Offpiste met skiles - verzekering?

Interessant topic - ik snowboard al jaren in Frankrijk en heb altijd les gehad via ESF. Nog nooit uitleg gehad over de 3 eenheid, maar wel regelmatig offpiste met de les. Moet zeggen dat ik wel altijd mijn twijfels had bij “gewoon” offpiste gaan, maar je gaat er toch vanuit dat een leraar genoeg ervaring heeft om te weten wat wel / niet verstandig is.

Qua verzekering; er is mij altijd verteld, dat zolang je offpiste bent met een leraar / gids je verzekerd bent. Maar of dit echt zo is… Heb het eerlijk gezegd nooit tot op de bodem uitgezocht.

@Viv1986, Vaak wel maar hangt van je verzekering af en de evt extra modules. Goed nakijken dus. @Alex, zonder de situatie exact op dat moment te kennen, is het niet meer dan overdrijven. Makkelijk van achter het toetsenbord een beetje ‘booh’-roepen. Geldt ook voor @rene trouwens met zijn ‘klinkklare onzin’. Ben het dan ook volledig eens met @Rogier . Was het verstandig om überhaupt met een klas offpiste te gaan? Kan je over discussiëren. Was het levensgevaarlijk, onmogelijk, levensbedreigend, onverantwoordelijk, altijd fout enz? Geen idee, niets van te zeggen van hieruit maar ik vertrouw dan toch wat meer op het oordeel van een lokale instructeur van een lokale skischool met jaren ervaring dan een of andere toetsenbordridder uit NL met een paar weekjes ski-ervaring per jaar en een voornamelijk theoretische kennis.

@Userd helaas is dat zwart-wit bekijken van situaties kennelijk de enige manier om mensen het aan het verstand te brengen. Getuigen ook weer deze reactie…

@Userd helaas is dat zwart-wit bekijken van situaties kennelijk de enige manier om mensen het aan het verstand te brengen. Getuigen ook weer deze reactie…

Rene op 25 feb 2015 09:51

Jouw mening rene en veel te simpel maar laten we het er maar over eens zijn dat wij het over het algemeen niet eens zijn.

De ‘bij twijfel niet off-piste gaan’ benadering is op zich niet verkeerd natuurlijk. Het probleem is echter dat als je achter een skileraar aan skiet, je er vanuit gaat dat hij weet wat wel en niet kan én dat hij het goede voorbeeld geeft. Als die skileraar geen 3-eenheid bij zich heeft van iedereen in de groep verlangt die ook te hebben en weet te gebruiken, dan geeft hij dus niet het goede voorbeeld. Bij de meeste cursisten is er op dat moment geen twijfel (ze vertrouwen immers de skileraar). En daar gaat de premisse voor deze ‘bij twijfel niet off-piste gaan’ redenering.

In Oostenrijk is het probleem in dat opzicht nog groter dan in bijvoorbeeld Frankrijk, volgens mij. Want in Oostenrijk krijgen skileraren pas tussen het tweede en derde niveau de zogenaamde ‘Alpinkurs’ over lawineveiligheid in theorie en praktijk. Voor Anwärter en Landes 1 volstaat de theorie dat ‘hoe steiler de helling, des te groter het lawinegevaar’ en het laten zien van een pieper en een sonde (iedereen weet immers hoe een schep eruit ziet).

Bij het DSLV (Deutscher Skilehrer Verband) is het zwart-wit wat betreft de skilessen: Alleen Staatlich Geprüfte skileraren mogen écht off-piste en direct naast de piste is alleen voorbehouden aan Level-3 skileraren en dan zit je zo’n beetje op het niveau Aufnahmeprüfung. Terecht. Vergis je niet, ook in een middelgebergte als het Zwarte Woud zijn dit jaar wintersporters door lawines verongelukt en zelfs in ons Sauerland heb ik verhalen gehoord van mensen die in lawines terechtkwamen.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik ben alleszins verzekerd voor reddingsoperaties waarbij een helikopter aan te pas moet komen, of het nu op of naast de piste is.

Hoop er eerlijk gezegd nooit gebruik van te moeten maken, maar de kosten die je soms hoort dat mensen aangerekend krijgen…

Mijn broer brak jaren geleden zijn been op twee plaatsen, de andere zijn schouder, die twee dingen samen heeft de verzekering(en) toch zo’n 17000 euro aan ambulancekosten (800CHF), gipsvlucht, ziekenhuiskosten etc etc gekost. Er is natuurlijk meer dan geld alleen, maar tegen zo’n dingen ben je gewoon best verzekerd. Beetje helikopter kost al 4 -5000 euro.

@Userd helaas is dat zwart-wit bekijken van situaties kennelijk de enige manier om mensen het aan het verstand te brengen. Getuigen ook weer deze reactie…

Rene op 25 feb 2015 09:51

+1

When life gets too complicated.... SKI

@Anne87 @Rogier

Wellicht een andere invalshoek maar toch. Ik ken het gebied persoonlijk niet maar zou het kunnen dat het hier gaat om een ski route? Maakt de discussie net even anders.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Harry(Winterberg): Ben erg benieuwd welke verhalen dat zijn. De enigste lawines die in het Sauerland officieel gemeld worden zijn daklawines. Zeker ook niet geheel ongevaarlijk, maar normale lawines, spontaan of door een wintersporter getriggert, zijn de bergwacht bij eigen navraag onbekend. Er zijn ook maar enkele hellingen die daarvoor in aanmerking komen en de steilsten zijn of al piste, of schans of liggen ergens in een bos ver buiten de skigebieden en niet in een geliefd langlauf of tourgebied, noch in de buurt van wandelwegen.

In het Zwarte Woud is de situatie anders, waar je meer met wind en steilere hellingen te maken hebt, zoals bij de Feldberg of Belchen. Daar komen lawines wel eens vaker voor in de buurt waar nu helaas mensen omgekomen zijn.

@Peter30 Op het pisteplan lijkt het me niet meteen een skiroute te zijn.

http://www.esf-montchavinlescoches.com/pdf/Plan-Paradiski-20…

Tja, ik denk dat men als Nederlander weer eens een flinke laag boter op het hoofd heeft, want oh oh oh wat doen die fransen weer gevaarlijk… Hmmm hoeveel procent van jullie draagt een helm op zijn hoofd bij dagelijks fietsverkeer? Hierbij is het risico op zwaar letsel echt veel groter.
En hoeveel procent vd hollander die een drieeenheid bij heeft kan deze in de practijk ( dus bij grote paniek) ook echt gebruiken?ik vermoed bar weinig want geloof mij er is een wereld van verschil tussen theorie en practijk. Ik zal de eerste zijn die het boetekleed aantrekt, ja ik ski thuis van huis naar de bakker zonder helm en zonder drieeenheid dwars door het bos. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat wij op school en tijdens de skilessen les hadden in het ontdekken van gevaren, hoe je met natuurlijke materialen iemand onder de sneeuw vandaan kon halen etc. Maar goed ik woonde dan ook in een gebied waar je het hele jaar rond op de skies stond en de wegen van half aug tot half juni afgesloten waren. Lawines hoor(d)en biji het leven en eventuele slachtoffers dus ook.
Een iets andere visie dus dan de gem. Hollander…

@Anne87

Ik zie alleen een blauwe piste onder die lift doorlopen. Zijn jullie via deze piste afgeweken?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ja, via die piste.

Plaats een reactie