kamikazes verpesten skiplezier kinderen

Op de enige geopende blauwe piste geldt het recht van de langzaamste. Altijd al zo geweest. Ik verbaas me erover hoeveel weerstand dit oproept bij diverse reageerders.

Tijdens mijn allereerste 15 minuten op de skipiste gelijk al een heel heftige botsing gezien van een kamikaze-skier die ging slalommen tussen beginners alsof het slalompilonen waren (en dat terwijl alle pistes open waren!). Gevolg was twee zwaarbewusteloze skiërs, zag er niet goed uit door enorm snelheidsverschil.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Zoon mensen zie je inderdaad meer en meer op de piste.
Als je een groepje kinderen ziet die les krijgen vertraag je normaal, en stop je bij een aanvaring ipv door te skien, dit is beleefdheid. Dit zou ook beter eens in die Fis regels komen :-). De persoon op het filmpje kon volgens mij beter gewoon langs re passeren…
Ik denk ook dat die zaken gebeuren omdat veel snowboarders en skiërs elkaars spoor niet kunnen inbeelden waar ze heen gaan met een botsing als gevolg.

@Ign09

FIS-regel 1: Respect voor anderen/anderen niet in gevaar brengen.
FIS-regel 3: Kies een veilige route.
FIS-regel 4: Men dient de eigen snelheid aan te passen aan kunnen/weer/moeilijkheid piste/drukte op de piste.
FIS-regel 9: Bij een ongeval zijn alle passanten verplicht om te helpen.
FIS-regel 10: Alle passanten zijn verplicht zich te identificeren bij een ongeval.

Volgens mij staat het er al. ;)

De frustratie zeker begrijpelijk, ik denk dat het sowieso niet te beoordelen is als forumgangers of het hier echte kamikazes betrof. Ben wel benieuwd wat jullie van onderstaand filmpje vinden: kamikaze, domme inschattingsfout of moet de skileraar zijn pupillen leren de zijkanten een beetje vrij te houden?
https://youtu.be/aH3POlfcan8

MiyukiJan op 31 dec 2015 11:00

FIS regels 2 en 3:
2: Iedere skiër moet te allen tijde op tijd kunnen stoppen of uitwijken. Hij moet zijn snelheid en wijze van skiën aanpassen aan zijn skivaardigheid, de conditie van de piste, de sneeuw- en weersomstandigheden, alsook aan de drukte op de piste.
3: De van achteren komende skiër moet zijn skispoor zo kiezen, dat hij skiërs voor zich niet in gevaar brengt.

Dus mijn antwoord op de gestelde vraag is 1: Kamikaze

Rob

Ow oeps, ik zie dat ik FIS-regel 2 en 4 heb omgedraaid.

Niemand zegt dat je dan niet moet skieen. Maar!!! Het is jouw taak als ouder om voor je kind te beslissen; is deze piste onder deze omstandigheden wel een goede keuze. Hoe zuur het misschien ook is als het de enigste piste is die open is. Kijk achteraf hebben wij met zijn allen makkelijk praten dan was het een betere keuze geweest om dan maar op de minipiste te spelevaren; iets wat ook heel leuk kan zijn.
Persoonlijk had ik eerst gekeken hoe druk is het en zijn er veel mensen aanwezig die de capaciteiten hebben om goed te anticiperen?? Het antwoord blijkt (achteraf, lekker makkelijk, ) nee te zijn. Ik heb ook wel eens een hele middag op een mini groene piste vertoefd omdat het te druk was en te veel idioten op de voor mijn dochter doenbare blauwe piste. Irritant? Ja. Maar ik ben de ouder en dien haar te beschermen tegen malloten die na drie lessen menen te kunnen skieen.

Maar tweede ster behaald; goed bezig!!

*bericht bewerkt door moderator op 01 jan 2016 15:42: Post verwijderd

@Willem7, ik snap je frustratie. Zeker van mensen die je raken en verder niet even sorry zeggen.
Vorig jaar zelf na een valpartij met mijn snowboard heel even blijven zitten voor ik weer op wilde staan. Een of andere onverlaat vond het nodig om over mijn hand heen te skiën. Ik ben er achteraan gegaan om verhaal te halen: “ik ben helemaal niet over je hand heen geskied”. Kortom: mensen hebben het ook niet altijd door. (Verder toen alsnog enorm pissig op die kerel geworden… Mensen vinden het blijkbaar nodig om niet van hun perfecte lijn af te wijken, ookal kom je daarmee bijzonder dicht bij anderen in de buurt).
Conclusie: erg zuur voor je (en je dochter), maar die rotte appels zitten er nu eenmaal tussen.

@Willem7
zo te horen heb je gedaan wat je kon doen eens de keuze gemaakt is om te skiën … beschermend/afschermend skiën. Spijtig genoeg kan je nooit zo’n dingen volledig vermijden. Hopen dat je dochter er niet te veel schrik van heeft gepakt.

Algemeen:

  • de FIS regels zijn duidelijk genoeg. Het maakt niet uit of het om een kind gaat of niet.
  • daarnaast heb je verd**** als mens ook wel even een bepaalde verantwoordelijkheid als je iemand aanskiet. Dat begint bij even controleren of alles in orde is maar gaat ook wel verder! Ik verbaas me erover hoeveel mensen hier gewoon aan victim blaming doen … “Ze had er maar niet moeten zijn” … zijn jullie wel volledig goed erbij? Daarbij, zelfs als (en ik was er niet bij dus kan het niet weten) het een betere keuze zou zijn geweest om er niet te skiën (maar goed, ze heeft er ook les gehad), dan heeft nog altijd niemand het recht om iemand zonder meer aan te skiën.

Over het filmpje: een duidelijke inschattingsfout. Je blijft achter het klasje en tikt als het kan vervolgens met je stokken tegen elkaar ten teken dat je gaat passeren. Tenminste zo heb ik het geleerd.Reactie van skileraar : hij had best wat harder uit mogen halen…

Renee op 31 dec 2015 11:37

LOL

OT:
Dat is jammer

Gang is alles

wanneer je het filmpje op pauze zet bij 0,58’ zie je dat die gasten op snowblades staan i.p.v. “normale” skies. Dus de reactie van de skileraar is, voor mij, volledig begrijpelijk. Dit moet je mij ook niet flikken als ik met een klas daar zou skiën.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Reactie van skileraar : hij had best wat harder uit mogen halen…

Renee op 31 dec 2015 11:37

Ik weet niet wat ik hier lees?! Volgens mij is het opzettelijk toebrengen van letsel of een poging daartoe erger dan het schenden van welke FIS regel dan ook. Deze skileraar wordt wat mij betreft geschorst. Je laat jezelf wel kennen als je zo reageert als iemand per ongeluk een fout maakt. Zal hij z’n leerlingen ook stompen als ze zich niet houden aan regels 5 en 6 (kijken, piste vrijhouden)?

Reactie van skileraar : hij had best wat harder uit mogen halen…

Renee op 31 dec 2015 11:37

Ik weet niet wat ik hier lees?! Volgens mij is het opzettelijk toebrengen van letsel of een poging daartoe erger dan het schenden van welke FIS regel dan ook. Deze skileraar wordt wat mij betreft geschorst. Je laat jezelf wel kennen als je zo reageert als iemand per ongeluk een fout maakt. Zal hij z’n leerlingen ook stompen als ze zich niet houden aan regels 5 en 6 (kijken, piste vrijhouden)?

Martin7182 op 1 jan 2016 21:12

De reactie van de leraar verdient geen schoonheidsprijs, maar hoe weet u zo zeker dat zijn reactie “opzet” is en geen schrikreactie? Zelfs beelden kunnen daar niet altijd uitsluitsel over geven, ook niet in deze. Misschien week hij wel uit voor een van zijn, niet (meer) in beeld zichtbare leerlingen …
Daarbij sta je als ‘van boven komende’ per definitie in een zwakke positie, jij dient je aan te passen.

Daarbij is het gedrag wat de filmer hier laat zien is geen “per ongeluk gemaakte fout”, uit de beelden blijkt duidelijk dat hij/zij willens en wetens die ploegje voorbij wil. En dat is geen foutje, dat is gedrag.
En gedrag is aangeleerd en is vloeit direct voort uit karakter en mentaliteit.

En wat dat elders aangehaalde tikken met de stokken betreft:
Het mag dan gebruikelijk zijn, het is geen officieel erkend signaal, dus laat staan dat je er rechten aan kunt ontleden.
Je kunt het vergelijken met het gebruik van de richtingaanwijzer op de weg:
En hoewel dat wel een officieel erkend signaal is, is het slechts een teken dan je iets wilt gaan doen, je kunt er echter geen enkel recht aan ontlenen, laat staan er je positie mee afdwingen. Je zult nog steeds moeten wachten tot je de gelegenheid krijgt.

En hoewel velen (ook hier) daar anders over denken, zijn de regels op de piste bottom-line niet veel anders dan die op de weg: Achterop komend verkeer dient zich per definitie aan te passen aan het verkeer er voor, niet anders om.
Pas als het verkeer er voor een manoeuvre maakt die je redelijkerwijs niet had kunnen voorzien heb je een punt.
En van een skiklasje kun je alles verwachten …

Rob

@RCGrootveld : Je punt is duidelijk, maar voor die beuk van de skileraar moet je de beelden nog maar 'ns terugkijken. Volgens mij zie je even later duidelijk dat er geen leerling in de buurt is en zo’n beuk geef je echt niet uit schrik. Jou stellingname komt zo toch een beetje over als met 2 maten meten.

Gelukkig zie je ook dat de leerlingen niet ten val zijn gebracht. Wel vind ik het jammer dat de snelheidsmaniak niet even netjes stopt en zich verontschuldigd.

Ik vind het overigens zelf ook vrij asociaal gedrag van deze snelheidsmaniak, maar moet eerlijk zijn dat ik mezelf ook wel een enkele keer heb betrapt op een soortgelijk asociaal gedrag (ik zet het op het lijstje goede voornemens om hier aan te werken). Soms denk je wat te gemakkelijk over passeren en blijkt je voorligger een andere beweging in huis te hebben dan jij voorzag.
@Willem7 , sorry voor het kapen van je topic, maar was gewoon benieuwd naar wat mensen zich voorstellen bij “kamikaze gangers”, omdat je hier regelmatig over leest. Volgens mij wordt hierover zeer verschillend gedacht, misschien maar 'ns inbrengen als “domme vraag”. Ik stel voor om mijn ingebrachte filmpje nu te laten rusten en ons weer tot de topicstarter te richten. Goed om te horen dat er toch vooruitgang is geboekt met skiën!

Wat ik doe als het te druk is is gewoon even stoppen, genieten van het uitzicht en omgeving, wellicht een energiebar/drinken naar binnen werken en zodra de piste enigszins leeg is lekker in eigen tempo naar beneden. Wat ik wel irritant vindt is dat die klasjes op de smalste paden stilstaan

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

@RCGrootveld : Je punt is duidelijk, maar voor die beuk van de skileraar moet je de beelden nog maar 'ns terugkijken. Volgens mij zie je even later duidelijk dat er geen leerling in de buurt is en zo’n beuk geef je echt niet uit schrik. Jou stellingname komt zo toch een beetje over als met 2 maten meten.

“Even later”? In een paar seconden kan een hoop gebeuren.
En en een mens doet rare dingen als hij schrikt.
Daarbij ben je pas schuldig als onomstotelijk is bewezen dat er opzet in het spel is (elementair principe van de rechtstaat) en de enig die hier duidelijk opzet vertoont is de filmer.

Rob

Leven en laten leven toch? Uiteraard moeten de sneller skiërs (en snowboarders) rekening houden met de langzamere deelnemers en ze de ruimte geven. Maar de reactie van de leraar uit het filmpje is voor mij ook een stap te ver…

Ik kon vroeger aardig van een berg afkomen op ski’s maar ben na een aantal wintersportloze jaren vorig jaar overgestapt op een snowboard. Les genomen en dus in een klasje ook stilgestaan op plekken waarvan ik dacht dat het niet handig was, maar als er mensen vallen, of omdat ze nog in de knoop zitten met hun (gebrek aan) vaardigheden elkaar omkegelen kun je het niet altijd voorkomen. Ondanks dat onze leraar dan altijd iedereen aanspoorde om zo snel mogelijk naar de zijkant van de piste te gaan, lukt dat dus niet altijd.

Laatste ter overweging: ik rijdt ook wel eens met een motor op een circuit en een hele goede tip die ik (lees: iedereen) daar van een instructeur kreeg; De snelste lijn is altijd de binnenbocht, als je binnendoor wordt ingehaald moet je niet boos reageren op de andere om zijn actie, maar voor jezelf bedenken wat je anders had moeten doen. Ik bedoel dus niet dat de piste een racebaan is, maar als je wil voorkomen dat mensen je op ongewenste plekken inhalen moet je daar geen ruimte laten, waardoor aan de gewenste kant nadrukkelijk ruimte ontstaat. (Note to self; als snowboarder dus niet midden op de piste gaan zitten ;-) )

De reactie van de leraar verdient geen schoonheidsprijs, maar hoe weet u zo zeker dat zijn reactie “opzet” is en geen schrikreactie? Zelfs beelden kunnen daar niet altijd uitsluitsel over geven, ook niet in deze. Misschien week hij wel uit voor een van zijn, niet (meer) in beeld zichtbare leerlingen …
Daarbij sta je als ‘van boven komende’ per definitie in een zwakke positie, jij dient je aan te passen.

Daarbij is het gedrag wat de filmer hier laat zien is geen “per ongeluk gemaakte fout”, uit de beelden blijkt duidelijk dat hij/zij willens en wetens die ploegje voorbij wil. En dat is geen foutje, dat is gedrag.
En gedrag is aangeleerd en is vloeit direct voort uit karakter en mentaliteit.

RCGrootveld op 2 jan 2016 00:47

Zijn reactie is opzet omdat hij een stomp uitdeelt. Dat doe je niet per ongeluk. De “snelheidsmaniak” remde van tevoren af, maar deed het toch niet handig door de binnenbocht te nemen. Uit niets blijkt dat hij moedwillig iemand aanskiede. Dat blijkt ook uit het feit dat hij zichzelf en de andere skiër klem skiede. Schending van o.a. pisteregel 4, maar zeker geen opzet. Samengevat, de skier kun je aanspreken op het niet volgen van de pisteregels maar het gedrag van de leraar is meer iets voor de politie. Ik denk dat als die stomp blijvend letsel had opgeleverd (direct of indirect) je als dader echt een groot probleem hebt.

Wat de skileraar in kwestie doet is schandalig. Zijn we allemaal vergeten dat een skileraar een rolmodel op de piste hoort te zijn en dus een voorbeeldfunctie heeft? Mijns inziens past geweld niet in dat plaatje. Zijn gedrag is ordinair en getuigt van weinig klasse.

Als het gerechtvaardigd zou zijn om voor iedere fout een klap uit te delen, dan wordt er binnenkort meer gebokst dan geskied op de piste.

Samengevat, de skier kun je aanspreken op het niet volgen van de pisteregels maar het gedrag van de leraar is meer iets voor de politie. Ik denk dat als die stomp blijvend letsel had opgeleverd (direct of indirect) je als dader echt een groot probleem hebt.

En dan is het zijn woord tegen dat van de skiër en die is op voorhand in een benadeelde positie, want (1) komt van boven, (2) is zo goed als zeker geen lokale en (3) leraar heeft ook verantwoording jegens zijn leerlingen.
En dan kun je je afvragen wat een rechter zwaarder laat wegen…

Rob

Ehm, volgens mij zeggen de beelden genoeg. Zonder videomateriaal had je als skileraar misschien nog het verhaal kunnen verzinnen dat je de skiër probeerde te stoppen om verhaal te halen.

Wat is dat toch dat mensen agressie proberen te verdedigen? De skiër maakt duidelijk een fout, maar moet je dan gelijk gaan slaan? Mijn hemel!

@RCGrootveld
En de beste manier om verantwoordelijkheid jegens leerlingen te tonen is natuurlijk door anderen af te tuigen…?! Overigens zijn alle aangehaalde punten, gezien de videobeelden, van ondergeschikt belang voor een rechter. Mishandeling/poging tot doodslag is denk ik wel wat erger dan tegen iemand aan skiën, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt.

Als leraar zijnde dit doen is zoizo een no go. (ik wordt hiervoor op staande voet ontslagen).
Daarnaast zou ik niet met een groepje op een glijpad (want dit is een glij pad imo) in Pflug bochten gaan maken. Het is al een smalle piste en als je met een groep hier bochten gaat maken is het bijna niet mogelijk om in te halen.

Als het (bijna) niet mogelijk is om in te halen blijf je er toch even achter?

…Daarnaast zou ik niet met een groepje op een glijpad (want dit is een glij pad imo) in Pflug bochten gaan maken. Het is al een smalle piste en als je met een groep hier bochten gaat maken is het bijna niet mogelijk om in te halen…

Tamezor op 2 jan 2016 20:03

Kijk het filmpje nog maar een terug. Het pad is nog redelijk breed en het zou beter zijn om aan de dalkant in gegaan halen. Daarnaast zie je dat er vrij snel nog een redelijke snelheid gemaakt wordt. Zeker met beginnende volwassenen kun je er als leraar voor kiezen de snelheid laag te houden, dmv de Pflug bochten.

@RCGrootveld :
@Willem7 , sorry voor het kapen van je topic, maar was gewoon benieuwd naar wat mensen zich voorstellen bij “kamikaze gangers”, omdat je hier regelmatig over leest. Volgens mij wordt hierover zeer verschillend gedacht, misschien maar 'ns inbrengen als “domme vraag”. Ik stel voor om mijn ingebrachte filmpje nu te laten rusten en ons weer tot de topicstarter te richten. Goed om te horen dat er toch vooruitgang is geboekt met skiën!

MiyukiJan op 2 jan 2016 01:45

Geeft niks, ik vind het wel een interessante discussie.

Hahaha, ik zal maar niet vertellen wat onze jeugdtrainer vroeger deed bij toeristen die dit deden…
Hij had volgens mij een zesde zintuig voor dit soort lui, en moest altijd net zijn skistokken aan de kant leggen op zeer ongelukkige wijze…

Note: er stond bij de skilift dat traingsgroepen tot een bepaalde leeftijd ( ik dacht 12 jaar) niet ingehaald mochten worden, door niemand, nooit!! Hier waren bepaalde " inhaalplekken" voor.Let wel local kids van een jaar of 12 raggen met aardige snelheid een helling af.

van alle kanten, leraar en kamikaze piloot, is het dom gedrag. die jongen heeft duidelijk onvoldoende controle over z’n ski’s om een dergelijke inhaal aktie aan te gaan. Dan moet je het niet doen. Reactie van de leraar is overdreven, maar, hopelijk heeft het hem wel even aan het denken gezet over z’n asociale en gevaarlijk aktie (leerlingen hadden net zo goed wel kunnen vallen en wat dan ook kunnen scheuren/breken).

En dat is wat volgens mij wat een kamikaze skier/boarder definieert; als je de controle verliest en in veelvoorkomende (soms onverwachtte) situaties op de piste niet kunt uitwijken/remmen/etc. Veel bezoekers hier zullen er een aardige snelheid op nahouden, maar doen dat wel met respect voor de andere skiers en onder controle.

In alle eerlijkheid, er zijn altijd “domme” mensen op de piste. Even een paar “favorieten”:

  • Een skileraar die z’n klasje de volledige piste laat gebruiken
  • kamikaze skiers die wijdbeens, half in een V-tje, met 80 km/u de piste afknallen zonder bochtjes
  • kamikaze snowboarders die nog maar naar één kant de bocht kunnen maken, en dus: recht naar beneden knallen - remmen - recht naar beneden knallen - remmen.
  • snowboard clubjes (helaas toch echt meestal boarders) die midden op de piste in de breedte even lekker gaan zitten (het liefste nog vlak achter die heuvel, zodat je ze niet kan zien)
  • ouders die hun kinderen op te lastige pistes meenemen
    … And the list goes on and on.

Enige wat je eraan kunt doen; beseffen dat er domme en roekeloze mensen zijn, en altijd zullen zijn. Wie er schuld heeft maakt niet uit, de oplossing is om er zelf rekening mee te blijven houden.

Voeren we de discussie niet erg Nederlands? Zo van ‘laat de FIS die regels dan ook maar handhaven’. Ik heb in Zurich ooit gezien hoe een Zwitserse vrouw (!) een man corrigeerde toen deze een koffiebekertje in een prullenmand probeerde te gooien, het bekertje toch op straat viel en dader door wilde lopen. Die werd bij zijn arm gegrepen, getoond waar dat bekertje lag waana ‘dader’ snel en deemoedig zijn fout herstelde. En eenieder zijns weegs ging.

Als ik het filmpje bekijk, valt me op dat Kamikaze (wat mij betreft meer Onbeschoft) na twee mensen te hebben aangetikt de skis lekker laat gaan (eindelijk erlangs). Dus ik ben wel geneigd deze skileraar tien punten te geven voor de moeite om deze Onbeschoft te vragen even te stoppen. Maar Skileraren, kom er eens in over de mores op de berg!

Aanspreken is prima maar fysiek worden kan gewoon niet. Punt.

Plaats een reactie