3 Vallées vandaag

Er is vannacht 35 cm sneeuw gevallen. Voor vandaag en komende nacht wordt nog eens 40 à 60 cm verwacht.
Op dit moment is dus niet de hoeveelheid sneeuw een probleem, maar vooral het lawine gevaar.
In Val Thorens gaan de meeste liften pas na de middag open als het gebied gezekerd is.

Weerbericht:
Maximum temperatuur op 3000 meter: -8; vandaag gaat de sneeuwgrens van 1300 naar 1500 meter, vandaag en vannacht 60 cm sneeuw. Donderdag bewolkt met enige opklaringen. Vrijdag weer sneeuw.
Zaterdag en zondag mooi weer.
Zonder enige garantie.

bon ski

Ik ben dus net op tijd naar huis gegaan…

Ik hoop dat het weer snel opknapt en dat iedereen die ‘boven’ is snel van de sneeuw kan genieten.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

de laten gingen om 9.30 uur open… de gondel ging even dicht maar daarna gelukkig ook weer open… de pistes liggen er heerlijk bij met een heerlijk poeder laagje… de drukte is er nogen wel maar minder erg als maandag vind ik … of te wel genieten! ! en dat doen we met volle teugen… ook het zicht valt me oondanks de sneeuw nog redelijk mee… nog 2 dagen na vandaag maar wat boeken ee toch… leuk om mensen helemaal tot aan in de middel vast te zien geraken… of te wel… je licht je een ongeluk…

Het sneeuwt goed door ;-) 60 cm… en er komt nog 30 aan… Gister even peclet en plein sud gedaan… lag er slecht bij (wisselend van ijs naar hobbels poeder/kunstsneeuw) en veel te druk. Ik wacht rustig af tot er genoeg sneeuw is gevalle om leker los te gaan ;-) Morgen gaan er nog wat meer liften open (ik weet nog niet precies welke).

Groeten vanuit Val tho!

Plein Sud vond ik sowieso nooit een fijne piste, maar is verplichte kost als je van la folie douce vandaan komt :P

Woensdag 7 december 2011.
De liften van vandaag:
geen

De hele dag sneeuw en in de middag meer wind.
De opening van les 3V aanstaande zaterdag zal geen probleem meer zijn.

Vanmiddag naar het Centre Sportif geweest.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag vindt u op: http://www.vacanski.blogspot.com/ meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”

Situatie op de weg:
Sinds de bouw van de paravalanche tussen Menuires en Val Thorens gaat de weg nog maar heel zelden dicht ivm lawine gevaar.
In Les Menuires was niet met zout gestrooid, ook de nieuwe weg om Les Menuires heen is alleen schoon geschoven. Voor degenen die dit weekend komen:
Ik verwacht dat zaterdag iedereen met winterbanden naar boven kan maar neem voor de zekerheid wel sneeuwkettingen mee.

bon ski

Beste skifan, lees even je inbox op deze website (rechts bovenin.)

Click. Click. Peace

De auto schoongemaakt, nu maar wachten tot de weg naar Val Thorens opengaat. Deze is tussen 10.00 en 11.00 dicht om prventief een aantal lawines af te schieten.
Het is ansichtkaarten weer, veel verse sneeuw en volop zon:

null

bon ski

Lekker hoor. Veel plezier in de sneeuw. Voor mij nog 5 weekjes wachten.

Zometeen ff naar de vieux campeur in albertville (het is me te druk op de pistes :P ) ook al is het super mooi skiweer!

Mooie witte foto’s :)
Leuk om elke dag wat van je te lezen skifan.

Ik ga zelf van 7 tot 14 jan naar val thorans dus moet nog even wachten.

Forum:
Donderdag 8 december 2011.
De liften van vandaag:
TSD Moutière
Funitel Grand Fond
TSD Moraine
TSD Plein Sud
TSD Cascade
Funitel de Peclet
Funitel de Peclet
TSD Moutière
Funitel de Peclet

Schitterend weer, wel erg druk op de piste maar voor het eerst dit jaar op “echte sneeuw” geskied. Alles was wit in Valtho.

null

De weg was met winterbanden te berijden. Het ging soms wel langzaam omdat vrachtauto’s vaak met kettingen reden. Aan het eind van de middag was het spoor omhoog bijna schoon gereden.

Een uitgebreider verslag van vandaag vindt u op: mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View My Gallery”

bon ski

@Skifan

Weet je toevallig waarom er maar zo weinig pistes open zijn in Valtho en wanneer de rest opengaat?

@Tieme,

Ik denk dat de rest open gaat zodra de andere gebieden ook open kunnen. Dat zal geloof ik dit weekend zijn. Hebben ze nu nog even de tijd om wat meer sneeuw op te spuiten en alles in gereedheid te brengen.

Maar goed, zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Dus Skifan: vertel! ;)

Snow!

Zou het niet te maken hebben met:

  • lawinegevaar waardoor sommige pistes dicht zijn
  • niet de mogelijkheid hebben om alles goed te preparen na een dergelijke dump sneeuw

Het is grijs buiten, de temperatuur in Valtho is nu boven nul
Gisteren hebben op de secteur Boismint de sneeuwkanonnen aan gestaan, ik verwacht dat dit gedeelte in het weekend opengaat.

null

@ Thieme, @ Fabian
Als dit weekend les 3V open gaan, gaat in Valtho zeker de Funitel Bouquetin of de 3 Vallées 2 open.
Wat betreft de rest, ik denk dat dan zo’n beetje alle kunstsneeuw pistes open zijn, behalve de Lauzin.
De Glacier en Combe de Caron gaan de laatste jaren pas in Januari open open. Bij de Combe de Caron omdat de gletsjer zover is gesmolten dat er steeds meer sneeuw nodig is om alle rots blokken te bedekken. Bij de Glacier omdat er meer sneeuw nodig is om de gletsjerspleten te bedekken.
Voor alle andere pistes geldt dat zelfst één meter sneeuw (aangestampt) niet genoeg is om beekjes (Christine) of rotsblokken van 40 à 50 cm te bedekken.

Tenslotte is er met de hoeveelheid sneeuw die nu is gevallen zoveel capaciteit nodig om de geopende pistes bij te houden (deze zijn 's avonds vaak helemaal hobbelvelden) dat er weinig overblijft voor de nieuw te openen pistes.

bon ski

Wow Skifan, wat een schitterende beelden weer!!

Jaloersmakend! Helaas meot ik nog drie weken wachten voordat ik 14 dagen mag knallen…

If you snooze, you loose!

Te weinig liftpersoneel, pisteurs en pistenbully chauffeurs op de benen… De meeste zouden komende maandag beginnen… ze hebben geprobeerd om dit wat te vervroegen naar morgen (waardoor er een groter gedeelte open kan en ook de 3 V verbinding).

Veel moet men er niet van verwachten. In de lagere gebieden (les menuires, meribel zal nog niet heel veel open kunnen gaan).

Dit vond ik op de site van Les Menuires:

Following to the last snowfalls, Les Menuires open more pistes of the ski area.

Skiers can access to the sectors of Saint Martin, Roc des 3 Marches and Mont de la Chambre from this Saturday :

  • From Saint Martin, skiers can take at first the Saint Martin gondola (by elevator up/down) and the Saint Martin II chairlift.
  • From La Croisette, the access will be possible by the Roc des 3 Marches gondola.
  • At Les Bruyères, sections I and II of the gondola will be opened.
  • From Preyerand, access by the Télé-Preyerand (8h50 – 16h30)
  • From Reberty 1850 and 2000, skiers will descent by the slope of Boyes to connect with Les Bruyères gondola.
  • From Brelin, descent on ski to La Croisette.
  • From the village of Bettex: departure by chairlift, connection with the shuttle every 10 minutes.
  • From other districts, skiers will have to take the shuttles to get to the main departure points.

The connection of the 3 Vallées will be possible by Tougnète, Roc des 3 Marches and Mont de la Chambre. Val Thorens can be reached by the slope Pluviomètre, and the return by the Funitel of Bouquetin (Boulevard Cumin will be closed).

According to the new snowfalls other slopes can be opened during the next week. A complimentary information will be provided as soon as we know.
We are at your disposition for any other information,

Snow!

De dag begon grauw maar het werd steeds beter, lekker geskied. Omdat er meer pistes open waren (de Funitel de Bouquetin ging) leek het rustiger op de pistes dan gisteren.
Met name op de zonder kunstsneeuw geprepareerde pistes verschijnen wel de eerste stenen.

null

Morgen gaat les 3 Vallées open.
De weg van Menuires naar Val Yhorens is inmiddels bijna helemaal sneeuwvrij.

Een uitgebreider verslag van vandaag vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View My Gallery”

bon ski

Ziet er goed uit voor de komende week. Vanavond rijden Karlijn en ik naar Méribel-Mottaret. Op de Meribel-website staan de pistes die morgen open gaan: praktisch alle cabine- en stoeltjesliften en bijbehorende groene, blauwe en rode pistes. Alleen de Mont de Vallon blijft nog dicht en een aantal hoge liften en zwarte pistes. Vanwege lawinegevaar misschien?
De rest van Les Trois Valléés gaat morgen ook open, zoals Ski Fan al berichtte, in ieder geval de overgangen tussen de verschillende dalen.

Als we in de gelegenheid zijn zullen we in dit topic meer updates geven gedurende de komende week, vooral vanuit onze uitvalsbasis "Le Coeur des Trois Vallées".

@ Cheizz

Veel plezier! Jullie hebben mazzel! :)

idd veel plezier… moet zeggen dat ook wij veel mazzel hebben gehad… wij kwamen aan met veel groen … toen sneeuw en prachtige pistes… jammer dat 3vallees niet open ging maar wat een mazzel dat ee de sneeuw hebben mogen ervaren… normaal ga ik niet bij mistig weer maar nu moest ik omdat we maar met twee waren… heb er veel door geleerd… heel fijn … nu gaan we ons voorbereiden op weekendje willingen half februari en in maart t echte werk in les arc …

@ Cheizz en Karlijn: Goede reis en enorm veel plezier!!!

@Cheizz & Karlijn :fijne vakantie!

Aanvulling op de liften die morgen open gaan in Meribel/Mottaret.
Enkel de hoofdverbindingen gaan open

Méribel :

  • Télécabine de Tougnète 1
  • Télésiège Tougnète 2
  • Télécabine Saulire 1
  • Télécabines des Rhodos 1 & 2
  • Télésiège du Golf
  • Télésiège de l’Altiport

Méribel-Mottaret :

  • Télécabines du Pas du Lac, des Plattières et des Chalets
  • Télésièges des Combes, du Plan des Mains et de Côte Brune
  • Tapis de Doron et télécorde de l’Ourson

Alles samen overigens ruim voldoende om diverse tochten te maken. Enkel de verbindingen via de Col de Loze, de Mt de la Challe en de Cherferie blijven dicht.

Als mijn info klopt gaat ook La Tania open, St martin de Bellville opent wel de gondel maar niet de piste.

bon ski

Zaterdag 10 december 2011.
De liften van vandaag:
TC Preyerand
TC Roc des 3 Marches
TSD Becca
TSD Plan des Main
TC Pas du Lac 1+2
TSD Plantrey
TSD Plantrey
TSD Biollay
TSD Roc Mugnier
TC Ariondaz
TK Petit Bosses
TS Gravelles
TC Verdons
TF Saulire
TC Roc de Tougnète 1
TSD Roc de Tougnète 2
TSD Granges

Voor de eerste dag 3V geskied, prima pistes, schitterend weer en bijna alleen op de piste.
Jammer dat het laagje sneeuw maar zo dun is.
Op zo’n dag zeggen foto’s vaak meer dan woorden.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View My Gallery”

bon ski

Jammer dat het laagje sneeuw maar zo dun is.

Dat begrijp ik niet zo goed. Er is toch net veel sneeuw gevallen?

No matter how warm, there's a wintertime ahead

@ Pieter
Op 1800 meter ligt ongeveer 40 centimeter verse sneeuw, op 2700 meter ligt ongeveer 90 centimeter verse sneeuw. Aangestampt door een pistenbully is dit 10 à 15 cm en 25 à 30 cm.
Als er een goede laag kunstsneeuw ligt is dit voldoende maar:

  1. niet alle pistes hebben kunstsneeuw
  2. door de hoge temperaturen is er in november nauwelijks kunstsneeuw geproduceerd.
  3. op een aantal plaatsen is ook een gedeelte weggewaaid.

Overigens is er nu goed te skiën (hoewel alle kuilen, bergjes en paden herkenbaar zijn en het gras er soms doorheen komt)maar als er geen nieuwe sneeuw valt wordt volgend weekend (veel drukker dan nu) een probleem.

bon ski

Zondag 11 december 2011.
De liften van vandaag:
TC Preyerand - TC Roc des 3 Marches - TSD Becca - TC Bruyère 1+2 - TSD Plan des Mains - TSD Combes - TC Pas du Lac 1+2 - TSD Suisses - TSD Roc Mugnier - TSD Roc Mugnier - TK Petite Bosse - TS Gravelles - TSD Suisses - TC Plattières 1+2+3 - TSD Granges - TSD Becca

Het weer is nog steeds goed, de pistes worden steeds harder en soms ijzig.
We hebben de drukte in Val Thorens vermeden en daardoor konden we bij alle liften doorlopen, behalve vanmorgen bij de TC Bruyère in Les Menuires.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View My Gallery”

bon ski

Deze foto is vanuit plan des mains in mottaretvallei eh?
Heeft mont vallon zijn gondelsnog niet hangen?

Plaats een reactie