Met welke auto naar wintersport???

Ik ga samen met een vriend met mijn Mazda 2, achterbank plat en dan past er genoeg in. Twee boards en alle bijbehorende spullen gaan makkelijk mee.

@Mike123 er is geen tempolimit maar boven de 130km/h is wel op eigen risico. 1 van die risico’s is dus dat je aansprakelijk gesteld kan worden. Zo is dat met heel veel dingen in het leven. Als voorbeeld neem ik hier de schoorsteenbrand vorige week een straat verderop. Nergens staat er in de wet dat je verplicht bent ieder jaar je schoorsteen te vegen. Echter doordat het meer dan een jaar geleden was stookten ze op eigen risico. Gevolg is dat ze aansprakelijk gesteld zijn voor de brand en de verzekering niet uitkeert

Born to Ride

@Drikus

lijkt wel 'n hockey uitslag te worden. Maar laatst wonnen wij wel… en nu verlies ik dus. 😉😁

Born to run. B.S.

Misschien eerst eens tot tien tellen voordat je begint te tieren,

DrPhil op 5 jan 2019 10:34

Het stuk dat je quote is volledig bekend. Maar graag nu even de onderbouwde bron (dus geen N=1-verhalen of forumpraat van Autoweek) dat verzekeraars niet meer uitkeren als je met een gechipte auto rijdt?

voordat je bullshit roept best even nadenken

Persoonlijk meegemaakt : geslipt bij aquaplaning tegen 60 km/h in Du¨ren (D).
Boete voor snelheidsovertreding WEGENS snelheid niet aangepast aan weersomstandigheden.
Maar ja er zijn er altijd die 't beter denken te weten. 🤔

dan58 op 5 jan 2019 11:18

Dat zou je in NL ook krijgen. ‘Gewoon’ Artikel 5: gevaar of hinder veroorzaken. Je hebt dan niet gesnapt hoe de weersomstandigheden waren en je niet aangepast. Dat heeft werkelijk niets te maken met mijn stelling.

er is geen tempolimit maar boven de 130km/h is wel op eigen risico. 1 van die risico’s is dus dat je aansprakelijk gesteld kan worden. Zo is dat met heel veel dingen in het leven. Als voorbeeld neem ik hier de schoorsteenbrand vorige week een straat verderop. Nergens staat er in de wet dat je verplicht bent ieder jaar je schoorsteen te vegen. Echter doordat het meer dan een jaar geleden was stookten ze op eigen risico. Gevolg is dat ze aansprakelijk gesteld zijn voor de brand en de verzekering niet uitkeert

Matthias123 op 5 jan 2019 11:48

Daar heb je dan wel deels gelijk in. Het gaat dan om verwijtbaar handelen. Mits dat aangetoond kan worden, kun je zomaar (verhoogd) aansprakelijk worden gesteld. Maar dat is iets heel anders dan dat je bij >130km/h automatisch aansprakelijk zou zijn en dat verzekeraars niet zouden betalen; dat fabeltje heb ik ook al tig keer gelezen en gehoord. En het is ook niet zo dat het volledig op eigen risico is. Uiteindelijk betaalt de verzekeraar gewoon. Pas als onomstotelijk bewezen kan worden dat iets compleet verwijtbaar is, zal de verzekeraar mogelijk op de verzekerde gaan verhalen. Maar ook dat gebeurt weinig (bewijslast is vaak ingewikkeld) én je bent nog steeds verzekerd geweest.

Wat je vaak ziet is veel geblaat, klok-klepel, volk dat elkaar napraat zonder eigen ervaring en zonder enige onderbouwing vanuit feiten of jurisprudentie. Prima als je dat zelf gelooft, maar hou allemaal toch eens op met die bangmakerij.

*bericht bewerkt door Mike123 op 05 jan 2019 12:04

@dan58
Met een Eindhovenaar in de staf kan dat zomaar gebeuren. 😜
Wel knap van de Belgische hockeyers.

@dan58
2 zeker. En heb in het verleden met een serieus getunde auto (andere turbo, andere software, van 250 naar 310 pk) een behoorlijke klapper gemaakt. Geen enkel probleem met de verzekering.
Ken ook niemand die daarvoor ooit aansprakelijk is gesteld. Ook nog nooit over gelezen/van gehoord.
Voor mij dus vooralsnog 3 uit 3.
😀

Drikus op 5 jan 2019 11:44

Omdat de verzekering dat vast niet wist. Geen onzin verkopen, graag. De wettelijke regeling is heel duidelijk.

Als je met een busje met 200 op een andere auto klapt, terwijl dat busje helemaal geen 200 kan, is de kans groot dat de verzekering onderzoek gaat doen.

Verder is het gewoon asociaal als je de regeling gewoon kent - zoals de eigenaar van het opgevoerde busje heeft erkend.

Daar reageerde ik op. Niet op een willekeurig gechipte auto. Maar op de asociale uitwassen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 jan 2019 12:13

@dan58

2 zeker. En heb in het verleden met een serieus getunde auto (andere turbo, andere software, van 250 naar 310 pk) een behoorlijke klapper gemaakt. Geen enkel probleem met de verzekering.
Ken ook niemand die daarvoor ooit aansprakelijk is gesteld. Ook nog nooit over gelezen/van gehoord.
Voor mij dus vooralsnog 3 uit 3.
😀

Drikus op 5 jan 2019 11:44

Omdat de verzekering dat vast niet wist. Geen onzin verkopen, graag. De wettelijke regeling is heel duidelijk.

DrPhil op 5 jan 2019 12:07

Wat is onzin in mijn verhaal @DrPhil ?

Overigens was die auto zo nieuw door de dealer geleverd. Als er al juridische problemen zouden zijn geweest, had ik die zeker in vrijwaring opgeroepen.
Kan me niet voorstellen dat zij dat risico willen lopen.

Het zinnetje “voor mij dus 3 uit 3” @Drikus.
Het is gewoon de wettelijke regeling. Klaar.
Of jij nou wel of niet iemand kent.

BMW leverde voor de Mini Cooper S een officiële JCW Tuning Kit. Daarmee steeg het vermogen van 180 naar 211pk. Precies binnen de 20%. Dus dat dealer verhaal vind ik ook moeilijk te geloven.

@DrPhil
Voor MIJ dus 3 uit 3… Zeg nergens dat het feitelijk zo is…
Maar goed, met welke auto ga jij DrPhil?

Met eentje die netjes aan de regels voldoet 🤔.

@DrPhil
Mooi 👍. Ik dit jaar ook. Alleen die kettingen blijven een dingetje 😜.

Nergens staat er in de wet dat je verplicht bent ieder jaar je schoorsteen te vegen. Echter doordat het meer dan een jaar geleden was stookten ze op eigen risico. Gevolg is dat ze aansprakelijk gesteld zijn voor de brand en de verzekering niet uitkeert

Matthias123 op 5 jan 2019 11:48

Een verzekeringsmaatschappij kan ook in zijn voorwaarden zetten dat je je schoorsteen jaarlijks moet laten vegen, net zoals ze ook voorwaarden aan de auto of het rijgedrag kunnen stellen.

Annoying skiers since 2003

@sterko dat is in de meeste gevallen inderdaad het geval. Echter kan je ook strafrechtelijk vervolgd worden wanneer er bijvoorbeeld slachtoffers vallen doordat de schoorsteenbrand overslaat naar een naastgelegen woning. In dat geval kan je vervolgd worden voor nalatigheid.

Born to Ride

Je moet er toch niet aan denken dat je schoorsteenbrand uiteindelijk, via via, overslaat naar Shell Moerdijk. Dan is het financiële leed toch niet meer te overzien!

Het scenario dat ik schets is erg realistisch en al regelmatig voorgekomen. Net als dat er in Duitsland als mensen zijn veroordeeld voor nalatigheid bij ongevallen waar de snelheid erg hoog lag ondanks dat het was toegestaan.

Born to Ride

Zouden jullie alsjeblieft willen stoppen met deze off-topic reacties? Jullie verschillen blijkbaar van mening, maar ik zou het fijn vinden als jullie dit onder het genot van een kop koffie uitpraten, niet hier.

Hier kom ik om te lezen wie met welke auto op wintersport gaat. Zelf heb ik er nog geen en ik vind het leuk om te lezen wat de voor- en nadelen van een bepaalde auto zijn.

Als on-topic reactie: afgelopen 2 jaar met een Ford Galaxy (1.6 liter benzine motor) op wintersport geweest. Reed heerlijk, je zat hoog en je had genoeg ruimte. Toch ging er altijd nog een dakkoffer bovenop, want door de grotere auto sleepten we altijd weer meer spullen mee…

null

Gisteren mijn nieuwe auto opgehaald.
De Dacia Dokker Van.
Net de sneeuwkettingen maar weer eens geprobeerd.
Vrijdag rijden we richting Flachau (met overnachting onderweg)

Als je met een busje met 200 op een andere auto klapt, terwijl dat busje helemaal geen 200 kan, is de kans groot dat de verzekering onderzoek gaat doen.

Verder is het gewoon asociaal als je de regeling gewoon kent - zoals de eigenaar van het opgevoerde busje heeft erkend.

Daar reageerde ik op. Niet op een willekeurig gechipte auto. Maar op de asociale uitwassen.

DrPhil op 5 jan 2019 12:10

Ik neem aan dat je op mij doelt? 😇

Ik heb ‘m na jouw opmerking meteen terug getuned want voor je het weet wordt je bij de Stasi gemeld door één of ander heilig boontje 😒

Hubert op 5 jan 2019 17:22

… en nog steeds geen enkel normbesef, zie ik.

Zouden jullie alsjeblieft willen stoppen met deze off-topic reacties? Jullie verschillen blijkbaar van mening, maar ik zou het fijn vinden als jullie dit onder het genot van een kop koffie uitpraten, niet hier.

Hier kom ik om te lezen wie met welke auto op wintersport gaat. Zelf heb ik er nog geen en ik vind het leuk om te lezen wat de voor- en nadelen van een bepaalde auto zijn.

Laurankl op 5 jan 2019 16:45

Effe herhalen. 🙄

Bla, bla, bla.

Door baanwisseling (en daardoor geen lease Captur meer) een Renault Clio diesel uit 2011 gekocht. Vorig model, maar met goed pakken moeten we toch weer met drie man en eigen spullen zonder dakkoffer kunnen gaan rijden.

Inderdaad on-topic allemaal. Elke niet on-topic reactie hier verwijder ik.

Met kans op een ban voor de gebruiker.

Click. Click. Peace

Binnenkort voor de eerste keer met een achterwiel aangedreven auto op wintersport, Alfa Romeo Giulia.
Wel het vermogen van de Veloce, maar niet de 4-wiel aandrijving.

null

Met de sneeuw die nu op de wegen ligt zou ik daar nu niet graag rijden.
Steeds uitgesteld, maar moet nog steeds nieuwe sneeuwkettingen hebben.
De Centrax loopvlak sneeuwketting die ik had passen helaas niet.

*bericht bewerkt door Pascal13 op 05 jan 2019 22:04

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/7b2df27316a5e5266544b739...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/297e0d92ac81406b47588917...

Dit jaar voor het eerst met een sedan en geen stationwagen meer. Ik ben benieuwd hoe het gaat met de bagage.

Dit jaar voor het eerst met een sedan en geen stationwagen meer. Ik ben benieuwd hoe het gaat met de bagage.

laco op 5 jan 2019 22:54

Dat hangt af hoe je vroeger vulde. Had je in je station het afdekzeil dicht dan heb je nu waarschijnlijk zelfs ruimte over (of zit je iig gelijk). Althans dat was mijn ervaring bij een Vectra jaren geleden.
Vulde je je station tot het dak dan gaat het nu niet passen (maar bij mij is dat vaak alleen op de terug weg met alle locale lekkernijen die mee terug moeten, en dat past natuurlijk altijd wel ergens 😉 )

Binnenkort voor de eerste keer met een achterwiel aangedreven auto op wintersport, Alfa Romeo Giulia.
Wel het vermogen van de Veloce, maar niet de 4-wiel aandrijving.

null

Met de sneeuw die nu op de wegen ligt zou ik daar nu niet graag rijden.
Steeds uitgesteld, maar moet nog steeds nieuwe sneeuwkettingen hebben.
De Centrax loopvlak sneeuwketting die ik had passen helaas niet.

Pascal13 op 5 jan 2019 21:56

Schitterende wagen! Alleen past daar wel genoeg bagage in? Wij hebben hem (en zijn voorganger 159) overwogen maar beide werden te klein (en de giulia voor nu ook te duur :D) bevonden in de sedan versie plus wintersport of kampeer uitrusting.

Binnenkort voor de eerste keer met een achterwiel aangedreven auto op wintersport, Alfa Romeo Giulia.
Wel het vermogen van de Veloce, maar niet de 4-wiel aandrijving.

null

Met de sneeuw die nu op de wegen ligt zou ik daar nu niet graag rijden.
Steeds uitgesteld, maar moet nog steeds nieuwe sneeuwkettingen hebben.
De Centrax loopvlak sneeuwketting die ik had passen helaas niet.

Pascal13 op 5 jan 2019 21:56

Kettingen zeker nog aanschaffen, vooral als je naar Oostenrijk gaat! En wat het vermogen betreft, ik ben jaren terug eens met een Jaguar XKR geweest, geen probleem hoor! En @DSvier reed zelfs met een Porsche GT2, dus met de Veloce kom je prima boven. Succes en veel plezier!

Binnenkort voor de eerste keer met een achterwiel aangedreven auto op wintersport, Alfa Romeo Giulia.

Wel het vermogen van de Veloce, maar niet de 4-wiel aandrijving.

null

Met de sneeuw die nu op de wegen ligt zou ik daar nu niet graag rijden.
Steeds uitgesteld, maar moet nog steeds nieuwe sneeuwkettingen hebben.
De Centrax loopvlak sneeuwketting die ik had passen helaas niet.

Pascal13 op 5 jan 2019 21:56

Schitterende wagen! Alleen past daar wel genoeg bagage in? Wij hebben hem (en zijn voorganger 159) overwogen maar beide werden te klein (en de giulia voor nu ook te duur :D) bevonden in de sedan versie plus wintersport of kampeer uitrusting.

KartorNL op 6 jan 2019 01:51

Ik ben alleenstaand, dus niet vaak last van te weinig bagageruimte.
De trip van januari is met 1 maatje, dat hebben we vorig jaar met een Mito gedaan.
(2 sets snowboards, 2 sets skis en een week proviand. Dus zal nu geen probleem zijn.
Als ik met 3 of 4 op pad ga zal er een dakkoffer op moeten.

Tsja kosten, heb flinke korting gehad omdat hij in de showroom stond.
Maar blijft een flinke smak euro’s. Wel veel plezier van :)

Moet nog even goed bij de ophanging kijken of ik veel ruimte heb of niet.

null

Gisteren mijn nieuwe auto opgehaald.
De Dacia Dokker Van.
Net de sneeuwkettingen maar weer eens geprobeerd.
Vrijdag rijden we richting Flachau (met overnachting onderweg)

niekniek op 5 jan 2019 17:05

Gefeliciteerd. Veel veilige kilometers gewenst. De Dacia’s hebben volgens mij hun betrouwbaarheid en waarde inmiddels wel bewezen.

?? 2023

Plaats een reactie