ik ski heel raar; meekijken?

@Lawine, de filmpjes die @IkBakErNiksVan eerder postte ook bekeken? Ik kan t goed volgen en was stil aan het genieten van zijn kennis en tips. TS is bovendien duidelijk niet alleen geïnteresseerd in tips, maar ook hoe het technisch moet en werkt (of niet werkt) en dat legt @IkBak… m.i. prima uit. Keep m comin’ @IkBak… en idd ben ook wel benieuwd hoe je aan je kennis komt. Geef s een hint…
@Lieee: ik kan je een dagje SkiExperience aanbevelen. Doen ook uitgebreide video-analyse, geven veel technische informatie en daarna goede oefeningen voor een volgende stap (geen belangen)

@Sndr klopt hoor, ik wil inderdaad graag juist ook weten hoe eea technisch moet/werkt. Ik ben ook echt heel erg blij met alle kennis die iedereen hier deelt!
SkiExperience? Ik ga eens googelen!

En voor iedereen die meeleest een filmpje van Mikaela Shiffrin als ze voor het eerst na haar blessure weer mag skien - enjoy! https://www.facebook.com/LovelandSkiClub/videos/982798385091…

Mooie techniek Mikaela

@IkBakErNiksVan

Ik blijf het een bijzonder verhaal vinden en kan sommige punten echt niet plaatsen. Hieronder mijn visie.

Ik heb nooit gesuggereerd dat er op de binnenste ski geskied moet worden. Ik heb enkel gezegd dat binnenste ski actief moet meesturen, dat is compleet iets anders dan zeggen dat het gewicht erop moet. Zie bijvoorbeeld de filmpjes van Harald Harb. Dat is waar ik ook op doel, actieve binnenste ski, oftewel actief ermee bewegen, ermee sturen en die ski ontlasten. De bergski van de topic opener doet op dit moment immers niks, dus daar zit de kern van het probleem.

Ook Harald Harb zie ik zijn binnenski gewoon liften, de binnenski wordt dan volledig ontlast. Wel eens met dat bij het insturen beide ski’s gebruikt worden. Tijdens de hoofdfase is het echter vooral (of zelfs uitsluitend) de buitenski die wordt belast. Het teen/voetsturen met de binnenski (maar idealiter ook met de buitenski) bij de instuurfase is overigens een prima tip.

Binnenste ski voor de buitenste ski zorgt absoluut niet voor druk verlies bij de buitenste ski, zeker niet bij gedrifte bochten. De binnenste ski voor de buitenste ski houden maakt het juist makkelijker om die bocht door te komen. Het hele punt van dat plaatje was om te laten zien dat de binnenste ski van mevrouw meer naar voren moet, aangezien nu haar buitenste ski voor haar binnenste ski staat, hetgeen al helemaal funest is voor parallel skiën. Innenlage is natuurlijk per definitie een no go.

Binnenski voor de buitenski gaat ertoe leiden dat je druk op de binnenski hebt en de buitenski er als het ware achteraan zwabbert. Met geen mogelijkheid ga je voldoende druk op je buitenski houden. Op dit punt ben ik het dus niet met je eens.

Een Javelin turn is alles behalve in strijd wat ik zeg, aangezien een actieve binnenski uiteraard ook goede dalski belasting vergt en een Javelin turn de balans enorm verbetert. Kortom, goede dalski belasting blijft natuurlijk een vereiste, maar goede dalski belasting lost een inactieve binnenste ski nog niet op. Een Javelin turn leren zal de topic starter echter wel redelijk snel lukken schat ik zo in. Maar nogmaals, dat lost nog niet het grootste euvel op: de inactieve binnenste ski.

Reeds hierboven aangegeven dat het vooral om de buitenski draait. De Javelin is dus inderdaad een prima oefening.

Nee, ik zei letterlijk dat de ski’s vanaf de vallijn weer op de nieuwe kant moeten staan. Meeste druk in de vallijn klopt zeker, maar dat klopt vooral voor een wedstrijd skiër. Bij schoolskiën zie ik (bijna) nooit dat men het meeste druk in de vallijn heeft, noch het meeste kanthoek (voor zover relevant), dat is tevens veel te moeilijk, om nu al met timing bezig te zijn.

Dan heb ik je eerdere bericht goed begrepen. Wat gebeurt er dan voor de vallijn? Ook dan sta je als het goed is al op de nieuwe kant. Hoe krijg je anders de ski’s tot in de vallijn gestuurd? Zowel bij geslipt als gesneden sta je dus al voor de vallijn, namelijk bij het insturen, al op de nieuwe kant. En zowel bij geslipt als gesneden heb je bij het door de vallijn gaan de meeste druk op je ski’s. Als dat niet zo zou zijn, gaan je ski’s simpelweg niet door de vallijn…

Stokken helpen inderdaad voor balans en balans trainen doe je juist door hulpmiddelen weg te halen. Ski balans traint men niet door het makkelijker te maken met een stokinzet. Naar iets moeilijkers toewerken zorgt voor uitdaging en voor extra gemak in een later stadium. De extra moeilijkheidsgraad is overigens maar gering. Zonder stokken skiën is imo ook een goede oefening.

Zonder stokken kan een goede oefening zijn voor balans, eens. Maar stokinzet helpt dan weer prima met het timen van je bocht en dat is juist waar je naar toe wilt. Ik zou dus zeker de stokinzet handhaven (sterker, het is een basisoefening), terwijl je enkele specifieke oefeningen zou kunnen doen zonder stokken, of met stokken, maar dan bijvoorbeeld ze met beide handen dwars vast pakken en recht voor je houden om je basishouding te oefenen en als dat goed gaat ze los op beide polsen te leggen en dan je bochten maken terwijl ze moeten blijven liggen (lage snelheid anders vliegen ze weg), goed voor de basishouding en dalopen skiën.

Op dit niveau gesneden bochten skiën is overigens totaal onrealistisch natuurlijk.

IkBakErNiksVan op 11 mrt 2016 18:14

Dat is uiteindelijk waar we naartoe willen en gezien het niveau van @lieee vind ik het absoluut geen verkeerde stap. Ik denk juist dat het de stap is die nu gemaakt kan worden. Maar dan wel op de juiste manier. En ook de ski’s op schouder/heupbreedte helpt daarbij.

@Hessel

Hij geeft oefeningen en tips voor het parallel skien, uiteraard doet hij dat… Dat betekent geenszins dat hij altijd zo skiet. Daarbij zegt ook hij dat de binnenste ski mee moet sturen, sterker nog dat is het hele punt van de video, en toch staat hij, zoals je zelf opmerkt, volledig op de buitenste ski…
Kortom, er moet onderscheid gemaakt worden tussen belasten en sturen, deze twee concepten haal je voortdurend door elkaar. Ik heb, nogmaals, nooit ontkend dat de dalski uitsluitend belast moet worden… Ik ben het helemaal eens met de stelling dat het gewicht op de dalski moet staan en dat die ski belast moet worden, ik zei enkel dat de binnenste ski ook mee moet sturen. Waar in mijn verhaal komt er naar voren dat een binnen ski die mee moet sturen ook betekent dat er gewicht op die binnenste ski moet staan?
Een samenvatting van wat hier allemaal staat: Het gewicht moet zoveel mogelijk op de dalski; zo min mogelijk gewicht op de binnenste ski, MAAR ondanks dat er amper gewicht op de binnenste ski staat, moet deze ski wel actief meesturen en meebewegen vanuit de enkel, knie en heupkom… Nu wel duidelijk?

Dan wil ik graag weten waarom dit niet waar is. Het is, mits met correcte techniek geskied wordt, anatomisch erg moeilijk om niet de binnenste ski voor de buitenste ski houden. Om dit niet te doen zal er enorm vanuit de heupen geskied moeten worden. Vanuit de heupen skien is niet juist me dunkt. ;)

Volgens mij zei ik ook letterlijk in mijn verhaal, en ik citeer:
(overigens is dit wel een beetje kort door de bocht, je kan ook prima al voor de vallijn op de nieuwe grote en kleine teen kant staan, maar dat compliceert het verhaal enorm, dus dat laten nu even buiten beschouwing).
Uiteindelijk is dat ook het doel, voor de vallijn op de nieuwe kant kunnen staan en op die manier vanuit de voeten de ski sturen. Je moet echter ook kijken naar wat de topic opener fout doet. De heupen van mevrouw staan dicht, in plaats van open. Dit verhelpt men onder andere door te proberen de berg ski voor de dal ski te zetten, hetgeen waar jij zo hevig tegen ageert. Voorts is een oefening hiervoor om een bocht te skien zoals ik hem omschreef. In plaats van vroeg op de nieuwe kant staan, de ski’s op de oude kant naar beneden sturen en pas later in de bocht van kant wisselen. Als men op de oude kant de ski naar beneden moet sturen, dan moet men dit namelijk doen door middel van het gewricht in de heupkom (let op: er zit een verschil tussen met de heupen sturen, en het gewricht van de heupkom gebruiken!).
Ik doelde eigenlijk een beetje op zoiets:


Dit is een complete pivot slip. Wat ik omschreef is echter een pivot slip voor het eerste deel van de bocht, om vervolgens het tweede deel van de bocht sturend vanuit de voeten af te maken. Door de pivot slip in het eerste deel van de bocht neemt de snelheid immers drastisch toe en vanuit de voeten is het makkelijker om deze snelheid op te vangen. Uiteraard raad ik niet aan om de bochtjes zo kort te maken, maar het geeft een plaatje bij wat ik omschreef. Veel van wat ik omschreef heeft als doel om haar heupen de goede kant op te krijgen, waardoor de voeten dominant kunnen worden in haar skibeweging. Maar voordat de heupen goed staan, zal het enorm moeilijk zijn om goede voordruk op de ski te krijgen en enorm moeilijk zijn om goed op de voorvoet te staan. Als dit al niet lukt, dan wordt vanuit de voeten sturen vrij lastig. Het zal wel lukken, maar ze zal altijd moeten blijven compenseren vanuit haar heupen en buikspieren.
Overigens is dit een vrij schoolse methode; jouw methode is meer wedstrijdtechniek. Ik ben overigens helemaal voor wedstrijdtechniek, maar ik denk dat jouw stap voor nu nog iets te moeilijk is, omdat vroeg op de kanten staan vanuit de heupen sturen alleen maar zal bevorderen, puur door het ontbreken van een propere skibalans.

Ik ga wat ik hierboven uit heb gelegd proberen te laten zien aan de hand van wat plaatjes en paint.
Ik zie dat die plaatjes onderaan de post komen te staan, dus voordat je de rest leest zou ik even naar beneden scrollen om de plaatjes te bestuderen.

Kortom, zeggen dat de berg ski niet voor de dal ski moet staan is hetzelfde als stellen dat men zonder counter moet skien. Mijn punt staat in ieder geval, ik ben benieuwd naar je reactie. ;)

Waarom de stokinzet geen goed idee is heb ik al gezegd, wel ben ik het deels met @bartus eens dat de boel (armen en schouders e.d.) fixeren ook een hele goede oefening is. Desalniettemin vind ik zonder stokken skien ook een goede oefening, juist omdat het lichaam dan zonder hulpmiddelen stabiliteit zal moeten zoeken. Een tip hiervoor is vuisten maken van je handen en een beetje spanning houden in de handen.

Gesneden bochten zijn nu echt nog een utopie, maar goed… Met alle respect naar de topic opener, er zit zeker al sneeuwgevoel, maar technisch gezien is dit gewoon bij lange na nog niet goed genoeg daarvoor.

Dit verhaal is wel echt extreem technisch geworden en ik heb ook mijn twijfels of de meeste mensen überhaupt iets begrijpen van wat ik zeggen, maar gezien jij naar ik meen leraar bent zal jij nu een beetje beter snappen waar ik vandaan kom I guess. Er staat hier in ieder geval genoeg stof tot nadenken. ;)

Verder @lieee, zoals ik al zei even een bootfitter zien voor je allignment. Ik gok namelijk dat je bij links ongeveer 2 graden naar binnen staat en bij rechts 1,5 ofzo. Mijn ogen zijn echter niet zo accuraat als de apparatuur van een boot fitter.

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null


^Dit filmpje van Ted Ligety laat ook goed zien waar zijn heupen en bovenlichaam naartoe staan ten opzichte van zijn ski’s. Tevens zie je goed dat zijn bergski altijd voor zijn dalski komt te staan. Het plaatje hieronder legt uit waarom.

null

Ook bij Hirscher zie je dus dat zijn bergbeen dusdanig veel gebogen is dat deze voor de dalski komt te staan. Toch leidt meneer Hirscher echt niet onder drukverlies bij zijn dalski. Sterker nog, deze houding maakt het juist makkelijker om scheendruk te geven bij de dalski, omdat verticaal gezien je centre of mass veel meer naar voren komt te staan ten opzichte van de dalski.
Deze houding (bergski voor dalski door bergski meer in te trekken vanuit de knie) zorgt tevens voor counter in de heup. Oftewel, als je met counter skiet, dan zul je sowieso zo gaan staan. Ageren tegen de bergski voor de dalski is ageren tegen hip counter en ageren tegen het intrekken (knie veel buigen) van het binnenste been.

Ik hoop dat we in ieder geval eens zijn over het feit dat de topic opener heup counter mist.

Of je het er nou mee eens bent of niet.Het is voor mij 1 van de meest interessante Topics geworden tot nu toe dit jaar.

+1. Denk eindelijk te snappen wat dalopen is. Enne dat Mikaela bochtje slordig inzet, het is wel heur eerste na blessure he :-)

@IkBakErNiksVan

Thanks voor je zeer uitvoerige antwoord. Over de meeste dingen zijn we het in de basis wel eens alleen liggen de accenten misschien net anders.

Alleen de binnenski voor de buitenski brengen blijft voor mij een no go. Tenminste, als je bedoelt dat de binnenski actief naar voren wordt gebracht. In dat geval impliceert dit namelijk druk op de binnenski. Dat kan, maar dan is het wel zaak voldoende druk op de buitenski te houden en na de bocht je center of mass weer boven je nieuwe bergski te krijgen.
Worldcuppers lukt dat (en die skiën ook met gedeeltelijk druk op de binnenski), maar recreanten (en ook een groot deel van de amateurracers) gaan in 99% van de gevallen dat krachtenspel verliezen. Komen in innenlage, verliezen druk op de buitenski of komen achterop zittend de bocht uit. Het is niet voor niks dat coaches voortdurend hameren op het gelijk houden van de tips.

Alleen de binnenski voor de buitenski brengen blijft voor mij een no go. Tenminste, als je bedoelt dat de binnenski actief naar voren wordt gebracht. In dat geval impliceert dit namelijk druk op de binnenski. Dat kan, maar dan is het wel zaak voldoende druk op de buitenski te houden en na de bocht je center of mass weer boven je nieuwe bergski te krijgen.

Hessel op 13 mrt 2016 17:04

Tijdens Landestraining afgelopen jaar werd het ook zo uitgelegd: dat het binnenbeen voor het buitenbeen komt, is meer een gevolg van een aantal handelingen dan een bewuste actie. Er werd zelfs gesproken van het binnenbeen bewust naar achteren trekken gedurende de bocht. Dit is mijn nog nooit gelukt overigens. Het intrekken van het binnenbeen wel: knie naar sleutelbeen bewegen.

@Hessel

Je buigt de knie van de binnenste ski actief, daardoor gaat de ski naar voren. @Gigi geeft de kern aan van hoe het gebeurt, het is een gevolg van een aantal handelingen. Het is natuurlijk geen doel sec om die bergski voor die dalski te krijgen, maar het is anatomisch onvermijdelijk als men skiet met heup counter.

Voorts ben ik het niet met je eens dat de binnenski voor de buitenski druk op de binnenski impliceert, noch ben ik het eens met je stelling dat world cuppers skien met druk op de binnenste ski, tenminste als je met druk bewuste druk bedoelt. Als de binnenste ski te ver voor de buitenste ski staat zal dit net zo goed kunnen betekenen dat de binnenste ski juist stopt met snijden, omdat daar geen gewicht meer op staat. Ten tweede is er geen enkele world cup skiër die bewust extra gewicht op de bergski zet. Bewust extra gewicht op de bergski is natuurlijk nonsense. De bergski proberen zij altijd zoveel mogelijk te ontlasten. Daarentegen zal een ski die op de grond staat altijd druk hebben, op welk niveau je ook skiet. Een been weegt immers 15% van het totale lichaamsgewicht en o.a. gewicht zorgt voor druk. Daarbij zal een ski zonder gewicht erop, en inherent hieraan zonder druk, niet snijden…

Coaches die de tips per se de hele tijd gelijk willen zien, puur omdat die tips maar gelijk moeten staan, snappen mijns inziens de anatomie van het lichaam en de mechanica van een skibeweging niet. Nogmaals, het is geen doel an sich om de berg ski voor de dal ski te krijgen, maar het is een onvermijdelijke beweging. Kortom, ook al is het geen doel opzich, een skibeweging waarbij de dalski voor de bergski staat is te allen tijde een onjuiste. Desalniettemin snap ik wel waar een coach die vraagt aan de atleet om de tips gelijk te houden vandaan komt. Het zou daarom ook kunnen dat de coach zich wel bewust is van de anatomie en mechanica, maar deze aanwijzing geeft bij wijze van oefening. Immers, hoe verder de bergski voor de dalski staat, hoe meer het gewicht op de achterkant van de bergski zal staan, ook al sta je wel voorop je dalski. Verder zal je scheendruk verliezen bij je bergski en dit alles zal ertoe leiden dat je de bergski niet buigt op het optimale punt van de ski. Doordat de bergski minder buigt heeft deze meer weerstand, meer weerstand betekent een grotere radius en een grotere radius betekent dat de ski’s minder lang kunnen snijden door een (reuzen)slalom of whatever… Minder snijden = meer driften = langzamer skien. Een logische aanwijzing is dan inderdaad om te vertellen dat je moet proberen de bergski naar achter te trekken (hier had @Gigi het over), maar dit zal nog steeds nooit en te nimmer betekenen dat de bergski en dalski gelijk zullen staan, aangezien dat anatomisch gewoon echt heel lastig is. Dit betekent enkel dat men ervoor moet zorgen dat men voorop staat, en tevens scheendruk houdt, bij beide ski’s (dus bij de dalski EN de bergski) en niet enkel bij de dalski. Het betekent echter niet dat beide tips daadwerkelijk ooit gelijk zullen staan.
Het probleem dat ik heb met hameren op ‘beide tips moeten gelijk staan’, is dat dit op twee manieren kan. Een coach kan dit vertellen en als je geluk hebt zal de atleet proberen zijn bergski naar achter te duwen, om deze naast de dalski te krijgen, waardoor er scheendruk is bij beide ski’s. Je kan echter ook pech hebben en een atleet hebben die simpelweg zijn dalski naar voren gaat halen om deze naast de bergski te krijgen, dit is immers veel makkelijker en je lichaam zal altijd de weg van de minste weerstand proberen op te zoeken. Het probleem met de skiër die voor de laatste oplossing kiest is echter dat deze volledig achterop zal komen te staan en de scheendruk bij beide ski’s verliest… Desalniettemin heeft de laatste skiër de opdracht wel beter voltooid, want met deze laatste oplossing zul je de tips veel beter naast elkaar krijgen. Een coach die daarentegen specifiek zegt dat de bergski naar achter moet worden geduwd zal dit probleem obviously nooit ondervinden. Ons meningsverschil kan dus misschien liggen in een bepaalde woordkeuze, hoewel we hetzelfde bedoelen. Ik zou zelf in ieder geval nooit zeggen ‘hou de tips’ gelijk om te voorkomen dat iemand zijn of haar dalski naar voren gaat schuiven.

Voor de topic opener daarentegen is het WEL een aanrader om voor de vallijn bewust de binnenste ski voor de buitenste ski te schuiven bij wijze van oefening, omdat dit het gevoel van heup counter zal nabootsen. En gezien haar gewoonte om met dichte heupen te skien zal precies dit erg moeilijk gaan, hetgeen voor mij reden te meer zou zijn om dit te oefenen. Immers, wie het moeilijke kan, kan ook het makkelijk. Als het eenmaal lukt om met dalopen heupen te skien, dan is deze focus niet meer nodig. Mijn advies is echter gebaseerd op wat ik denk dat er nodig is en waar de grootste fouten liggen.
@Gigi
Probeer maar een keer als oefening op je hakken te skien, door je tenen en bovenkant van de voet omhoog te doen, hierdoor zal je de tibialis anterior enorm gaan voelen. Deze beweging noemt men dorsiflexie. Door de beweging zal de scheendruk bij de beide ski’s moeten toenemen. Ook is het goed om je tibia sterker te maken, omdat dit naar voren leunen veel makkelijker zal maken. Vervolgens kan je proberen voor elke bocht je bergvoet proberen naar achter te duwen vanuit je hamstrings (in de sportschool deze spier trainen kan ook nooit kwaad), dan doe je niet die oefening met de tibia, maar focus je enkel op bewust die bergski naar achter duwen vanuit die hamstrings (je been zal naar achter gaan vanuit de heupkom). Uiteindelijk als de tibia sterk genoeg wordt en de hamstrings ook sterk genoeg zijn (die zullen al wel sneller sterk genoeg zijn) dan zullen deze twee bewegingen samenkomen en dan zal je makkelijk die bergski terug kunnen halen. Voor mij voelt dit terughalen een beetje alsof ik de achterkant van de ski probeer op te tillen, waardoor de voorkant van de ski de sneeuw in wordt geduwd. Deze laatste zin brengt mij gelijk bij de derde oefening, probeer gecarvde bochten te skien, waarbij je letterlijk de bergski naar achter probeert te duwen, door de achterkant op te tillen en de tip van de ski de sneeuw in te duwen. Let op dat je de tip niet te hard de sneeuw in duwt en dan het optillen met de achterkant niet enkel omhoog optillen wordt, maar ook echt naar achter duwen wordt, want anders wil er nog weleens een koprol volgen. ;) Je zal ook merken dat het optillen van de achterkant van de bergski moeilijker wordt naarmate de bergski verder voor de dalski staat; logischerwijs hoe minder ver de bergski voor de dalski staat, hoe makkelijker het optillen van de achterkant zal staan. De oefening wordt dus moeilijker als je expres (dit expres doen doe je natuurlijk enkel om die oefening moeilijker te maken) die bergski ver voor de dalski zet, aangezien het dan meer spierkracht kost om die achterkant op te tillen. Als je deze oefening goed doet zal je aan het einde van je training (of de volgende dag) je tibialis anterior en hamstrings moeten voelen.

@IkBakErNiksVan Ik wil je graag bedanken voor het VELE werk wat je in deze Topic gestoken hebt.Het wordt zeer gewaardeerd.Mede daardoor is het ook voor mij 1 van de meest interessante Topics geworden tot nu toe dit jaar.
Ik ben blij dat @Hessel (als autoriteit en als ervaringsdeskundige) op dit gebied ook zijn visie heeft gegeven.
Ook ik ben het op een paar onderdelen niet met je betoog eens.Maar dat geeft helemaal niet.
Ik denk dat beginnende skiërs allang zijn afgehaakt om de doodeenvoudige reden dat de materie door jou gebracht te ingewikkeld is.
Deze discussie moeten we maar eens over doen op een avond met een paar trainers in de Ski Austria Academy in Sankt Christoph Oostenrijk.

@lieee
Een bootfitter zal waarschijnlijk ook een beetje helpen om de binnenste ski meer te gebruiken. Als ik zou moeten schatten op basis van de filmpjes sta je bij je linkerbeen ongeveer 2 graden naar binnen en bij rechts ongeveer 1,5. Een bootfitter kan ervoor zorgen dat je weer neutraal komt te staan.

IkBakErNiksVan op 11 mrt 2016 19:52

Mag ik vragen hoe je hier toekomt? Met het blote oog?

@Smith12
Kijken naar hoever de ski op de kant staat t.o.v. de benen en knieën. Het lijkt erop dat er af en toe een discrepantie tussen hoever de ski op de kant staat en hoe schuin de benen en soms ook knieën staan zit (voor zover ik het goed kan zien op het filmpje, het is namelijk niet heel erg goed te zien). Hoewel het ook enkel door x-benen kan komen, kan dit ook een indicatie zijn voor allignment issues. Het is in ieder geval het uitzoeken waard imo. Het aantal graden kan ik natuurlijk onmogelijk zien, maar schatten is altijd leuk.

Daarbij verklaart het waarom die binnenste ski moeilijk meewilt, maar dat kan natuurlijk ook een stukje confirmation bias zijn van mijn kant.

En confirmation bias betekend dan “Het interpreteren van resultaten als een bevestiging van de algemeen aanvaarde hypotheses”
Hou je het wel een beetje leesbaar @IkBakErNiksVan

IkBakErNiksVan stelt
Hoewel het ook enkel door X-benen kan komen,kan dit ook een indicatie zijn voor allignment (uitlijn) Iissues.
Voor we @lieee verdenken van enorme X benen.
Laten we maar beginnen met ordinair skiles nemen.

Ik krijg een grote glimlach van dit draadje, waarvoor dank :-)
Nee ik heb geen X benen, althans nog nooit terug gekregen als feedback. Ook niet van de bootfitter waar ik ooit ben geweest. LOL

Morgenavond weer skiles, ik zal de jongeman die zich mijn skileraar mag noemen, vragen naar zijn deskundig oordeel over mijn benen :-)

Overigens vind ik jullie laatste bijdragen iets te ingewikkeld, zonder het direct te combineren met daadwerkelijk uitvoeren. Ik bewaar het draadje echter graag want ik weet zeker dat ik er over een tijdje weer veel aan heb.

Zo, net terug van een weekje weggeweest in de sneeuw om de theorie om te zetten in de praktijk, zie ik dit draadje helemaal verworden tot een technische verhandeling! Very interesting allemaal, thuis in de avonduren dit maar eens op mijn gemak bestuderen :-)

En ik begrijp dat de TS lieee het ingewikkelde technische deel even laat voor wat het is en gewoon lekker gaat skiën en lessen :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik ski al wel een tijd, maar heb nooit echt techniek geleerd (als kind waardeloze skilessen gehad in een franstalig Zwitsers dorp). Nu heb ik op de rolleerden wat lessen genomen en vorige week natuurlijk een week Oostenrijk. Heb ik een vriendin een filmpje laten maken en ik vind mijn skiën er maar raar uit zien.

Aangezien ik eigenlijk kennis van skitechniek mis; wat doe ik verkeerd en wat zou ik anders kunnen doen, waar zou ik mee kunnen oefenen?
(voelt een beetje kwetsbaar om het filmpje hier neer te zetten, maar goed…)

lieee op 9 mrt 2016 13:55

Je skiedt met carve-ski’s maar hanteert de techniek van voor de carve-tijd. Je kunt in mijn ogen twee dingen doen:

  • je de carve-techniek eigen maken
  • ski’s nemen die minder carve-achtig zijn (meer allround)

@Hooykaas beginner hier, maar best te volgen hoor. Er is een filmpje van 14-jarige Hirscher waar hij waarschijnlijk zijn tibialis anterior aan het oefenen is :-). En krijg nog meer bewondering voor deze wereldskister die volgend jaar weer meedoet: dalopen, tips gelijk. En de rest ziet er ook wel ok uit…

null

@lieee
Dit filmpje laat precies zien wat ik bedoel wat betreft heupcounter (ook wel seperation genoemd), deze oefeningen kun je zelf ook allemaal oefenen.

Enorm interessant en leerzaam dit allemaal. Het laatste filmpje met de oefeningen is zo herkenbaar. Ik kreeg tijdens mijn lessen ‘huiswerk’ voor het vrij skiën in de middag, daar ook de heup, hoofd en stokken achter rug oefeningen gedaan. Heeft mij zeker geholpen. Wat ik alleen meen te zien, geeft de persoon in het laatste filmpje nu ook niet weinig voordruk? Hij lijkt imo redelijk achterop te skiën. Klopt dit?

Volgens mij speelt hij met de druk gedurende de bocht. Bij het inzetten van de bocht geeft hij wat meer voordruk, daarna wordt de balans weer meer centraal. Dat maakt het mogelijk/makkelijker om de bochtintensiteit en -vorm aan te passen aan het terrein dat je skiet. Tenminste, zo heb ik het geleerd (wat niet wil zeggen dat ik het foutloos kan uitvoeren, maar wel dat ik het zo aangeleerd heb gekregen).

Goed filmpje
Maar zo ver is @lieee in mijn optiek nog niet met haar techniek om dit na behoren uit te voeren.
Alles op z’n tijd. No hurries Ik bak er niks van

dank @ikbakerniksvan deze oefeningen doe ik in de les op de rolbaan idd ook

@IkBakErNiksVan Het is een aardig technisch verhaal geworden. Daaruit maak ik op dat jij ook niet voor bent om de binnenski actief naar voren te brengen. Dan zijn we het toch nog aardig eens, ik werd in verwarring gebracht door je eerste foto en de tekst bij Shiffrin waarbij je actief naar voren halen leek te bepleiten…
De oefening om dat wel actief te doen (om te voelen wat er gebeurt) zou ik niet aanraden, vanwege het mogelijk foutief aanleren (het leidt er heel snel toe dat je te ver naar voren schuift met alle disbalans van dien en dit blijft doen omdat je het op de een of andere reden verteld is (en omdat die binnenski al snel vanzelf naar voren gaat als de helling steiler wordt en de kanthoek groter komen trainers met de tekst: tips gelijk houden, dat dit in steilere hellingen niet altijd lukt of kan is inderdaad juist, zolang ze maar weer gelijk zijn aan het einde van de bocht). Het uitgebreide technische verhaal zoals je hebt uitgewerkt komt in de skiles vaak niet aan bod.

De laatste oefening in het filmpje is dan weer prima.

Fijn dat we eruit zijn :D

@ikbakerniksvan @Hooykaas @hessel weten jullie filmpjes waar je van achter kunt zien hoe je parallel de bocht door stuurt? Dat je met de skiër meekijkt, zeg maar?

Gister mee geoefend in de les maar op de rolbaan mis je natuurlijk de rebound dus soepel ging het nog niet LOL
Wel leuk hoor om er mee te oefenen!!

@ikbakerniksvan @Hooykaas @hessel weten jullie filmpjes waar je van achter kunt zien hoe je parallel de bocht door stuurt? Dat je met de skiër meekijkt, zeg maar?

Gister mee geoefend in de les maar op de rolbaan mis je natuurlijk de rebound dus soepel ging het nog niet LOL
Wel leuk hoor om er mee te oefenen!!

lieee op 16 mrt 2016 08:32

Geen antwoord op de rest van je vraag. Maar de rebound is op de rolbaan juist een van de krachten die je wel ervaard. Door actief de bocht in te sturen en je ski’s te kanten bouw je de druk op die je ski’s buigen en in de ontlastings fase krijg je deze terug. Daarom wordt je (of iig ik) op de baan vaak zijwaards gelanceerd bij een kanten fout.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@lieee, zoals jij de berg afgaat ziet het er bij mij ook uit!
Afgelopen x les gehad in Frankrijk, wat onze groep constant naar ons hoofd geslingerd werd was flexen en edges! Oftewel constante druk naar voren en de knieën en enkels het “werk” laten doen en je ski meer op de kant zetten!
Dag 2 moesten we met de skischoenen “open” (lees zeer losjes vast) skiën om je enkel beter te voelen, wel langzaam natuurlijk!
De druk constant op je schenen laten staan en niet als een vakantieganger op de latten staan was ook een hot item!
Hij zei bijv. vanaf dit punt gaan we in 6 bochten naar beneden en is het de bedoeling dat je “uitgeput” beneden komt en niet zoals bij jullie dat je al “uitgerust” in de lift stapt!;-)
Bij het begin van de bocht nog ff die pizzapunt aanhalen had ik ook…
Vooral als ik langzaam ga lift ik m’n binnenski, heb jij dit ook?
Bij meer snelheid niet nodig.
Dit komt dus doordat ik te weinig voordruk geef en de beweging van hoog naar laag niet goed inzet/uitvoer!:-(
Ook een stuk samen met de leraar naar beneden gegaan, hij skiede achteruit en hij had mijn skistokken vast, in de goede houding en hoppa, de eerste meters het gevoel dat hij me naar beneden sleurde:-), maar daarna genoten van het gevoel hoe “ver” je dus kunt kanten met veel controle en op relatief lage snelheid met versnelling in de bochten!!!

Vooral veel skimeters maken is wat het hem zal gaan doen!!!

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie