Skis's zelf waxen?

Er zijn er altijd die met 30gr beweren 10 paar skies te kunnen waxen, maar zo zuinig ben ik niet. Maakt ook niet veel uit met universele wax, want die is toch niet zo duur. Ik heb nu de eerste staaf op (250gr), en ik denk dat ik er ongeveer 8 paar skies en 8 snowboards mee heb gedaan. Base cleaner heb ik nog nooit gebruikt, lijkt me niet nodig. Wat de hoek betreft: als je een verstelbare slijper aanschaft kun je gemakkelijk de hoek achterhalen door de staalkant met een stift zwart te maken. Stel vervolgens een hoek in en ga er met een (niet al te grove) vijl overheen. Slijp je in 1x perfect de hele zwarte lijn eraf, dan heb je de goeie hoek te pakken. Slijp je alleen links of rechts een lijntje van het zwarte af, dan moet je bijstellen. Ook hierover is veel geschreven op internet, dus ga lekker wat googlen zou ik zeggen, dan leer je al heel wat

Met 100g kun je max. 100 ski’s waxen. Je moet dan wel zuinig druppelen, maar het kan.

https://www.facebook.com/eurofuncenter/videos/18109076789432…

Tukker op 29 jan 2018 10:27

Help me even, wat moet ik zien op deze foto? @Tukker

*bericht bewerkt door Gaston op 29 jan 2018 20:40

Tijd voor een uitpakparty?!

@gaston dat vroeg ik me ook al af ;)

*bericht bewerkt door SkiSusanne op 29 jan 2018 20:43

@gaston, oh nu zie ik het. Als je erop klikt kom je bij een wax cursus van eurofuncenter. https://www.facebook.com/eurofuncenter/videos/18109076789432…
Bedankt @tukker

Als je het zoals de doorsnee mens met méér dan 10 druppeltjes per ski wil doen, reken ik behouden op ongeveer 5gr wax per ski. 100 gr is dus 10 paar ski’s méér dan behoorlijk waxen ;-).

Als je NF trainingswax in bulk koopt, valt het qua prijs zeker mee. Ik koop over het algemeen NF trainingswax van Toko in bulk (zie http://www.msport.at/de/Wax/Toko-Wax/NO-FLUOR ). De leveringskosten voor 500gr zijn wat hoog, maar als je met een aantal vrienden samenlegt voor een doos van 2kg, wordt het al interessanter. Helemaal interessant wordt het als iemand van die vrienden er toevallig passeert op weg naar Oostenrijk – ze zitten pal naast de snelweg richting Vorarlberg.

Die hebben daar een mooie Toko langs de snelweg richting Vorarlberg.

Tukker(ik)

Is er iemand hier die wel eens gewerkt heeft met fiberlene, die doekjes van Swix? (Of een zelfde soort doekje) en mij kan vertellen of t nut heeft?

Tijd voor een uitpakparty?!

Bedoel je wax fleece? Ik vind het wel fijn werken. Goede distributie van wax, geen risico op verbrand belang en minder overtollige wax, wat het schrapen makkelijker maakt.

Ik ben ook benieuwd naar dat spul van @Coldfeet. Heb je het getest @Rogier?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik doe 't zonder borstel (washand). Maar wel met ‘sidewall planer’ (of ‘Seitenwangenhobel’). Dat scheelt een hoop plastic in je vijl.

Dat zoú kunnen @GiGi

Ik kan t materiaal niet vergelijken maar de uitleg die jij erbij geeft lijkt het inderdaad hetzelfde te zijn. Dat is fijn, want dan is t makkelijker verkrijgbaar.

Edit: wordt ook fiber fleece genoemd, ik zeg het zal hetzelfde zijn

*bericht bewerkt door Gaston op 30 jan 2018 09:05

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik gebruik Holmenkol Wax Fleece nadat ik inderdaad ook op zoek was naar Fiberlene en het niet kon vinden. Of het precies hetzelfde is weet ik niet maar de fleece werkt voor gebruik tussen belag en waxijzer prima. Het zorgt voor (iets) minder troep en een veel gelijkmatigere laag wax op de ski, wat op zijn beurt het afschrapen weer een stuk prettiger maakt.

Verder vind ik waxen wel een hels karwei, vooral vanwege de ontzettende troep die het geeft met waxdruppels op de tafel, vloer en gereedschap, schraapsel overal, en dan ben ik nog niet begonnen over de stof bij het borstelen… Zijn er mensen die hier een goede oplossing voor hebben gevonden?

*bericht bewerkt door Kev1 op 30 jan 2018 10:50

Afdekfolie (van de bouwmarkt) eronder en daarna weggooien. Het kan inderdaad een bende worden ;-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Betegelde kelder :-)

@Kev1
Het ligt een beetje aan welke wax je gebruikt, maar met een zachtere wax (voor hogere temperaturen) schraap ik met de waxkaars over het belag i.p.v. te druppelen. Dat geeft voldoende wax om daarna te “strijken” zonder druppels of een teveel aan wax. Hoef ik daarna ook niet te schrapen.
Met de hardere wax voor koude temperaturen gaat dit wat lastiger.

Aanvullende tip: doe ander schoeisel aan als waarmee je even later door het huis loopt!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik gebruik er altijd een paardendeken/verhuisdeken voor. Deze zuigt de wax goed op. En ja, gewoon waxen in de keuken. Vinden ze thuis wel zo gezellig dat skigevoel in de keuken.

One life. Live it.

Je kunt ook gewoon zuinig druppelen, dan knoei je niet zo snel. Ik gebruik altijd maar zo’n 1 gram wax per ski en er druppelt bijna nooit iets naast. Na het waxen het nog hete strijkijzer even afnemen met een wc-papiertje, dan blijft er geen wax achter. Zuinig waxen geeft ook niet zo’n troep bij het schrapen. Ik schraap alle ski’s na elkaar en veeg het wax schraapsel bijeen met stoffer en blik. Daarna gelijk dweilen met water en wat schoonmaakmiddel zodat je geen glijbaan krijgt. Ik heb al eens een behoorlijke smak gemaakt omdat er wat wax achtergebleven was.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 30 jan 2018 18:01

Ik gebruik Holmenkol Wax Fleece nadat ik inderdaad ook op zoek was naar Fiberlene en het niet kon vinden. Of het precies hetzelfde is weet ik niet maar de fleece werkt voor gebruik tussen belag en waxijzer prima. Het zorgt voor (iets) minder troep en een veel gelijkmatigere laag wax op de ski, wat op zijn beurt het afschrapen weer een stuk prettiger maakt.

Verder vind ik waxen wel een hels karwei, vooral vanwege de ontzettende troep die het geeft met waxdruppels op de tafel, vloer en gereedschap, schraapsel overal, en dan ben ik nog niet begonnen over de stof bij het borstelen… Zijn er mensen die hier een goede oplossing voor hebben gevonden?

Kev1 op 30 jan 2018 10:50

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/8ff40c8b9ca19fc0216e6076...

Gewoon streepjes trekken ipv druppels😃

LA NORMA😍☃️

Had je eerst glaasje wijn gedronken Piefke? 8-)

Tukker(ik)

Bedankt voor de ideeën! Ik zal nog eens kritisch naar m’n werkwijze kijken of er wat van deze tips in verwerkt kunnen worden 😃.

Wax gaat ook makkelijk van de vloer met een beetje White Spirit.

Edit: blijkbaar noemen jullie dat Terpentine :D

*bericht bewerkt door Arnh op 31 jan 2018 08:37

Ik wax gewoon in de woonkamer, maar leg wel een hoeslaken eronder. Ik zet 2 poten van de tafel en 2 poten van de stoel/ladder op de hoekpunten zodat hij mooi open ligt. Eventueel druppels vallen daar dan mooi in. Schrapen/borstelen doe ik soms ook daarin, maar ook dikwijls gewoon bij de auto voor het skiën.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/603cb508c7729d09b5b63107...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/78ddc7767c4c3c9401a95a49...

Mijn slijp en wax opstelling, in de garage met een oud laken eronder. Maar ik merk evengoed dat de wax uiteindelijk overal ligt.

Gister dus begonnen met slijpen, dacht zeker te weten dat mijn snowboard op 89 graden moest, maar toen ik 1 kant klaar had toch maar even gecontroleerd. Bleek toch 88 te zijn :( dus opnieuw beginnen, en extra veel slijpen… dat moet je niet te vaak doen, dan gaan je kanten hard…

Nou, ik wil niks zeggen, maar jullie maken zo geen reclame voor zelf waxen en slijpen.

Nou, ik wil niks zeggen, maar jullie maken zo geen reclame voor zelf waxen en slijpen.

DrPhil op 31 jan 2018 10:56

Ik verdien er ook niks aan dus ik hoef geen reclame te maken

@Shane Nog niet met de wisselende condities hier was het lastig testen. Ik hoop dat deze week te kunnen doen!

Click. Click. Peace

Leuk om dit te volgen mede omdat wij het ook van plan zijn om zelf onze spullen te gaan onderhouden. Nu wil ik alvast steunen gaan kopen voor de vakantie om onze snowboard en ski’s tussendoor te kunnen bijhouden en voorzien van wax.

Maar welke steunen zou ik moeten kopen

Bijv. De Holmenkol all in one 2.0 hier wordt geschreven dat ze beide kunnen, of toch liever twee setjes steunen 1 voor een board en 1 voor een setje ski’s ?

En aan watvoor merk moet ik dan denken die Holmenkol had ik al voordelig gevonden🤫

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen

Ik heb een setje skisteunen van vola en van een aluminum hoekprofiel twee steuntjes gemaakt voor een snowboard. Kost een tientje en werkt perfect.

Plaats een reactie