Ongeval, kind valt uit lift, veroorzaakt door 2 Nederlanders in Flachau.

Kleine kinderen (laten we zeggen, 7 of jonger, 1.20 of kleiner) en stoeltjesliften is geen goede combinatie. Lastig voor degene die op het kind moet letten, maar ook voor het kind zelf, die, hoewel hij voor zijn leeftijd goed skiet, weinig pistes kan nemen als hij uit de stoeltjeslift zou moeten blijven.

David23 op 5 feb 2015 22:14

He? Dat is cynisch/sarcastisch bedoeld … niet?

Ik denk dat’k van de (letterlijk honderden) keren dat’k een kind op de lift heb meegenomen welgeteld één keer een kind meehad dat niet bepaald wou blijven zitten. Opstappen helpt het liftpersoneel 99% vd tijd. Afstappen is even mee ondersteunen en ze glijden wel naar hun (meestal afgesproken) wachtplaats. De lift zelf is ze even in de gaten houden … maar “lastig”? Nee …

Véél hangt natuurlijk af van hoe goed je zelf kan skiën en vooral hoe goed je jezelf kent. Als je niet comfortabel bent met op een (andermans) kind te letten, zeg dat gewoon en je krijgt ze heus niet mee …

Ik verbaas me altijd wat er zo onduidelijk is aan die bordjes “ZU/CLOSE”; ik krijg vaak de indruk dat mensen dat lezen als “ÖFFNEN/OPEN”

Gegarandeerd dat deze twee onnozelaars dit ook zo begrepen hebben want die bordjes hangen altijd exact op de plek waar je er nog net niet uit kan stappen…

Het verhaal door Matthias (kind dat uit de lift gevallen is) en zijn ouders:
http://www.krone.at/Oesterreich/Matthias_Und_dann_bin_ich_vo…

Beugel was omhoog, zijn stokken zaten toen beklemd, probeerde deze los te maken en rutsch…

Wat betreft de 2 mannen die de beugel te vroeg omhoog deden, mijn mening:
Een zeer stomme onverantwoordelijke egoïstische handeling, stelletje … . Daarnaast je niet bekommeren om het kind. Schandalig.

Ongelooflijk. Ben erg benieuwd welk oordeel hier uiteindelijk uit gaat komen.
Mijn dochter kreeg laatst trouwens keihard die beugel tegen haar hoofd toen een hork hem zonder goed om zich heen te kijken meteen dichtknalde nadat we in de lift waren gaan zitten. Gelukkig had ze haar helm op.
Kortom: nog een hoop zendelingenwerk te doen voor ons, die allemaal precies weten hoe het heurt!

joepert op 5 feb 2015 23:12

Klopt, veel mensen zitten net een seconde en dan direct die beugel naar beneden drukken onder het motto ‘ik zit toch?’. Tja… er zitten vaak nog 3, 5 of 7 personen naast of om je heen in de lift. Je kunt ook even om je heen kijken en vragen of de beugel naar beneden kan. Daar heb je na het instappen zeker 10 tot 15 seconden voor. Ook ik krijg vaak een beugel op mijn helm en soms zit daar ook nog een GoPro op. Wij noemen ze altijd Remi’s, alleen op de wereld en vooral alleen aan jezelf denken. Doe dat gewoon lekker thuis op het toilet!

Piste riderrrrr

Ik verbaas me altijd wat er zo onduidelijk is aan die bordjes “ZU/CLOSE”; ik krijg vaak de indruk dat mensen dat lezen als “ÖFFNEN/OPEN”

Gegarandeerd dat deze twee onnozelaars dit ook zo begrepen hebben want die bordjes hangen altijd exact op de plek waar je er nog net niet uit kan stappen…

klaasv op 6 feb 2015 12:34

Volgens het video-(audio)verslag hebben ze 30 meter voor het einddoel de beugel al geopend, als ik het goed begrepen heb.
http://salzburg.orf.at/news/stories/2693117/

Staat nu ook op de NOS, wat is wintersporters toch actueel.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Verschrikkelijk dit. Waarom überhaupt? Wat is er zo belangrijk waardoor je de beugel zo vroeg moet openen? Dient voor veiligheid…

Kan er iemand even kort samenvatten wat er in het artikel staat? Mijn Duits is spijtig genoeg niet echt uitgebreid… En hoe is het met het kind gesteld?

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Bedankt

Links mijn dochter van 4,5 die we toevallig tegenkwamen met de skischool. Kindjes moeten allemaal aan de zijkant gaan zitten. De personen naast men dochter openden de beugel veeeeeeel te vroeg en besteedden bovendien geen enkele aandacht, ook niet bij het uitstappen. Best akelig vond ik!!!

null

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Beetje ingezoomd

null

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Ja, kan mij voorstellen dat dit akelig is. Maar misschien hield toch iemand je kind ergens vast, ik kan dat niet goed zien op de foto.
Als ik een kind naast mij had, greep ik altijd stevig een deel van de kleding in mijn vuist, voor het geval dat.
Maar nooit die beugel te vroeg omhoog!

Zeg als volwassene gewoon eerlijk dat je niet op verantwoording voor een kind zit te wachten, is voor beide partijen beter, blijven de mensen over die zich wel verantwoordelijk voelen voor de kinderen. Ik vind het trouwens zelf ook vervelend als een beugel te vroeg opengaat. En laat lekker mijn been op het steuntje staan,

Wat is het nut van zo’n ding als je hem ver voor het eind omhoog doe. Waarom doe je het dan überhaupt dicht.

Voor die twee sukkels geen goed woord over. Wat een verschrikkelijke losers, wat vertel je dan op je werk? geweldige vakantie gehad, flikkerde nog een kind uit de stoeltjeslift waar ik bijzat. Nou je begrijpt dat ik op dat soort sensatie niet zat te wachten.

Hebben die 2 malloten, nog een flinke boete, of iets gekregen. Ze zullen er toch niet zo van af komen?

Dit soort gebeurtenissen doen zich nogal eens vaker voor dan de media dat bericht, alleen bieden veruit de meeste mensen dan wel meteen hulp als er iets fout gaat. Dit is precies de reden waarom liftfabrikanten aan familievriendelijke skigebieden eigenlijk alleen nog stoeltjesliften met automatisch sluitende beugels willen verkopen. Dat kost voor een skigebied natuurlijk een aardig centje extra, zodat dit helaas er niet altijd van komt. Aan de andere kant: Zulke ongelukken worden natuurlijk ook als marketingtruc gebruikt om duurdere liften te kunnen verkopen. De QuickJet in Winterberg was in 2005 de eerste lift met dit systeem. Tegenwoordig kunnen ook fixe (niet koppelbare) stoeltjesliften met beugels voorzien worden die eerst kort voor de uitstap geopend kunnen worden.

De aantijging “fahrlässigen Körperverletzung” en “unterlassenen Hilfeleistung” klinken (terecht) niet al te best voor deze twee Nederlanders. In Duitsland staan daar forse straffen op, welke in Oostenrijk zeer waarschijnlijk ongeveer hetzelfde zullen uitvallen. Wel denk ik dat de beugel te vroeg openen niet voldoende zal zijn voor de eerste aantijging. Ben benieuwd wat de rechter uiteindelijk zal zeggen. Alleen al voor het niet bieden van hulp staan forse boetes en/of gevangenisstraffen van een paar jaar.

Hebben die 2 malloten, nog een flinke boete, of iets gekregen. Ze zullen er toch niet zo van af komen?

marie-louise op 6 feb 2015 15:12

Kunnen tot maximaal een jaar gevangenisstraf krijgen o.a. voor iets van toebrengen van lichamelijk letsel. Ik ken die rechtstermen niet echt en al helemaal niet in Oostenrijk.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

dus die twee idioten maken een grandioze blunder en skieen dan ook nog gewoon weg? Tja, van mij mogen ze nog jaren wegkwijnen in een oostenrijkse cel, liefst ergens op een koude plaats.

interjrs op 5 feb 2015 19:25

als je het echte verhaal niet weet praat dan niet mafkees!!!

Dit soort gebeurtenissen doen zich nogal eens vaker voor dan de media dat bericht, alleen bieden veruit de meeste mensen dan wel meteen hulp als er iets fout gaat. Dit is precies de reden waarom liftfabrikanten aan familievriendelijke skigebieden eigenlijk alleen nog stoeltjesliften met automatisch sluitende beugels willen verkopen. Dat kost voor een skigebied natuurlijk een aardig centje extra, zodat dit helaas er niet altijd van komt. Aan de andere kant: Zulke ongelukken worden natuurlijk ook als marketingtruc gebruikt om duurdere liften te kunnen verkopen. De QuickJet in Winterberg was in 2005 de eerste lift met dit systeem. Tegenwoordig kunnen ook fixe (niet koppelbare) stoeltjesliften met beugels voorzien worden die eerst kort voor de uitstap geopend kunnen worden.

De aantijging “fahrlässigen Körperverletzung” en “unterlassenen Hilfeleistung” klinken (terecht) niet al te best voor deze twee Nederlanders. In Duitsland staan daar forse straffen op, welke in Oostenrijk zeer waarschijnlijk ongeveer hetzelfde zullen uitvallen. Wel denk ik dat de beugel te vroeg openen niet voldoende zal zijn voor de eerste aantijging. Ben benieuwd wat de rechter uiteindelijk zal zeggen. Alleen al voor het niet bieden van hulp staan forse boetes en/of gevangenisstraffen van een paar jaar.

Frans op 6 feb 2015 15:23

Er stond in één van de nieuwsberichten al dat het maximaal een jaar kon zijn volgens mij.

En een beugel die automatisch sluit en opent, is gewoon een enorme uitkomst. Soms misschien wat onhandig, maar nooit gehannes met dingen die te vroeg of te laat open gaan, of ruzie met je liftgenoten.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

dus die twee idioten maken een grandioze blunder en skieen dan ook nog gewoon weg? Tja, van mij mogen ze nog jaren wegkwijnen in een oostenrijkse cel, liefst ergens op een koude plaats.

interjrs op 5 feb 2015 19:25

als je het echte verhaal niet weet praat dan niet mafkees!!!

wimdejong op 6 feb 2015 16:01

Dit is toch precies zoals het gegaan is. Hun claim dat ze een liftbediende erop geattendeerd hebben is nog niet bevestigd of ontkend. En het verhaal, ja we zijn maar gegaan want er stonden al mensen bij is natuurlijk bullshit.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Gelukkig hebben we hier in het dorp liften met beugels die automatisch open en dicht gaan, de vloer is ook nog in hoogte verstelbaar als er kleintjes staan.

Dienten Die Alte schule

wimdejong is 0 weken lid en eerste topic waar die op reageert, nogal gefrustreerd is dit…

Ja @Marjanvl Had ik ook al gezien en dan zo reageren als of je je zelf verantwoorden moet!?

Als dit je overkomt is het vreselijk maar ga op zijn minst even kijken en helpen bij het kind, al staan er ik weet niet hoeveel mensen omheen. En neem contact met de ouders op om je te verontschuldigen, en vraag later nog na hoe het met het kind is.

Dienten Die Alte schule

Er stond in één van de nieuwsberichten al dat het maximaal een jaar kon zijn volgens mij.

FrankW op 6 feb 2015 16:01

Hmm… Oostenrijk maar weer eens lichtere straffen als Duitsland. Maar goed, elk verplichte dag in een cel zal geen pretje zijn voor zulke nalatigheid.

Als ik google op Oostenrijks recht kom ik zou gauw op max 3 maanden vrijheidsstraf voor de “fahrlässigen Körperverletzung” (http://www.jusline.at/88_Fahrlässige_Körperverletzung_StGB.h…) en op max 6 maanden voor het nalaten hulp te verlenen. (http://www.jusline.at/95_Unterlassung_der_Hilfeleistung_StGB…)
“Forse straffen” vind ik dat niet: lijkt me alleszins redelijk en het zijn maximumstraffen die de rechter vermoed ik ook niet snel zal opleggen.

Naar Nederlands recht zou sprake kunnen zijn van strafbaarheid voor zwaar lichamelijk letsel door schuld (artikel 308 van het wetboek van strafrecht) en daar staat maximaal 1 jaar gevangenisstraf op. Het verlaten van een hulpbehoevende is in Nederland in artikel 255 van het wetboek van strafrecht strafbaar gesteld met max 2 jaar, maar dan moet het gaan om opzettelijk in hulpeloze toestand laten van iemand “tot wiens verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is”. Daar zou je in het onderhavige geval over kunnen discussiëren. De Oostenrijkse delictsomschrijving is in ieder geval veel ruimer geformuleerd, maar kent dan weer een lagere strafbedreiging.

Hoe schofterig en onvoorzichtig deze mannen ook zijn geweest, ik zou het wel ver vinden gaan als ze daadwerkelijk de bak in zouden draaien. Er moeten toch toepasselijker sancties te verzinnen zijn (zoals: een week in een konijnenpak in de Schneegarten met de kleintjes spelen :-) )

Hmm… Oostenrijk maar weer eens lichtere straffen als Duitsland. .

Frans op 6 feb 2015 16:36

Het is wel relevant welke Duitse strafbepalingen je vergelijkt. Zoals hierboven blijkt, kent de Nederlandse variant van het verlaten van een hulpbehoevende een strengere straf, maar ook strengere eisen. De gedraging uit de Oostenrijkse casus (het wegskiën na het ongeval) is volgens mij naar Nederlands recht helemaal niet strafbaar. Doorrijden na een auto-ongeval is bijvoorbeeld specifiek strafbaar gesteld in de wegenverkeerswet.

Dan heb ik me verschat in het enorme verschil tussen Duitsland en Oostenrijk. In Duitsland kan je voor iemands letsel door nalatigheid tot drie jaar gevangenisstraf krijgen (of een (fixe) geldboete) en voor het niet verlenen van hulp tot één jaar gevangenisstraf of (in de praktijk fixe) geldboete.

http://www.gesetze-im-internet.de/stgb/__229.html
http://www.gesetze-im-internet.de/stgb/__323c.html

Inderdaad forse verschillen zeg!

dus die twee idioten maken een grandioze blunder en skieen dan ook nog gewoon weg? Tja, van mij mogen ze nog jaren wegkwijnen in een oostenrijkse cel, liefst ergens op een koude plaats.

interjrs op 5 feb 2015 19:25

als je het echte verhaal niet weet praat dan niet mafkees!!!

wimdejong op 6 feb 2015 16:01

Het staat je altijd vrij om het echte verhaal te vertellen natuurlijk.Hier wordt gereageerd op wat we in de pers gelezen hebben,en dat is vrij duidelijk.

dus die twee idioten maken een grandioze blunder en skieen dan ook nog gewoon weg? Tja, van mij mogen ze nog jaren wegkwijnen in een oostenrijkse cel, liefst ergens op een koude plaats.

interjrs op 5 feb 2015 19:25

als je het echte verhaal niet weet praat dan niet mafkees!!!

wimdejong op 6 feb 2015 16:01

@Wim:
IK heb het artikel gepost. Als jij het nodig vindt om op deze manier te reageren dan lijkt het er op dat je schijnbaar meer informatie hebt dan ondergetekende en andere lezers op dit forum.
Dus Wim hierbij vraag ik je: Vertel jouw verhaal zoals het gebeurd zou zijn…?!

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Plaats een reactie