Les 3 Vallees vandaag (winter 2015-2016)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hebben ze eigenlijk ook nachtski-mogelijkheden?

Oh oh oh ik heb mijn favoriete topic weer gevonden :-)

Vol spanning lees ik hier wat er weer allemaal aangepast is in mijn lievelingsgebied. Dit topic is voor mij het summum van de voorpret :-)

Over 2 weken gaat Val Thorens open, maar kijk maar eens op de webcams, nog geen vlokje wit rond Valtho behalve boven de 2700 meter. En het is ook nog eens heel mooi zonnig en warm, lijkt meer weer voor bikini dan voor snowboots. Ik ben benieuwd… Gelukkig heb ik nog bijna drie maanden voor ik naar LM ga.

Pas op met blauwe pistes

Het is bijna net zoveel lente in Valthorens als bij ons in Nederland lijkt het wel. Ik heb gelukkig nog tot januari, maar hoop toch voor de vroegere skiërs dat het snel los gaat qua sneeuwval overal.

let's get this party started!!

In Valtho is het maken van kunstsneeuw begonnen, nog een week tot de officiële opening.
Webcam: http://www.valthorens.com/nl/live/livecams–webcams/resort-l…

bon ski

Nu er al geruime tijd zo weinig neerslag is gevallen, o.a. blijkende uit de lage waterstand in de Rijn, vraag ik me af of dat ook niet zijn beperkingen heeft op het produceren van kunstsneeuw. Ik weet niet precies hoe het werkt maar ik neem aan dat je voor dat proces toch ook veel water nodig hebt en dat zal in de Alpen toch ook in mindere mate beschikbaar zijn. Ook de vooruitzichten zijn door de hoge druk in die omgeving voorlopig toch niet zo best.

Hen48

Nu er al geruime tijd zo weinig neerslag is gevallen, o.a. blijkende uit de lage waterstand in de Rijn, vraag ik me af of dat ook niet zijn beperkingen heeft op het produceren van kunstsneeuw. Ik weet niet precies hoe het werkt maar ik neem aan dat je voor dat proces toch ook veel water nodig hebt en dat zal in de Alpen toch ook in mindere mate beschikbaar zijn. Ook de vooruitzichten zijn door de hoge druk in die omgeving voorlopig toch niet zo best.

Hulst op 14 nov 2015 11:12

Ik denk dat ze desnoods leidingwater gebruiken

Wacht op de Nederlandse berg

als je de webcam van de tsd moutiere bekijkt, dan is het bassin rechts gewoon helemaal vol

http://www.valthorens.com/nl/live/livecams–webcams/webcam-t…

Opening is met een week uitgesteld…wijze beslissing!

Opening is met een week uitgesteld…wijze beslissing!

http://www.valthorens.com/fr/accueil.1.html

Hier nog even een directe link naar het bericht over het uitstel van de opening: http://www.valthorens.com/fr/live/actualites/actualite/repor…

Linkje van @Sarah gaat naar de homepage, vanuit daar kun je doorklikken, maar ik weet niethoe lang ze dat bericht daar laten staan.
Gezien de webcambeelden idd een wijze beslissing, maar jammer dat het nodig is.

Onze eerste dag van winter 2015-2016. De opening van Valtho (was 21/11) is een week uitgesteld. Het is prachtig weer, we hebben alle nieuwigheden in Menuires en Valtho bekeken. De foto’s van vandaag staan op http://www.vacanski.com/foto.htm
Een voorproefje:

Test van de nieuwe Bettexlift:

null

Enkele bewegende beelden (snelheid hoger dan bij normaal gebruik) op: https://www.facebook.com/profile.php?id=100008904494369…

De Aankomst en het vertrek van de Funitel de Thorens zijn overdekt:

null

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Hallo Skifan, weet jij misschien op basis van jouw jarenlange ervaring in Valtho hoe lang het duurt voordat ze de pistes gereed kunnen hebben? Vanaf vrijdag geven de voorspellingen sneeuw aan. Zou het met de huidige voorspellingen mogelijk zijn om in het openingsweekeind de pistes op te kunnen of zal dat beperkt zijn tot 1 of 2 pistes?

@Silvio
@skifan zal je ongetwijfeld gedetailleerde info kunnen geven maar met de te verwachten sneeuw van dit weekeinde moet je ervan uitgaan dat een groot gedeelte van het gebied volgende week bij de opening open is. Hiervoor zullen ze alles uit de kast gaan halen om de ‘schade’ van week uitstel te beperken.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Godsamme wat een takke lift zeg vreselijk vind ik dit soort liftjes zeker als je boarder bent zijn deze niet echt comfortabel :P
Dit zijn dan ook de liften die ik maar al te graag oversla als ik dat kan, ik hoop dat die andere lift wat sneller en beter is ondanks dat het ook een oudje is of is hij vergelijkbaar @Skifan ?

Freerider op 6 okt 2015 10:55

Het was ook inderdaad wel een kwalitatief uitermate terleurstellend liftje daar ;-). Gelukkig dat hij vervangen is! Ik vond vooral de uitstap als boarder vrij vervelend, omdat het toch wel een sterke helling was. Het schommelen en de diepe hurk (ben vrij lang) bij het instappen deed me dan weer niet zo veel…Leuk om te zien dat er nu een goede 4-zitter komt (ook al hoeft het qua capaciteit daar helemaal niet) met rollend tapijt!

If you snooze, you loose!

@Sivio
Het streven is om Funitel du Péclet, TSD Cascade, TSD Portette, TSD Moutière (dan hoeft niet iedereen omhoog te rijden, maar kan men op P4 parkeren) en de Tapis te openen. Als de omstandigheden het toelaten komen daarna de TSD Plein Sud (terugskiën naar les Balcons), de Funitel du Grand Fond en de TSD 2Lacs.
Overzicht van de opening vorig seizoen, de officiële opening was op zaterdag 22/11:

18-11 bewolkt/sneeuw +60cm
19-11 zonnig
20-11 zonnig, 6gr
21-11 zonnig, 8gr :pré ouverture VT, Péclet, Cascades, Roc, Musaraigne, Campagnols, C+P
22-11 zonnig,10gr :off. opening VT;+Moutière, 2 Lacs, Moraine, Portette, Fond, Plateau, Caïrn
23-11 s middags zonnig minder druk dan zaterdag
24-11 half bewolkt :Moutière en Cäirn weer dicht, matige sneeuwcondities
25-11 half bewolkt
26-11 half bewolkt
27-11 half bewolkt WIND :Christine, niet open wel gedaan
28-11 bewolkt veel wind :open Péclet, tapis, Rock, Stade
29-11 bewolkt weinig open, later meer open

bon ski

@Skifan en @Peter30 bedankt voor jullie info! Dat ziet er dan goed uit.
Zullen die afdalingen die bij de genoemde liften horen ook allemaal open gaan of is er te weinig tijd om die pistes allemaal gereed te maken. Ik snap dat het moeilijk is om dat nu zo concreet te kunnen zeggen omdat nog niet helder is hoeveel sneeuw er valt, maar misschien kunnen jullie dat inschatten op basis van jullie ervaringen?

@Silvio
Heel moeilijk in te schatten. Zo moeilijk dat ik me niet aan een voorspelling durf te wagen.
Normaal komen er tijdens het openingsweekend bij redelijk weer 5000 en 7000 mensen. Nu begint de boarderweek, volgens mij wat minder populair dan de week waarin gratis skies kunnen worden getest.
Ook zal er veel afhangen van wanneer de sneeuw valt, als er van vrijdag op zaterdag een behoorlijke hoeveelheid sneeuw valt is het veel werk om te prepareren. Valt de sneeuw van zaterdag op zondag (en dat is de voorspelling), dan zal er op zaterdag nog niet veel open zijn.
Als de pré-ouverture op donderdag is kan ik misschien wat meer zeggen

bon ski

Hi skifan, Heb jij enig idee of de nieuw aangelegde piste waarvan ik naam even kwijt ben, die van LM langs Chez Pepe naar plan d’leau gaat, al deze winter klaar is en open gaat dit seizoen. Alvast dank voor je reactie. Groet, Philippe

@skifan, wederom bedankt voor je reactie. Ik bedoelde eigenlijk de sneeuw die dit weekend wordt verwacht. De organisatie waar ik mee ga geeft aan dat zij vanwege het verschuiven van de opening naar 28/11 afspraken hebben gemaakt om op vrijdag 27/11 al het gebied in te mogen. En de vraag is dan of eea al gereed zal zijn. Maar laten we eerst komend weekend eerst maar eens afwachten.

@Silvio
Wij zijn sinds 2010 bij de opening in Vla Thorens geweest. Steeds waren Funitel de Péclet en de Cascade al open bij de pré-ouverture op donderdag en één maal op vrijdag.

bon ski

Leuk allemaal, vandaag maar weer in wintersportmodus gegaan. Een jaartje L3V overgeslagen, zo te lezen het nodige nieuws. Is dat een tokkelbaan boven de Glacier du Bouchet en welke kant gaat hij op?

Leuk allemaal, vandaag maar weer in wintersportmodus gegaan. Een jaartje L3V overgeslagen, zo te lezen het nodige nieuws. Is dat een tokkelbaan boven de Glacier du Bouchet en welke kant gaat hij op?

Pino op 20 nov 2015 18:46

Van Orelle naar Valtho (eindpunt funitel de thorens). Kost 50 euro enkele reis.

life is a beach, or a pile of snow

Heb geen last van hoogtevrees, maar deze zipline gaat wel over een flink diep dal heen van orelle naar valtho idd. Gelukkig stond er teveel wind in januari waardoor hij de keren dat wij er gesloten was…

Er is zo’n 30 cm sneeuw gevallen, de sneeuwkanonnen staan aan en draaien ook overdag. De temperatuur is flink gezakt. Het lijkt erop dat alles voor 5 december in orde komt

null

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Mooi zo! Tot welke hoogte heeft het gesneeuwd?

@Niels322
Volgens het weerbericht zou er wat sneeuw vallen op 300 à 400 meter hoogte. In La Tania (1250m) ligt in ieder geval ook sneeuw:

null

bon ski

Mooi zo! Godsgeschenk voor Val thorens in ieder geval :)

Plaats een reactie