski’s gestaan en dat leek meer op waterskiën… Ik weet dat er genoeg ligt om nog wat ski plezier te beleven, maar twijfelde toch of het niet teveel pap sneeuw is in die tijd. Vandaar mijn vraag aan iedere Pds ganger wat zijn ervaring is.

fijn om jouw ervaring te horen Thyz, zijn er nog toevoegingen?

Weinig toevoegingen! Geniet!
Persoonlijk vond ik de pistes aan de kant van chatel en les gets erg leuk om te doen, lekker tussen de bomen klooien.
De Zwitserse kant is iets ruiger.
Doe een hapje bij het restaurant bij de telecabine (kant Avoriaz richting dorp morzine) erg gezellig en kleinschalig.

"respect the mountains"

Wij gaan ook de 14e voor een week die kant op. Als je pech hebt is het knalwarm en zijn de pistes die op het zuiden liggen eind van de middag wel behoorlijk zacht. Maar skiën kan zelfs dan nog steeds en het gebied is groot zat om de goede pistes te kunnen zoeken (daar hebben wij het ook op uitgezocht). Dus ik zou niet twijfelen en gewoon gaan!

Vorig jaar Gerlos ook die temperaturen gehad. 's Ochtends bij de gondel al 16 graden op het scorebord. Dus dan moet je de lagere pistes meteen doen, om vervolgens verder het gebied in te trekken naar de hogere pistes. Dan hoef je alleen op de terugweg nog iets te harken door de pap.

Ook leuk: Rock the pistes festival is ook die week.

De laatste 3 jaar in de laatste week van het seizoen, zo rond 15-22 april, altijd perfect kunnen skiën.
Dus zou me niet zo veel zorgen maken over half maart.

Life is fun, so enjoy it

Klopt wat Alke hier zegt! Al 3 keer achter elkaar in maart wezen wintersporten en ondanks de hoge temps prima kunnen boarden! Wel ff checken of er genoeg sneeuw is gevallen in de maand ervoor maar dat is voor pds geen issue.

"respect the mountains"

Volgende week donderdag op shortski naar Avoriaz!
Heb er zin in! Hopelijk dikke dump dit weekend & de dagen voor vrijdag. Daarna mag de zon er van mij doorkomen! :D

Een update over de pistescondities:

Ik ben dus terug van een shortski in PDS.
Vrijdag 27 februari:
Voorspelling was sneeuw en die kregen we. Goed zicht maar wel enkele cm’s gevallen. Pistes lagen er perfect bij en op het einde van de dag wat hobbels. Voornamelijk geboard in Avoriaz & Chatel.

Zaterdag 28 februari:
Zou een zonnige dag moeten geweest zijn maar dit was niet het geval. Bewolkt en vaak in de mist liggen boarden. Echter lagen de pistes er perfect bij! Goed strak en minder ophopingen van de sneeuw. Geboard in Avoriaz, Morzine en Les Gets.

Zondag 1 maart:
Zou een sneeuwdag geweest zijn maar door de warmte was dit niet het geval. In voormiddag smeltende sneeuw en hagel. Zicht was echt slecht. In de namiddag REGEN en hagelstormen. Pistes waren zeer slecht in de namiddag. Slush! :p De muur lag er echter wel goed bij maar was hééél veel wind. Voornamelijk Geboard in Avoriaz & Les Crosets.

Al met al toch een top weekend gehad buiten zondagnamiddag.
Veel plezier voor degene die nog gaan!

Beste Alke en andere PdS kenners, Ik ga eind maar een lang weekend naar Morgins (26 t/m 29 maart); is het raadzaam mijn auto nog even snel van winterbanden te laten voorzien? Daarnaast ben ik er benieuwd, hoewel het koffiedik kijken is en blijft, wat jullie ervaringen zijn v.w.b. de sneeuwhoogte in die periode.

Veel dank alvast!

Op wintersport zonder winterbanden is voor vele van ons een no go! Zelfs de kettingen heeft elke fanatieke wintersporter bij zich. Houd er rekening mee dat het weer niet veel meer dan 3 dagen vtv is te voorspellen in de bergen. Je kunt dus zomaar midden in een dump rijden met je zomerbandjes

"respect the mountains"

Thx Thyz! Je hebt gelijk… Ik ga vanmiddag een afspraak maken voor de montage :-) Ben alleen niet zo’n van van winterbanden wanneer het buiten 15 graden is zoals nu. Direct na terugkomst haal ik ze er weer af.

Verder nog mensen die nu in de PdS zijn? Al ervaringen met de nieuwe Chatel verbinding?

Kan niet wachten tot eind van de maand!

Graag gedaan. ik ben ook niet van het rijden met winterbanden met een graad of 15 maar liever dat dan plots verrast worden door een pak sneeuw met zomerbanden.
persoonlijk denk ik dat die kettingen niet nodig zijn eind maart maar ook daarin kun je zomaar verrast worden.

respect the mountains ;-)
Veel plezier!

"respect the mountains"

Het zou zomaar helemaal goed kunnen op zomerbanden, maar zorg dan in elk geval dat je kettingen in de auto heb en die indien nodig op tijd erom legt. Maar beter is idd winterbanden.

Nieuwe verbinding is top! Maakt het een stuk makkelijker en leuker om vanuit Morgins het rondje te doen.
Sneeuw is afwachten of er nog wat valt. Zo ja dan is alles OK, zo nee, dan wordt het de juiste pistes uitzoeken.

In elk geval veel plezier.

Life is fun, so enjoy it

Thanks! Hoop dat er nog voldoende wit goud ligt eind van de maand! :-) Welke pistes zijn er tegen die tijd nog goed ervanuitgaande dat het niet meer gaat sneeuwen? Zat zelf vooral in de Avoriaz hoek te denken…

Ik denk dat je bij de linga en in Avoriaz nog goed kunt skiën, de pistes daar liggen wat hoger. Met de nieuwe verbinding kom je hier ook redelijk snel.

Alles vanaf Linga, Pré-la-Joux, Lindarets, Mossette, Avoriaz, Forclaz is open tot eind april, dus eind maart aaleemaal prima te skieën!! :-)

Life is fun, so enjoy it

Thx heren! Voorpret is enorm! Opening en sluiting van het seizoen meepakken is ook leuk! :-)

Komende week ook die kant op!
Sneeuwkettingen voor de zekerheid, winterbanden liggen helaas ook nog onder de auto. Onnodig, maar wel verstandig… Je weet nooit. De zondag nadat we terug zijn gaan ze er wel vanaf, dat dan weer wel.

Kleine update vanuit de PdS. Gister vroeg opgestaan om te zorgen dat we ultiem van de zon konden genieten. Dat was een perfect idee! 'S morgens waren de pistes hard maar naarmate je meer naar boven ging werd het perfect.

We zijn begonnen in les gets en zijn geeindigd in Morzine alwaar wij van de lunch hebben zitten genieten in de zon(restaurant naast de gondel, heeerlijk gegeten!). De laatste piste die naar het dorp van morzine toe gaat was niet best op het laatst. Toen wij vervolgens weer wilde vertrekken na de lunch was de sneeuw niet meer zo goed. Flinke slush die niet veel beter werd toen wij verder naar boven gingen.

Besloten om toen maar langzaam aan naar huis toe te skien. Was uiteindelijk een goede beslissing aangezien de tempratuur ook flink daalde.

Zometeen nogmaals omhoog en ik gok dat de conditites beter zijn door de goede koude nacht. Tot snel!

Zo, hoe liggen de pistes er nu bij? Veel last van de fohn? Ben erg benieuwd naar wat de PdS gangers te vertellen hebben! :-)

Gisteren heel de dag geskied, pistes liggen er nog goed bij, door bewolking eigenlijk bijna geen slushvorming. Sommige stukjes rood zijn wat gladder door het geschraap. In de ochtend waren vooral de blauwe pistes heerlijk!

Life is fun, so enjoy it

Lekker lekker! Nog 10 nachtjes slapen en dan kan ik zelf ook een update plaatsen! ;-)

Ik ga zondag naar Avoriaz. K heb er zin in! Als ik internet heb zal ik n update plaatsen.

Gister terug gekomen van een lang weekend. Wat een top weekend was het. Eigenlijk hebben we enorm geboft met het weer, zeker omdat er toch heel matig weer voorspeld was. Iedere dag hebben we uitgebreid de zon gezien waarbij enkel zaterdagmiddag matig was vanaf de lunch.

De pistes waren ronduit goed. Ik heb zelf graag de pistes zo hard en vlak mogelijk en dat waren ze ook in de ochtend. De onderlaag was goed hard met daarop een keurig laagje losse sneeuw.

Kortom veel plezier voor de mensen die nog mogen! Ik ga helaas pas volgend jaar weer…

Wederom een heerlijke dag in de PDS, piste varierend van goed tot zeer goed in de ochtend en van goed tot lekkere pap in de middag :-)

Life is fun, so enjoy it

Plaats een reactie