De ideale ski voor de gevorderde skiër

Ik heb jaren de Atomic Metron B5 (1.63) geskiet en sinds vorig jaar de allmountain Blizzard Brahma (1.80, 88mm onder voet) erbij gekocht. Beide ski’s zijn super en beiden hebben hele goede kantengrip… De B5 voor de ochtend, met korte, krachtige bochten op corduroy knallen en heerlijk carven. Die Brahma voor de middag om als een tank door de crud en zooi te knallen of naast de piste te spelen…

Nadeel: ik sleep 'steeds 2 paar skis mee, waarbij die B5 echt niet te tillen is… ;-(

Better people, better food... and better beer!

Hallo allemaal,

Ik ben 1m93 en weeg 93kg. Ik ben gevorderd (geen pro:) en zou gratis ski’s kunnen krijgen: head i speed supershape 177cm. Is dit ok qua lengte en snelheid of te klein voor mij? Wat zijn de voor en nadelen van deze lengte?

Bedankt!

Veel te klein. Muv Slalom ski’s ski je het beste op lichaamslengte. Evt iets langer bij off piste gerockerde ski’s

Veel te klein. Muv Slalom ski’s ski je het beste op lichaamslengte. Evt iets langer bij off piste gerockerde ski’s

SPAM op 7 jan 2018 23:00

Ga je het verschil merken dan tussen een ski van 177 of de maximale lengte van 184? Kan het me bijna niet voorstellen… Je zou het allicht eens kunnen proberen!

Ik heb mijn rijtje inmiddels gemaakt en wil de volgende ski’s gaan testen, mits de verhuur ze heeft natuurlijk:

  • Atomic X9
  • Fischer The Curv GT
  • Volkl Code S
  • Head I Speed Pro
  • Stockli Stormrider 88
  • Dynastar Speedzone 12
  • Salomon X-Race SW

Bedankt voor jullie hulp! Wanneer ik ze getest heb laat ik mijn bevindingen weten!

*bericht bewerkt door RobB op 08 jan 2018 09:47

ik heb afgelopen jaar wel een leuke dag gehad op een Rossignol Hero Elite, die worden hier (vrijwel?) niet genoemd.

Shane op 6 jan 2018 20:02

Wordt niet vaak genoemd hier (alleen door mij en soms door GiGi geloof ik). Heerlijke lat, lekker om te cruisen, maar je kunt er ook prima gas mee geven zonder dat je er doorheen trapt. Top ook op ijzige pistes. Heb vorig seizoen een setje aangeschaft voor de piste-dagen. Wel opletten dat je de long-turn uitkiest :)

Edwin van Riel

Over welke Elite hebben jullie het dan? Afgelopen jaar een paar dagen op de ST Ti geskied, die vond ik heel goed. Zoveel grip, makkelijk draaien.

We hebben het dan meestal over de Rossignol Elite LT TI (GS) of de ST TI (SL).

*bericht bewerkt door GiGi op 08 jan 2018 10:24

Ik had het inderdaad over de Rossignol Elite LT TI. :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

De LT laat zich ook prima kort draaien (alhoewel het geen sl ski is natuurlijk). Alleen oppassen met de allturn, heb hem niet geskied maar daar zijn de meningen wat minder positief over.

Edwin van Riel

De LT laat zich ook prima kort draaien (alhoewel het geen sl ski is natuurlijk). Alleen oppassen met de allturn, heb hem niet geskied maar daar zijn de meningen wat minder positief over.

evr66 op 8 jan 2018 10:55

Dat is qua constructie ook een heel andere ski. Vooral de materialen zijn anders. Dat geldt ook voor de Hero HP. Beiden lijken ze qua radius en zo tussen de LT TI en de ST TI in te zitten, maar de verschillen zijn vele malen groter dan alleen de radius bijvoorbeeld. Grip, stabilietiet etc. van de Allturn en de HP zijn echt niet te vergelijken met de TI-ski’s in deze serie van Rossignol.

Ik had het inderdaad over de Rossignol Elite LT TI. :)

Shane op 8 jan 2018 10:25

Ok!? Dan hoop ik die ook te kunnen testen!

Mijn skileraar had de head magnum supershape en bood me aan ze eens te proberen. Terwijl op,mijn skis zeer hard moest werken om in zijn spoor te blijven was dat met die head magnum veel makkelijker. K heb ze dan zelf maar op einde van seizoen online gekocht voor 479 euro. Nog steeds zeer tevreden van

Die hebben ook een lekker kleine radius om in het spoor van de leraar te blijven.

Een week lang allerlei ski’s geprobeerd omdat ik weer toe was aan een nieuw setje… Vond de Stockli CX al echt heerlijk skien, maar daarna de Stockli SX nieuwste model geprobeerd en die vond ik nog net een tandje meer hebben. Er stond er een die een paar dagen geprobeerd was; dus voor nog net geen 800 op de kop kunnen tikken.
Heerlijk skietje!

*bericht bewerkt door A op 11 jan 2018 10:45

Inderdaad ik vind de Stockli SX ook top, ook al heb ik de CX (nog) niet kunnen testen.
Een piste ski die eigenlijk alles goed kan en doet, naar mijn mening.
Het min punt is de (Zwitserse) prijs, maar je krijgt er wel top kwaliteit voor terug.
Als je de kans krijg,t testen maar die groene beesten :-)

Dag allen,

Zoals beloofd zou ik nog terug komen met een review. Helaas had de ski verhuur toch niet alle modellen die ik graag wilde testen. Maar onderstaande modellen hebben mij in ieder geval een erg leuke week bezorgd!

Atomic x9
175 / 181 - super stabiel zowel korte als lange bochten makkelijk te skiën. Ook op hoge snelheid ± 100 zijn ze super stabiel. Enorm veel grip op elke ondergrond. Geeft weinig rebound terug en is misschien wat saai. Daarentegen is het wel een heel goede ski!

Rossignol Hero Elite ST Ti
172 - prima ski. Super in de korte bochten en maakt ook makkelijk een grotere bocht. Geeft geen tot weinig rebound maar skiet wel erg makkelijk en rustig. Blijft stabiel op hoge snelheden. Mist wat grip op ijzige pistes.

K2 - Turbo Charger
165 - Super ski! Heerlijke speelse ski! Geeft vertrouwen en is stabiel zowel op snelheid als wanneer je het rustig aan doet. Of je nu lange bochten of korte bochten draait. Dat maakt niks uit. Qua grip doet hij niet onder voor de Rossignol, maar toch staat de Atomic qua grip echt op 1.

Volkl - Uvo Racetiger RC
175 - Super stabiele skitrein. Is echt een trein. Zet hem op zn kant en hij gaat maar door. Maar om hem op de kant te zetten moet je wel een sterke skier zijn. Ik vond hem zelf vrij zwaar. Korte bochten kunnen, maar dan ben je wel “warm” als je beneden bent. De lange bochten daar en tegen… dat is geweldig! Dan heb je een soort ploeg onder je voeten die overal doorheen knalt.

Voor mij met mijn skistijl is de X9 mijn favoriet. Jammer alleen van de prijs (±700). Maar als je dat er voor over hebt heb je wel een geweldige ski.

@Robbartelds, misschien ook de X7 nog eens proberen. Ik heb beide geskied en het klinkt alsof je toch een beetje te weinig input levert, want de X9 heeft toch wel een lekkere rebound in huis. De X7 is iets toegankelijker wat dat betreft en nog steeds lekker stabiel.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Robbartelds, misschien ook de X7 nog eens proberen. Ik heb beide geskied en het klinkt alsof je toch een beetje te weinig input levert, want de X9 heeft toch wel een lekkere rebound in huis. De X7 is iets toegankelijker wat dat betreft en nog steeds lekker stabiel.

Shane op 5 mrt 2018 13:43

Zou zeker kunnen! Al kan het ook zijn dat onze begrippen van Rebound verschillen. Als ik bijv terugdenk aan mijn Atomic Doubledeck SL: als je die met veel druk een bocht in stuurde werd je aan het einde vam de bocht bijna weggeschoten. Dat heeft de X9 niet. Ja hij geeft energie en is gewoon een heel erg goede ski (misschien wel de beste ski voor op de piste). Maar voor fun, rebound, avontuur zijn er andere ski’s meer geschikt.

Ja, de S9 geeft ook veel meer (en makkelijker) rebound, maar dat zijn dan ook echte slalomski’s. De X9 niet, dus dat is niet echt een eerlijk vergelijk. Ik vond ze in elk geval zeker niet saai :) en de achterkanten geven je echt wel een hele flinke zet voor de volgende middellange bocht.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja dat klopt! Nu nog een leuke aanbieding en dan koop ik hem graag ;)

Ik heb mn broertje er ook een middag op laten skiën. Het enige wat hij (ongeveer 25 keer) zei: wonderbaarlijk, wonderbaarlijk, etc. XD

*bericht bewerkt door RobB op 05 mrt 2018 15:20

wonderbaarlijk, wonderbaarlijk,

Robbartelds op 5 mrt 2018 15:19

Daar kan je qua interpretatie tenminste alle kanten mee op!

wonderbaarlijk, wonderbaarlijk,

Robbartelds op 5 mrt 2018 15:19

Daar kan je qua interpretatie tenminste alle kanten mee op!

GiGi op 5 mrt 2018 15:20

Haha ja dat is zeker waar. Hij skiet zelf nog op een paar Atomic SL9 van meerdere jaren oud. Hij bedoelde met name de wonderbaarlijke stabiliteit en de grip. Met name tov zijn oude ski’s. Tot slot noemde hij het cheaten op de piste ;) in positieve zin natuurlijk

Plaats een reactie